Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
mark in nederland
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2019 15:46

Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door mark in nederland » 18 mar 2019 16:01

ik heb een zakelijk abonnement bij Vodafone via een oud contract dat al heel lang loopt - ik zag laatst tot mijn schrik dat de maandelijkse kosten ongeveer 100 euro is. ik naar Vodafone gerend om daar te ontdekken dat vrijwel hetzelfde abonnement nu 35 euro is en dus onmiddellijk omgezet.

ik heb Vodafone gelijk gebeld om te kijken of een restitutie mogelijk is, maar nee, contract is contract, zeggen ze daar, op zich klopt dit natuurlijk.

mijn vraag daarentegen is of er niet een soort wettelijke 'zorgplicht' is om mij van de veel goedkopere nieuwe optie op de hoogte te stellen: Vodafone verlengt nu stilzwijgend het contract zonder mij er op de wijzen dat het veel goedkoper kan - 3 keer zo goedkoop dus (100->35 euro met alleen verschil in data volume).

dank je wel voor enig inzicht of ik iets kan doen mbt een restitutie ...

Mark

fonsflons
Berichten: 818
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20
Beste antwoord
Gekozen door mark in nederland

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

door fonsflons » 21 mar 2019 12:42

Ik betwist niet dat onterecht is dat TS dat bedrag betaald, inderdaad zijn eigen schuld. Ik heb wel een aantal posts geleden gezegd dat het natuurlijk niet onbewust is vanuit het bedrijf om TS niet op de hoogte te brengen dat hij vrijwel hetzelfde voor minder kan krijgen. Maar dat werkt bij alle bedrijven zo.



Als ik voor 500 MB al jaren 10 euro betaal en er is een nieuw abbo bijgekomen dat 750MB voor 7,50 aanbiedt dan betaal ik voor mijn gevoel 'maximaal' voor die 500MB. En dan zal het zeker kloppen dat dit taaltechnisch en wet technisch niet correct verwoord is.



Ik ben echter wel een beetje van mening dat als bepaalde abbonnementen al jaren niet meer verkocht worden en de prijs voor iets vergelijkbaars inmiddels 1/3 van het origineel is dat er best even aan de bel getrokken mag worden. Ik snap ook dat geen enkel bedrijf dat vrijwillig gaat doen. En leven onder een steen doen we allemaal. De meeste mensen die nog niet met pensioen zijn hebben het vaak druk. Een sociaal leven, werk, kinderen etc. Zeker ondernemers hebben tig contracten lopen. Ikzelf bijvoorbeeld maak me niet druk om mijn energiecontract. Die tijd die ik kwijt ben met me daar in te verdiepen kost me meer dan de besparing door het jaarlijks overstappen. Zo wil ik binnenkort toch eens kijken of mijn internet abbo nog bij de tijd is. Het begint vervelend te worden met mijn 14K modem.



TS zijn vraag is prima beantwoord. Is er een zorgplicht of heb je recht op restitutie? Nee.

De discussie of er eigenlijk een soort zorgplicht zou moeten zijn is echter best wel interessant. Zakelijk gezien als ondernemer richting klanten...amehoela...als consument gezien: is een ooit afgesloten abbonnement dat al jaren niet meer verkrijgbaar is en relatief veel te duur te verantwoorden? Op dit moment wel, maar ik zou het als consument niet erg vinden als het antwoord nee was.
renewouters
Berichten: 2941
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door renewouters » 18 mar 2019 18:47

Als jouw klanten met terugwerkende kracht een lagere prijs willen hebben, geef je die dan ook?

Lady1234
Berichten: 7310
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door Lady1234 » 18 mar 2019 18:49

Zeker zakenlui worden verondersteld zelf hun contracten in de gaten te houden. Maar ook gewone consumenten moeten dat doen.

En die incasso ziet u toch elke maand langskomen?

Gaat u uw klanten actief op de hoogte stellen dat ze eigenlijk veel goedkoper terecht kunnen?

kweenie
Berichten: 14114
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door kweenie » 18 mar 2019 19:03

mijn vraag daarentegen is of er niet een soort wettelijke 'zorgplicht' is om mij van de veel goedkopere nieuwe optie op de hoogte te stellen
Kort maar krachtig: nee.

juliomariner
Berichten: 746
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door juliomariner » 18 mar 2019 20:35

Als u zo'n vraag stelt vraag ik mij af of u wel geschikt bent voor ondernemer. Ik mag toch aannemen dat facturen gecontroleerd worden voor er betaald wordt. Zo nee dan zou ik dat.maar snel invoeren

Arizonakid
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door Arizonakid » 19 mar 2019 00:15

Gevalletje eigen schuld dikke bult, en niet te verhalen. Je ziet nooit reclame voor goedkope abonnementen, en denkt dan “laat ik eens kijken hoe dat bij mij zit?”

berndv
Berichten: 6156
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10
Locatie: Het oosten(daar waar de wijzen vandaan kwamen)

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door berndv » 19 mar 2019 08:08

als ik u was zou ik me aanleren om eens in de zoveel tijd (bijvoorbeeld eens per jaar ofzo) alle lopende contracten eens door te lopen, wellicht heeft u ook een energiecontract dat vele malen goedkoper kan, of een verzekering. Prijzen veranderen nu van tijd tot tijd en het kan altijd lonend zijn om eens in de zoveel tijd eens te kijken of er winst te behalen is.

16again
Berichten: 8939
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door 16again » 19 mar 2019 08:18

Ik ben het wel eens met TS, dat over de hoofden van deze "slapende contracten" fors geld wordt verdient, terwijl nieuwe klanten een veel gunstigere aanbieding krijgen.
Al mag dat, het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.

Moneyman
Berichten: 11772
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 mar 2019 08:31

16again schreef:
19 mar 2019 08:18
Al mag dat, het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Oneens. Pacta sunt servanda (belofte maakt schuld/ afspraak is afspraak) is niet voor niets één van de basisbeginselen van ons recht. Het moet niet gekker worden... moet werkelijk ieder greintje eigen verantwoordelijkheid, zélfs bij een ondernemer (!) eruit gestampt worden?

kweenie
Berichten: 14114
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door kweenie » 19 mar 2019 09:41

16again schreef:
19 mar 2019 08:18
Ik ben het wel eens met TS, dat over de hoofden van deze "slapende contracten" fors geld wordt verdient, terwijl nieuwe klanten een veel gunstigere aanbieding krijgen.
Al mag dat, het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Dat gebeurt natuurlijk in nagenoeg iedere branche. En is enigszins inherent aan de hedendaagse markteconomie: om nieuwe klanten te lokken moet je een interessant aanbod hebben.

16again
Berichten: 8939
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door 16again » 19 mar 2019 10:16

Moneyman schreef:
19 mar 2019 08:31
16again schreef:
19 mar 2019 08:18
Al mag dat, het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Oneens. Pacta sunt servanda (belofte maakt schuld/ afspraak is afspraak) is niet voor niets één van de basisbeginselen van ons recht. Het moet niet gekker worden... moet werkelijk ieder greintje eigen verantwoordelijkheid, zélfs bij een ondernemer (!) eruit gestampt worden?
Afspraak is afspraak? De afspraak is door TS nagekomen, en TS is vrij om over te stappen naar wat dan ook.
Maar het gaat hier om (stilzwijgende) verlenging van die afspraak. Waar ineens andere regels gelden dan voor nieuwe klanten.
Het "belofte maakt schuld" lijkt me dus niet van toepassing.


Nuancering: Oneens betekent overigens dat je WEL de schoonheidsprijs aan deze aanbieder wilt uitreiken.

Moneyman
Berichten: 11772
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 mar 2019 10:32

16again schreef:
19 mar 2019 10:16
Afspraak is afspraak? De afspraak is door TS nagekomen, en TS is vrij om over te stappen naar wat dan ook.
Maar het gaat hier om (stilzwijgende) verlenging van die afspraak. Waar ineens andere regels gelden dan voor nieuwe klanten.
Het "belofte maakt schuld" lijkt me dus niet van toepassing.
Rare kromme redenering. De afspraak is immers niets meer of minder dan dat Vodafone X levert tegen betaling van Y. Die afspraak wordt gewoon nagekomen. Dus ja, afspraak is afspraak.

Of er ondertussen andere afspraken met derden gemaakt worden doet niets af aan de afspraak tussen TS en Vodafone.

16again
Berichten: 8939
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door 16again » 19 mar 2019 11:04

Moneyman schreef:
19 mar 2019 10:32
Of er ondertussen andere afspraken met derden gemaakt worden doet niets af aan de afspraak tussen TS en Vodafone.
Dat beweer ik ook niet.
Ik geef alleen aan dat een factor 3 in prijsverschil voor mij geen reden is om de schoonheidsprijs uit te reiken. En daar miszeg ik helemaal niets mee.

Moneyman
Berichten: 11772
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door Moneyman » 19 mar 2019 11:07

16again schreef:
19 mar 2019 11:04
Moneyman schreef:
19 mar 2019 10:32
Of er ondertussen andere afspraken met derden gemaakt worden doet niets af aan de afspraak tussen TS en Vodafone.
Dat beweer ik ook niet.
Lees je eigen vorige post nog eens terug... :roll:

16again
Berichten: 8939
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door 16again » 19 mar 2019 11:30

"Belofte maakt schuld" bedoel je zeker? Welke schuld dan? Het contract van TS is maandelijks opzegbaar , ik heb niet de indruk dat hij nog 11 maanden vast zit.

Mijn statement is en blijft onverminderd dat Vodafone niets doet wat niet mag maar niet de schoonheidsprijs verdient met deze prijsdiscriminatie. En als je daar anders over denkt, mag je de schoonheidsprijs gaan uitreiken

renewouters
Berichten: 2941
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door renewouters » 20 mar 2019 07:12

En ja hoor, de discriminatiekaart wordt weer getrokken!

renewouters
Berichten: 2941
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door renewouters » 20 mar 2019 07:15

kweenie schreef:
19 mar 2019 09:41
16again schreef:
19 mar 2019 08:18
Ik ben het wel eens met TS, dat over de hoofden van deze "slapende contracten" fors geld wordt verdient, terwijl nieuwe klanten een veel gunstigere aanbieding krijgen.
Al mag dat, het verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.
Dat gebeurt natuurlijk in nagenoeg iedere branche. En is enigszins inherent aan de hedendaagse markteconomie: om nieuwe klanten te lokken moet je een interessant aanbod hebben.
Hedendaags? Dit gebeurt al jaren. Toen ik als kind nog de Donald Duck had (45 jaar geleden), vond ik het al jammer dat ik niet de cadeautjes kreeg die nieuwe leden wel kregen.

kweenie
Berichten: 14114
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door kweenie » 20 mar 2019 08:23

Volgens mij was er bij de telecommunicatie 45 jaar geleden nog niet zo heel veel sprake van een markteconomie :wink:

16again
Berichten: 8939
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door 16again » 20 mar 2019 11:40

renewouters schreef:
20 mar 2019 07:12
En ja hoor, de discriminatiekaart wordt weer getrokken!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prijsdiscriminatie
In de term prijsdiscriminatie betekent het woord discriminatie slechts dat "een onderscheid gemaakt wordt", zonder dat dit onderscheid onrechtmatig hoeft te zijn

fonsflons
Berichten: 818
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Oud zakelijk abonnement Vodafone kost veel

Ongelezen bericht door fonsflons » 20 mar 2019 12:13

Beetje krom is het natuurlijk wel, als er een verhoging is weten ze je ook te vinden. Maar goed, het is geen verplichting en daarom 'begrijpelijk' dat ze maximaal incasseren.

Plaats reactie