Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
liza173
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2022 19:52

Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door liza173 »

Ik verkocht mijn telefoon op marktplaats, 2 mensen kwamen, controleerden alles en kochten de telefoon voor 240 euro, ik gaf ze 10 euro korting omdat de telefoon geen koptelefoon heeft!
Een uur later schreef hun vader, dat er krassen op de zijkanten van de telefoon zaten en dat de telefoon geen hoofdtelefoon had, hoewel die er op de foto in de advertentie wel waren. Hij zei dat ik zijn zoon had bedrogen en dat hij naar de politie zou gaan.
2 van zijn zoons controleerden de telefoon voordat ze hem verkochten en kochten hem! Wat moet ik in deze situatie doen?

Moneyman
Berichten: 30026
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als de telefoon voldoet aan de omschrijving in de advertentie (en je daar bijvoorbeeld niet iets als "schadevrij" hebt gezegd), zou ik niets doen. Het enige issue is die koptelefoon (ik snap niet waarom je 'm mét koptelefoon op de foto zet, terwijl die koptelefoon er niet bij zit. Had je geen eigen foto's gebruikt?), maar daarvoor heb je ze korting gegeven. Je hebt je dus aan jouw deel van de overeenkomst gehouden. De koper is akkoord gegaan met het toestel zoals ze het gekocht hebben.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waten het dan kinderen die de telefoon kwamen halen, dat hun vader belt?

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als ik het zo lees is er een koop overeenkomst en daarmee is de koop definitief.
De koper kan vanuit gaan dat producten op marktplaats niet nieuw zijn. Echter moet jij wel aangeven wat de staat van de product is en je mag niet een telefoon met koptelefoon verkopen als de koptelefoon ontbreekt.

Tenzij www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... k-er-vanaf (regels aankoop door jeugd).

Mocht het een heel lastig verhaal worden, neem dan contact op met www.juridischloket.nl voor advies.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 06 jan 2022 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door kuklos »

@Seinhuis, dat klopt alleen als de telefoon conform de advertentie is, zie ook de reactie van Moneyman.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Nevyn »

Waren deze zoons meerderjarig?
En dreigen met politie is een lachertje.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Consumentenkoop. Als je geen "geleende" afbeelding van een nieuwe bij de advertentie hebt gebruikt en een nette beschrijving hebt gegeven (dus gebruikt met de gebruikelijke sporen bij voorkeur de meest opvallende beschrijven) zou ik me niet zoveel zorgen maken.
Degenen (meerderjarig?) die de telefoon af hebben gehaald hebben hem kunnen inspecteren en kennelijk ook nog gemerkt dat de koptelefoon er niet bij zit (en erover onderhandeld).

Klopt bovenstaande en was de prijs "conform gebruikt" dan zou ik het zo laten. Mocht de verkoper op basis van de foto/beschrijving inderdaad verwachten dat hij een "bijna nieuwe" kocht dan zou ik doen waar jij je goed bij voelt, formeel hoef je niets en kun je het afwachten echter vraag jezelf af of je het (mogelijke) gezeur wel wilt.

P.s. mocht je de koper zijn zin geven. Dan zou ik de telefoon eerst terug laten sturen en pas na uitgebreid testen (zeker weten dat je het verkochte in dezelfde werkende staat terug hebt) het geld overmaken. Heb al meerdere verhalen gehoord waar na retour onderdelen waren uitgewisseld om een ander exemplaar weer werkend te krijgen.

Moneyman
Berichten: 30026
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Veldt01 schreef:
07 jan 2022 11:40
Consumentenkoop.
Juist géén consumentenkoop.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Onderwerp: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen
Moneyman schreef:
07 jan 2022 12:21
Veldt01 schreef:
07 jan 2022 11:40
Consumentenkoop.
Juist géén consumentenkoop.
Inderdaad overeenkomst tussen twee particulieren (wat ik ook bedoelde)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Marktplaats: de klant wil de telefoon terugsturen en zijn geld terugkrijgen

Ongelezen bericht door scontra »

edit. Opmerking is reeds eerder geplaatst en daarmee is de mijne dus overbodig. :oops:

Gesloten