Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
27 jun 2021 17:13
Moneyman schreef:
27 jun 2021 17:01
NeoDutchio schreef:
27 jun 2021 16:53
Dus een aanname.
Nee, geen aanname. Gewoon uitgaan van de OP. Wat een logisch vertrekpunt is.
Net zo logisch dat welk bedrijf dan ook niet zomaar klantgegevens gaat aanpassen.
Als je al iets als “aanname” wilt bestempelen, had je dat bij mijn reactie moeten doen in plaats van die van Alfatrion.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
27 jun 2021 17:15
Een ouder heeft geen bevoegdheid om overeenkomsten namens hun kinderen te sluiten. In de wet staat dat minderjarige bekwaam zijn om rechtshandelingen te verrichten, zolang ze toestemming hebben van de ouder.
Feitelijk dus wel, zo lang het kind de materiële partij is en de ouder de formele partij.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
27 jun 2021 17:49
alfatrion schreef:
27 jun 2021 17:15
Een ouder heeft geen bevoegdheid om overeenkomsten namens hun kinderen te sluiten. In de wet staat dat minderjarige bekwaam zijn om rechtshandelingen te verrichten, zolang ze toestemming hebben van de ouder.
Feitelijk dus wel, zo lang het kind de materiële partij is en de ouder de formele partij.
Ik maak onderscheid tussen de situatie waarin het kind de rechtshandeling verricht met toestemming; en de situatie waarin de ouder de rechtshandeling verricht en de naam van het kind opgeeft.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
27 jun 2021 17:15
NeoDutchio schreef:
27 jun 2021 16:53
Ik heb voor mijn kinderen een bankrekening geopend. Ik heb de aanvraag gedaan, de naam op de rekeningen is van de kinderen. Idem voor de telefoonabonnementen, het wordt van mijn rekening betaald en hun naam staat op de factuur.
Daar zit een potencieel probleem. Een ouder heeft geen bevoegdheid om overeenkomsten namens hun kinderen te sluiten. In de wet staat dat minderjarige bekwaam zijn om rechtshandelingen te verrichten, zolang ze toestemming hebben van de ouder. De situatie die je beschrijft is gelijk aan de situatie waarin ik een telefoonabonnement afsluiten en dan jouw naam opgeef. Jij kun altijd met het verweer komen dat jij die overeenkomst niet bent aangegaan. En jouw kinderen kunnen dat zelfde argument gebruiken.
En komen we terug op de topics die al zo vaak voorbij zijn gekomen. Met name dat kinderen online allerlei zaken kochten en er onderuit kwamen omdat er zogezegd geen toestemming van de ouders was.
Als ik kijk naar de bankrekening die ik geopend heb, een kind kan dat niet doen zonder toestemming en zonder dat de ouder inzicht heeft en houdt tot het 18de jaar.
Mijn kinderen konden ook niet zelfstandig een mobiel abonnement afsluiten gezien hun leeftijd. En apart akkoord als ouder geven kan ook niet. Juist ter voorkoming dat jongeren ongevraagd allerlei schulden kunnen aangaan waarbij de zakelijke partij uiteindelijk de schuld krijgt omdat die geen controles kan uitvoeren.

Normaal gaat het altijd goed. Kinderen als chauffeur in de auto van pa en ma, een mobiel abonnement betaald door de ouders, enz. Het gaat pas verkeerd als er ruzie in de familie komt en een van de partijen wel de lusten, maar niet de lasten wil hebben.

De dochter waar het om gaat heeft al langere tijd gebruik gemaakt van het abonnement, maar wil er niet voor betalen. Dan moet dochterlief dus gewoon het abonnement ontbinden.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
27 jun 2021 17:56
Moneyman schreef:
27 jun 2021 17:49
alfatrion schreef:
27 jun 2021 17:15
Een ouder heeft geen bevoegdheid om overeenkomsten namens hun kinderen te sluiten. In de wet staat dat minderjarige bekwaam zijn om rechtshandelingen te verrichten, zolang ze toestemming hebben van de ouder.
Feitelijk dus wel, zo lang het kind de materiële partij is en de ouder de formele partij.
Ik maak onderscheid tussen de situatie waarin het kind de rechtshandeling verricht met toestemming; en de situatie waarin de ouder de rechtshandeling verricht en de naam van het kind opgeeft.
Ik ook. In de laatste situatie heb je hetgeen ik hiervoor schreef.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb over artikel 1:245 lid 4 BW heen gelezen.

Ivonne F.
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2021 17:04

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door Ivonne F. »

Het lijkt erop dat alfatrion een medewerker van Lebara is die alleen naar het verhaal van de vader heeft geluisterd. Er is inderdaad ruzie. Dochter had eerder aan Lebara gevraagd of ze het abonnement op haar naam kon krijgen ze heeft toen mail gekregen dat dit niet kon omdat het account op naam van haar vader stond. Vader kon het abonnement ook niet opzeggen omdat het nog niet afgelopen was.. Dit hebben we allemaal op mail. Het gaat hier om de. principekwestie dat er niet geincasseerd mag worden van het rekeningnummer van meerderjarige dochter die hier geen toestemmjng voor heeft gegeven. Verder hoort Lebara geen partij te trekken maar zich aan de wet te houden.
Wie kan aangeven welke stappen gezet moeten worden om behalve stornering de incasso van haar rekening stop te zetten.

dat zij daar voor getekend heeft.

Shainora
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 dec 2020 11:07

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door Shainora »

Ivonne F. schreef:
27 jun 2021 19:17
Het lijkt erop dat alfatrion een medewerker van Lebara is die alleen naar het verhaal van de vader heeft geluisterd. Er is inderdaad ruzie. Dochter had eerder aan Lebara gevraagd of ze het abonnement op haar naam kon krijgen ze heeft toen mail gekregen dat dit niet kon omdat het account op naam van haar vader stond. Vader kon het abonnement ook niet opzeggen omdat het nog niet afgelopen was.. Dit hebben we allemaal op mail. Het gaat hier om de. principekwestie dat er niet geincasseerd mag worden van het rekeningnummer van meerderjarige dochter die hier geen toestemmjng voor heeft gegeven. Verder hoort Lebara geen partij te trekken maar zich aan de wet te houden.
Wie kan aangeven welke stappen gezet moeten worden om behalve stornering de incasso van haar rekening stop te zetten.

dat zij daar voor getekend heeft.
Dus dochter wilde abonnement op haar naam nu dat gebeurd is is het ook weer niet goed.

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivonne F. schreef:
27 jun 2021 19:17
Het gaat hier om de. principekwestie dat er niet geincasseerd mag worden van het rekeningnummer van meerderjarige dochter die hier geen toestemmjng voor heeft gegeven.
- Stornering
- MOI melding: bank doet onderzoek en brengt bij Lebara €60,- in rekening als de incasso onterecht blijkt
- Blokkade
- Rechtbank (is een dure optie, kost honderden zo niet duizenden euro's en de boodschap zal ook met een MOI melding overkomen)

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kunnen pa en dochter dat niet beter samen uitvechten?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De dochter is nu 19 en het contract is niet afgelopen. Wat is het contractduur? Normaal is het 1 jaar, maar dan was dochter al meerderjarig bij het aangaan van de overeenkomst.
Verder is het natuurlijk vreemd dat dochter het abonnement op naam wilde hebben en nu dat zo is niet wil betalen.

F84
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2021 21:27

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door F84 »

Maar weet je zeker dat het contract daadwerkelijk van naam is over gezet?
Ik heb zelf net een nieuwe bankrekening en kon dit heel eenvoudig wijzigen. Is het niet mogelijk dat hij alleen dit veranderd heeft en daardoor dus de rest van het account inderdaad gewoon op zijn naam staat.

En als je dochter eerst zelf het verzoek heeft neergelegd bij Lebara, dan is er toch toestemming voor de wijziging gegeven indien het wel geheel overgezet is naar uw dochter?

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe zou dochter gereageerd hebben als pa op haar 18e verjaardag had medegedeeld dat hij het telefoonabonnement had beëindigd?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Lebara contract omgezet voor meerderjarige: abonnementskosten buiten weten geïncasseerd

Ongelezen bericht door mahadma »

Zo te lezen heeft vader dit zonder medeweten en of toestemming gedaan en of vooraf gemeld. Ergo , ik neem ook aan dat hier ook veel "tussen de regels" gelezen moet worden. Er kan onmin ontstaan zijn of forse rekeningen, wie weet het.

Gesloten