LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door Radar »

Huawei claimt dat zijn P20 Pro smartphone waterbestendig is tot 1 meter diepte. Nu heeft Patrick zijn exemplaar gebruikt in een zwembad op 50 centimeter diepte, en na één foto deed het toestel het al niet meer. Fons duikt erin.

Maandag 22 oktober 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door Revoked »

Van pcmag:

Belangrijk om te weten:
De meeste tests worden gedaan met schoon water. Zeewater, maar ook zwembadwater vallen dus vaak niet onder de garantie, tenzij expliciet vermeld.
Douchen met een apparaat met IP score wordt niet aangeraden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door sjohie »

Als een toestel een IP rating heeft, in dit geval een IP67, geldt het laatste getal, wat slaat op de waterdichtheid, altijd voor schoon (kraan) water, dus niet gechloreerd en niet zout. Chloor en of zout, hebben heel andere extra effecten op de afdichtingen.

mcvermeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2018 20:53

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door mcvermeer »

Dit is trouwens niet alleen een issue bij Huawei. Ik heb een iPhone X die binnen drie maanden defect was. Hier werd tijdens inspectie waterschade geconstateerd (terwijl het toestel niet eens in het water was geweest). Ook hier werd waterschade uitgesloten van garantie terwijl op de website van de winkelier en van Apple duidelijk gesproken werd over waterbestendigheid.
Ik vind dit pure misleiding en Apple en vooral de winkelier geven gewoon een dikke vinger en wijzen alles af. Blijf je zitten met 1350 euro schade.
In de advertenties lijkt het alsof je je toestel in bad of de wc of de afwasbak kan laten vallen en het dan gewoon blijft werken nadat deze eruit gehaald is. Door in geval van waterschade te wijzen op de hele kleine lettertjes geef je aan geen vertrouwen in de waterdichtheid te hebben en prober je volgens mij de consument willens en wetens te misleiden.

Telefoonfabrikanten zijn blijkbaar alleen uit op je geld en in geval van problemen wordt elke verantwoordelijkheid afgewezen.

Martin

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door Erthanax »

Om nog maar te zwijgen van shampoo, doucheschuim, enz.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door gosewijn »

Deze telefoon staat op mijn lijstje . Zij is niet waterdicht maar spatwaterdicht.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
22 okt 2018 19:03
Van pcmag:

Belangrijk om te weten:
De meeste tests worden gedaan met schoon water. Zeewater, maar ook zwembadwater vallen dus vaak niet onder de garantie, tenzij expliciet vermeld.
Dat zou ik om willen draaien: Zeewater, maar ook zwembadwater vallen onder de garantie, tenzij expliciet uitgesloten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door Revoked »

Ah...ik zie dat er totaal verkeerd wordt gedacht over de IP68 rating.
Om echt water-dicht/-bestendig te zijn moet een toestel meerdere ratings hebben. Alleen IP68 is géén garantie dat het toestel waterdicht is. Waterdicht in het lab, da's iets heel anders dan foto's maken in chloorwater. Bovendien is chloorwater funest voor kunststof. En zal het zo gedaan zijn met de waterdichtheid.
Gaan nog veel meer mensen achter komen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
23 okt 2018 08:56
Ah...ik zie dat er totaal verkeerd wordt gedacht over de IP68 rating.
Er wordt helemaal niet gedacht over een "IP68 rating."
Leidend dient te zijn wat de normaal geinformeerde consument mag verwachten. En dat is dat er bij onderdompeling geen water binnen dringt.

Als chloor op termijn rubbers aantast....so be it.
Als chloorwater direct binnentreedt, dan is het toestel nooit waterdicht geweest.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door kokka »

Revoked schreef:
23 okt 2018 08:56
Ah...ik zie dat er totaal verkeerd wordt gedacht over de IP68 rating.
in de handleiding van de P20pro wordt gesproken over een IP67 rating.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door gosewijn »

in de handleiding van de P20pro wordt gesproken over een IP67 rating.

JUist ,spatwaterdicht .

Vraag mij af als je het toestel stoot of laat vallen wat er met de achterkant gebeurd ,is van glas.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door 16again »

Spatwaterdicht (dat is tenminste een begrijpelijke term voor de leek) is natuurlijk iets anders dan waterbestendig tot 1 meter diepte. Hetgeen immers volledige onderdompeling inhoudt.

mcvermeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2018 20:53

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door mcvermeer »

IP67 houd in 30 minuten ondergedompeld tot 1 meter diepte in water. Dat is iets anders dan spatwaterdicht. Gebruik ik een bak water van maximaal 1 meter diep dan en vul deze met schoon water dan moet ik volgens deze norm de telefoon hier rustig in kunnen leggen gedurende 30 minuten.
Mocht door een fabricagefout er in dat geval toch waterschade optreden dan wijst de fabrikant elke verantwoordelijkheid af.
Sterker nog, als de telefoon helemaal niet in het water is geweest maar de indicator in de telefoon is rood verkleurt dan heb je pech.
Het vermelden van IP ratings IP67 of IP68 en sugereren dat het toestel waterbestendig is is gewoon de grootste kolder. De fabrikanten en winkeliers wijzen garantie claims af.
Er wordt gezegd dat ze niet kunnen weten wat er werkelijk met het toestel is gebeurd en gaan er dus gemakshalve vanuit dat ik als consument onwaarheden verkondig (lieg) als ik zeg dat het toestel niet ondergedompeld is in welke vloestof dan ook.
Heeft een toestel beschdigingen en waterschade dan snap ik de reactie van fabrikant en winkelier. Als het toestel in nieuwstaat is verwacht ik een andere reactie van de fabrikant.

T.Hagenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2018 13:31

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door T.Hagenaar »

Goedemiddag, Ik heb vanmiddag de uitzending terug gekeken. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met een HTC u 11+......echter is deze helemaal niet meer te repareren. kunnen jullie hierbij helpen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door crazyme »

mcvermeer schreef:
23 okt 2018 19:57
IP67 houd in 30 minuten ondergedompeld tot 1 meter diepte in water. Dat is iets anders dan spatwaterdicht. Gebruik ik een bak water van maximaal 1 meter diep dan en vul deze met schoon water dan moet ik volgens deze norm de telefoon hier rustig in kunnen leggen gedurende 30 minuten.
Mocht door een fabricagefout er in dat geval toch waterschade optreden dan wijst de fabrikant elke verantwoordelijkheid af.
Sterker nog, als de telefoon helemaal niet in het water is geweest maar de indicator in de telefoon is rood verkleurt dan heb je pech.
Het vermelden van IP ratings IP67 of IP68 en sugereren dat het toestel waterbestendig is is gewoon de grootste kolder. De fabrikanten en winkeliers wijzen garantie claims af.
Er wordt gezegd dat ze niet kunnen weten wat er werkelijk met het toestel is gebeurd en gaan er dus gemakshalve vanuit dat ik als consument onwaarheden verkondig (lieg) als ik zeg dat het toestel niet ondergedompeld is in welke vloestof dan ook.
Heeft een toestel beschdigingen en waterschade dan snap ik de reactie van fabrikant en winkelier. Als het toestel in nieuwstaat is verwacht ik een andere reactie van de fabrikant.
Even vanuit de fabrikant geredeneerd :

Een telefoon kan ook veel langer dan 30 minuten onder water hebben gelegen. Dat kun je aan het toestel niet zien.
Maar wanneer alle afdichtingen conform ip67 zijn aangebracht, dan mag je toch aannemen dat het toestel langer dan 30 minuten onder water heeft gelegen. En dan verkleuren de markers.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door madfred »

Er zijn al veel dingen geschreven over waterdichtheid van telefoons en het detecteren van vocht in een telefoon middels markers. Het probleem met de markers is dat deze al verkleuren bij bv zweet of damp. Maar damp dringt veel eenvoudiger ergens doorheen dan "gewoon" vocht. Denk maar bv aan Goretex kleding, deze laat regen wel door maar zweet weer niet.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door gosewijn »

Goretex kleding, deze laat regen wel door maar zweet weer niet.


???????????????? volgens mij andersom.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door 16again »

madfred schreef:
26 okt 2018 14:18
Maar damp dringt veel eenvoudiger ergens doorheen dan "gewoon" vocht. .
Dat durf ik te betwijfelen. Damp heeft normale atmosferische druk, terwijl in water van een meter diep hogere druk heerst.
En in damp zitten ook nog luchtmoleculen, dus dringt er iets binnen, dat is dat deels lucht.
Dringt er onder water iets binnen, dan is dat 100% water.

Ga eens met je Goretek jas op een meter diepte liggen

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, weliswaar atmosferische druk, maar veel kleinere deeltjes. Damp bestaat uit moleculen, niet uit druppels.
Een beetje tentdoek is overigens waterdicht tot een paar meter waterkolom. Dat zal voor Gore-Tex niet anders zijn.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar checkt: Toch vochtschade aan 'waterbestendige' Huawei P20 Pro

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
26 okt 2018 18:26
Damp bestaat uit moleculen, niet uit druppels.
Een beetje tentdoek is overigens waterdicht tot een paar meter waterkolom. Dat zal voor Gore-Tex niet anders zijn.
Druppels....bestaan evengoed ook uit moleculen.

Gesloten