LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jerwarm »

de analoge lijn vervalt dus ook per 1-1-15, geen last meer van Pretium. :mrgreen:

geintje mensen, de vaste analoge verbinding vervalt maar de analoge lijn blijft voorlopig nog bestaan.
ook wel de PSTN verbinding genoemd.

zie; http://www.tredion.nl/nieuws/172-uitfas ... nuari-2015

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jerwarm schreef:

roeptoeteren? :lol: het is mijn vak en werk er elke dag mee, 1,5 jaar geleden? das onzin.
De analoge lijn zijn ze al minstens sinds 2008 aan het uitfaseren als verplichte verbinding bij alarmsystemen.
Je had dus gewoon een heel oubollige verzekering die hun polissen niet wilde aanpassen, of het is niet waar.

Ze MOETEN het wel accepteren, ze hebben geen keus.


dat persoonlijk alarm van je oma heet bv een BEO alarm, deze kunnen ook gewoon over voip, daar heb je geen analoge lijn voor nodig!
het enige voordeel van de analoge lijn is bij lichtnetuitval/oorlog, blijft deze altijd in de lucht.
Als je met voip gewoon een noodstroomvoorziening plaatst [ups] op het modem dan ben je hiervan af en kan je doormelding altijd plaats vinden.
Ik heb namelijk zelf persoonlijke alarmen moeten aansluiten.
Een verzekering bv inboedel MOET accepteren dat de analoge lijn uiteindelijk vervalt, OOK op een persoonlijk alarm bij je oma.


dus ja je info is al oud, dit klopte vroeger wel.

https://www.kpn-wholesale.com/nl/over-k ... ingen.aspx

Ja en, dus opdat het jouw vak is heb jij gelijk en ik zeg maar wat ?? Dan ben je aan het roeptoeteren. Ik zit hier geen verhaaltjes te verzinnen, alles zelf meegemaakt, eerste rang ervaring.

Dus niks geen onzin, heb de voorbeelden reeds gegeven....sterker, tot op heden worden er nog steeds alarmsystemen verkocht welke via de analoge lijn een belletje geven dus geen GSM module hebben. Wellicht moeten de magazijnen snel leeg.

Jij weet helemaal niks van mijn destijdse verzekering, puur giswerk wat jij doet. Wat wel kan dat ondertussen is aangepast. Zoals ik reeds schreef had ik 1,5 jaar gelee zon systeem en in die 1,5 jaar kan dit zijn aangepast.

Ik weet niet of het alarm van mij oma BEO heet. Maar het systeem wat zij recent had kon NIET over voip. Was wel draadloos, was zon ketting. Maar was via een module aangesloten op de analoge lijn.
Onlangs is er een ander systeem gekomen wat wellicht wel via voip gaat, dit zit nog in de uitrol fase want nog niet alle zorg bewoners hebben dit.

Dus niet gaan aankomen dat mijn info oud is......of je moet mijn oude alarmsysteem van 1,5 jaar gelee oud vinden.

Ik heb reeds geschreven dat de analoge lijn vanzelf zal ophouden....wat dan ook hopelijk het einde betekend van Pretium.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Rovano »

jerwarm schreef:dat is het ook niet, en het is ook niet waar.
tegenwoordig wordt tcp/ip techniek + GPRS verbindingen toegepast op alarmsystemen.

dit is oude info van Teunbosseman die allang niet meer klopt. De verzekeringen eisen geen koperdraadje meer.
Dit ook omdat de ISDN met digiacces vervalt per 1 Jan 2015, moeten bedrijven met hoogrisico aansluitingen wel overstappen op deze "nieuwe" techniek.
dit wordt inmiddels al jaren toegepast, :wink:
Teunbosseman schreef:Ja daaag met je oude informatie van mij. Mn oma had tot voor kort een persoonlijk alarm welke gewoon via het koperraadje werkte. Ikzelf had 1,5 jaar gelee een alarmsysteem welke via de analoge telefoon lijn diende te lopen van de verzekering. Tegenwoordig prima systemen met GSM module en ben overgestapt.

Dus niet gaan roeptoeteren dat niet waar is terwijl ik uit eigen ervaring spreek.
Jongens, nu geen ruzie maken over wat er wel of niet technisch mogelijk is; één ding is zeker: vroeg of laat is het gebeurd met de analoge telefoonlijn en hopelijk dan ook met Pretium, want dat was mijn insteek.

Het zijn natuurlijk veel ouderen die nog gebruik maken van de oude PTT aansluiting. Een kenmerk van ouderen is dat ze zullen sterven en daar wordt door Pretium lelijk misbruik van gemaakt door ‘ophefkosten van Telecom’ in rekening te brengen.
Pretium lijkt zich te realiseren dat het gedaan is met hun ‘succesformule’ en probeert op alle mogelijke, bij voorkeur achterbakse methoden, nog wat geld bij elkaar te harken. Daar gingen mijn eerdere postings over.

Reageer daar eens op, als je zin hebt.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jerwarm »

Teunbosseman schreef:
Ja en, dus opdat het jouw vak is heb jij gelijk en ik zeg maar wat ?? Dan ben je aan het roeptoeteren. Ik zit hier geen verhaaltjes te verzinnen, alles zelf meegemaakt, eerste rang ervaring.

Dus niks geen onzin, heb de voorbeelden reeds gegeven....sterker, tot op heden worden er nog steeds alarmsystemen verkocht welke via de analoge lijn een belletje geven dus geen GSM module hebben. Wellicht moeten de magazijnen snel leeg.

Jij weet helemaal niks van mijn destijdse verzekering, puur giswerk wat jij doet. Wat wel kan dat ondertussen is aangepast. Zoals ik reeds schreef had ik 1,5 jaar gelee zon systeem en in die 1,5 jaar kan dit zijn aangepast.

Ik weet niet of het alarm van mij oma BEO heet. Maar het systeem wat zij recent had kon NIET over voip. Was wel draadloos, was zon ketting. Maar was via een module aangesloten op de analoge lijn.
Onlangs is er een ander systeem gekomen wat wellicht wel via voip gaat, dit zit nog in de uitrol fase want nog niet alle zorg bewoners hebben dit.

Dus niet gaan aankomen dat mijn info oud is......of je moet mijn oude alarmsysteem van 1,5 jaar gelee oud vinden.

Ik heb reeds geschreven dat de analoge lijn vanzelf zal ophouden....wat dan ook hopelijk het einde betekend van Pretium.

Teun, laat me nu niet lachen zeg. Je hebt hier echt geen genoeg kaas van gegeten. :wink:
Die alarmsystemen waar jij het over hebt zijn de laatste op de plank of van die rotzooi zoals Elro welke je bij Gamma koopt, of het zijn gewoon systemen welke aangesloten worden op een ip/GPRS module welke de PSTN aansluiting van het alarmsysteem gebruikt om door te melden.

De enige die hier roept ben jij, de enige die een ander uitmaakt voor roeptoeteraar ben jij.
maar dat maakt mij niet uit, jouw enige ervaring ligt in je huissituatie. Ik werk er zowat elke dag mee/ heb ermee te maken en dat al meer als 10 jaar lang alleen al in dit vakgebied. Daarnaast heb ik ook in datatelecom gezeten en was het toen ook al een punt.
Verzekeringsmaatschappijen zijn allang aan het ombuigen, binnen nu en jaren zal normale telefonie langzaam maar zeker vervallen en alles via voip en/of tcp/ip gaan. Ik ben daar wel van overtuigd, de ontwikkelingen gaan snel.

Dat het niet over voip kan is onzin, het protocol van zo'n persoonlijk alarm kan gewoon aangepast worden maar heeft met KOSTEN te maken niet met TECHNISCHE problemen. Er zijn diverse mogelijkheden voor om die gewoon op VOIP aan te sluiten.
Als je mijn link bekijkt is KPN nu al bezig om dataverbindingen te laten vervallen, het eerste is de Digi-acces, het 2e zal ISDN zijn.

het is gewoon een kwestie van tijd.
Voorlopig is het nog zo dat degenen die een analoge PSTN-lijn hebben van KPN deze mogen houden, maar.... nieuwe aansluitingen komen er niet meer bij, er vallen er alleen af...

de polissen van verzekeringsmaatschappijen lopen altijd achter op technische ontwikkelingen, dit is altijd al zo geweest. Nu is het zo dat het inmiddels geaccepteerd wordt dat er geen analoge lijn of ISDN voorhanden is op een alarmaansluiting.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jerwarm »

Rovano schreef:
jerwarm schreef:dat is het ook niet, en het is ook niet waar.
tegenwoordig wordt tcp/ip techniek + GPRS verbindingen toegepast op alarmsystemen.

dit is oude info van Teunbosseman die allang niet meer klopt. De verzekeringen eisen geen koperdraadje meer.
Dit ook omdat de ISDN met digiacces vervalt per 1 Jan 2015, moeten bedrijven met hoogrisico aansluitingen wel overstappen op deze "nieuwe" techniek.
dit wordt inmiddels al jaren toegepast, :wink:
Teunbosseman schreef:Ja daaag met je oude informatie van mij. Mn oma had tot voor kort een persoonlijk alarm welke gewoon via het koperraadje werkte. Ikzelf had 1,5 jaar gelee een alarmsysteem welke via de analoge telefoon lijn diende te lopen van de verzekering. Tegenwoordig prima systemen met GSM module en ben overgestapt.

Dus niet gaan roeptoeteren dat niet waar is terwijl ik uit eigen ervaring spreek.
Jongens, nu geen ruzie maken over wat er wel of niet technisch mogelijk is; één ding is zeker: vroeg of laat is het gebeurd met de analoge telefoonlijn en hopelijk dan ook met Pretium, want dat was mijn insteek.

Het zijn natuurlijk veel ouderen die nog gebruik maken van de oude PTT aansluiting. Een kenmerk van ouderen is dat ze zullen sterven en daar wordt door Pretium lelijk misbruik van gemaakt door ‘ophefkosten van Telecom’ in rekening te brengen.
Pretium lijkt zich te realiseren dat het gedaan is met hun ‘succesformule’ en probeert op alle mogelijke, bij voorkeur achterbakse methoden, nog wat geld bij elkaar te harken. Daar gingen mijn eerdere postings over.

Reageer daar eens op, als je zin hebt.

ze gaan vanzelf uit de lucht, kwestie van tijd......... :wink:

hier houd ik het verder bij.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Rovano »

jerwarm schreef:ze gaan vanzelf uit de lucht, kwestie van tijd......... :wink:

hier houd ik het verder bij.
Ik help het je hopen, straks verzinnen die ellendelingen weer wat nieuws! :mrgreen:

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

jerwarm schreef:
Teunbosseman schreef: Teun, laat me nu niet lachen zeg. Je hebt hier echt geen genoeg kaas van gegeten. :wink:
Die alarmsystemen waar jij het over hebt zijn de laatste op de plank of van die rotzooi zoals Elro welke je bij Gamma koopt, of het zijn gewoon systemen welke aangesloten worden op een ip/GPRS module welke de PSTN aansluiting van het alarmsysteem gebruikt om door te melden.

Ach lach gerust een end weg....wel vaker meegemaakt dat zodat bij iemand zijn dagelijkse werk is, al het andere onmogelijk, verzinnerij etc etc is.....
Inderdaad o.a. Gamma en Praxis verkopen ze nog steeds. Maar ook via internet zijn ze nog volop te bestellen. Of het rotzooi is kan ik niet beoordelen maar ik denk het niet anders zal niet verkocht worden maar dat verder terzijde.


De enige die hier roept ben jij, de enige die een ander uitmaakt voor roeptoeteraar ben jij.
maar dat maakt mij niet uit, jouw enige ervaring ligt in je huissituatie. Ik werk er zowat elke dag mee/ heb ermee te maken en dat al meer als 10 jaar lang alleen al in dit vakgebied. Daarnaast heb ik ook in datatelecom gezeten en was het toen ook al een punt.
Verzekeringsmaatschappijen zijn allang aan het ombuigen, binnen nu en jaren zal normale telefonie langzaam maar zeker vervallen en alles via voip en/of tcp/ip gaan. Ik ben daar wel van overtuigd, de ontwikkelingen gaan snel.

Nu loop ik wat langer mee dan jij op dit forum dus kijk ff wat er met roeptoeteren wordt bedoeld. Ik praat inderdaad o.a. over thuis situatie maar ook beetje zakelijk. En dan is dus alles onzin omdat jouw dagelijkse werk is......nu heb ik ook tijdje in de telecom gezeten ( geen monteur / installateur maar logistieke afhandelingen ( Siemens, Cisco, 3Com, Tiptel en nog wat merken ) dus weet wel een beetje hoe en wat. Eens dat nog wel jaren duurt voordat de "normale" telefonie komt te vervallen.


Dat het niet over voip kan is onzin, het protocol van zo'n persoonlijk alarm kan gewoon aangepast worden maar heeft met KOSTEN te maken niet met TECHNISCHE problemen. Er zijn diverse mogelijkheden voor om die gewoon op VOIP aan te sluiten.
Als je mijn link bekijkt is KPN nu al bezig om dataverbindingen te laten vervallen, het eerste is de Digi-acces, het 2e zal ISDN zijn.

Neen, geen onzin, eigen ervaring en met eigen ogen gezien en zelfs aangekaart !! Zoals ik reeds schreef, het nieuwe systeem wat mijn oma heeft gaat wel over voip. Vorige niet....punt.

het is gewoon een kwestie van tijd.
Voorlopig is het nog zo dat degenen die een analoge PSTN-lijn hebben van KPN deze mogen houden, maar.... nieuwe aansluitingen komen er niet meer bij, er vallen er alleen af...

de polissen van verzekeringsmaatschappijen lopen altijd achter op technische ontwikkelingen, dit is altijd al zo geweest. Nu is het zo dat het inmiddels geaccepteerd wordt dat er geen analoge lijn of ISDN voorhanden is op een alarmaansluiting.
Eens dat kwestie van tijd is.....en verder hou ik het ook hier maar bij

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Rovano schreef: Als je oude moeder overlijdt, wordt het contract beëindigd en de eindnota opgemaakt, ZONDER dat de kosten worden gespecificeerd. Pretium schrijft automatisch het verschuldigde bedrag van je rekening af. Mijn argwaan werd gewekt toen op de afrekening werd vermeld dat er 0 gesprekken met 0 minuten hadden plaatsgevonden. Toch werd er maar liefst € 44,50 afgeschreven. Ik heb het bedrag vervolgens gestorneerd.
Ik kreeg een paar aanmaningen van Pretium waarop ik om specificatie vroeg, maar niet kreeg.
Toen kreeg ik te maken met 'Gerecht Incasso BV'. Betalen of anders.... Nou, niet dus.
Weer een brief van Gerecht Incasso, deze keer werden ook nog incasso kosten in rekening gebracht.
Nu liep het bedrag op tot € 99,73. Als ik niet binnen afzienbare tijd zou betalen, zouden de kosten oplopen tot € 795,- inclusief beslag- en executiekosten. Wederom liet ik de termijn verstrijken.
Dit soort communicatie met de familie van een overleden klant, is treffend voor de mentaliteit binnen dit bedrijf. De familie heeft andere dingen aan het hoofd en daar maakt Pretium dankbaar gebruik van door zonder specificatie 25 euro opheffingskosten af te schrijven. Hier wordt regelmatig over geklaagd.

Het kan nog erger, want bij sommige families duurt het meerdere maanden, voordat Pretium eindelijk de telefoonlijn opheft (zie http://www.klacht.nl/pretium/klacht/opz ... ncasseren/). En al die tijd moet gewoon doorbetaald worden.

Bij het opheffen of be-eindigen van een contract geeft Pretium geen specificatie. Het is raadzaam de specificatie op te vragen en alleen die bedragen te betalen, waar Pretium recht op heeft.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Rovano »

KrikvdKruK schreef:Dit soort communicatie met de familie van een overleden klant, is treffend voor de mentaliteit binnen dit bedrijf. De familie heeft andere dingen aan het hoofd en daar maakt Pretium dankbaar gebruik van door zonder specificatie 25 euro opheffingskosten af te schrijven. Hier wordt regelmatig over geklaagd.
Ja inderdaad, een misselijke manier van doen.
KrikvdKruK schreef:Het kan nog erger, want bij sommige families duurt het meerdere maanden, voordat Pretium eindelijk de telefoonlijn opheft (zie http://www.klacht.nl/pretium/klacht/opz ... ncasseren/). En al die tijd moet gewoon doorbetaald worden.
Nog een goed voorbeeld van de idiote handelswijze van deze club!
KrikvdKruK schreef:Bij het opheffen of be-eindigen van een contract geeft Pretium geen specificatie. Het is raadzaam de specificatie op te vragen en alleen die bedragen te betalen, waar Pretium recht op heeft.
Goed advies, zo heb ik dat ook gedaan. Ik heb simpelweg om specificatie gevraagd, maar in de tussentijd wordt je door Gerecht Incasso verschillende malen bedreigd. Laat je daardoor niet van de wijs brengen, want ze hebben geen poot om op te staan! (zie ook mijn bericht op 22 dec. 2014 en de daarin weergegeven brief naar Gerecht Incasso) Hieronder een stukje daaruit:
Rovano schreef:U maakt uw dreigementen in het geheel niet waar. Eerder sommeerde u mij incasso kosten te betalen, maar die heeft u nu weer ingetrokken. U bent klaarblijkelijk tot de ontdekking gekomen dat u formeel juridisch geen poot heeft om op te staan.
Het is mij duidelijk geworden dat uw zogenaamde ‘incassobureau’ slechts een dekmantel firma van Pretium is, waarmee u met een ‘gewichtig’ sausje en een deftig briefhoofd probeert de klant te intimideren. U dreigt met gerechtelijke procedures en hoge kosten, maar in werkelijkheid slaat u met al uw misplaatste dreigementen nog geen deuk in een pakje boter.

Omdat ik voor eens en altijd van Gerecht Incasso en Pretium verlost wil zijn, ga ik betalen waarop Pretium in mijn ogen dan nog recht heeft. Realiseert u zich dat ik daarmee bijzonder coulant ben, gezien uw eerdere dreigbrieven; ik zou het evenzogoed op een rechtszaak kunnen laten aankomen.

Ik betaal u het abonnementsgeld over de periode 01-10-2014 t/m 31-10-2014 à € 19,50 incl. BTW. Hierop breng ik in mindering de kosten voor het verzenden van twee maal een aangetekende brief, waaronder deze, om uw stompzinnige intimidaties te repliceren à € 7,95 x 2 = € 15,90. Blijft over 19,50 – 15,90 = € 3,60
Hiermee zult u genoegen moeten nemen, ik laat u geen andere keuze.
Gisteren kreeg ik een briefje van Gerecht Incasso in reactie op de brief uit mijn bericht van 22 dec.:

“Wij hebben uw betaling van € 3,60 op 22 december ontvangen.
Wij hebben hiermee het dossier ook van onze kant wegens coulanceoverwegingen gesloten”.

‘Coulanceoverwegingen’?? Laat me niet lachen, stelletje nitwits! Jullie hebben eenvoudigweg geen enkele grond om wat dan ook te claimen! Geen poot om op te staan!

Ik vind een dergelijke reactie tekenend voor de arrogantie van deze lui.
Zoals velen hier op dit forum, vraag ik me af waarom je in godsnaam voor een dergelijke ‘list en bedrog’ firma wilt werken. Hebben jullie dan helemaal geen eergevoel en gaat het jullie alleen om de pecunia???

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Netwerker- »

Hallo Forum-leden,

Hulde en diep respect voor Rovano en KrikvdKruk en anderen die keihard terug vechten. En met de juiste argumenten strijden tegen Pretium Telecom en Gerecht Incasso.
Weten wat je rechten zijn en waar je recht op hebt. Voet bij stuk houden. Jezelf niet laten intimideren. En de argumenten die in dit topic aangedragen worden, gebruiken om je recht te halen.
Topklasse voor al diegenen die strijden tegen Pretium Telecom en Gerecht Incasso.

Wel ontzettend jammer dat de Autoriteit Consument en Markt het verschrikkelijk laat afweten om Pretium Telecom een forse sanctie op te leggen. En dat geldt ook voor de Verening voor Incassobureaus richting Gerecht Incasso. Dat zijn toch de bevoegde organisaties om sancties op te leggen aan bedrijven die het consumentenrecht met de voeten treden.

Blijf doorstrijden. En deel je ervaringen in dit topic.
Hopelijk is voor Rovano hiermee het dossier gesloten. Eindelijk !!!

Succes!


Netwerker-

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Rovano »

Dank je, Netwerker.

Ja, voor mij is de zaak afgedaan, gelukkig. :)
Ik hoop dat mijn zaak tot voorbeeld kan dienen voor anderen, die in hetzelfde schuitje zitten.
Netwerker- schreef:Weten wat je rechten zijn en waar je recht op hebt. Voet bij stuk houden. Jezelf niet laten intimideren. En de argumenten die in dit topic aangedragen worden, gebruiken om je recht te halen.
Ik zou het zelf niet beter kunnen formuleren! Well done!
Netwerker- schreef:Wel ontzettend jammer dat de Autoriteit Consument en Markt het verschrikkelijk laat afweten om Pretium Telecom een forse sanctie op te leggen. En dat geldt ook voor de Verening voor Incassobureaus richting Gerecht Incasso. Dat zijn toch de bevoegde organisaties om sancties op te leggen aan bedrijven die het consumentenrecht met de voeten treden.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en datzelfde geldt ook voor tal van overheidsinstanties, helaas.
Druk vanuit de maatschappij is het enige wat het tij kan keren. Hopelijk kijkt de overheid mee op dit forum.

Ik wens iedereen die een conflict heeft met Pretium veel succes met de strijd tegen deze oplichtersclub!!

Rovano

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Inmiddels zijn de kamervragen van Mei Li Vos door minister Kamp beantwoord, zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -1081.html.

De minster geeft aan, dat hij op de hoogte is van de berichtgeving over Pretium, dat nog steeds mensen belt om abonnementen over te zetten zonder dat deze mensen dit zelf willen.

Hij geeft aan, dat er nieuwe afspraken tussen Telecom-bedrijven zouden moeten worden gemaakt, die beter aansluiten bij de nieuwe wetgeving. Hiermee zou KPN in geval van twijfel over een overstapverzoek van Pretium de mogelijkheid moeten krijgen, om de schriftelijkheidsvereiste te controleren.

De minister heeft van de ACM vernomen dat zij in het kader van de handhaving van de nieuwe consumentenregels die sinds 13 juni 2014 gelden, onderzoek doet naar de naleving van deze regels. Eén van de onderwerpen daarbij is de naleving van het schriftelijkheidsvereiste.

Pretium blijft ook in 2015 gewoon doorgaan met grove misleiding van bejaarden.
De door Pretium gevraagde druk op een telefoontoets in een tweede gesprek voldoet niet aan de schriftelijkheidsvereiste.

Pretium geeft in de welkomstbrief de indruk, dat er een contract is afgesloten, maar er is helemaal geen contract zonder schriftelijke bevestiging. Zie de vorige 2 pagina's van dit forum.

Het lijkt er nu toch sterk op, dat de Autoriteit Consument & Markt serieus bezig is en dat Pretium een boete tegemoet kan zien. :mrgreen:

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft Pretium zowaar een boete opgelegd (https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... ingregels/), helaas niet over recente overtredingen, maar over de periode 2007 - 2009!!
Pretium bood in telefoongesprekken de consument niet actief aan zich te laten registreren als deze niet meer door het bedrijf gebeld wilde worden voor marketingdoeleinden. De ACM had hiervoor al op 17 oktober 2011 een boete van 300.000 euro opgelegd, maar publicatie van dit besluit heeft Pretium jaren kunnen tegenhouden en de rechtbank heeft er slechts 100.000 euro van gemaakt. Pretium gaat hier natuurlijk weer tegen in hoger beroep. Het is de vraag of er op deze manier ooit een boete door Pretium betaald gaat worden. Het is ook de vraag of de ACM ooit in het jaar 2015 zal aankomen.

VARA Kassa heeft gelukkig in hoger beroep op overtuigende wijze van Pretium gewonnen (http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... m/speel/1/). Dit was het zoveelste geval van onterechte rectificatie, onterechte censuur en onterechte dwangsom, die na moeizame rechtszaken ongedaan zijn gemaakt.

Voor Pretium heeft dit verder geen consequentie's. Bij een volgende onthulling over de praktijken van Pretium zal de betreffende journalist opnieuw door een kromspreker gedwongen worden te rectificeren, hoewel zo langzamerhand heel Nederland weet, dat Pretium wetten en regels overtreedt, en weerloze bejaarden ronselt voor een Pretium-abonnement (zelfs zonder geldig contract).

Onvoorstelbaar is het kromrecht in een KortGeding tussen Pretium en Belcentrale ( http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2015:2706 ). Beide bedrijven specialiseren zich in het ronselen van klanten, die tegen hun wil telefoon-abonnementen op het vaste KPN-telefoonnet krijgen aangesmeerd.
In dit geval pakt Belcentrale klanten van Pretium af. Pretium verwijt Belcentrale, dat ze geen wilsuiting hebben gevraagd? Het staat er echt!

En de kromrechter meent het zielige Pretium een opeisbare dwangsom van niet minder dan 5000 euro per overgestapte Pretium-abonnee toe te kennen (te betalen door Belcentrale), als Belcentrale geen voldoende duidelijke wilsuiting overlegt. Hoe een voldoende duidelijke wilsuiting eruit ziet, laat de krommer in het midden.

Uit de rechtszaak blijkt ook, dat Pretium sinds het vorige KortGeding tussen beide partijen iedere keer een wilsuiting opvraagt. Misschien kan de KPN dit ook eens gaan doen en vormt een rechtszaak tegen Pretium m.b.t. voldoende duidelijke (schriftelijke) wilsuitingen na 13 juni 2014 een mooie gelegenheid om de bedrijfsresultaten wat bij te spijkeren.
Laatst gewijzigd door KrikvdKruK op 27 apr 2015 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, hoewel jubelstemming bij Kassa: neemt nooit weg dat Pretium zijn eigen wetten maakt en blijft maken. Na de nieuwe wet in 2014 hebben ze immers de "handtekeningen wet" gemaakt, door ouderen die er weinig van begrijpen, alleen maar op "knopje 1" van de telefoon in te drukken dit hun handtekening zou zijn. Ik ben bang dat dit een never ending story van Pretium is (blijft) met zeer handige handlangers die nog steeds mazen in de wetten weten te vinden. Dus enige advies aan, als ouderen kinderen hebben, alert te zijn wat vader/moeder doet/heeft gedaan en indien mogelijk dit binnen 14 dagen te corrigeren. Als de kinderen natuurlijk inzicht hebben over (digitale) betalingen.

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Netwerker- »

Hallo Forum-leden,

Dus naar aanleiding van bovenstaande post van KrikvdKruk kan worden geconcludeerd dat Pretium de publicatie van de boete precies drie-en-een-half-jaar heeft weten tegen te houden. En dat een boete die in Oktober 2011 al is opgelegd, pas in April 2015 mag worden gepubliceerd.

Ik vraag mij af of er thans nog boetes zijn, die door de Autoriteit Consument en Markt aan Pretium zijn gegeven, die nog ongepubliceerd zijn.

De Autoriteit Consument en Markt zou er toe over moeten gaan om alle opgelegde boetes te publiceren. Ook als Pretium daar bezwaar tegen maakt.

Het maatschappelijke belang om de opgelegde boete(s) wel te publiceren, is veel groter dan het belang van Pretium (of andere bedrijven) om de opgelegde boete(s) niet te publiceren.

De Autoriteit Consument en Markt moet zich gaan gedragen als een scherpe waakhond voor Consumentenbelangen. En niet als een tandenloos keffertje dat danst naar de pijpen van Pretium.

Radar mag wat mij betreft weer gauw aandacht besteden aan de wanpraktijken van Pretium.

Succes!


Netwerker

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Netwerker,

De Autoriteit Consument & Markt wilde de sanctie wel publiceren maar Pretium heeft dat via een Kort Geding bij uitspraak van 22 december 2011 laten verbieden. Waarom dat is gebeurd, mag niemand weten, want deze uitspraak is niet gepubliceerd.
Dat de overtreding (ontbreken aanbiedern recht van verzet) heeft plaatsgevonden, is zo klaar als een klontje. Alleen kan er getwist worden over de hoogte van de boete. De Nederlandse consument heeft er recht op, om te weten, wat de regels zijn en dat die worden gehandhaafd. De kort geding rechter vindt dat kennelijk niet nodig.

Ook in de recente uitspraak [Link die niet naar Pretium verwijst, verwijderd door de moderator] wordt “goede naam” van Pretium beschermd, door de de naam Pretium zorgvuldig weg te laten, zodat terugzoeken onmogelijk is.

Overigens Pretium gaat gewoon door met overzetten van klanten, zonder de benodigde schriftelijke bevestiging te vragen. Pretium wordt daarbij niet gehinderd door enig effectief ingrijpen van minister Kamp of ACM.

Als een Pretium welkomstbrief wordt ontvangen, worden de volgende actie's aangeraden:
  1. het is van het grootste belang, dat u een klacht indient bij Consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/ (088 - 0 70 70 70) tegen Pretium, omdat Pretium niet om om de wettelijk voorgeschreven schriftelijke bevestiging vraagt. Consuwijzer stuurt zo'n klacht door naar de Autoriteit Consument & Markt, die Pretium hiervoor terecht kan wijzen of een boete kan opleggen, wat in het verleden ook is gebeurd. U kunt bij Consuwijzer ook vragen, hoe u verder met de situatie om moet gaan.
  2. dien een klacht in op de klachtensite van de Consumentenbond http://www.klachtenkompas.nl/pretium of op http://www.klacht.nl/pretium/. Pretium Webcare lost totnutoe deze klachten naar behoren op, om zo een hoog oplossingspercentage te handhaven en hardnekkige negatieve publiciteit tegen te gaan. Publicatie op deze websites zorgt ervoor, dat voor iedereen zichtbaar wordt, dat Pretium onwettig bezig is.
Dementerende bejaarden zonder mantelzorg kunnen dit niet opbrengen en blijven zo helaas de stille slachtoffers van dit bedrijf..
Laatst gewijzigd door Radar op 13 mei 2015 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door tenormin »

KrikvdKruK schreef:Dementerende bejaarden zonder mantelzorg kunnen dit niet opbrengen en blijven zo helaas de stille slachtoffers van dit bedrijf..
Is een soap, blijft een soap en niemand die er echt iets aan doet. Ja, vorig jaar zijn er regels opgelegd, maar daar heeft, in ieder geval Pretium, kak aan. En ze hebben al lang weer nieuwe mazen in de wet gevonden. Kies 1 op uw telefoon en dat is uw handtekening, beweren ze ijskoud. En neemt u maar rustig van mij aan; uw verwijzingen maken, hoe goed ook bedoelt, maken hen geen bal uit, net zo min als de betreffende Minister er iets aan doet, ja, in gesprekken met Radar uitzendingen: het klinkt goed, maar realiteit is anders. Die lui hebben een beleid wat ik hier niet mag benoemen, dus laat de hersenen knarsen wat ik bedoel.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door De Econometrist »

KrikvdKruK schreef:En de kromrechter meent het zielige Pretium een opeisbare dwangsom van niet minder dan 5000 euro per overgestapte Pretium-abonnee toe te kennen (te betalen door Belcentrale), als Belcentrale geen voldoende duidelijke wilsuiting overlegt.
Dit is op zich wel een goede gang van zaken. Ten eerste wordt een soortgelijke boef hiermee goed aangepakt maar, belangrijker nog, ligt er nu jurisprudentie voor gevallen zoals dit. Als Pretium doorgaat met dit soort praktijken dan hangt hen ook die 5000 euro boven het hoofd. Dit is daarmee voor Pretium een pyrrusoverwinning, omdat ze zelf exact dezelfde stijl hanteren.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

De Econometrist schreef: Als Pretium doorgaat met dit soort praktijken dan hangt hen ook die 5000 euro boven het hoofd.
Opnieuw 2 Kort Gedingen tussen Belcentrale en Pretium.
In http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2015:3476 eist Belcentrale nu, dat Pretium zich aan de afspraken ( https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... LR-proces/ ) tussen telecom-providers houdt en zich niet rechtstreeks tot verloren klanten wendt. Dit werd de KPN in 2007 in Kort Geding http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 007:BB5893" via een maximale dwangsom van 1.000.000 euro ten strengste verboden.

Deze rechter komt via uiterst merkwaardige redeneringen tot de conclusie, dat Pretium de afspraken mag negeren en zelfs ex-klanten mag benaderen, die geen klachten hebben ingediend bij Pretium. Volgens de uitspraak van 2007 hangt de KPN voor dezelfde actie zelfs bij klachten een boete van 1 miljoen euro boven het hoofd. Rechtspraak?

Als ik KPN was zou ik het wel weten en dankbaar gebruik maken van deze door Pretium bevochten buitenkans.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Heel soms gebeuren er geweldige dingen in de rechtspraak.
[Tekst verwijderd door de Moderator] is geschorst voor zijn eigen bedrijf.
In de uitspraak van 28 april 2016 http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... :2016:1611 staat te lezen:
schorst bij wijze van onmiddellijke voorziening en vooralsnog voor de duur van het geding, met ingang van heden ["b"] als bestuurder van Deus ex Machina (D.E.M.) B.V.

In het uitreksel van de Kamer van Koophandel staat bij Deus ex Machina, het moederbedrijf van Pretium, het volgende:: [Tekst verwijderd door de Moderator], Uit functie: 28-04-2016
Bij de nieuwe bestuurder staat vermeld:
Datum in functie 28-04-2016 (datum registratie: 03-05-2016) Titel Bestuuder (Beschikking Ondernemingskamer Amsterdam)

[Tekst verwijderd door de Moderator] wordt onbehoorlijk bestuur verweten.

Hopelijk is de benoemde bestuurder doortastend genoeg, om definitief een eind te make aan de misleidende praktijken van de Pretium groep.
Laatst gewijzigd door Radar op 13 jul 2016 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens noemen, niet volledig onderbouwde uitspraken doen

Gesloten