LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
rpechler
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2020 21:12

Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door rpechler »

Mijn schoonvader is 82 jr. Binnen 1 jaar is hij benaderd door meerdere (4x) energieleveranciers om over te stappen. Ze zeggen dat ze de boete voor hem zullen afhandelen. Dat is nooit gebeurd en hij kan dit op internet niet zelf terugvorderen. Deze mensen kunnen moeilijk met websites omgaan. Niet alle energieleveranciers betalen de opzegboete. Zonder dat hij begrijpt dat het hem alleen maar geld kost dan dat hij voordelig uit is. Hij heeft bijna 1000 euro boete moeten betalen.

Ouderen zijn vaak het slachtoffer van mooie praatjes om over te stappen naar een andere energieleverancier.

Ik vind dat de overheid deze mensen moet beschermen met een leeftijdsgrens van bv. de pensioenleeftijd tegen deze praktijken.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als uw schoonvader handelingsonbekwaam is, dan wordt hij al beschermd. Dan wordt hij namelijk onder curatele gezet. Verder heeft leeftijd niets te maken of iemand wel of niet met een website kan omgaan. Ook zegt een leeftijd niets over het nutteloos steeds overstappen omdat de verkoper zo'n mooi praatje heeft. Als u ziet hoeveel topics hier zijn omdat een hoop mensen eerst ja zeggen en daarna pas gaan nadenken, dan ziet u dat leeftijd er niets mee te maken heeft.

Als uw schoonvader al 4x is overgestapt, dan is het hem niet goed duidelijk gemaakt bij de eerste, tweede en derde keer dat hij nooit ja moet zeggen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nuance, empathie en psychologisch inzicht zijn van belang in dit soort kwesties.

Mag ik je een advies geven: scherm niet meteen met woorden als curatele. Onder curatele worden mensen gesteld met ernstige psychiatrische ziektebeelden. Daar is hier geen sprake van. Wat wél aan de hand kan zijn is dat iemand door zijn of haar leeftijd minder goed in staat is de benodigde assertiviteit op te brengen en daardoor het slachtoffer kan worden van oneerlijke handelspraktijken. Minder bij de pinken dan vroeger. Op dit forum is uitentreure bekend dat de regels in de energiemarkt structureel worden overtreden. Daar zijn reeds talloze topics over geopend.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_veroudering

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oneerli ... praktijken
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 15 nov 2020 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
15 nov 2020 15:48
Mag ik je een advies geven: scherm niet meteen met woorden als curatele. Onder curatele worden mensen gesteld met ernstige psychiatrische ziektebeelden. Daar is hier geen sprake van. Wat wél aan de hand kan zijn is dat iemand door zijn of haar leeftijd minder goed in staat is de benodigde assertiviteit op te brengen en daardoor het slachtoffer kan worden van oneerlijke handelspraktijken. Minder bij de pinken dan vroeger. Op dit forum is uitentreure bekend dat de regels in de energiemarkt structureel worden overtreden. Daar zijn reeds talloze topics over geopend.
Wanneer kan je iemand onder curatele plaatsen?
Wanneer iemand niet meer in staat is om voor zichzelf en zijn vermogen te zorgen, kan ondercuratelestelling bij de rechter worden gevraagd.
Bron: http://www.wetrecht.nl/curatele/#:~:tex ... verkwisten.
Dat kan inderdaad bij mensen met ernstige psychiatrische ziektebeelden, maar dat hoeft niet. En zijn zat andere voorbeelden waardoor ook anderen onder curatele kunnen komen te staan. U gaat meteen van het ergste uit en verwijt mij dat ik uw gedachtes zou delen.

Mijn mening mag voor u wellicht te hard zijn, maar als kinderen bij ouders op bezoek komen en merken dat er overgestapt is, dan kan je het gesprek aangaan. Als het daarna nog een keer gebeurd en zelfs daarna nog 2 keer, dan is er of geen inzicht in het handelen en wandelen van de schoonvader (in dit geval) wat kan duiden op dat alles goed gaat of dat er geen interesse is. En als blijkt dat er ondanks alle waarschuwingen toch steeds opnieuw ja gezegd wordt, dan kan schoonvader dus niet meer zelfstandig voor zijn vermogen zorgen.
En nogmaals, het zijn niet alleen de ouderen die blind ja zeggen op een ongevraagde verkoper die met hele leugens en halve waarheden je een aanbieding doet. Je kan daar geen verplichte leeftijdsgrens aan hangen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@rperchler

“Ik vind dat de overheid deze mensen moet beschermen met een leeftijdsgrens van bv. de pensioenleeftijd tegen deze praktijken.”

Hoe ziet u dat voor zich? Ik zou met mijn leeftijd niet meer kunnen overstappen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn reactie was "op de man" bedacht ik mij tijdens de afwas. Heb hem derhalve aangepast. Excuses NeoDutchio.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 15 nov 2020 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook jongeren laten zich overbluffen en zijn niet assertief genoeg.
Dat schoonvader 82 is heeft er niet veel mee te maken.
Het enige dat helpt is hem op het hart drukken dat hij eerst gelijk " nee " zegt en eerst in overleg met de kinderen wil gaan.
Leer hem " nee " zeggen! Per definitie en direct! En daarna de verbinding verbreken.

Onder curatele plaatsen?
Tjonge , dat is nogal wat , denk daar niet lichtzinnig over : het stempel van ' seniel ' o.i.d zal hem pijn doen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door D34M0N »

rpechler schreef:
15 nov 2020 12:41
Ik vind dat de overheid deze mensen moet beschermen met een leeftijdsgrens van bv. de pensioenleeftijd tegen deze praktijken.
Ik vind dat het jouw eigen verantwoordelijkheid is om schoonvader te leren om 'nee' te zeggen. Dat is gewoon zo simpel als: "Nee, dank u, geen interesse. Fijne dag verder." En dan gelijk de verbinding verbreken.

Mocht dat niet effectief genoeg zijn, dan zou ik met schoonvader overleggen of bewindvoering allicht niet iets voor hem is.

sake1987

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik had vroeger met mijn opa toen kwamen ze nog aan de deur) en met mijn ouders, de afspraak, eerst mij of mijn zus bellen, niemand binnen laten en geen handtekeningen zetten.
Mij vader is vorig jaar helaas overleden, maar als die zou horen dat er met je pensioen zo'n door u voorgestelde regel kwam, zou die uit kwaadheid weer terug komen.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik zit me hier toch iets af te vragen. is uw schoonvader aangemeld bij het bel me niet register ??
Als dat het geval is, en hij is toch gebeld door een energie verkoper die eigenlijk niet had mogen
bellen, is dan een contract wat hierdoor is aangegaan wel rechtsgeldig ?? Het was immers niet
toegestaan om hem daarvoor te bellen.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door D34M0N »

Morganlefay schreef:
15 nov 2020 18:08
Als je wel assertief genoeg bent, wordt alsnog ongevraagd en zonder handtekening overgezet naar een andere energieleverancier.
En dan mag je ook nog zelf alles gaan lopen regelen want o wee die AVG.
Dan ben je niet assertief genoeg geweest. Als je gewoon 'nee' zegt kunnen ze niets.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door kuklos »

Morganlefay schreef:
15 nov 2020 18:08
Als je wel assertief genoeg bent, wordt alsnog ongevraagd en zonder handtekening overgezet naar een andere energieleverancier.
En dan mag je ook nog zelf alles gaan lopen regelen want o wee die AVG.
Direct nee zeggen en ophangen. Dan kunnen ze helemaal niks.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Mijn moeder is 86 en werd ook weleens gebeld om over te stappen. Alleen wordt al haar mail naar mij ge cc'ed. Ik zie dus direct wat er gebeurd en annuleer direct.

Nu weet ze haar mailadres niet meer dus stuurt de leverancier post, ook die onderschep ik.
Ik haal het dagelijks uit de bus, zie wat het is aan het logo op de envelop. Dan laat het haar openen zo houdt ze haar eigenwaarde en het idee dat ze het nog zelf doet.
Misschien kunt u ook samen bespreken om wat meer inzicht/toezicht te krijgen/houden.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vanmorgen hier gebeurd. Mijn vader van 88 vertelde dat hij ook regelmatig gebeld wordt door
iemand die een buitenlandse taal spreekt. of een energieverkoper. Ik had nog een plastic fluitje liggen.
Hem verteld dat hij eerst heel zacht moet praten in zijn oude telefoon (ericsson diavox) en dan
recht voor de microfoon hard op dat fluitje moet blazen. Heeft nu heel veel plezier als zo iemand belt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
16 nov 2020 13:10
Ik had nog een plastic fluitje liggen. Hem verteld dat hij eerst heel zacht moet praten in zijn oude telefoon (ericsson diavox) en dan recht voor de microfoon hard op dat fluitje moet blazen. Heeft nu heel veel plezier als zo iemand belt.
Heb je je vader ook verteld dat hij dankzij dit kansloze gedrag (ofwel: deze onrechtmatige daad) persoonlijk een schadeclaim aan z'n broek kan krijgen?

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Moneyman schreef:
16 nov 2020 14:47
peter17111962 schreef:
16 nov 2020 13:10
Ik had nog een plastic fluitje liggen. Hem verteld dat hij eerst heel zacht moet praten in zijn oude telefoon (ericsson diavox) en dan recht voor de microfoon hard op dat fluitje moet blazen. Heeft nu heel veel plezier als zo iemand belt.
Heb je je vader ook verteld dat hij dankzij dit kansloze gedrag (ofwel: deze onrechtmatige daad) persoonlijk een schadeclaim aan z'n broek kan krijgen?
Hij staat ingeschreven bij het bel me niet register, dus ze mogen niet bellen, kunnen dus ook geen claim sturen,
want dat wil dus zeggen dat ze dan moeten toegeven dat hun zelf gebeld hebben terwijl ze dat niet mogen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Totaal irrelevant. Dat geeft jou geen enkel recht om moedwillig gehoorschade te veroorzaken.

Je verweer is kansloos - letterlijk en figuurlijk.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ach ja, de kinderachtige reactie ala Komkommertijd. Hadden we al een tijdje niet gehoord

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

peter17111962 schreef:
16 nov 2020 13:10
Vanmorgen hier gebeurd. Mijn vader van 88 vertelde dat hij ook regelmatig gebeld wordt door
iemand die een buitenlandse taal spreekt. of een energieverkoper. Ik had nog een plastic fluitje liggen.
Hem verteld dat hij eerst heel zacht moet praten in zijn oude telefoon (ericsson diavox) en dan
recht voor de microfoon hard op dat fluitje moet blazen. Heeft nu heel veel plezier als zo iemand belt.

Het is hoe ouder, hoe wijzer. Dus iemand van 88 moet zeker wijs genoeg zijn om de woorden: 'nee, dank u, goedemiddag verder' te zeggen en de verbinding te verbreken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen telefonisch door energieleverancier benaderd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
16 nov 2020 14:57
Totaal irrelevant. Dat geeft jou geen enkel recht om moedwillig gehoorschade te veroorzaken.

Je verweer is kansloos - letterlijk en figuurlijk.
Dat vraag ik me af. Iedereen kan zelf het volume van de telefoon beperken, maar het is onmogelijk de input te controleren. Nu is het een fluitje, de volgende keer sta ik in een vol stadion en staat er iemand met een luchthoorn naast me, dan zou ik dus een schadeclaim kunnen krijgen.

Gesloten