LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
wachtwoordje
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2019 14:21

Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door wachtwoordje »

Hallo allemaal.

Heb contract afgesloten bij vodafone op 25-12 2018.
De telefoon opgehaald 02-12-2018.
Ter reparatie teruggebracht 11-01-2019. [bluetooth verbinding werkte niet]
De telefoon opgehaald30-01-2019,nu blijkt het een refurbished toestel te zijn.
Ik heb gevraagd om een nieuw toestel maar vodafone [winkel] zegt dat dat de regels zijn.
Heeft vodafoon gelijk of wordt ik in de maling genomen.

Bij voorbaat hartelijk bedankt
Johan

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door renewouters »

Ze hoeven sowieso geen nieuw toestel te leveren; een verkoper mag eerst proberen het apparaat te repareren. En wat maakt het nu uit of je je "eigen" telefoon terugkrijgt of een ander exemplaar? Een gerepareerd toestel is uiteindelijk ook een refurbished toestel (en andersom). Als het maar goed werkt en geen sporen van de vorige gebruiker heeft.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom is het toestel niet gewoon gerepareerd? Eis uw eigen toestel terug. En bent u niet een beetje abuis met de data?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat ding is nog geen maand oud en gekocht in een Vodafone winkel. Niet bij Apple.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Mark1992 »

renewouters schreef:
30 jan 2019 18:03
Ze hoeven sowieso geen nieuw toestel te leveren; een verkoper mag eerst proberen het apparaat te repareren. En wat maakt het nu uit of je je "eigen" telefoon terugkrijgt of een ander exemplaar? Een gerepareerd toestel is uiteindelijk ook een refurbished toestel (en andersom). Als het maar goed werkt en geen sporen van de vorige gebruiker heeft.
Niet helemaal mee eens. Je weet niet welke onderdelen zij hebben gebruikt in de refurbished telefoons, dit kunnen oudere (maar wel dezelfde) onderdelen zijn van een oudere telefoon. Dit kunnen hierdoor ook vroegtijdig tor problemen leiden. Er is echter al eerder een vonnis geweest hierover, aangezien Apple die trucje altijd gebruikt.

https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/ ... is-rechter

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door BL2 »

Onlangs bracht ik mijn auto met klein defect naar de garage, ik kreeg een refurbished exemplaar na enige dagen mee.
De wereld veranderd snel en we accepteren alles.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

renewouters schreef:
30 jan 2019 18:03
Ze hoeven sowieso geen nieuw toestel te leveren; een verkoper mag eerst proberen het apparaat te repareren. En wat maakt het nu uit of je je "eigen" telefoon terugkrijgt of een ander exemplaar? Een gerepareerd toestel is uiteindelijk ook een refurbished toestel (en andersom). Als het maar goed werkt en geen sporen van de vorige gebruiker heeft.

Dat is misschien uw persoonlijke mening maar ik denk dat @wachtwoordje op zoek is handvatten in de vorm van regels/wetten in deze zaak.

@wachtwoordje: hier https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbri ... jk-product staat een voorbeeldbrief van Consuwijzer waarin 2 mogelijkheden staan om het probleem op te lossen: het product kosteloos repareren; of een nieuw product geven. Een nieuw product is geen refurbished product want dat is een gebruikt product.
Lees ook eens dit artikel https://www.charlotteslaw.nl/conformite ... producten/

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door mahadma »

Heb contract afgesloten bij vodafone op 25-12 2018.

De telefoon opgehaald 02-12-2018.

Misschien kunt u dit verklaren, eerst toestel afgehaald en dan contract afgesloten, 23 dagen later?

En over welke telefoon gaat het, ik lees nergens dat dit om een appel gaat ..........

DASwebcare
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2013 11:40

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door DASwebcare »

Hoi Johan, het lijkt erop dat je nu niet krijgt waar je recht op hebt. Als je een nieuw toestel hebt aangeschaft mag de verkoper je geen refurbished exemplaar teruggeven. Zij moeten eerst jouw toestel proberen te repareren en als dat niet lukt dan zou je een nieuw toestel moeten krijgen. Heb je een refurbished toestel aangeschaft dan mogen zij deze wel vervangen met een ander refurbished toestel. Voor de volledigheid kan je via de volgende link een uitspraak lezen hierover: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2519. Succes! Groet, het webcareteam van DAS

wachtwoordje
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2019 14:21

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door wachtwoordje »

wachtwoordje

Sorry voor het foutje 25-12-2018 moet zijn 25-11-2018

Johan

wachtwoordje
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2019 14:21

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door wachtwoordje »

wachtwoordje

De telefoon is een I Phone 8

Johan

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hypo63 schreef:
14 feb 2019 19:18
renewouters schreef:
30 jan 2019 18:03
Ze hoeven sowieso geen nieuw toestel te leveren; een verkoper mag eerst proberen het apparaat te repareren. En wat maakt het nu uit of je je "eigen" telefoon terugkrijgt of een ander exemplaar? Een gerepareerd toestel is uiteindelijk ook een refurbished toestel (en andersom). Als het maar goed werkt en geen sporen van de vorige gebruiker heeft.
Wat u schrijft is grote kolder. De telefoon is nog geen half jaar oud en blijkbaar niet meer te repareren. Dan heeft TS recht op een nieuwe telefoon of ontbinding van de overeenkomst. TS hoeft geen genoegen te nemen met een tweedehands toestel.
Dan moet je beter lezen, Hypo, voordat je er met gestrekt been ingaat. Er zit geen woord kolder bij.

Renewouters zegt helemaal niet dat TS genoegen moet nemen met een tweedehands toestel, hij geeft slechts een overweging om het gevoel bij een refurbished toestel vanuit een ander perspectief te bezien.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
15 feb 2019 09:30
Renewouters zegt helemaal niet dat TS genoegen moet nemen met een tweedehands toestel, hij geeft slechts een overweging om het gevoel bij een refurbished toestel vanuit een ander perspectief te bezien.
Alleen klopt die mening niet: krijg je een gerepareerd toestel van jezelf dan is dat dat een gerepareerd toestel.
Krijg je een gerepareerd toestel van iemand anders dan is dat een refurbished toestel.
En daar hoef je geen genoegen mee te nemen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
15 feb 2019 09:39
Alleen klopt die mening niet: krijg je een gerepareerd toestel van jezelf dan is dat dat een gerepareerd toestel. Krijg je een gerepareerd toestel van iemand anders dan is dat een refurbished toestel.
Dat is gevoelsmatig misschien wel een big deal, maar praktisch hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Dat is het punt van renewouters.

Bovendien is het een mening, en dus niet is wat klopt of niet klopt, hooguit iets waar je het wel of niet mee eens bent.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:
15 feb 2019 10:29
Dat is gevoelsmatig misschien wel een big deal, maar praktisch hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Dat is het punt van renewouters.

Bovendien is het een mening, en dus niet is wat klopt of niet klopt, hooguit iets waar je het wel of niet mee eens bent.
Dat heeft niets met gevoel te maken maar is gewoon een feit, namelijk een apparaat.
En die mening is een slecht advies richting Johan en zeker geen antwoord op de vraag.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:
15 feb 2019 11:19
Dat heeft niets met gevoel te maken maar is gewoon een feit, namelijk een apparaat.
Ik heb geen idee wat je hiermee probeert te zeggen. Mijn opmerking over gevoel gaat over het verschil tussen gerepareerd en gereburbished. Wat jouw reactie daaraan toevoegt of afdoet, is mij niet duidelijk.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door BreejKC »

Hoewel ik uw mening begrijp lijkt mij met zo'n telefoon iets meer aan de hand. Bij zo'n ontvangen refurbished toestel krijg je een toestel dat van iemand anders is geweest. Aan ieder zo'n soort toestel zit een IMEI nummer dat bij de verkoop van dat toestel aan de koper/eigenaar/gebruiker van dat toestel wordt gekoppeld.

Mits de achterliggende administratie van IMEI nummer en eigenaar van het toestel goed is verricht kan ik uw standpunt volgen. Maar als zo'n administratie minder zorgvuldig is gebeurd dan zou je ineens een toestel kunnen bezitten dat administratief aan iemand anders toebehoort, met alle problemen die daar eventueel weer van kunnen komen.

Dit in aanmerking nemend geniet het, m.i., de voorkeur dat je het eigen aangeschafte toestel gerepareerd terugontvangt. Wellicht dat het hier eerder aangehaalde consumentenrecht daar mede op is gebaseerd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
15 feb 2019 11:40
Dit in aanmerking nemend geniet het, m.i., de voorkeur dat je het eigen aangeschafte toestel gerepareerd terugontvangt.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het sluit ook aan bij de jurisprudentie.

Mijn reactie zag er slechts op dat ik de kwalificatie "kolder" onjuist en overtrokken vind.

wachtwoordje
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2019 14:21

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door wachtwoordje »

Beste allemaal

Graag wil ik jullie allemaal bedanken, voor adviezen en meningen.
Mijn eigen toestel was niet te repareren.
Ik blijf het met belangstelling verder volgen, en zal de keuze maken die ik denk dat goed zal zijn.

Groeten Johan

wachtwoordje
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2019 14:21

Re: Nieuwe telefoon na reparatie vervangen door refurbished telefoon

Ongelezen bericht door wachtwoordje »

Beste allemaal

Graag wil ik jullie allemaal bedanken, voor adviezen en meningen.
Mijn eigen toestel was niet te repareren.
Ik blijf het met belangstelling verder volgen, en zal de keuze maken die ik denk dat goed zal zijn.

Groeten Johan

Gesloten