LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Misschien, net als bij meerdere zaken, tijd voor 'lokklanten' om die club inderdaad compleet aan banden te leggen?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben al een tijdje niet meer gebeld door de pretium oplichters, maar op het moment dat ze mij weer eens gaan feliciteren zou ik graag als lokklant fungeren... Als het goed is kan ik nu dus gewoon een aantal keer JA zeggen in het telefoongesprek en heel enthousiast reageren op een Pretium abonnement. Alleen die handtekening achteraf zet ik natuurlijk nooit en te nimmer......
Ben eigenlijk best benieuwd naar de afloop..... Iets zegt mij dat Pretium me dan toch gewoon weer wegkaapt bij mijn huidige provider met een hoop ellende tot gevolg, maar die gok wil ik best nemen.

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

KrikvdKruk heeft meteen de antwoorden van de minister Henk Kamp opgezocht. :D Je ziet toch wel weer dat afpoeierende "de consumenten kennen steeds beter hun rechten". Dat is mooi maar het gaat hier om bejaarden die niet zo ad rem zijn en het gebrek aan de aanpak van overtreders (de telepiraten). Henk Kamp zegt toe dat de verkooppraktijk van Pretium onder de aandacht wordt gebracht van de ACM.

Wat schittert door afwezigheid is de opdracht van de Minister Henk Kamp aan de ACM om handhavend op te treden met betrekking tot pretium. Het zal wel weer eerst onderzocht moeten worden om te zien wat wij allang weten. Pretium heeft door de gammele wetgeving de ACM al veel geld gekost. De dwangsommen stellen niet zo veel voor en de proceskosten des te meer. De landsadvocaat Pels Rijcken Fortuyn loopt meer dan uitstekend op belastingcentjes. We moeten nog zien of er wat van komt.

Groetjes,
MementoMori

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Gisteren was er weer een schrijnende uitzending op AVROTROS Radar over misleiding van bejaarden door ons aller Pretium (zie http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... svereiste/).
Vooral het opgenomen wervingsgesprek slaat alles en is het afluisteren meer dan waard.
De uitzending laat zien, dat Pretium bejaarden wijs maakt, dat ze aan het contract vast zitten, zonder dat Pretium een schriftelijke bevestiging heeft, die sinds de nieuwe wet van 13 juni 2014 verplicht is.

Pretium heeft zich, waarschijnlijk tegen een vorstelijk salaris, door het advocatenkantoor laten wijsmaken, dat het drukken op de telefoontoets "1" ook geldt als schriftelijke bevestiging en laat de misleide bejaarden dit nu ook aan het eind van de voicelog doen.

Mei Li Vos zal naar aanleiding van de uitzending opnieuw kamervragen stellen.

De Autoriteit Consument & Markt kan nu niet anders dan een forse boete uitdelen en is aan zijn stand verplicht in een eventuele rechtzaak gehakt te maken van Pretium. Ze mogen Pretium per slot van rekening niet discrimineren. Als KPN een boete krijgt van 2,7 miljoen, dan heeft Pretium daar toch ook recht op? :mrgreen:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Guardian72 »

KrikvdKruK schreef: De Autoriteit Consument & Markt kan nu niet anders dan een forse boete uitdelen en is aan zijn stand verplicht in een eventuele rechtzaak gehakt te maken van Pretium. Ze mogen Pretium per slot van rekening niet discrimineren. Als KPN een boete krijgt van 2,7 miljoen, dan heeft Pretium daar toch ook recht op? :mrgreen:
@ Krik,
alleen als die boete per misleide oudere opgelegd word - anders zou KPN bevoordeeld worden, en dat kunnen we niet hebben :)

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

Het is goed dat de Tros het nu toch maar weer eens aandurft pm Pretium aan te pakken. De ACM zal nu toch ook eens aan dr bak moeten. Ook vind ik allang dat Pretium hoognodig eens strafrechtelijk moet gaan worden aangepakt door Justitie. 10 jaar oneerlijke handelspraktijken is toch wel iets wat daarvoor met stip in aanmerking komt.

Groetjes,
MementoMori

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Julie4444 »

MementoMori schreef:Beste mensen,

Het is goed dat de Tros het nu toch maar weer eens aandurft pm Pretium aan te pakken. De ACM zal nu toch ook eens aan dr bak moeten. Ook vind ik allang dat Pretium hoognodig eens strafrechtelijk moet gaan worden aangepakt door Justitie. 10 jaar oneerlijke handelspraktijken is toch wel iets wat daarvoor met stip in aanmerking komt.

Groetjes,
MementoMori
Wat zou het toch mooi zijn als, in plaats van alleen het bedrijf aan te pakken, ook de eigenaren en managers strafrechtelijk vervolgd konden worden. Boetes gaan ze weinig interesseren zolang het gedrag ze meer oplevert dan kost.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Mei Li Vos (PvdA) heeft inmiddels minister Kamp opnieuw vragen gesteld over Pretium (zie http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2014D36012).
Ze vraagt, wat hij vindt van de Pretium-truc met de telefoontoets, die volgens Pretium recht doet aan de sinds 13 juni vereiste schriftelijke bevestiging door de klant. Ook dringt ze nadrukkelijk aan op ingrijpen door de ACM.

Het mooie van de laatste Radar-uitzending is, dat Pretium zelf toegeeft, dat ze niet om schriftelijke bevestiging vragen, waardoor de ACM geen moeite meer hoeft te doen om hiervoor bewijs te leveren. Ook is nu duidelijk, wat Pretium in zijn schild voert.

De redenering van Pretium is simpel: aan de schriftelijkheidsvereiste kan ook elektronisch worden voldaan, de telefoontoets is ook elektronisch, dus aan de schriftelijkheidsvereiste kan ook via een telefoontoets worden voldaan. Oftewel een koe is een zoogdier, een schaap is ook een zoogdier, dus een schaap is ook een koe?

De vele klachten van bejaarden na 13 juni vormen bovendien een duidelijk bewijs, dat de telefoontoets geen enkele waarborg biedt tegen de misleidingspraktijken van Pretium zelf en dus helemaal niet gelijkwaardig is met een schriftelijke bevestiging.

Kennelijk dacht Pretium met een truc en een sausje Webcare de ergste kritiek te smoren en vervolgens in alle stilte toe te slaan. Maar ze hebben wel erg veel vijanden gemaakt.... :twisted:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door langste adem »

[quote="KrikvdKruK"]
De redenering van Pretium is simpel: aan de schriftelijkheidsvereiste kan ook elektronisch worden voldaan, de telefoontoets is ook elektronisch, dus aan de schriftelijkheidsvereiste kan ook via een telefoontoets worden voldaan. Oftewel een koe is een zoogdier, een schaap is ook een zoogdier, dus een schaap is ook een koe?
[quote]


Ik zou het niet treffender hebben kunnen verwoorden

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Netwerker- »

Hallo forum-leden,

Onvoorstelbaar dit topic. Meer dan 2730 posts, een topic dat al bijna zeven jaar aktief loopt en al bijna 83000 keer is bekeken. En boordevol klachten staat. Pretium Telecom is toch wel het meest misleidende bedrijf van Nederland. Pretium Telecom trekt zich helemaal niets aan van wetgeving en richtlijnen. En evenmin is het bedrijf geïnteresseerd in eerlijk zaken doen. Oplichting, misleiding, leugens en bedrog. Dat is waar dit misleidende bedrijf voor staat. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een tandenloos keffertje. Waar deze Autoriteit Consument en Markt een felle consumenten-rechten-waakhond had moeten zijn. En kunnen zijn. En de landelijke Politiek is al helemaal niet geïnteresseerd in de naleving van consumenten-rechten.

Ik vind het bijzonder triest dat deze misleidende wanpraktijken al zeven jaar ongestoord kunnen plaats vinden. En ook dat noch de Autoriteit Consument en Markten, noch de Geschillencommissie, noch de Rechterlijke Macht zich inspannen om deze misleidende praktijken te beboeten met torenhoge boetes.

Pretium Telecom is een soort van gezwel dat al ruim zeven jaar in deze maatschappij voort woekert, met haar misleidende praktijken.
Triest. Triest. Triest. Vooral omdat zoveel mensen gedupeerd worden, die nauwelijks weten wat hen overkomt. Laat staan dat zij weten hoe zij hun Recht moeten halen.

In een werkelijke Rechtsstaat zou Pretium Telecom al lang op non-actief zijn gesteld.
De Autoriteit Consument en Markt (en anderen) laten het gruwelijk afweten.

Te triest voor woorden.

Netwerker-

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Netwerker

Het is nog veel erger.
Het gezwel Pretium woekert geen zeven, maar al twaalf jaar, zie onderstaande klacht uit 2002 (http://forum.bellen.com/topic/2336-pretium/page-2).

DAT PRETIUM KOMT BIJ MIJ OVER ALS EEN LOUCHE BEDRIJF.

TIJDENS MIJN VAKANTIE BLIJKT IK INEENS AL MIJN TELEFOONGESPREKKEN VIA HEN TE HEBBEN LOPEN. DAT ZOU IK VIA CARRIER PRE SELECT 0800-1273 INGESTELD HEBBEN. IK WEET ECHTER NERGENS VAN!!!! DE KPN LICHTTE MIJ IN MIDDELS EEN BRIEF DAT IK OVERGEGAAN WAS "NAAR EEN ANDERE TELEFOONMAATSCHAPPIJ". VIA CONTROLE 0800-1273 HOORDE IK DAT IK BIJ "1637" ZAT. VIA INTERNET ERACHTER GEKOMEN DAT DAT PRETIUM IS. HAD IK NOOIT VAN GEHOORD...



WAT OOK HEEL VERVELEND IS INDERDAAD DAT IK GEEN IDEE HEB WIE/WAT PRETIUM IS. GEEN NUMMERS/SITE ETC. HEEL RAAR... EEN DING WEET IK ZEKER...ALS IK OOIT EEN NOTA KRIJG VAN HEN BETAAL IK NIET. WE MOETEN IN NEDERLAND AF VAN DAT SOORT ROTMAATSCHAPPIJTJES!

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Wie ook laaiend is, omdat Pretium nu al 12 jaar lang vrijwel ongestoord kwetsbare bejaarden misleidt, kan op http://petities.nl/petitie/stop-moedwil ... jf-pretium een petitie ondertekenen, die minister Kamp oproept om de wet van 13 juni 2014 te handhaven en eindelijk eens doeltastend tegen Pretium op te treden.

Na 13 juni 2014 is een voicelog niet meer voldoende en heeft Pretium een schriftelijke bevestiging van de klant nodig.

Pretium overtreedt deze wet doelbewust en zet zonder deze bevestiging de misleide klant over van KPN naar Pretium!

DBloembergen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2014 20:20

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door DBloembergen »

Hallo
Mijn ouders zijn er drie jaar gelede in getuind.
Ik heb Pretium opgezegd voor hun en geprobeerd aan te melden bij KPN
Na veel verschilleden telefoontjes en lange wachttijden is het nog steeds niet geluk om hen aan te melden bij KPN.
KPN zou formulieren toesturen maar tot op heden is dat nog niet gebeurd.
Ze willen alleen het belbasis abonnement maar KPN is alleen geïnteresseerd in het verkopen van een totaal pakket met TV en internet en telefoon

ze zullen dus wel moeten blijven bij Pretium om nog te kunnen bellen.

Kortom van de regen in de drup :oops:

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door langste adem »

In de regel kun je gewoon KPN (of welke aanbieder van telefonie dan ook) melden dat je klant wil worden voor telefonie en dan zeggen zij het abonnement bij Pretium voor je op, en kun je ook hetzelfde telefoonnummer behouden.
Ik kan me totaal niet voorstellen dat KPN daar moeilijk over zal doen omdat je geen TV of internat van KPN wil.. Misschien is er iets misgegaan maar een belletje over waar de papieren blijven is niet zo moeilijk toch >
Of had je misschien aan Pretium zelf verzocht om daar het abonnement op te zeggen, en hen gevraagd jou weer over te sluiten naar KPN ?

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Minister Kamp heeft ge-antwoord op de vragen van Mei Li Vos ( zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... eiste.html).

Dat had hij net zo goed niet kunnen doen. Geen uitspraak of de Pretium-truc (een loutere klik op een telefoontoets) voldoende is om aan het schriftelijkheidsvereiste te voldoen. Geen enkele toezegging, dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hierover een uitspraak zal doen en de wet zal handhaven.

Kennelijk wordt het geheel aan de ACM zelf overgelaten en hoeven ze totaal geen verantwoording af te leggen voor hun werkwijze.

Dat (dementerende) bejaarden ongestraft op grove wijze worden misleid, doet totaal niet ter zake.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jerwarm »

DBloembergen schreef:Hallo
Mijn ouders zijn er drie jaar gelede in getuind.
Ik heb Pretium opgezegd voor hun en geprobeerd aan te melden bij KPN
Na veel verschilleden telefoontjes en lange wachttijden is het nog steeds niet geluk om hen aan te melden bij KPN.
KPN zou formulieren toesturen maar tot op heden is dat nog niet gebeurd.
Ze willen alleen het belbasis abonnement maar KPN is alleen geïnteresseerd in het verkopen van een totaal pakket met TV en internet en telefoon

ze zullen dus wel moeten blijven bij Pretium om nog te kunnen bellen.

Kortom van de regen in de drup :oops:


kunt u nog met KPN bellen door eenvoudig de code van KPN (1655) voor het nummer in te toetsen.

1655 is de code waarmee je via KPN belt, maar deze is niet als carrier Preselect in te stellen. Als je KPN als automatische provider wilt instellen dan moet je op 08001273 eerst kiezen voor optie 1. Instellingen wijzigen, dan nog een keer een 1. alle instellingen gelijktijdig wijzigen en dan geen code intoetsen, maar kiezen voor optie 3, alle preselectieinstellingen verwijderen

Als je 1655 voor een telefoonnummer intoetst, kies je bij dat ene gesprek wel voor KPN.



dit even geknipt en geplakt.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Jerwarm,

Met de carrier-preselect-code blijf je abonnee van Pretium en loop je als bejaarde nog steeds kans om een nutteloos PretiumPrivilege-abonnement aangesmeerd te krijgen.

Bovendien heeft Pretium (voorheen ook berucht als carrier preselect aanbieder) dit keurig via de Algemene Voorwaarden verboden:
4.6 De Contractant kan uitsluitend gebruik maken van de Aansluiting en toegang verkrijgen tot de Telefoon- en Voicemaildienst door voor alle bestemmingen de carrierpreselectiecode van Pretium door Pretium te laten instellen. De Contractant geeft hiertoe een machtiging (schriftelijk, mondeling, e-mail) om aan te geven dat Pretium het recht heeft om voor de Contractant de carrierpreselectiecode van Pretium in te stellen. De Contractant geeft de machtiging af voor alle telefoonnummers die de Contractant aan Pretium heeft opgegeven. Dit geldt ook voor telefoonnummers van de Contractant die nadien worden opgegeven aan Pretium door de Contractant.

Informatie over terugkeren naar KPN is inderdaad moeilijk te vinden, maar staat op http://www.kpn.com/prive/tv-internet-be ... lbasis.htm. Bel 0800-0402 voor informatie of om deze belbundel te bestellen.
Dit kan alleen als de contractperiode (meestal 1 jaar) met Pretium is afgelopen!

Het gaat helaas ook op de helpdesk van KPN niet altijd goed, maar als het lukt heb je ook wat en ben je mooi van Pretium verlost.

Nu moet de ACM alleen nog even een forse boete :D en dwangsom aan Pretium uitdelen, om te voorkomen, dat Pretium het opnieuw probeert en zonder de vereiste schriftelijke toestemming de telefoonlijn weer inpikt.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

De Tweede Kamer vragen van Mei Li Vos hebben de de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toch enigszins in beweging gebracht. Ze hebben zowel informatie op de site van de ACM voor bedrijven (https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... marketing/) als op de site van Consuwijzer voor consumenten (https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... emarketing) aangepast.

Ze hebben daarbij zelfs meer gedaan dan via de minister was beloofd. Ze hebben niet alleen omschreven, hoe een schriftelijke bevestiging van een telefonische overeenkomst door de consument kan worden gegeven, maar ook hoe zo'n schriftelijke bevestiging niet kan worden gegeven:

Wordt er tijdens het hetzelfde telefoongesprek aan u gevraagd om op een bepaalde telefoontoets te drukken ter bevestiging van de overeenkomst? Of wordt u gevraagd ‘ja’ te zeggen en wordt dat op band opgenomen? Dan hebt u nog niet schriftelijk ingestemd. Er is dan dus nog geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. De schriftelijke instemming is bedoeld om u de kans te geven om het contract rustig te lezen. Zodat u een bewuste keuze kan maken of u het contract echt wilt. Pas na de schriftelijke instemming komt de overeenkomst tot stand en gaat de bedenktijd lopen.


Het staat er heel duidelijk: De Pretium-truc met de telefoontoets is niet geldig en u heeft alleen een overeenkomst gesloten als Pretium over een ondertekende brief of Email beschikt. :shock:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Shine »

De Tweede Kamer vragen van Mei Li Vos hebben de de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toch enigszins in beweging gebracht. (...)
Als deze ACM nu nog de rest van haar autoriteit eens goed in beweging brengt mbt het drama Pretium zou dat erg fijn zijn en autoriteit waardig! Het Pretium drama duurt al veel te lang.
Slinger deze hufterige Pretium maar weer eens een fikse boete aan haar kont, vergezeld van een laatste waarschuwing in de trant van: Bij een volgende overtreding van Pretium heeft dit bedrijf geen bestaansrecht meer.
Daarnaast dat alle aangegane contracten middels de telefoontoetstruc Probleemloos en per direct ongedaan kunnen worden gemaakt.
Vraag je het mij, liefst met terugwerkende kracht en met terugbetaling van het geld aan de consument. Laat Pretium ook nog maar even voor die kosten opdraaien. Want ze zijn en blijven hardleers. Dan maar ff bloeden,....en flink ook!

robschol
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2014 05:56

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door robschol »

Onze moeder van 85 jaar is ergens in augustus 2014 gebeld door Pretium. Ze heeft twee jaar geleden een zware herseninfarct gehad en kan niets meer van het gesprek herinneren.

Het begon voor ons toen ze eind augustus een welkomsbrief kreeg van Pretium waarin werd gemeld dat het abonnement van KPN was overgenomen en dat er viertien dagen annuleringstijd was. Annulering was mogelijk via een telefonisch voice responce systeem. Dat hebben we gedaan en gingen ervan uit dat de zaak daarmee was afgedaan.

Echter op vrijdag 14 november is de lijn toch omgezet naar Pretium. We kwamen erachter doordat het nummer plotseling niet meer bereikbaar was. De storing gemeld bij KPN en die gaf aan dat zij het nummer niet meer hadden en was overgezet naar Pretium. Ze konden dan ook de storing niet oplossen en verwees ons door naar Pretium. We waren verbijsterd.

Onze moeder heeft een persoonlijke alarmknop die via de telefoonlijn werkt en moet teruggebeld kunnen worden indien ze zich niet goed voelt en alarm slaat. Dat was dus niet meer mogelijk, een levensbedreigende situatie.

Op maandag konden we de storing pas bij Pretium melden en KPN heeft de lijn dezelfde dag weten te repareren. Indien er in het weekend iets was gebeurd met onze moeder dan had er geen of een te late reactie van de verpleegkundige kunnen zijn geweest met dodelijke afloop tot gevolg. Te gek voor woorden.

We hebben nooit een contract of bevestiging van Pretium toegestuurd gekregen en al helemaal geen handtekening onder een contract gezet en teruggestuurd. Toch is het abonnement omgezet. Hoe dit mogelijk is, is een raadsel. KPN schijnt hier niets tegen te kunnen doen.

De nieuwe wetgeving, waarbij een handtekening vereist is, wordt dus door Pretium volledig aan hun laars gelapt. Onbegrijpelijk dat de Autoriteit Consument en Markt hier niets tegen doet. Als je over de rug van bejaarde, verwarde mensen op deze manier je geld wil verdienen, ben je een hopeloos verdorven mens.

Gesloten