LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:
chrisd1 schreef:Die zou hem toch, net als de chauffeur, ook alleen maar hebben gevonden??
Bij diefstal neem je iets wat dat aan een ander toebehoort, met het oogmerk om je dat wederrechtelijk toe te kennen.
Bij verduistering heb je iets onder je, dat je jezelf wederrechtelijk toe-eigent, dat aan een ander toebehoort.
Die portemonnee is iig noch door de chauffeur noch door de passagier gestolen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom niet? (Bij diefstal moest nog het woordje weg worden opgenomen.)

P.S. Het is overigens niet nodig om iedere keer alles integraal over te nemen. De berichten staan er ook al pal boven, dus dat voegt weinig toe.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verduiste ... duistering lijkt op diefstal. Het kenmerkende verschil is dat er geen sprake is van het wegnemen van een goed: de verduisteraar heeft het al rechtmatig onder zich. De verduisteraar kan het goed bijvoorbeeld geleend of gehuurd hebben van de eigenaar of om andere, rechtmatige redenen onder zich hebben.[/quote]

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je legt niet uit waarom je vindt dat er geen sprake is van diefstal. Ik weet wat verduistering is en pak indien nodig het wetsartikel er bij. Ik neem daarom aan dat je doelt op dat de klant de telefoon niet zou wegnemen. Maar eerst lag de telefoon in de auto en daarna niet meer. En je hebt eerder zelf aangegeven dat de de chauffeur de telefoon in zijn bezit had en dus kan de telefoon van hem worden gestolen.

(Overigens, als de klant de telefoon zou meenemen om aan de politie c.q. gemeente te geven, dan is het oogmerk er niet en dus is het dan geen diefstal.)

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:Je legt niet uit waarom je vindt dat er geen sprake is van diefstal...
?? ben het inmiddels met je eens.

Moekepoepzak
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2018 17:35

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Moekepoepzak »

Misschien moet ik het nog wat nader toelichten: ik zat samen met mijn zoon en schoondochter in de Uber. Mijn zoon en ik hebben ook een mobiele telefoon. Met de app op mijn telefoon was de Uber besteld. Je krijgt dan onmiddellijk te zien waar de chauffeur zich bevindt, hoe lang het nog duurt voordat hij/zij bij jouw afhaalpunt is, de naam van de chauffeur, het kenteken en het telefoonnummer. Wanneer je wordt afgezet, krijg je vrijwel onmiddellijk een afrekening per email: kosten van de rit en op welk tijdstip en waar je bent ingestapt en op welk tijdstip en waar je bent uitgestapt tot op de seconde nauwkeurig. Toen wij uitstapten en de deur dichtdeden, zagen we de telefoon op de achterbank liggen. Toen de chauffeur er vervolgens vandoor ging, hem onmiddellijk gebeld, maar hij nam niet op. Na 10 minuten nam hij op en had niets gevonden en inmiddels nieuwe klanten gehad. De telefoon was voor het laatst gebruikt in de taxi ( bewijzen ten over). Ook nieuwe klanten kunnen gemakkellijk getraceerd worden, indien de politie er werkt van maakt. Kortom, wat voor bewijzen moeten er nog meer overlegd worden, wil de politie iets doen?

Moekepoepzak
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2018 17:35

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Moekepoepzak »

Ondertussen lees je dit http://www.telegraaf.nl/e/29769628

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moekepoepzak schreef:Kortom, wat voor bewijzen moeten er nog meer overlegd worden, wil de politie iets doen?
Je kan best aangifte doen, maar de politie beschikt over beperkte middelen. Kun je bewijzen wie je telefoon heeft of waar deze is?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moekepoepzak schreef:De telefoon was voor het laatst gebruikt in de taxi ( bewijzen ten over).
Wordt zo'n toestel dan niet meteen automatisch geblokkeerd??

Moekepoepzak
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2018 17:35

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Moekepoepzak »

Hij werd onmiddellijk geblokkeerd, maar "men" gaat ermee naar "speciale zaken" om ze weer bruikbaar te maken voor doorverkoop (zei de politie).

Moekepoepzak
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2018 17:35

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Moekepoepzak »

Ik heb geen foto van de telefoon op de achterbank in de Uber helaas, dus gewoon "weg" telefoon.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moekepoepzak schreef:Hij werd onmiddellijk geblokkeerd, maar "men" gaat ermee naar "speciale zaken" om ze weer bruikbaar te maken voor doorverkoop (zei de politie).
Dat gaat binnen 10 min.??

atlas1302

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Aanleiding geven tot diefstal, en u gaat onzorgvuldig om met uw mobieltje. Er zijn nog eerlijke mensen maar waar...voor een autoradio tikken ze uw ruitje in en het hanschoenenkastje maken ze ook meteen even leeg.

Tja ...het is allemaal erg vervelend maar de Politie gaat denk ik niet met zwaailichten achter uw vergeten toestel aan, volgende keer beter oppassen en berg het zorgvuldig op, schouder tasje bijv. Ik gooi daar ook altijd van alles in en het ook nog eens onder mijn jas, goeie plek.

Waarom moet iedereen eigenlijk op straat telefoneren en appen, zo kom je toch niet aan andere dingen toe :D

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Boesta »

R. Proctor schreef:Buiten dat neem je zelf beslissing om met Uber te gaan i.p.v. een reguliere taxi.

Legale taxi is dan wel duurder maar je bent verzekerd en al, met Uber ben jij als passagier compleet niet verzekerd.
Hij kan wel een inzittendenverzekering hebben maar op het moment dat een gewone auto gebruikt word als Taxi vervalt de verzekering dus je bent gewoonweg niet verzekerd.

Waarde van de telefoon is niet relevant, evenals de Uber chauffeur betichten van diefstal, ze kan hem ook eerder zijn verloren buiten de auto.
Want als je uitstapt en je ziet hem liggen pak je hem of reed de Uber chauffeur vol gas weg met zijn deur nog open dan
Een legale taxi is niet duurder >>> Uber is een LEGALE taxi!

Iedereen die bij Uber een taxi besteld is gewoon verzekerd via de speciale verzekering voor taxi's die de chauffeur verplicht heeft moeten afsluiten. Uber taxi's rijden gewoon met een vergunning!

Zonder bewijs kun je deze chauffeur niet beschuldigen. Wel kun je natuurlijk het hele verhaal vermelden op de review pagina van de desbetreffende chauffeur op de Uber website. Mochten er meer klanten van deze chauffeur een zelfde soort ervaring hebben dan zal niemand deze chauffeur meer laten voorrijden voor een taxirit. Uber zal/kan ook maatregelen nemen tegen deze chauffeur maar dan natuurlijk pas als er een patroon zichtbaar is van oneerlijkheden bij deze Uber chauffeur...

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Boesta »

Moekepoepzak schreef:Misschien moet ik het nog wat nader toelichten: ik zat samen met mijn zoon en schoondochter in de Uber. Mijn zoon en ik hebben ook een mobiele telefoon. Met de app op mijn telefoon was de Uber besteld. Je krijgt dan onmiddellijk te zien waar de chauffeur zich bevindt, hoe lang het nog duurt voordat hij/zij bij jouw afhaalpunt is, de naam van de chauffeur, het kenteken en het telefoonnummer. Wanneer je wordt afgezet, krijg je vrijwel onmiddellijk een afrekening per email: kosten van de rit en op welk tijdstip en waar je bent ingestapt en op welk tijdstip en waar je bent uitgestapt tot op de seconde nauwkeurig. Toen wij uitstapten en de deur dichtdeden, zagen we de telefoon op de achterbank liggen. Toen de chauffeur er vervolgens vandoor ging, hem onmiddellijk gebeld, maar hij nam niet op. Na 10 minuten nam hij op en had niets gevonden en inmiddels nieuwe klanten gehad. De telefoon was voor het laatst gebruikt in de taxi ( bewijzen ten over). Ook nieuwe klanten kunnen gemakkellijk getraceerd worden, indien de politie er werkt van maakt. Kortom, wat voor bewijzen moeten er nog meer overlegd worden, wil de politie iets doen?

Waarschijnlijk zal uw verhaal wel kloppen.

Maar het is nu eenmaal zo dat de politie niet achter elke vermiste of gestolen telefoon aan kan gaan lopen. Of wilt u dat er bv veel zwaardere zaken (bv mishandeling, verkrachting/aanranding, overvallen etc) maar even opzij gezet moeten worden om uw telefoon achterna te gaan...? Dat zou natuurlijk van de gekke zijn!

Zoals ik al eerder zei, u kunt het best een review plaatsen bij Uber over deze chauffeur.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Boesta schreef:Zoals ik al eerder zei, u kunt het best een review plaatsen bij Uber over deze chauffeur.
Dat lijkt me geen goed idee. De chauffeur is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Alleen op basis van vermoedens iemand aan de schandpaal nagelen kan echt niet door de beugel.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door newmikey »

Moekepoepzak schreef:We hebben aangifte gedaan van diefstal bij de politie in Den Haag en daar werd ons verteld, ondanks dat we alles kinden bewijzen: we doen niets met gestolen telefoons ( waarde 700€), want we hebben belangrijkere zaken te doen! We werden gewoon uitgelachen!
Wel terecht dat er enigszins schaapachtig werd gereageerd. U laat zèlf de telefoon in de auto liggen, dat heeft niets met diefstal te maken maar met slordigheid. Wat er na het wegrijden van die uber met de de telefoon gebeurd is gaat echt géén onderdeel worden van een grootschalige recherche aktie. Ook die uber chauffeur valt niet veel te verwijten, die runt géén gevonden voorwerpen balie en controleert niet na elke rij de achterbank en vloer.

Ik kom zelf wel een spullen in de auto tegen die ik al maanden kwijt ben, bij het remmen onder een stoel geschoten of iets dergelijks. Hier valt niet veel aan te doen en boos kunt u alleen op uzelf zijn: u bent de enige die bewijsbaar iets fout heeft gedaan.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

tttlocke schreef:
Klaas Jan schreef:
Boesta schreef:Zoals ik al eerder zei, u kunt het best een review plaatsen bij Uber over deze chauffeur.
Dat lijkt me geen goed idee. De chauffeur is onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Alleen op basis van vermoedens iemand aan de schandpaal nagelen kan echt niet door de beugel.
Je kunt prima een review plaatsen zonder te beschuldigen of iemand aan de schandpaal te nagelen.
Gewoon je beperken tot de feiten!
De feiten zijn:
-de schoondochter is een telefoon kwijtgeraakt
-ze heeft een taxi genomen

Ik neem aan dat dat niet de inhoud van de beoogde review zal zijn? Maar dat de inhoud ongeveer de openingspost zou zijn?
Dan is toch dus die schandpaal...

stofzuigertje

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Een telefoon van €700 is nieuw waarde, dagwaarde is stukken lager!

2 Als je bij een Café meerdere klanten op kan halen.... en hij zal niet naar vergeten dingen kijken.....

3 Als hij vlot weg reed heeft hij al volgende klant in systeem staan en gaat zo snel mogelijk ophalen..... dus dat wegrijden is normaal voor Uber!

4 Er is geen bewijs of volgende klant of chauffeur deze pakte, wel is route te controleren of de Chauffeur of klant deze achterover gedrukt heeft tenzij ze toestel uit zetten en spoor dood liep.
De Telecom provider kan spoor van telefoon na verlaten taxi volgen en zien in welke buurt deze nu is of werd uitgeschakeld.

uberchauffer
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2019 14:40

Re: Mobiele telefoon in Uber-taxi laten liggen

Ongelezen bericht door uberchauffer »

Beste,

Ik ben zelf uberchauffeur

Als je direct hebt gebeld naar het toestel wat verloren is en je geluid stond aan is de kans (bij mij) groot dat
je hem direct terug krijgt. Het is idd zo dat als je een andere klant krijgt (en dat kan binnen 3 minuten zijn) dat die hem
mee neemt, maar de meeste zullen dit niet doen.

Echter, is het wel zo dat het onwijs ontmoedigd wordt door uber iets te doen met gevonden voorwerpen. Het kost je namelijk
altijd geld (en wij mogen jou niet om geld vragen) om zelf een toestel af te leveren. Ik zou bij voorkeur hebben dat je iets kan toesturen op koste van de klant. Via postnl kan je zelf je een bezorgoptie kiezen en betalen als klant en de code of pdf stuur je dan naar de chauffeer en als je het als pakketje of aangetekend doet heeft iedereen bewijs en dan zijn die kosten van 10 euro of als het iets kleins is 1 euro niets bij een toestel van idd 700 euro.

Ik zou altijd melding maken of iets terugsturen, maar door het bovenstaande beleid van uber wordt het wel ontmoedigd en loont
het eigenlijk om er niets mee te doen of het product zelfs gewoon weg te gooien.

Gesloten