Lebara dataverbruik in buitenland

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Tjerk Kuipers
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2021 14:37

Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door Tjerk Kuipers »

Voor mijn werk was ik 3 weken in Oeganda. Ik heb een telefoon met dual sim, en heb een lokale simkaart gekocht voor lokaal data gebruik. Ik heb roaming uitgezet en data via de andere simkaart laten lopen.

Toch is er elke dag een heel klein beetje data verbruikt via mijn Lebara simkaart, 500B - 2kB per dag. Na 7 dagen is dit gestopt met een totaalverbruik van 10kB (kB! - dus dit is 0,01MB). Het tarief voor lokaal data verbruik in Oeganda met een Lebara simkaart is 9 Euro per MB, afgerekend per 100kB. Ik heb dus in 7 dagen tijd slechts 1/10 van 100kB verbruikt, toch is mij 10 Euro in rekening gebracht. Deze 10 Euro is de maandlimiet, daarom is dit na 7 dagen gestopt (ik was nog 2 weken langer in Oeganda).

Ik heb contact gehad met de klantenservice (3x), en zij zeggen dat ze hier niets aan kunnen doen. Zij zeggen dat dit conform het contract is en een probleem van mijn telefoon. Nu gebruik ik al meer dan 7 jaar dual sim op al mijn reizen in het buitenland en dit is me echter nog nooit overkomen (dit was de eerste keer dat ik Lebara had als Nederlandse sim in het buitenland).

Helaas kunnen ze het ook niet te voorkomen voor mijn volgende trip naar Oeganda.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Is er nog ergens waar ik wel terecht kan?
Of gewoon Lebara stopzetten, 10 Euro betalen, en een andere provider nemen in Nederland?

Gr.Tjerk

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door Jablan »

Andere provider is zeker aan te raden als je op een Nederlands mobiel nummer in het buitenland bereikbaar wilt zijn.

Of kijk bij Lebara naar de voorwaarden en neem vooraf 1 internetbundel af als je op reis bent.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik ken dit verhaal ook van andere providers, ondanks dat je roaming uitstaat wordt er toch een minimale hoeveelheid data uitgewisseld die dan prompt in rekening wordt gebracht. Simkaart eruit lost het sowieso op.

Lees dit eens: https://tweakers.net/reviews/7042/roami ... nland.html

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door kweenie »

Probleem zit hem grotendeels in de manier waarop het internetgebruik in minimale grootte van de sessies wordt berekend. Bij een aantal providers is iedere sessie minimaal bv 100 kb. Dat betekent dat ook als je maar geen weinig data gebruikt, dit automatisch naar boven wordt afgerond op 100kb. En dan kom je bij dure roaming gebieden aan snel op hoge kosten uit.

Die manier van afronden verschilt dus tussen de aanbieders. Dit kun je eventueel zelf opzoeken en dan kun je kiezen voor een provider die gunstiger werkt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door sjohie »

Tjerk Kuipers schreef:
08 mar 2021 14:51
Voor mijn werk was ik 3 weken in Oeganda. Ik heb een telefoon met dual sim, en heb een lokale simkaart gekocht voor lokaal data gebruik. Ik heb roaming uitgezet en data via de andere simkaart laten lopen.

Toch is er elke dag een heel klein beetje data verbruikt via mijn Lebara simkaart, 500B - 2kB per dag. Na 7 dagen is dit gestopt met een totaalverbruik van 10kB (kB! - dus dit is 0,01MB). Het tarief voor lokaal data verbruik in Oeganda met een Lebara simkaart is 9 Euro per MB, afgerekend per 100kB. Ik heb dus in 7 dagen tijd slechts 1/10 van 100kB verbruikt, toch is mij 10 Euro in rekening gebracht. Deze 10 Euro is de maandlimiet, daarom is dit na 7 dagen gestopt (ik was nog 2 weken langer in Oeganda).

Ik heb contact gehad met de klantenservice (3x), en zij zeggen dat ze hier niets aan kunnen doen. Zij zeggen dat dit conform het contract is en een probleem van mijn telefoon. Nu gebruik ik al meer dan 7 jaar dual sim op al mijn reizen in het buitenland en dit is me echter nog nooit overkomen (dit was de eerste keer dat ik Lebara had als Nederlandse sim in het buitenland).

Helaas kunnen ze het ook niet te voorkomen voor mijn volgende trip naar Oeganda.

Heeft iemand enig idee wat ik hier aan zou kunnen doen? Is er nog ergens waar ik wel terecht kan?
Of gewoon Lebara stopzetten, 10 Euro betalen, en een andere provider nemen in Nederland?

Gr.Tjerk
De vaakst genoemde oplossing, maar zeker niet de definitieve, om dit te voorkomen, is om een "grote" provider te nemen in Nederland, die in de meeste landen roaming overeenkomsten heeft, of ter plaatse een dochterbedrijf heeft. Denk aan Vodafone, KPN of T-mobile. Ik raadt je aan om het genoemde artikel hierboven, op tweakers, eens goed te lezen.

Daaruit blijkt dat er volgens experts 2 of 3 mogelijke redenen zijn, maar Tweakers, een site met serieuze techneuten in huis, hebben geen van die drie als definitieve kunnen aanwijzen na eigen tests. Dan is de enige zekere methode, de simkaart er uit, ook al zit je bij een grotere provider, die vermoedelijk wel een goede roaming overeenkomst heeft in dit soort landen.

Het lijkt in de gebruikte techniek voor 4G te zitten, en dat verklaart ook meteen waarom je het nog niet eerder hebt meegemaakt, veel van dit soort landen, hebben pas sinds kort 4G netwerken in de lucht, voorheen zat je daar dan op 3G, en ervoer je dit dus simpelweg niet.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
09 mar 2021 07:28
Probleem zit hem grotendeels in de manier waarop het internetgebruik in minimale grootte van de sessies wordt berekend.
Deels. Echte probleem is dat het toestel ondanks instellingen nog steeds iets met data doet via de Lebara SIM
DeZevendeHenk schreef:
08 mar 2021 21:39
Simkaart eruit lost het sowieso op.
Zit die er niet juist in, om telefonisch bereikbaar te zijn?

Tjerk Kuipers
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2021 14:37

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door Tjerk Kuipers »

Allemaal ontzettend bedankt voor de zinvolle bijdragen! Tsja, inderdaad simkaart eruit is niet de oplossing omdat ik telefonisch bereikbaar wil blijven op mijn Nederlandse nummer, en dit ook de reden is dat ik al jarenlang met een dual sim telefoon reis. Ik vind het met name jammer dat ik het maximum tarief van data roaming niet op 1 Euro kan zetten (ipv 10 euro), dan kost me elk tripje naar het buitenland in ieder geval max. 1 euro... Ik vraag me ook af of Lebara hier nu een flinke winstmarge op pakt en daarom dit in stand wil houden. Maar goed, als je met je abonnement in Nederland voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, mag ik me misschien ook gewoon niet verbazen: Goedkoop is duurkoop....

Ik ga eens proberen om de volgende keer mijn Nederlandse simkaart op sim positie 2 te stoppen en mijn lokale simkaart op positie 1. Wellicht dat dit het probleem kan voorkomen.

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat een mooie relativering van een niettemin ergerlijk verschijnsel. En dan ook nog een idee voor een proefje. Prachtig!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door sjohie »

Tjerk Kuipers schreef:
10 mar 2021 08:09
Allemaal ontzettend bedankt voor de zinvolle bijdragen! Tsja, inderdaad simkaart eruit is niet de oplossing omdat ik telefonisch bereikbaar wil blijven op mijn Nederlandse nummer, en dit ook de reden is dat ik al jarenlang met een dual sim telefoon reis. Ik vind het met name jammer dat ik het maximum tarief van data roaming niet op 1 Euro kan zetten (ipv 10 euro), dan kost me elk tripje naar het buitenland in ieder geval max. 1 euro... Ik vraag me ook af of Lebara hier nu een flinke winstmarge op pakt en daarom dit in stand wil houden. Maar goed, als je met je abonnement in Nederland voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten, mag ik me misschien ook gewoon niet verbazen: Goedkoop is duurkoop....

Ik ga eens proberen om de volgende keer mijn Nederlandse simkaart op sim positie 2 te stoppen en mijn lokale simkaart op positie 1. Wellicht dat dit het probleem kan voorkomen.
En even de dataroaming uit zetten, en vervolgens de telefoon compleet opnieuw opstarten. Het schijnt dat alleen die roaming uitzetten, niet betekent dat alle apps al geactiveerde dataconnecties, dan ook netjes afsluiten. Hierdoor blijven die nog een poosje af en toe het netwerk checken, doordat de roaming uit staat verstoken ze dan wel geen gebruiksdata meer, maar dat checken kan ook die paar KB, die Lebara vervolgens afrond naar boven, opleveren.

LVD.
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2022 12:09

Re: Lebara dataverbruik in buitenland

Ongelezen bericht door LVD. »

Mij overkwam hetzelfde in Panama enkele weken geleden.
Waarschuwingen ontvangen van kosten van dataverbruik en Lebara via chat benaderd, maar geen reactie. Uiteindelijk bijna E10 in rekening. In mijn verbruik is te zien dat er elke dag tussen 200-700 Bytes verbruik was, waarvoor 0,88/keer in rekening gebracht.
Vandaag gebeld en Lebara wees erop dat dit kan komen door apps waarvan de locatiedienst aan staat. Bij locatiemachtigingen zag ik inderdaad enkele apps met locatiemachtiging aan, waaronder 112NL.
De moeite waard om die de volgende keer allemaal uit te zetten.

Gesloten