LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium kaapt KPN abonnement

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Eysten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2011 23:13

Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Eysten »

Mijn moeder van 80 heeft al jaren telefonie van KPN. Jaren geleden heeft zij een tijdje via Pretium gebeld, maar dit contract is al een kleine tien jaar geleden opgezegd. Helaas zit zij nog wel bij Pretium in het systeem en met enige regelmaat wordt zij dan ook door hun telefonisch lastig gevallen.

Op 16 oktober j.l. ging de telefoon. De dame aan de andere kant, die zei van KPN te zijn, vroeg of mijn moeder interesse had in een bepaald abonnement. Mijn moeder, die dergelijke zaken niet via de telefoon wil regelen, heeft gevraagd of de informatie toegezonden kon worden. Uiteraard was dit geen probleem. Om zeker te zijn met wie mijn moeder aan de telefoon zat vroeg zij nogmaals van welk bedrijf de dame was, waarop wederom werd gezegd dat zij van KPN was.

Enkele dagen later kwam inderdaad de gevraagde informatie per post. Deze was van Pretium, niet van KPN. Omdat mijn moeder niet met hun in zee wil, heeft ze de post ongeopend weggedaan.

Gisteren kwam de maandelijkse rekening van KPN. Deze was onverwacht laag. Bij controle waarom bleek dat er een verrekening was voor de beëindiging van het abonnement per 3 december (vandaag is het 21 november!). Vandaag KPN gebeld om te vragen wat er aan de hand is en waarom het abonnement per 3 december wordt beëindigd. KPN wist te melden dat Pretium dit in gang heeft gezet en dat zij vanaf 3 december via Pretium belt. Mijn moeder heeft aangegeven dat er geen overeenkomst is met Pretium en dat zij nooit opdracht tot beëindiging van het abonnement bij KPN of overgang naar Pretium heeft gegeven, maar KPN beweert hier niets aan te kunnen doen.

Vervolgens Pretium gebeld. Zij weigeren dit terug te draaien en beweren dat zij akkoord is gegaan met de overname van het contract door Pretium doordat zij niet expliciet schriftelijk heeft aangegeven dit niet te willen. Blijkbaar was het geen informatiebrief die Pretium had toegestuurd, maar een contract waar mijn moeder op had moeten reageren. Deed ze dit niet, dan zat ze aan het contract vast.

Inmiddels de klacht op klacht.nl en bij de ACM gemeld. En wat blijkt, dit is de standaard werkwijze van Pretium, vooral bij oudere mensen. Zij doen zich voor als KPN en zonder dat je ergens mee akkoord gaat of iets ondertekent sluiten ze je contract bij KPN en ben je klant van Pretium. Hier is toch wetgeving over? Je mag je toch niet uitgeven voor iemand anders en je kan toch niet iemand een contract opdringen alleen omdat hij het niet actief geweigerd heeft? Hoe kan het dan dat dit keer op keer gebeurd en Pretium er mee weg lijkt te komen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door berndv »

Helaas bent u niet de enige hierin. Is ook al zeer vaak aan de orde geweest in de uitzendingen en ze blijven maar door gaan. Helaas is er tot op heden nog steeds niet succesvol tegen opgetreden. Via de zoekfunctie zult u ook meerdere topics vinden over deze bende.

Heb helaas geen tips om hier van af te komen, wellicht in de andere topics. Ik wens u veel sterkte met deze situatie.

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Netwerker- »

Hallo eysten,

Zie het lange topic over Pretium Telecom. Daar vindt je alle antwoorden. Met name in de laatste postings in dat topic, op sub-pagina 138, waarnaar ik nu een weblink heb geplaatst.


Weblink: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... start=2740


Daar vindt je ook informatie over hoe het beste te handelen om je telefoon-aansluiting weer over te hevelen naar KPN Telecom.

N.B. Geen schriftelijke bevestiging = geen overeenkomst met Pretium Telecom. Dus ook geen financiële verplichtingen !!! Dat geldt sedert 13 Juni 2014.


Succes!

Netwerker-

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door tenormin »

't Is toch werkelijk misdadig. Dat ze gewoon de wet aan hun kont lappen, dat ze 14 juni (geloof ik) 2014 gewoon "vergeten" hoe het zou moeten gaan. Dit is niet te filmen; gewoon doorgaan met hun praktijken. Je zal er maar werken; de "opdracht" krijgen om ouderen te besodemieteren via een call centrum. Ze zouden, net als artsen, advocaten en chirurgen uit "het vak" gegooid moeten worden en nooit meer terug mogen komen in de telefonie wereld. Maar de baas zal dan wel weer een ander "maas in de wet" weten te vinden.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door langste adem »

Kort gezegd : omdat de overeenkomst niet schriftelijk is bevestigd is er dus ook geen overeenkomst.
Tot zover de theorie.
Maar inmiddels is uw nummer wel weggekaapt bij KPN. Jammer dat KPN zegt niets voor u te kunnen doen, ook al geeft u ruim voor de datum van 3 december al aan dat u toch echt bij KPN wil blijven. Ik denk niet dat KPN u zozeer kwijt wil als klant, maar dat ze bang zijn voor de zoveelste boete. In het verleden heeft Pretium geklaagd bij de rechter dat KPN misbruik had gemaakt van hun monopoliepositie, en Pretium werd nog in het gelijk gesteld ook. ...

Dus het gaat u weer heel veel tijd en moeite komen om van Pretium af te komen. En geld, want Pretium moet je sowieso nooit bellen als je wil opzeggen , en gewone post komt zogenaamd ook nooit aan. Dus u moet een aangtekende brief sturen waarin u bestrijdt dat er een overeenkomst is gesloten met Pretium en u eist van hen dat voor 3 december de boel teruggedraaid is. Schrijf er dan meteen bij dat u als per 3 december de boel nog steeds niet is teruggedraaid, dat u dan verdere stappen gaat ondernemen om zelf terug te gaan naar de oude provider, en dat u Pretium aansprakelijk zal stellen voor alle kosten. Alle kosten : belkosten naar Pretium, kosten van de aangetekende post, heraansluitkosten van KPN, kosten voor de tijd die u er in heeft gestopt, en alle verdere kosten die u kunt bedenken.
Ik weet : veel gedoe, maar U gaat het geheid winnen als u het erop aan laat komen. Dat kan per rechter, maar ook via de geschillencommissie.
En er zijn veel mensen die er zijn ingeluisd door Pretium , maar er zijn er ook veel bij die het erbij zitten omdat het teveel moeite is om er weer vanaf te komen.

Het is inderdaad wachten tot Pretium nu eens echt aangepakt gaat worden voor dit soort wanpraktijken.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

Netwerker- schreef:N.B. Geen schriftelijke bevestiging = geen overeenkomst met Pretium Telecom. Dus ook geen financiële verplichtingen !!! Dat geldt sedert 13 Juni 2014.
Alleen voor bepaalde type overeenkomsten. Ik dacht niet dat telefonie hier onder valt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door puma73 »

alfatrion schreef:
Netwerker- schreef:N.B. Geen schriftelijke bevestiging = geen overeenkomst met Pretium Telecom. Dus ook geen financiële verplichtingen !!! Dat geldt sedert 13 Juni 2014.
Alleen voor bepaalde type overeenkomsten. Ik dacht niet dat telefonie hier onder valt.

Waarom zou telefonie hier niet onder vallen??

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 2#p2070902

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Netwerker- schreef:N.B. Geen schriftelijke bevestiging = geen overeenkomst met Pretium Telecom. Dus ook geen financiële verplichtingen !!! Dat geldt sedert 13 Juni 2014.
Alleen voor bepaalde type overeenkomsten. Ik dacht niet dat telefonie hier onder valt.
Telefonie valt hier wel degelijk onder. Is ook uitgebreid aangekaart bij een radar uitzending en zelfs de minister heeft hier uitspraken over gedaan.

Het kwalijke is dat Pretium niet wordt aangepakt.

Ik zou na het bovenstaande advies (van Pretium eisen dat het wordt teruggedraaid) bij KPN opnieuw nummerbehoud aanvragen. Ondertussen zou ik weigeren Pretium te betalen. Zij hebben geen overeenkomst en dus geen recht op geld, of ze nou wel of niet een telefoonverbinding leveren. Als ze het lef hebben bedragen af te schrijven van de rekening zou ik ze storneren. Pas wanneer het nummer bij KPN terug is zou ik weer rekeningen (aan KPN dus) betalen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:
Netwerker- schreef:N.B. Geen schriftelijke bevestiging = geen overeenkomst met Pretium Telecom. Dus ook geen financiële verplichtingen !!! Dat geldt sedert 13 Juni 2014.
Alleen voor bepaalde type overeenkomsten. Ik dacht niet dat telefonie hier onder valt.
Juist wel. Al was dit per 1-1-2013 al zo en dus niet zoals bij andere overeenkomsten per 14-06-2014

Eysten
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jul 2011 23:13

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Eysten »

Pretium heeft gisteren contact met mij opgenomen. Zij gaan de contract overname gelijk terugdraaien. Dit duurt wel een week of drie, maar daarna zitten we weer bij KPN. Eerst maar even afwachten of zij woord houden, daarna volgt de volgende update... ;-)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door tenormin »

Eysten schreef:Pretium heeft gisteren contact met mij opgenomen. Zij gaan de contract overname gelijk terugdraaien. Dit duurt wel een week of drie, maar daarna zitten we weer bij KPN. Eerst maar even afwachten of zij woord houden, daarna volgt de volgende update... ;-)
Hoop dat uw update positief is, denk het wel, ze zullen wel moeten met de nieuwe wet, handtekening e.d. Succes in ieder geval.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door langste adem »

Eysten schreef:Pretium heeft gisteren contact met mij opgenomen. Zij gaan de contract overname gelijk terugdraaien. Dit duurt wel een week of drie, maar daarna zitten we weer bij KPN. Eerst maar even afwachten of zij woord houden, daarna volgt de volgende update... ;-)
Dus je zit dan ca 2 weken noodgedwongen opgescheept met een ongevraagd pretium abonnement ?
Het is logisch dat er in die 2 weken gebruik wordt gemaakt van de telefoon, maar ik persoonlijk zou geen cent willen betalen aan pretium voor de belkosten die je dan maakt in die 2 weken. Het is immers Pretium die hier de fout ingaat. En als ze iemand met 1 telefoontje ongewild kunnen wegkapen, waarom moet het dan 3 weken duren om de fout te herstellen ?

Dat ze het terugdraaien, prima, maar heb je het ook zwart op wit ? of is dit alleen een mondelinge toezegging van Pretium ? Of kreeg je een berichtje van de "pretium webcare" hier ? B
en gewoon benieuwd. Pretium is een ongeleid projectiel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

langste adem schreef:Het is logisch dat er in die 2 weken gebruik wordt gemaakt van de telefoon, maar ik persoonlijk zou geen cent willen betalen aan pretium voor de belkosten die je dan maakt in die 2 weken. Het is immers Pretium die hier de fout ingaat.
Hun fout, dus ze zijn lekker zelf aansprakelijk voor de kosten die ze maken. Wel even Pretium (als het even kan schriftelijk) aansprakelijk stellen voor enige kosten. Ik zou gewoon weigeren de rekening (die veelal achteraf komt) te betalen. Als ze afschrijven zou ik na overzetting naar KPN het bedrag storneren. Dan kunnen ze ook niet meer met het nummer aan de haal.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door langste adem »

Inderdaad.... eerst even wachten totdat je weer bij kpn zit en dan pas storneren, voor het geval dat pretium moeilijk gaat doen met het nummerbehoud. En meteen een selectieve blokkade laten aanleggen bij de bank zodat pretium geen automatische afschrijvingen kan doen.
En als pretium toch moeilijk gaat doen over de gemaakte belminuten bij hen, zeg dat dat je die met alle liefde wil betalen, maar dan wel aan KPN en absoluut niet aan Pretium. Hoe Pretium dat verder moet verhalen op KPN is niet jouw probleem.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door encore »

langste adem schreef:... En als ze iemand met 1 telefoontje ongewild kunnen wegkapen, waarom moet het dan 3 weken duren om de fout te herstellen ?...
Aha, daar gaat men al de fout in. Het duurt namelijk ook een week of drie voordat het ongewilde Pretium-abonnement ingaat. En andersom ook. Dat heeft te maken met de nummerportatie: Eerst hoort een nummer door de nieuwe provider aangevraagd te worden, daarna gaat het nummer 7 werkdagen in de cooloff waarna automatisch het portatie-proces doorgaat. Ondertussen wordtde opleverdatum van de nieuwe provider gekoppeld met het nummer en tadaaaa... drie weken verder.
Het kan inderdaad sneller maar dat kan niet automatisch. Dan moet er een slimmerik zijn die het abonnement in kan laten gaan èn het nummer er aan kan koppelen. Dan ben je met een paar dagen klaar. Maar da's uitzonderlijk dat men zo'n service krijgt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

langste adem schreef:En als pretium toch moeilijk gaat doen over de gemaakte belminuten bij hen, zeg dat dat je die met alle liefde wil betalen, maar dan wel aan KPN en absoluut niet aan Pretium. Hoe Pretium dat verder moet verhalen op KPN is niet jouw probleem.
Waarom zou je die willen betalen? Pretium zou eerder de consument moeten compenseren voor het gedoe, in plaats van geld te vragen voor een ongevraagd en ongewild product.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door langste adem »

Omdat je wel belt in die periode.En die kosten had je anders aan KPN kwijtgeweest. En pretium kennende zullen ze dan aanmaningen gaan sturen en dreigen met deurwaarders en dergelijke . Maar gewoon niet betalen. Als ze het er niet mee eens zijn dan kun je doodleuk zeggen dat je wel wil betalen maar uit principe alleen aan KPN en niet aan Pretium en dat je de eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet. Met pretium heb je immers niets van doen, behalve dan dat zij jou onterecht hebben weggekaapt.

Neemt niet weg dat een compensatie voor al het gedoe wel op zijn plaats zou zijn, en dat mag best een veelvoud zijn van die belkosten in 2 weken tijd.
Vooral met de beruchte reputatie van pretium.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

langste adem schreef:Omdat je wel belt in die periode.En die kosten had je anders aan KPN kwijtgeweest. En pretium kennende zullen ze dan aanmaningen gaan sturen en dreigen met deurwaarders en dergelijke . Maar gewoon niet betalen. Als ze het er niet mee eens zijn dan kun je doodleuk zeggen dat je wel wil betalen maar uit principe alleen aan KPN en niet aan Pretium en dat je de eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet ziet. Met pretium heb je immers niets van doen, behalve dan dat zij jou onterecht hebben weggekaapt.
In principe kan je dat stellen, maar ook KPN heeft in feite geen recht op geld, omdat zij geen service of product hebben geleverd ten tijden van Pretiums kaping van het telefoonnummer. Ik zou gewoon de vordering betwisten omdat er geen sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst. Als men een product ongevraagd levert mag je het gebruiken/houden, en hoef je het niet te betalen.
langste adem schreef:Neemt niet weg dat een compensatie voor al het gedoe wel op zijn plaats zou zijn, en dat mag best een veelvoud zijn van die belkosten in 2 weken tijd.
Vooral met de beruchte reputatie van pretium.
Ja, maar realistisch gezien gaan ze dat ook niet doen, maar je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat, in plaats van hun rekening te betalen, zij maar met een schadevergoeding moeten komen. Uiteindelijk gaat het weinig uitmaken, want betalen aan Pretium moet je absoluut niet doen! :lol:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door langste adem »

Julie4444 schreef:langste adem schreef:
Neemt niet weg dat een compensatie voor al het gedoe wel op zijn plaats zou zijn, en dat mag best een veelvoud zijn van die belkosten in 2 weken tijd.
Vooral met de beruchte reputatie van pretium.

Ja, maar realistisch gezien gaan ze dat ook niet doen,
Niet uit zichzelf nee. In mijn aanvaring een aantal jaar geleden met Pretium had ik hen aansprakelijk gesteld voor alle kosten, plus een bedrag voor smartegeld voor al het ongemak.
Ik had me inmiddels zelf weer aangemeld bij KPN en had alle bedragen laten storneren en weigerde te betalen. En ik had de zaak bij de geschillencommissie voorgelegd. Kort voor de uiteindelijke hoorzitting werd ik gebeld door Bird&Bird (de advocaten van Pretium) en zij stelden een schikking voor als ik de zaak stopzette bij de geschillencommissie. Ik heb dat geweigerd en enige dagen later belden ze weer met een hoger bod. Uiteindelijk heb ik iets van 350 euro gekregen in totaal ,en kwijtschelding van de gemaakte belkosten.

Maar dat doen ze uiteraard alleen als ze het op hun klompen aanvoelen dat ze het gaan verliezen. En dat lijkt me hier ook het geval.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Pretium kaapt KPN abonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zeker met de bekende feiten over Pretiums manier van doen. Wel fijn om te horen dat ook dat tot de realistische mogelijkheden behoort.

Gesloten