Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
P.89
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2022 17:24

Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door P.89 »

Sinds anderhalve week word ik iedere dag gebeld door een privé nummer (het nummer is dus NIET zichtbaar).
De beller laat de telefoon 4 - 5 keer overgaan maar spreekt nooit de voicemail in.
Wanneer ik opneem (soms direct nadat hij de 1e keer overging) wordt de verbinding direct verbroken zonder dat de beller iets zegt.

Ik ben bekend met de Wangiri zwendel waarbij men belt met een zichtbaar nummer en direct ophangt in de hoop dat het slachtoffer terugbelt. Deze beland dan in een keuzemenu waar gepoogd wordt het slachtoffer zo lang mogelijk aan de lijn te houden (tegen een extreem hoog beltarief).

In dit geval wordt echter gebeld met een privé nummer. Ik kan dus niet terugbellen, zelfs als ik dat zou willen.

Wat is hier aan de hand? Ik vermoed dat het hier ook om een poging tot oplichting gaat echter kan ik niet bedenken hoe dit dan zou moeten werken?

Zolang iemand mij belt kost het mij geen geld. Toch? (de vroegere collectieve gesprekken even buiten beschouwing gelaten)
En zolang iemand met een privé nummer belt kan ik die persoon onmogelijk terugbellen.

Naast dat het irritant is ben ik toch ook even benieuwd (en nieuwgierig) of er iets is wat ik over het hoofd zie?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Jablan »

Niets aan de hand. Kan iets of iemand zijn, die een verkeerd nummer gebruikt.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Jablan schreef:
07 okt 2022 18:18
Niets aan de hand. Kan iets of iemand zijn, die een verkeerd nummer gebruikt.

Dan hang je meestal niet meteen op en doe je het helemaal niet meerdere keren.

Vervelende is dat je er weinig aan kan doen aangezien er niets te blokkeren valt. Hopen dat het een keer stopt.

kuklos
Berichten: 9763
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat je kan doen is op bljven nemen. En elke keer jouw reactie dat je opneemt veranderen. Wie of wat erachter zit weet ik ook niet.

rwolters
Berichten: 1534
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door rwolters »

Gewoon een hijger die het eigenlijk niet durft.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Dan is het een zwijger....

krulsys
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 mar 2018 10:37

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door krulsys »

dit blijken callcenters te zijn, die thuis werken. regelmatig zie ik de regio waarvandaan gebeld wordt.
ze moeten een aantal personen dagelijks bellen, en om dit snel te doen laten ze hem 5 keer overgaan en hangen op. zijn energie colporteurs

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik durf niet te zeggen wat de reden is, ik denk niet dat er sprake is van oplichting door alleen te bellen.

Op alle mobiele telefoons is het mogelijk om privé nummers te blokkeren, soms kan dit ook op het vaste net. Al zijn daar ook nadelen aan verbonden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Kan ook een bekende zijn waar je misschien ruzie mee hebt?? raar maar waar, dit komt voor.
Gewoon oppakken, eens gaat het vervelen.

a.h.s. reeskamp
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 feb 2021 12:38

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door a.h.s. reeskamp »

vroeger werd ik ook vaak zo gebeld. toen twee soorten:

1) kijken of je wel of niet thuis bent en wanneer door potentiële inbrekers. in kaart brengen wanneer je er niet bent en dus niet opneemt.
2) kijken of je wel thuis bent als je ziek gemeld bent door uitkeringsinstantie, destijds was ik inderdaad altijd thuis omdat ik herstelde van een operatie. als ik opnam werd er opgelegd. dan had men gecontroleerd of ik niet stiekem werkte terwijl ik ziekte uitkering genoot.

PGros
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door PGros »

Die punten lijken me niet echt aannemelijk. Wie gaat er nu bellen en ophangen om te controleren of iemand ziek thuis zit? Je hoeft niet eens thuis te zitten als je ziek gemeld bent. Je kunt ook buiten wandelen, Een rondje fietsen of ergens op bezoek gaan. Hangt allemaal af van hoe ziek je bent natuurlijk. Maar hoe ziek je bent hoeven ze ook niet te weten dus kunnen ze ook geen conclusie uit een wel of niet opnemen van de telefoon hebben. Je zou zelfs zo ziek kunnen zijn dat je de telefoon niet eens kan opnemen. ;-)

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Is dat bellen altijd op dezelfde tijd?
Toevallig een contract gehad met een alarm,/ meldcentrale?

AnnekeS1
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018 10:08
Contacteer:

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door AnnekeS1 »

Ik moet denken aan treiterij. Iemand die jou lastig wil vallen. Misschien een bekende. Er zijn mensen die het grappig vinden om anderen te treiteren.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Alex E »

Anonieme nummers kun je simpel blokkeren via je instellingen op je telefoon. Even googlen en je ziet hoe je dat moet doen. Maar denk eraan dat dan alle anonieme bellers worden geblokkeerd, inclusief o.a. eventuele telefonische oproepen van je arts in het ziekenhuis. Je kunt ook je telefoonprovider verzoeken om een onderzoek. Daarvoor moet je in ieder geval 3 keer verbinding hebben gehad met de onbekende beller en het precieze tijdstip van de oproep doorgegeven. Succes!

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door jochemd »

P.89 schreef:
05 okt 2022 17:32
Zolang iemand mij belt kost het mij geen geld. Toch?
Zolang je in Nederland bent niet. Als je aan het roamen bent kan het wel geld kosten.
P.89 schreef:
05 okt 2022 17:32
En zolang iemand met een privé nummer belt kan ik die persoon onmogelijk terugbellen.
Wat je kan doen is je telefoonmaatschappij vragen om een onderzoek te doen en jou te vertellen wie de abonneehouder is die jou belt. De meeste telefoonmaatschappijen hebben hier wel een formulier voor online staan. Telefoonmaatschappijen zullen dan meestal antwoorden dat ze een waarschuwing hebben doorgegeven aan degene die overlast veroorzaakt en dat de zaak daarmee is afgedaan. Daar hoef je echter geen genoegen mee te nemen. Volgens artikel 11.11 van de Telecommunicatiewet moeten ze je echt de gegevens van de abonneehouder geven.
Mocht je telefoonmaatschapij echt niet mee willen werken dan kan je via de geschillencommissie Telecom je gelijk halen. Let er dan wel op dat je meteen bij het indienen van het geschil eist dat de maatschapij de gegevens niet wist, want een uitspraak van de geschillencommissie duurt en tijdje en je loopt het risico dat de gegevens ondertussen gewist worden want de bewaartermijn is maar 6 maanden. Als een telefoonmaatschapij niet mee wil werken aan een onderzoek kan je ook klagen bij de ACM. Die heeft in het verleden hier ook al ujitspraak over gedaan en meerdere telefoonmaatschappijen aangeschreven om te eisen dat ze dit soort klachten serieus onderzoeken,

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vast een automatische melder, waar het nummer verkeerd is ingevoerd.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

krulsys schreef:
12 okt 2022 14:21
dit blijken callcenters te zijn, die thuis werken. regelmatig zie ik de regio waarvandaan gebeld wordt.
ze moeten een aantal personen dagelijks bellen, en om dit snel te doen laten ze hem 5 keer overgaan en hangen op. zijn energie colporteurs
Ik zou ook aan callcenters denken.
Alleen zijn het hier glasvezelcolporteurs. Althans dat vermoed ik, want er hangt soms wel een naam Tele2 aan. Daar heb ik (nog) ADSL van.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Voor zover ik weet zijn dit computers van callcenters. Omdat het tegenwoordig steeds lastiger is om een nummer te achterhalen hebben die callcenters daar iets op gevonden. Ze laten een computer gewoon een heel rijtje nummers automatisch een voor een bellen. En aan de hand van hetgeen er gebeurd weet die computer welke nummers wel of geen bestaande nummers zijn. Op die manier krijgt een callcenter een lijstje met met werkende telefoon nummers. Die vervolgens gebeld gaan worden voor een verkoop praatje.

Limlander40
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Dat zijn belcomputers, die bellen 5 man tegelijk, De eerste die opneemt heeft pech ! Wees maar blij dat je altijd te laat bent.

rebco
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2019 12:27

Re: Privé nummer belt en hangt op: wat is hier aan de hand?

Ongelezen bericht door rebco »

Heb ik ook gehad. Bij drie telefoontjes in één maand, waarbij er sprake is van minimaal één seconde verbinding, dan kun je melding hiervan maken. Dan krijgt de beller een waarschuwing. Als dat niets oplost dan nogmaals één maand hetzelfde ritueel. En dan nogmaals waarschuwing. En als er dan nogmaals weer hetzelfde ritueel plaats vind dan moet diegene geblokkeerd worden. Echter in mijn geval weigerde Lycamobile de klant af te sluiten.

Kpn Telecom zei kunnen we niets aan doen. Vervolgens zei ik: ga naar de geschillencommissie. Toen werd de Lyca klant wel afgesloten. De klant van Lyca heeft echter nieuwe prepaid kaart aangeschaft en belt nu een keer per maand vroeg in de ochtend.

Plaats reactie