LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het grote en relevante verschil tussen die twee situaties is je zelf ongetwijfeld ook wel duidelijk, Nijogeth.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
15 nov 2020 16:01
Wanneer kan je iemand onder curatele plaatsen?
Wanneer iemand niet meer in staat is om voor zichzelf en zijn vermogen te zorgen, kan ondercuratelestelling bij de rechter worden gevraagd.
Vergeet dat maar gelijk weer.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het idee dat een rechter iemand onder curatele zou plaatsen omdat hij/zij een paar keer in een telemarketingstruc is getrapt, is een gotspe.

Als er al een maatregel zou worden genomen, zou dat hooguit bewind zijn.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat lijkt mij toch ook. Als een bejaarde nog bij de hand genoeg is om ongewenste bellers gehoorbeschadiging te bezorgen, dan is hij ook bij de hand genoeg om gewoon op te hangen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
16 nov 2020 17:03
Het grote en relevante verschil tussen die twee situaties is je zelf ongetwijfeld ook wel duidelijk, Nijogeth.
Tuurlijk, maar het zal aan de persoon met gehoorbeschadiging zijn om te bewijzen dat ik het in beide gevallen was. En dat is door de telefoon niet te zien.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Aygulf »

peter17111962 schreef:
16 nov 2020 13:10
Vanmorgen hier gebeurd. Mijn vader van 88 vertelde dat hij ook regelmatig gebeld wordt door
iemand die een buitenlandse taal spreekt. of een energieverkoper. Ik had nog een plastic fluitje liggen.
Hem verteld dat hij eerst heel zacht moet praten in zijn oude telefoon (ericsson diavox) en dan
recht voor de microfoon hard op dat fluitje moet blazen. Heeft nu heel veel plezier als zo iemand belt.
Ik vind dit zo'n vreemde, omslachtige en eigenlijk idiote manier om een ongewenst telefoontje te beëindigen. Vanavond nog een energie meneer aan de lijn gehad. Na één zin meteen gezegd "ik heb geen interesse goedenavond" en meteen opgehangen. Waarom zou ik tijd besteden aan een bepaalde harde/zachte manier van praten, fluitjes zoeken, ernaast leggen en al die andere "oplossingen". Vreemde hersenkronkel moet je hebben om een eenvoudig "nee" en ophangen niet als een afdoende maatregel te zien. Misschien ziet u het meer als een gelegenheid om te pesten of sadistische neigingen bot te vieren...

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Een telefonische overeenkomst is toch geen rechtsgeldige overeenkomst meer?
Er moet altijd een handtekening op papier komen, dacht ik.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door witte angora »

Aygulf schreef:
18 nov 2020 18:30
Vanavond nog een energie meneer aan de lijn gehad. Na één zin meteen gezegd "ik heb geen interesse goedenavond" en meteen opgehangen.
Dat kun je telefonisch wel doen ja. Aan de deur is het toch wat lastiger. Vanmiddag bij thuiskomst staat er een strak in een flodderpak bij het bellenbord, om precies te zijn voor mijn brievenbus. Waar ik toch echt even in wilde kijken. Was er een van Eneco, gezien zijn identificatie op zijn revers.

Welk nummer ik woon, etcetera, ik zeg zo dat ik hem niet nodig heb en dat ik het zelf wel uitzoek. 'Nee nee, ik kom enkel een enquête houden, ik wil graag weten waarom mensen hun contract opzeggen'. Dus ik zeg zo: 'omdat ze elders een beter aanbod krijgen'. Nou zegt hij, 'ik heb dus een beter aanbod, ook voor u'.

Volgens mij is dat mannetje een beetje Oost-Indisch doof. En nu maar hopen dat hij me niet stiekem alsnog klant heeft gemaakt.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgende keer zeggen 'omdat ze eens rustig op internet hebben vergeleken en besloten hebben dat een ander beter bij hun situatie past'. Daar zal ie nooit iets tegen kunnen inbrengen, want hij heeft niets om rustig te vergelijken.

sake1987

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door sake1987 »

Geen geloof overtuigers
Geen collectanten
Geen verkopers
Aan de deur wordt niet geluisterd, gegeven en gekocht.

Sinds ik dit bordje boven mijn deurbel heb, nergens geen last meer van.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

sake1987 schreef:
18 nov 2020 21:56
Geen geloof overtuigers
Geen collectanten
Geen verkopers
Aan de deur wordt niet geluisterd, gegeven en gekocht.

Sinds ik dit bordje boven mijn deurbel heb, nergens geen last meer van.
Ik heb ook zo'n bordje maar gisteren stond er toch weer eentje nu van de flying doctors voor een donateurschapje.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Jablan »

We hebben hier ook energieverkopers aan de deur gehad en bij navraag vertelden ze, dat ze niet mogen aanbellen bij mensen boven de zeventig. Daarom ben ik wel geïnteresseerd om welke energieleveranciers het hier gaat.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
19 nov 2020 21:51
We hebben hier ook energieverkopers aan de deur gehad en bij navraag vertelden ze, dat ze niet mogen aanbellen bij mensen boven de zeventig. Daarom ben ik wel geïnteresseerd om welke energieleveranciers het hier gaat.
Maar ja, tussen niet mogen en niet doen zit verschil. En het kan natuurlijk ook een manier zijn om uw vertrouwen te winnen omdat deze heren zo 'eerlijk' zijn.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe weten ze dan waar er mensen wonen van boven de 70? Ik zie nergens de leeftijden bij de bel staan.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Jablan »

NeoDutchio schreef:
19 nov 2020 22:07
Maar ja, tussen niet mogen en niet doen zit verschil. En het kan natuurlijk ook een manier zijn om uw vertrouwen te winnen omdat deze heren zo 'eerlijk' zijn.
Dit antwoord kwam, nadat duidelijk was, dat er niets te verkopen viel.

Lady1234
Berichten: 27075
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sprookjes.

kessel45
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2017 10:04

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door kessel45 »

Ik ben niet door een leverancier benaderd, maar door zogenaamde experts. Ja ik ben er óók
ingetrapt en wordt nóg verschillende keren per week gebeld. Ik moest ook overstappen volgens de expert. Had een super aanbod. Moest 100 euro betalen bij de leverancier waar ik "zelf" net naar overgestapt was omdat ik opzegde na de veertien dagen bedenktijd. De "expert" zei van tevoren dat komt goed die betaling zorg ik voor. NIET dus en kon hem ineens niet meer bereiken. Ik kreeg steeds aanmaningen dus heb het maar uit eigen zak betaald. Maar was héél erg. Ik trap nooit meer in die experts waar ze ook voor bellen.

Jannie Gommers
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2020 14:26

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Jannie Gommers »

Van de week gebeld door het bedrijf NOVA uit Rotterdam. Er werd mij verteld dat ze in opdracht van mijn energie leverancier mij een goedkoper contract konden aanbieden. IK vond het raar want die bellen nooit voor zo iets, heb dan ook gevraagd of ze van een andere energie bedrijf waren, maar daar werd min of meer overheen gepraat. Ik vertrouwde het dus niet en heb gevraagd naar hun telefoonnummer en met wie ik had gesproken, omdat ik eerst mijn leverancier wilde bellen. Zoals verwacht doen ze daar helemaal geen zaken mee. Heb dat bedrijf opgebeld en verteld dat ik mij voelde opgelicht, dat ze helemaal niet in opdracht werkte en dat ze mij geen contract aan hoeven te smeren. Later kwam dus uit dat ze voor Budget energie werken. Ik wilde dit even in het forum zetten om andere mensen te waarschuwen.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door juliomariner »

Complimenten dat u zo slim was eerst op onderzoek te gaan.
In het vervolgt kunt u nog sneller zijn door te zeggen geen belangstelling want welk bedrijf gaat uit zichzelf klanten benaderen met een goedkoper contract.

Aygulf
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Aygulf »

rpechler schreef:
15 nov 2020 12:41
Mijn schoonvader is 82 jr. Binnen 1 jaar is hij benaderd door meerdere (4x) energieleveranciers om over te stappen. Ze zeggen dat ze de boete voor hem zullen afhandelen. Dat is nooit gebeurd en hij kan dit op internet niet zelf terugvorderen. Deze mensen kunnen moeilijk met websites omgaan. Niet alle energieleveranciers betalen de opzegboete. Zonder dat hij begrijpt dat het hem alleen maar geld kost dan dat hij voordelig uit is. Hij heeft bijna 1000 euro boete moeten betalen.

Ouderen zijn vaak het slachtoffer van mooie praatjes om over te stappen naar een andere energieleverancier.

Ik vind dat de overheid deze mensen moet beschermen met een leeftijdsgrens van bv. de pensioenleeftijd tegen deze praktijken.
Ik moet er niet aan denken dat de overheid mij moet beschermen na mijn pensioenleeftijd en beslist wie mij wel/niet mag benaderen alsof ik dan een infantiele zielepoot ben. U heeft het zelf over uw schoonvader, u weet wat hij wel en niet kan, dus lijkt mij dat (schoon-)kinderen de aangewezen personen zijn om hun (schoon-)ouders te beschermen. De overheid is niet onze vader en moeder...

Gesloten