LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
gerputters
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2017 14:15

Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Ongelezen bericht door gerputters »

In juli heb ik een nieuwe iPhone SE gekocht, waarmee ik ook de mogelijkheid kreeg geboden, om eSim te gebruiken, een electronisch sim-kaart, waarmee twee telefoonnummers kunnen worden gebruikt. Als ZZP-er wilde ik naast mijn privé-nummer ook een zakelijk nummer op mijn nieuwe telefoon erbij nemen en dat kon makkelijk via eSim.

Ik heb op 31 juli 2020 daarom een zakelijk abonnement afgesloten bij de KPN winkel in Sittard met uitdrukkelijk de eis dat het nummer via de eSim kon worden gebruikt. Een aantal dagen erna kon ik nog steeds niet bellen en ben ik teruggegaan naar de KPN winkel, omdat het niet functioneerde. De andere medewerker vertelde me, dat dat ook (nog) niet kon en annuleerde mijn abonnement. Zij zouden de annulering naar het bij hun bekende e-mailadres sturen. Bij thuiskomst zag ik geen mail, waarop ik op 9 augustus via de website van KPN nogmaals mijn annulering heb doorgegeven. In hun reactie-mail gaven ze aan, dat zij mij zouden bellen via een anonieme nummer, om de annulering sneller te kunnen afhandelen. Ook hier heb ik dus geen (telefoon) reactie op gehad.

Op 20 augustus kreeg ik een factuur via mail gestuurd en enkele dagen later werd een incasso op mijn bankrekening losgelaten, die ik diezelfde dag weer heb ingetrokken. Het bedrag werd dus weer door de bank teruggeboekt op mijn rekening. Op 8 september (verzenddatum 2 september 2020 volgens KPN) kreeg ik een eindafrekening met daarop het bedrag dat geïncasseerd was (en door mij teruggevorderd). Ik zou het bedrag op 11 september betaald moeten hebben, anders volt een incassobureau traject, inclusief wettelijke rentes.

Ik heb meteen op 8 september 2020 KPN gebeld via 1200 en zij gaven aan, dat ik het bedrag zou terugontvangen, maar dat zij aan de incasso niets meer konden doen en ik dus moest betalen.

Mijn vraag is, of dit werkelijk betaald moet worden en hoeveel energie het weer gaat kosten om dit bedrag terug te krijgen naderhand?

Ben ik dus verplicht om iets te betalen, wat men niet heeft kunnen leveren? Wat kan ik in deze het beste doen?

Graag een zinvolle reactie.

Groeten,
Ger Putters
Laatst gewijzigd door Radar op 08 sep 2020 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast, witregels toegevoegd.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet of u mijn reactie zinvol zult vinden, maar het is meestal zeer onverstandig zo maar te gaan storneren. Dus betaal, zet uw klacht op de mail en dan komt het geld vast terug,

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Ongelezen bericht door berndv »

heeft u ergens zwart op wit dat het abonnement geannuleerd had moeten zijn? Alleen een bevestiging van de annulering lijkt mij een legitieme reden om te concluderen dat het incasso onterecht was.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

KPN wil dit zo voor hun administratie maar u bent dit niet verplicht zo te doen, als u bewijzen hebt van annulering en dat men alles terugdraait omdat men niet kan leveren wat er beloofd is bent u hen niets verschuldigd....

als incasso langs komt laat u hen de bewijzen zien en klaar ben je....

gerputters
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2017 14:15

Re: Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Ongelezen bericht door gerputters »

De afgelopen dagen heb ik van KPN een factuur ontvangen, waar mijn telefoonkosten voor de eerste maand gecrediteerd werden. Er bleef dus nog een bedrag voor aansluitkosten over. Op 23/9 kreeg ik een mail, waarin het resterende bedrag kreeg vermeld en waarbij via promotie van de app MijnKPN werd verteld, dat ik het bedrag via deze app zou kunnen overboeken, om de inschakeling van een incassobureau te vermeiden.
Hierna heb ik het ook in de mail vermelde servicenummer gebeld en na ruim 20 minuten bellen was men er bij KPN helemaal uit. Voor hun was het duidelijk, dat het gebruik van e-sim ook op 1 oktober nog steeds niet geïmplementeerd was en dat men eigenlijk een product verkocht had aan mij, dat nog niet bestond. Het incassoproces zou worden stopgezet.
Met dank aan de medewerker van de servicedesk en de moeite, die hij heeft gedaan, om echt het probleem in kaart te brengen, waarbij hij zelfs een collega van de afdeling erbij heeft geroepen, wil ik hiermee alvast mijn dank uit spreken voor de moeite.
Dit noem ik echte service van KPN en hun medewerker.
Hopelijk krijg ik nog een formeel bericht, dat de het incassoproces is stopgezet en dat de kous hiermee af is.

gerputters
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2017 14:15

Re: Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Ongelezen bericht door gerputters »

KPN blijft volharden in het sturen van een eindafrekening. Nadat ik op 23/9 een zekere Jean Carlos van KPN aan de lijn had gehad, omdat ik wederom een verzoek tot betaling van een zakelijk abonnement had gekregen, dacht ik dat de rust zou wederkeren. Niets is minder waard. Vandaag kreeg ik wederom een eindafrekening via de post aangeboden, nadat ik na mijn telefonisch contact al weer 2 keer via mail bestookt was met het verzoek te betalen, anders zou een incassobureau worden ingeschakeld.
Feit is, dat ik een product heb gekocht wat bij KPN niet beschikbaar was. De Apple iPhone beschikt over een mogelijkheid, om via een elektronische sim (e-sim) een tweede telefoonnummer op je toestel mogelijk te maken, zonder extra sim-kaarten, etc. Onder die voorwaarde heb ik het abonnement afgesloten. Toen ik het nieuwe nummer niet geactiveerd kreeg op mijn iPhone, ben ik teruggegaan naar de KPN winkel en een andere medewerker aldaar gaf aan, dat dat product bij KPN helemaal niet geïmplementeerd was. Ik kon het abonnement opzeggen en dacht, dat daarmee de kous af was. Zij zouden mij een bericht sturen, waarin de annulering werd vermeld. Dit bericht heb ik nooit ontvangen, waarna ik zelf via de gebrekkige kanalen van KPN wel, dus nogmaals en binnen de 14 dagen, het abonnement heb geannuleerd. Hierna heb ik diverse mails ontvangen en telkens gesprekken gevoerd met KPN en de zaak uitgelegd. Zelfs een creditnota heb ik ontvangen van het abonnementsgeld, maar niet de aansluitingskosten. Ze hebben mij een product verkocht, dat niet bestaat en dat volgens Jean Carlos ook op 1 november 2020 blijkbaar nog niet bestaat. Moet ik nu een beroep doen op Radar of kan ik beter contact opnemen bij het programma Opgelicht? Ik voel mij als jarenlange afnemer van producten van KPN belazerd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Problemen met incasso door KPN na afsluiten zakelijk abonnement met e-sim

Ongelezen bericht door berndv »

gerputters schreef:
08 okt 2020 11:53
Moet ik nu een beroep doen op Radar of kan ik beter contact opnemen bij het programma Opgelicht?
Radar is een consumentenprogramma, en u heeft als zakelijke afnemer een zakelijk geschil met KPN. Dus ik denk niet dat radar hiervoor de aangewezen partij is.

Zoals ik al aangaf, als u bewijs heeft dat uw zaak kan ondersteunen, liefst schriftelijk, dan kunt u de zaak op zijn beloop laten, u zult dan tzt een uitnoding krijgen om aan te schuiven bij een rechtszaak en dan zal een rechter naar deze zaak kijken zijn visie daar op geven. En het leuke aan die visie is, dat die ook nog eens redelijk bindend is (beroepsmogelijkheden daargelaten).

Gesloten