LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht data verbuik Hi

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
P.slokker
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Onterecht data verbuik Hi

Ongelezen bericht door P.slokker »

Mijn moeder heeft een sim only abonnement zonder internet abonnement. Ze had namelijk een standaard telefoon waar je internet niet mee op kon. Enige maanden geleden heb ik haar een Samsung Galaxy SI kado gedaan zodat ze oa. wordfeud kon spelen als er een WiFi verbinding beschikbaar is. Wetende dat ze geen data abonnement heeft heb ik internet uitgeschakeld zodat er geen dataverkeer plaatsvind.
Dit ging enkele maanden goed totdat ze ineens ipv een rekening van 17 euro ineens een rekening van dik in de 70 kreeg. Ik heb der rekening bekeken en dit bleek dataverkeer te zijn. Meteen de instellingen van de telefoon bekeken maar dataverkeer stond gewoon nog uit.

Direct contact gehad met Hi, maar het enige wat ze konden vertellen is dat er dataverbruik was geweest, ivm privacy mogen ze niet inzien/doorgeven wat voor verbruik dit was. Het vreemde was ook dat het dataverbruik spontaan aan was gegaan op een bepaalde datum en ook spontaan weer uit volgens de rekening. Ik weet 100% zeker dat er geen dataverbruik is geweest met haar telefoon anders dan WiFi.

Helaas is de Hi klantenservice totaal niet klantvriendelijk. Zij zijn er van overtuigd dat er dataverkeer is geweest en je moet gewoon de rekeningen (2 keer rond de 70 euro) betalen. Ook als je uitlegt dat dataverkeer niet mogelijk is. Ook een uitgebreide specificatie met wat voor verkeer het betreft is niet mogelijk. Slechts een uitdraai van de tijdstippen (midden in de nacht) Al met al erg vreemd.

De rekeningen zijn inmiddels betaald omdat je gewoon moedeloos wordt van de onwelwillendheid van dat baggerbedrijf.(Hi/KPN)

Zijn er meer mensen met dit soort spook dataverbruik? En wat zou je hier tegen kunnen doen? Helaas hebben ze geen rechtsbijstandsverzekering om in te schakelen, want dit lijkt me nou net een ideaal gevalletje om ze daarvoor in te schakelen

sjohie
Berichten: 10237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onterecht data verbuik Hi

Ongelezen bericht door sjohie »

P.slokker schreef:Mijn moeder heeft een sim only abonnement zonder internet abonnement. Ze had namelijk een standaard telefoon waar je internet niet mee op kon. Enige maanden geleden heb ik haar een Samsung Galaxy SI kado gedaan zodat ze oa. wordfeud kon spelen als er een WiFi verbinding beschikbaar is. Wetende dat ze geen data abonnement heeft heb ik internet uitgeschakeld zodat er geen dataverkeer plaatsvind.
Dit ging enkele maanden goed totdat ze ineens ipv een rekening van 17 euro ineens een rekening van dik in de 70 kreeg. Ik heb der rekening bekeken en dit bleek dataverkeer te zijn. Meteen de instellingen van de telefoon bekeken maar dataverkeer stond gewoon nog uit.

Direct contact gehad met Hi, maar het enige wat ze konden vertellen is dat er dataverbruik was geweest, ivm privacy mogen ze niet inzien/doorgeven wat voor verbruik dit was. Het vreemde was ook dat het dataverbruik spontaan aan was gegaan op een bepaalde datum en ook spontaan weer uit volgens de rekening. Ik weet 100% zeker dat er geen dataverbruik is geweest met haar telefoon anders dan WiFi.

Helaas is de Hi klantenservice totaal niet klantvriendelijk. Zij zijn er van overtuigd dat er dataverkeer is geweest en je moet gewoon de rekeningen (2 keer rond de 70 euro) betalen. Ook als je uitlegt dat dataverkeer niet mogelijk is. Ook een uitgebreide specificatie met wat voor verkeer het betreft is niet mogelijk. Slechts een uitdraai van de tijdstippen (midden in de nacht) Al met al erg vreemd.

De rekeningen zijn inmiddels betaald omdat je gewoon moedeloos wordt van de onwelwillendheid van dat baggerbedrijf.(Hi/KPN)

Zijn er meer mensen met dit soort spook dataverbruik? En wat zou je hier tegen kunnen doen? Helaas hebben ze geen rechtsbijstandsverzekering om in te schakelen, want dit lijkt me nou net een ideaal gevalletje om ze daarvoor in te schakelen
Sommige android apps kunnen een 3G/umts verbinding opzetten, ondanks dat jij de dataverbinding hebt uitgezet.. :wink: Maar wat ook voorkomt is dat een WiFi modem, of losse router achter een kabel/adsl/glasvezelmodem wat van slag raakt, bijvoorbeeld door werkzaamheden aan het achterliggende kabel/adsl/glasvezel netwerk. Dan kan een telefoon ineens tóch data gaan verbruiken, omdat het WiFi netwerk even op z'n gat ligt. Wat overigen meestal niet opvalt, omdat ze uit klantvriendelijkheid zulke werkzaamheden vaak 's nachts inplannen.

P.slokker
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 jun 2010 16:33

Re: Onterecht data verbuik Hi

Ongelezen bericht door P.slokker »

sjohie schreef:
P.slokker schreef:Mijn moeder heeft een sim only abonnement zonder internet abonnement. Ze had namelijk een standaard telefoon waar je internet niet mee op kon. Enige maanden geleden heb ik haar een Samsung Galaxy SI kado gedaan zodat ze oa. wordfeud kon spelen als er een WiFi verbinding beschikbaar is. Wetende dat ze geen data abonnement heeft heb ik internet uitgeschakeld zodat er geen dataverkeer plaatsvind.
Dit ging enkele maanden goed totdat ze ineens ipv een rekening van 17 euro ineens een rekening van dik in de 70 kreeg. Ik heb der rekening bekeken en dit bleek dataverkeer te zijn. Meteen de instellingen van de telefoon bekeken maar dataverkeer stond gewoon nog uit.

Direct contact gehad met Hi, maar het enige wat ze konden vertellen is dat er dataverbruik was geweest, ivm privacy mogen ze niet inzien/doorgeven wat voor verbruik dit was. Het vreemde was ook dat het dataverbruik spontaan aan was gegaan op een bepaalde datum en ook spontaan weer uit volgens de rekening. Ik weet 100% zeker dat er geen dataverbruik is geweest met haar telefoon anders dan WiFi.

Helaas is de Hi klantenservice totaal niet klantvriendelijk. Zij zijn er van overtuigd dat er dataverkeer is geweest en je moet gewoon de rekeningen (2 keer rond de 70 euro) betalen. Ook als je uitlegt dat dataverkeer niet mogelijk is. Ook een uitgebreide specificatie met wat voor verkeer het betreft is niet mogelijk. Slechts een uitdraai van de tijdstippen (midden in de nacht) Al met al erg vreemd.

De rekeningen zijn inmiddels betaald omdat je gewoon moedeloos wordt van de onwelwillendheid van dat baggerbedrijf.(Hi/KPN)

Zijn er meer mensen met dit soort spook dataverbruik? En wat zou je hier tegen kunnen doen? Helaas hebben ze geen rechtsbijstandsverzekering om in te schakelen, want dit lijkt me nou net een ideaal gevalletje om ze daarvoor in te schakelen
Sommige android apps kunnen een 3G/umts verbinding opzetten, ondanks dat jij de dataverbinding hebt uitgezet.. :wink: Maar wat ook voorkomt is dat een WiFi modem, of losse router achter een kabel/adsl/glasvezelmodem wat van slag raakt, bijvoorbeeld door werkzaamheden aan het achterliggende kabel/adsl/glasvezel netwerk. Dan kan een telefoon ineens tóch data gaan verbruiken, omdat het WiFi netwerk even op z'n gat ligt. Wat overigen meestal niet opvalt, omdat ze uit klantvriendelijkheid zulke werkzaamheden vaak 's nachts inplannen.
Dat was hun excuus ook ja, maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit meegemaakt. Als je bijvoorbeeld naar het buitenland gaat zet je ook je dataverbinding uit, ik heb nog nooit meegemaakt dat er dat toch data werd verbruikt. Voor de zekerheid heb ik toch ook maar de data verbindingsnaam veranderd in iets vaags, zodat de telefoon ook niet stiekem toch verbinding kan maken. Al blijft het vreemd moet ik zeggen. Daarbij komen die symptomen ook niet helemaal overheen, want volgens de specificatie heeft data gewoon voor ruim een week aan gestaan.

Gesloten