LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

Dag allen!

Mijn vriendin ontvangt erg hoge rekeningen voor haar telefoon. (tussen E150 en E200) Haar abonnement is een sim-only scherp 425 + 400 smsjes. Ongeveer E30 samen.

Ik zal eerst even kort een geschiedenis geven.

2 jaar geleden had mijn vriendin schulden, iets van 3000 euro. Daardoor kon zij op een gegeven moment ook haar telefoon niet meer betalen. Ik heb toen op mijn naam een simonly voor haar afgesloten zodat ze niet met nog duurdere prepaid hoefde te bellen.

In 2 jaar tijd heeft ze haar schulden bijna weggewerkt, ze is 100% veranderd wat betreft geld. Alleen ontvangt ze telkens voor haar telefoon hoge rekeningen. In eerste instantie was ik sceptisch over haar: ze belt vast toch teveel met vriendinnen enz.

We hebben het er dus over gehad en zij is sindsdien erg op haar tegoed gaan letten door online haar tegoeden te bekijken. (helaas niet met de 'tikkenteller' op haar telefoon.) Ik kijk ook weleens mee en altijd zit ze binnen de bundel. Als ze op 50% van de maand zit heeft ze ongeveer 50% van haar minuten/smsjes verbruikt.

Deze maand ontving ze weer een rekening van E180 en nu weten we zeker dat het niet klopt. Het is namelijk een overschrijding van E150. Met 30ct/min buiten je bundel is dat dus 500 minuten over je tegoed! Of die online tegoed wordt totaal verkeerd weergegeven of ze heeft in de laatste 10 dagen als een bezetene gebeld. Ik weet hoe moeilijk mijn vriendin het heeft gehad met de schulden en hoe voorzichtig ze nu is met geld, deze rekening klopt gewoon niet. (ook niet als 10 sec. bellen als een minuut wordt gerekend)

We gaan van deze maand natuurlijk weer een specificatie aanvragen, maar die hebben we dus nog niet. Ook gaan we een ander abonnement bij een andere provider nemen zodat we met het 'oude' abonnement kunnen uitzoeken hoe Vodafone zijn rekeningen opbouwt. We gaan dus op verschillende manieren bellen en smsen en registreren en dan vergelijken met de rekening.

Nog wat info:
- ze gebruikt geen internet, gaat ook niet per ongeluk aan.
- ze belt voor 98% naar mobiel, zelden naar vast
- ze belt vrijwel nooit met 0900nummers

Mijn vragen aan jullie:
Heeft iemand anders ook enorme rekeningen die bijna niet mogelijk zijn?
Hebben jullie tips voor het 'testen' van haar abonnement?
Hebben jullie misschien een verklaring die wij over het hoofd zien?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Elkitchtasso op 05 nov 2010 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door henk51 »

ze belt vrijwel nooit met 0900nummers
zitten ook niet in de bundel en kunnen heel veel geld kosten.
We gaan van deze maand natuurlijk weer een specificatie aanvragen, maar die hebben we dus nog niet
Ik heb ook een scherp abonnement specificatie is gewoon op internet na te kijken zodra rekening bekend is. Kan nu oktober nazien incl specificatie, dus ik snap niet waarom je het moet aanvragen terwijl het gewoon al beschikbaar is.


gr Henk

Roytheslayer
Berichten: 432
Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Hou er rekening mee dat bij de scherp abonnementen alles per minuut afgerond word.
Als iemand niet opneemt en hij springt op voicemail ben je automatisch al een minuut kwijt.

plop1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2006 19:21

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door plop1234 »

Kijk bij de specificatie even na of er geen kosten in rekening wordt gebracht voor sms info nummers.

nekenieh
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2008 16:04

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door nekenieh »

Bij man is het nog mooier.
Hij had een abonemeent via internet afgesloten met zoveel bel en sms en dacht hij internet. Bij dat abonemeent kreeg ie een ouder type telefoon maar gratis ps3.
Tot zover niks aan de hand.

Hij hield zijn oude telefoon in gebruiken omdat het schrem van de nieuwe telefoon volgens mij voor slecht ziende was want als je hoi hoe gaat het smste hij niet in 1 keer kon lezen zo groot waren de leters.
A fijn op een geven moment was zijn oude telefoon echt op en ging hij bij een winkel een telefoon halen. En nog wel bij Vodafone winkel
De telefoon is van vodafone zelf touch schreen helemaal blij was ie.
Tot hij er achter komt dat zijn teefoonrekening rondt de 400 euro is op gelopen in 1 maand.
Hij heeft dat geld terug getrokken en online naar zijn rekening gekeken, n zag dat het kwam door internet gebruik.
Nou heeft ie wel wat op internet gezetten maar niet voor een bedrag van 400 euro. Hij belt op voor uitleg. Krijgt ie te horen dat inderdaad 2,50 betaald voor internet maaaaar let op alleen maar om erop te komen niet voor internet zelf alleen de toegang. Ook werd hem verteld dat ook al zit 1 sec op internet dan betaal je voor een kwartier.Toen zei hij dat ie helemaal niet zoveel erop zat en raar vond dat er tijden op zijn rekening staat dat hij torn echt lag te slapen.
Ze vroegen welke telefoon hij had en toen hij vertelde welke kreeg ie te horen dat die telefoon zich zelf update en dat je dat NIET kan uit zetten.
Fijn hoor dat de Vodafone winkel niet mijn man daar voor heef gewaarschuwd. En ik weet niet of het kan maar checken of hi wel echt internet had bij abonemeent was ook niet verkeerd.

Nee nu moet hij een rekening van rondt de 700 euro betalen. En het mooie is als je in terminen wil betalen kan dat maar dan kan je niet meer bellen of smssen. mar je beltaald wel gewoon abonemeentkosten.

GodsSon
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 feb 2010 18:59

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door GodsSon »

nekenieh schreef:Bij man is het nog mooier.
Hij had een abonemeent via internet afgesloten met zoveel bel en sms en dacht hij internet. Bij dat abonemeent kreeg ie een ouder type telefoon maar gratis ps3.
Tot zover niks aan de hand.

Hij hield zijn oude telefoon in gebruiken omdat het schrem van de nieuwe telefoon volgens mij voor slecht ziende was want als je hoi hoe gaat het smste hij niet in 1 keer kon lezen zo groot waren de leters.
A fijn op een geven moment was zijn oude telefoon echt op en ging hij bij een winkel een telefoon halen. En nog wel bij Vodafone winkel
De telefoon is van vodafone zelf touch schreen helemaal blij was ie.
Tot hij er achter komt dat zijn teefoonrekening rondt de 400 euro is op gelopen in 1 maand.
Hij heeft dat geld terug getrokken en online naar zijn rekening gekeken, n zag dat het kwam door internet gebruik.
Nou heeft ie wel wat op internet gezetten maar niet voor een bedrag van 400 euro. Hij belt op voor uitleg. Krijgt ie te horen dat inderdaad 2,50 betaald voor internet maaaaar let op alleen maar om erop te komen niet voor internet zelf alleen de toegang. Ook werd hem verteld dat ook al zit 1 sec op internet dan betaal je voor een kwartier.Toen zei hij dat ie helemaal niet zoveel erop zat en raar vond dat er tijden op zijn rekening staat dat hij torn echt lag te slapen.
Ze vroegen welke telefoon hij had en toen hij vertelde welke kreeg ie te horen dat die telefoon zich zelf update en dat je dat NIET kan uit zetten.
Fijn hoor dat de Vodafone winkel niet mijn man daar voor heef gewaarschuwd. En ik weet niet of het kan maar checken of hi wel echt internet had bij abonemeent was ook niet verkeerd.

Nee nu moet hij een rekening van rondt de 700 euro betalen. En het mooie is als je in terminen wil betalen kan dat maar dan kan je niet meer bellen of smssen. mar je beltaald wel gewoon abonemeentkosten.
Want je hebt natuurlijk geen eigen verantwoordelijkheid, dat is zoiets vreemds. Kom op mensen, zoek zelf ook eens iets uit en denk na voordat je doet (en geef ook niet bedrijven en winkels gelijk overal de schuld van).

nekenieh
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2008 16:04

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door nekenieh »

Ik heb maar eerst naar je andere berichten gekeken en zag dat je graag kritiek geeft.
Dus hou ik het kort.

Ik vind dat als je als winkel een telefoon verkoopt aan mensen je hen moet vertellen dat die telefoon automatisch update en dat je dat niet kan uit zetten dan geef je de klant de kans om te checken of zijn abonemeent daar goed genoeg voor is.
Mijn man had het dan zeker weten gecheckt.
En oja voor dat je bijdehand gaat reageren toen we telefoon pas hadden hebben we de gebruikaanwijzing van begin tot eind gelzen en daat dat niks over vermeld.

Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

henk51 schreef: Ik heb ook een scherp abonnement specificatie is gewoon op internet na te kijken zodra rekening bekend is. Kan nu oktober nazien incl specificatie, dus ik snap niet waarom je het moet aanvragen terwijl het gewoon al beschikbaar is.
gr Henk
hoi henk,

bedankt voor je reactie. Eerst werd het automatisch bij haar afgeschreven, alleen dat kon niet altijd ivm de hoge bedragen. Nu moeten we het per acceptgiro overboeken en dan krijg je geen online specificatie meer.

Aan bovenstaande reageerders. Hou het svp netjes, en svp specifiek over het (vermoeden van) ophogen van rekeningen. Voor andere (vodafone) problemen is het beter om een nieuw onderwerp aan te maken, anders gaan de problemen door elkaar lopen.

Toch bedankt voor de reacties!

Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

Elkitchtasso schreef:We gaan van deze maand natuurlijk weer een specificatie aanvragen, maar die hebben we dus nog niet. Ook gaan we een ander abonnement bij een andere provider nemen zodat we met het 'oude' abonnement kunnen uitzoeken hoe Vodafone zijn rekeningen opbouwt. We gaan dus op verschillende manieren bellen en smsen en registreren en dan vergelijken met de rekening.

Mijn vragen aan jullie:
Hebben jullie tips voor het 'testen' van haar abonnement?
ik heb hier nog een woordje aangepast omdat de zin anders niet klopte! We willen dus een nieuw abonnement nemen bij een andere provider om gewoon mee te bellen, en die andere houden we voor de contractduur aan om te testen hoe vodafone zijn rekening opbouwt.

Dan vraag je je vast af: waarom 2 abonnementen? Dan ben je toch weer duur uit?
We hebben daartoe besloten omdat alleen met dat ene abonnement bellen tot nu toe veel meer geld kost dan 2 abonnementen.

Hebben jullie tips om met het oude abonnement te testen?
Hoe bewijs je bijvoorbeeld wanneer en hoe lang je hebt gebeld? Is noteren voldoende?

Alvast bedankt!

Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

Roytheslayer schreef:Hou er rekening mee dat bij de scherp abonnementen alles per minuut afgerond word.
Als iemand niet opneemt en hij springt op voicemail ben je automatisch al een minuut kwijt.
Als dat het probleem was, dan zou ze op de helft van de maand al door het tegoed heen zijn. Maar dat is ze niet.

Ook goed om te vermelden: bij eerdere gelijkwaardige abonnementen is ze nooit boven de E70,- uitgekomen. Toch kon ze die op een gegeven moment niet meer betalen vanwege andere (grotere) schulden.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ik weet niet wat voor toestel je vriendin heeft maar de meeste toestellen heb ik dacht ik wel een soort logboekfunctie. Op mijn Nokia kan ik van de spraakoproepen o.a. de totale duur inzien, de teller kan ik op ieder gewenst moment op nul zetten. Voor internetgebruik is ook een logboek beschikbaar maar daar worden de gegevens maar 30 dagen bewaard.

Roytheslayer
Berichten: 432
Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Ja maar dat is dus niet betrouwbaar, omdat die in seconden meet en bij de scherp abonnementen alles in minuten word afgerond.

Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

Om te kunnen toetsen moeten we dus goed weten hoe vodafone rekent:

< 1 minuut = 1 minuut
1min16sec = 2 minuten? Of 1:16?

Dan moeten ALLE telefoontjes opgeschreven worden met tijdsduur en datum+tijd. En uiteindelijk controleren met de specificatie.

Alleen als ik vanuit een vodafone denk die mensen wil oplichten, dan moeten slachtoffers aan een bepaald profiel voldoen. Je smokkelt natuurlijk bij klanten die veel en onregelmatig bellen, het liefst bij mensen die al een keer een flinke rekening hebben gehad...

Het klinkt misschien allemaal paranoia, maar we weten nu echt zeker dat Vodafone op de een of andere manier 'iets' flikt waardoor de rekening veel te hoog wordt.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Henri42 »

Vodafone in nu eenmaal m,n provider op basis van een abo van 2 jaar, facturen van die club moet je uitspitten, bij mij brengen ze al maanden E 4,5 in rekening ivm zg incasso,terwijl die club een machtiging voor automatische afboeking heeft, inmiddels z,on 6 * gecrediteerd.

Ook de internet facturen moet je nakijken, zijn een tijdje geleden langs de grens met Duitsland gefietst, prompt voerden ze data kosten op,die ook weer gecrediteerd zijn. Gelukkig hebben ze een gratis gsm nummer 1200:)

marijke1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2010 11:52

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door marijke1973 »

Henri42 schreef: Ook de internet facturen moet je nakijken, zijn een tijdje geleden langs de grens met Duitsland gefietst, prompt voerden ze data kosten op,die ook weer gecrediteerd zijn. Gelukkig hebben ze een gratis gsm nummer 1200:)
Dit had ik ook afgelopen zomer, gelukkig hebben ze het bedrag verrekend met de volgende factuur nadat ik had gebeld.

Roytheslayer
Berichten: 432
Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Elkitchtasso schreef:Om te kunnen toetsen moeten we dus goed weten hoe vodafone rekent:

< 1 minuut = 1 minuut
1min16sec = 2 minuten? Of 1:16?

Dan moeten ALLE telefoontjes opgeschreven worden met tijdsduur en datum+tijd. En uiteindelijk controleren met de specificatie.

Alleen als ik vanuit een vodafone denk die mensen wil oplichten, dan moeten slachtoffers aan een bepaald profiel voldoen. Je smokkelt natuurlijk bij klanten die veel en onregelmatig bellen, het liefst bij mensen die al een keer een flinke rekening hebben gehad...

Het klinkt misschien allemaal paranoia, maar we weten nu echt zeker dat Vodafone op de een of andere manier 'iets' flikt waardoor de rekening veel te hoog wordt.
1.16 word inderdaad 2 minuten

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Henri42 »

marijke1973 schreef:
Henri42 schreef: Ook de internet facturen moet je nakijken, zijn een tijdje geleden langs de grens met Duitsland gefietst, prompt voerden ze data kosten op,die ook weer gecrediteerd zijn. Gelukkig hebben ze een gratis gsm nummer 1200:)
Dit had ik ook afgelopen zomer, gelukkig hebben ze het bedrag verrekend met de volgende factuur nadat ik had gebeld.

Het knullige van Vodafone is en blijft hun superieur ego gedrag tov klanten, terugstorten doet men niet,men stelt een soort niet zichtbaar gemaakt credit rekening op, de groote ervan je naar raden bij Vodafone :(

Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

Iemand nog ideeen?

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door witte angora »

Veel op internet lezen.

Ik heb inmiddels twee vodafone abonnementen, de een, die vorige maand inging, is een sim-only in een oud toestel waarmee ik niet het internet op kan omdat het toestel daar niet geschikt voor is.

Het andere, dat vandaag in ging, zit op een Nokia 6303i. Bel+Sms bundel, inclusief de telefoon. Heb genoeg gelezen dat telefoontjes zomaar het internet op gaan. Dus vanmorgen de klantenservice gebeld (telefoon deed het niet), accu en simkaart er uit, er weer in, telefoon aan gezet, en ik zat meteen op een internetpagina. De beste man van de helpdesk was er ook een beetje verbaasd over.

Voor beide nummers heb ik dus de mogelijkheid om het internet op te gaan laten blokkeren.

Op mijn vraag waarom dat dan niet standaard geblokkeerd wordt, omdat ik een bel+sms bundel heb zonder internet, was het antwoord: Jawel, maar sommigen willen alleen maar heel af en toe op internet, en dan is het voordeliger dan die 9,95 euro die je anders per maand betaald. Waar hij dat bedrag vandaan haalt is mij overigens ook een raadsel, tot nu toe is bel+sms+internet ofwel gratis, ofwel 2,50 euro per maand.

Persoonlijk denk ik dat de Kifid, of weet ik veel wie, hier eens naar zou moeten kijken. Want als je duidelijk bent dat je géén internet wilt, een bundel neemt waar geen internet in zit, en als je een bijbehorend toestel kiest dat door de provider geselecteerd is, dan mag je er mijns inziens van uit gaan dat je niet automatisch toch stiekem op internet uitkomt, waarna je je eigen scheel kunt betalen.

Feitelijk zijn dit bijzonder misleidende verkooptechnieken.

Het is dat ik meermalen hier heb gelezen wat voor problemen er kunnen zijn, dat ik dit meteen heb laten blokkeren, anders zou het best kunnen zijn dat ik de komende maanden ook torenhoge rekeningen had gehad.

Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Re: Maakt Vodafone rekeningen kunstmatig hoog?

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

He Angora,

bedankt voor de tip. Internet is nu geblokkeerd. Ik heb de helpdesk gesproken (28 minuten, €7,-) en die wisten te vertellen dat er voor maar €2,- was geinternet. De grote overschrijding komt door het bellen naar mobiele nummers.

Een specificatie kon ik online aanvragen. Die blijkt €5,- te kosten... zucht

Gesloten