LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] raoming op zee

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Onka54
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2012 11:49

raoming op zee

Ongelezen bericht door Onka54 »

Het is al vaker voorbij gekomen en het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn. Zeker voor al diegenen die alle kleine lettertjes continu uitpluizen. Maar nu ga je niet naar Engeland maar je neemt een Ferry in de Deens wateren. Ik kom op het schip en we gaan varen. Krijg een berichtje van KPN dat kosten voor internet gewoon uit de bundel gaan. "O", denk ik, "dat is mooi, hoef ik roaming niet uit te zetten. Tochn wel handig tegenwoordig". Vervolgens denk ik daar niet meer over na. Tot in eens midden in de nacht de telefoon aangeeft dat er kort achter elkaar een paar berichtjes binnen zijn gekomen. Ik verwacht niet dus kijk ik wat slaperig op de telefoon. Tot mijn schrik vertellen de berichtjes dat ik kosten buiten de bundel heb gemaakt, opgelopen to € 60,-. Blij dat daar een grens ligt, maar vervelend blijft het.
Nu kun je mij, anno 2019, naief noemen, maar ik vind dat als providers een berichtje sturen over dat roaming uit de bundel gaat er met dezelfde moeite bijgeschreven kan worden: Let op, dit geldt niet op veerboten in internationale wateren en in vliegtuigen. Dat mag best opvallend in het berichtje staan.
Nog beter zou zijn als je expliciet toestemming moet geven om kosten te maken buiten je bundel. Er worden door zoveel mensen onnodige kosten aan de providers betaald. Die mogen best wat meer doen om ook minder oplettende en klanten met bijvoorbeeld een leeshandicap, te beschermen tegen hoge kosten.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, bij het veerpontje over de Maas gaat roaming uit de bundel. Maar als u via de satelliet gebruik maakt van uw toestel, gaat het snel.

Overigens had u dat zelf bij voorbaat kunnen voorkomen door uw toestel zo in te stellen, dat u handmatig een netwerk moet kiezen. Dan gebeurt er niets automatisch.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op Cruiseschepen gaat het ook via de satelliet. Maar van tele2 kreeg ik wel een waarschuwing om mijn roaming uit te zetten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zelfs in de haven kreeg ik een Satelliet aangeboden!

Had geen Cruise geboekt maar gewoon in Amsterdam vaarde ik naar ligplaats er naast.... even iemand ophalen en instappen.
Er zijn dus schepen die een KPN verbinding in Centrum Amsterdam eruit kunnen drukken!

Mijn Anti Donald Trump Phone gaf keurig melding of ik wilde overschakelen en weigerde.
Maar zelfs langs lopen bij dergelijke schepen kan al hoge rekening veroorzaken.

Ik had hier nooit op gerekend, nooit aan boord geweest en wel hun signaal oppikken die KPN er uit kon drukken..
Na wegvaren had KPN maar 2 streepjes dus beetje zwak, normaal meer......

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Logisch, je bent dan het kortste bij de mast van hun. Je hebt wel heel sterke 4G! De WiFi van de Cruiseschepen kost ook kapitalen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door renewouters »

Dat berichtje zal je gekregen hebben toen je nog verbonden was met een netwerk aan de wal. Een telefoon zoekt niet meteen het scheepsnetwerk op, als er nog een voldoende goede verbinding is met de wal (zou de rederij wel willen, maar zo werken mobiele netwerken niet).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ja, maak nu verbinding met ons netwerk... en ik doe zelden wat er gevraagd word!

Maar bij op OK drukken had ik wel de Hoofdprijs betaald, terwijl je midden in Amsterdam hier zeker niet op rekende!
Bij Raoming krijg ik dus altijd meldingen of ik het wil... maar sommige hebben automatisch sterkste netwerk ingesteld staan en die zouden dan de dure Scheepsverbinding krijgen!

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door BL2 »

Die providers lachen zich suf, forse extra inkomsten, daar gaan ze de naïeve en gewaarschuwde klant echt niet verder op wijzen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

snuffel1 schreef:
06 aug 2019 18:08
Het lijkt me niet dat KPN exact weet waar u bent en u een berichtje krijgt in de trant van 'wij zien dat u op een veerboot bent die op internationale wateren gaat varen...
Zo werkt het ook niet. Het gaat niet om de locatie, maar om het netwerk. Vroegah, toen niet al het internet in Europa inclusief was, kreeg je bij het eerst verbinden met een buitenlands netwerk een SMS met de kosten van DAT netwerk. Dus ja.. Bv KPN kent de kosten als u met een netwerk in het buitenland verbinding maakt.

Technisch moet de wens van TS haalbaar zijn...

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Lady1234 »

KPN kan beter een leesbrilletje als cadeautje naar de Ts sturen. Zijn de kleine lettertjes beter leesbaar.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door angel1978 »

StevieNL81 schreef:
06 aug 2019 19:48
snuffel1 schreef:
06 aug 2019 18:08
Het lijkt me niet dat KPN exact weet waar u bent en u een berichtje krijgt in de trant van 'wij zien dat u op een veerboot bent die op internationale wateren gaat varen...
Zo werkt het ook niet. Het gaat niet om de locatie, maar om het netwerk. Vroegah, toen niet al het internet in Europa inclusief was, kreeg je bij het eerst verbinden met een buitenlands netwerk een SMS met de kosten van DAT netwerk. Dus ja.. Bv KPN kent de kosten als u met een netwerk in het buitenland verbinding maakt.

Technisch moet de wens van TS haalbaar zijn...
Dat bericht werd niet door je eigen provider gestuurd, maar door het netwerk waar je te gast was.
KPN weet echt niet van elk netwerk in de wereld de kosten vooraf, maar krijgt deze gewoon doorgestuurd (achteraf).

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Haha nee hoor... Zie dit voorbeeld van afgelopen mei:

Welkom in Turkije. Bellen naar Nederland en lokaal kost 2,00 p. min, gebeld worden 1,00 p. min, SMS versturen 0,60, SMS ontvangen gratis, internet kost 4,00 per MB. Zie My Vodafone app voor details. Prettig verblijf gewenst, Vodafone.

Zodra mijn telefoon verbinding maakte met het netwerk... Afzender het reguliere Vodafone nummer waar ik al mijn serviceberichten van ontvang.

Het kan dus wel.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door angel1978 »

Afgelopen mei was vroeger, toen het internet in Europa nog niet inclusief was?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Turkije is geen EU roaming.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Turkije valt niet onder Europa (bij Prepaid) en toen kreeg je het ook als je in een land wisselde van netwerk (iedere provider rekende eigen kosten.. Dus per provider kreeg je een SMS. Met kostenregulering tegenwoordig weet of niet of er nog verschil in provider zit of enkel nog in land).

In bovenstaand voorbeeld heb ik niet gewisseld dus weet ik niet of je het nog bij iedere wisseling krijgt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

KPN zelf zegt over deze SMS dienst:

Als je de grens overgaat krijg je van ons een bericht daarover met tariefinformatie. Een zelfde bericht krijg je ook als je in een gebied komt waarbij je dus overschakelt op zo’n maritiem netwerk.

TS kan zijn SMS inbox checken en als die SMS ontbreekt KPN vragen of en waarom die niet is gestuurd.

Bron: https://forum.kpn.com/mobiel-internet-1 ... tie-447708

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ts heeft dat ook gehad maar niet begrepen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik maak uit de OP op dat hij wel de SMS kreeg met 't netwerk van het vaste land en dat hij uiteindelijk buiten de bundel zat, maar lees niets over een SMS met kosten bij de maritieme verbinding.

Of het iets uitmaakt is een 2e want het is maar een servicebericht.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door kokka »

Vorig jaar op de ferry naar harwich hingen er overal in de lounge aan boord waarschuwingen dat je je roaming uit moest zetten om hoge kosten te voorkomen

Kolade
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2010 15:11

Re: raoming op zee

Ongelezen bericht door Kolade »

BL2 schreef:
06 aug 2019 19:32
Die providers lachen zich suf, forse extra inkomsten, daar gaan ze de naïeve en gewaarschuwde klant echt niet verder op wijzen.
Iets met eigen verantwoordelijkheid? Jij gaat op de boot, jij maakt van de diensten. Check dan ook of dat op volle zee geldt. Tip, het antwoord is niet ja..

Gesloten