LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rekening van +/-450 euro in 15 minuten (Tele2)

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Stayven

Rekening van +/-450 euro in 15 minuten (Tele2)

Ongelezen bericht door Stayven » 09 jan 2016 16:28

Begin december werd ik onverwacht geconfronteerd met een overschrijding van de datalimiet van mijn mobiele telefoon. Oorzaak was onduidelijkheid over het al of niet werken van een app. Ik was in de veronderstelling, nadat ik de app kort had aangezet om te controleren of deze het deed, het wel goed zat. Kennelijk werd een download, die een tijd geleden gestart was en ik geen idee had dat het nog open stond, direct opgepakt via mijn mobiele netwerk. Om 17.49u is een sms’je verstuurd door Tele2 dat 80% van mijn datalimiet bereikt was, om 17.52u was dat 100%, en om 18.01 werd het internet afgesloten. Kosten 441,53 euro.

De sms’jes heb ik pas later gezien, want ik moest toen werken, en tijdens mijn werk mag ik mijn telefoon niet gebruiken. Op de website van Tele2 heb ik gelezen dat Tele2 werkt met een “Fair Play Policy” voor de mobiele diensten, waarbij, zodra de limiet bereikt wordt, het internet wordt afgesloten. Tot mijn verbijstering hoorde ik van de klantenservice dat die policy niet geldt voor oude abonnementen. Blijkbaar is die policy een tijdje geleden terecht veranderd omdat die toen leidde tot een waslijst van klachten (nu nog te lezen op internet), maar de nieuwe aanpak hoefde kennelijk niet te gelden voor oude klanten. Daar mag de oude unfaire aanpak blijven. Ik ben er van uit gegaan dat bij iedereen het internet wordt afgesloten bij 100% verbruik. Niemand zit te wachten op een kostenpost van 441 euro. Het wrange is dat op de website van Tele2 letterlijk staat: “We houden niet van onaangename verassingen.” En even later na vermelding van het sturen van SMS-jes, bij 100% verbruik: “Je kunt dan niet meer internetten”. Blijkbaar is de zorg voor onaangename verassingen maar beperkt en in elk geval niet geldig in mijn geval, terwijl op de website nergens te vinden is dat ik geen recht op een fatsoenlijke behandeling zou hebben. Tele2 zal hier heel wat mee verdiend hebben de afgelopen jaren. Het doet denken aan een land dat besluit om de doodstraf af te schaffen, maar dat alleen laat gelden voor nieuwe daders. De “oude” daders worden in de jaren na de wijziging nog gewoon geëxecuteerd.

Iets anders is dat de klantenservice geen duidelijkheid kon geven over het beleid bij stoppen na overschrijding. In plaats van om 17,52u te stoppen bij 100% verbruik, werd nu om 18.01 gestopt. Bij de chat met iemand van klantenservice zei ze dat dat bij een overschrijding van 250 euro gebeurt. Wat gebeurt er als nog langer gewacht wordt met op de knop te drukken, gaan de kosten dan nog veel meer omhoog? Het lijkt volstrekt willekeurig wat er gebeurt. Ik vind ook het sturen van een sms’je, dat onmiddelijk gevolgd wordt door een overschrijding die in slechts 9 minuten 441 euro kost, niets te maken hebben met een ‘waarschuwing’. Ik ben immers op geen enkele manier in staat gesteld om op deze sms’jes te reageren? De ‘straf’ voor niet permanent op mijn mobiel kijken wordt onmiddelijk, op het moment zelf, uitgedeeld. Ik vind dit echt te gek voor woorden.

En dan de absurde hoogte van het bedrag: 441 euro voor 9 minuten overschrijding. Dat staat niet in verhouding met eventuele kosten van Tele2. Want wat zou dat zijn: 5 euro? Voor een nieuwe bundel bij Tele2 zou ik maximaal 10 of 15 euro betaald hebben. Zo kan ik ook rijk worden. Bij te hard rijden moet je wel heel hard rijden voor zón prent. De verhoudingen zijn helemaal zoek. Ter vergelijking: de overschrijding komt overeen met mijn gehele maandinkomen. Ik studeer niet meer, en moet het redden met wat ik verdien. Hoe dat nu verder moet weet ik niet. Droog brood eten komende maand?

Ik heb bij vrienden en mijn broer gecheckt of zij ook dit soort ervaringen hebben bij andere providers. Bij een paar had het ook gespeeld , maar werd de overschrijding door de aanbieder geschrapt. Tele2 heeft mijn aanvraag voor een vergoeding niet geaccepteerd, omdat ik de sms'jes wel ontvangen heb. Ik had ze ook een brief gestuurd met daarin bewijsstukken van wanneer de sms'jes precies ontvangen waren en wat er in het chatgesprek stond. Hierop heb ik verder geen reactie gehad en de totale rekening is gewoonweg afgeschreven.

Tja, wat nu verder? Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel wat tips bij?

Eerde

Re: Rekening van +/-450 euro in 15 minuten (Tele2)

Ongelezen bericht door Eerde » 13 jan 2016 19:23

Heb het ook wel eens gehad doordat mijn mobiel niet automatisch naar WiFi overschakelde nadat ik thuis kwam (dus van 4g ---> WiFi).
Kreeg mailtje 80% data verbruikt en realiseerde mij gelukkig meteen wat de oorzaak was.

Voor die €450 zou ik Tele2 aankondigen dat je wel reageert bij de kantonrechter omdat je niet gaat betalen, stelliger je stapt over naar een andere provider...
Indien het klopt is €250 voor 9 minuten gewoon: "oplichting" !
Hier de max tarieven bij 'roaming
https://www.consuwijzer.nl/thema/roamin ... buitenland

Tip: Bij 'instellingen' instellen dat er enkel bij wifi (+opladen) ge-update mag worden, scheelt !
Zet ook 'roaming' uit als je dicht bij de grens woont om niet via zendmast van De of Be te verbinden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 13 jan 2016 23:14

Hier moet iets niet kloppen. Ik weet niet wat tele 2 rekent voor mb's buiten de bundel, maar voor 9 minuten moet dat wel een flink bedrag zijn of je moet een zeer snelle verbinding hebben gehad en in die korte tijd een enorme download hebben gedaan...

Ik denk op basis van je verhaal dat je zeer sterk staat. Je kunt niet weten dat de beloften van tele2 niet voor jouw gelden. De sms-jes worden gezonden om je te waarschuwen maar tele 2 mag er niet van uit gaan dat je binnen luttele minuten de sms-jes ook leest. Zij hadden direct de verbinding moeten afsluiten.

harr66

Ongelezen bericht door harr66 » 30 jan 2016 09:11

k heb ook eea meegemaakt met Tele2. In mijn geval ging het om internet
gebruik in het buitenland.
Ik had voor mijn vertrek mijn (prive) telefoon op vliegtuigmodus staan en
dataroaming uitgezet. Ik heb het toestel niet gebruikt in mijn vakantie
(alleen als wekker). Voor mijn werk heb ik een andere telefoon waar ik mee
kan internetten. Mij prive toestel heb ik alleen meegenomen als backup en
niet gebruikt. Het vreemde is dat ik op de specificatie van mijn rekening
kon zien dat elke dag rond 1 uur s nachts internet gebruik is geweest.
Tele2 kon het internet niet verklaren. Ik moest maar contact opnemen met
de Spaanse provider.

Ik heb contact opgenomen met Tele2. De klantenservice (na 2x 30 min
wachten)
gaf aan dat ze niks mochten corrigeren. ik moest maar een
klachtenformulier invullen. Daarna nooit meer iets gehoord. Via facebook
kreeg ik standaardberichten van van Tele2. Er wordt verwezen naar
links met info waar ik niks aan heb.

kimotten

Ongelezen bericht door kimotten » 11 jul 2016 12:48

Hallo,

Ik heb dus deze week het zelfde mee gemaakt, alleen is mijn rekening 536 euro!
Ik had een nieuwe mobiel aanschaft en alles stond op automatisch updaten en de mobiele gegevens stonden automatisch aan.
Dit had ik niet door dus nu heeft mijn mobiel allemaal dingen ge-update terwijl ik zelf elke keer op de wifi zat als ik internet nodig had.

Ik heb aan abonnement van 100 belminuten/SMS en dat is €4 per maand. Tele2 rekent voor niet internet bundels €1 per 1MB als je buiten je bundel komt. Dat is echt afzetterij als je bedenkt dat een bundel van 1000MB €10 per maand is.

Maandag avond 04-07 nam ik mijn nieuwe telefoon in gebruikt. De nacht van 06-07 kreeg ik om 04:30 dan ook een smsje dat ik 15 euro had bereikt. En rond 9 uur kreeg ik een sms dat ze mijn dienst afsluiten om hogere kosten te voorkomen. Ik check mijn tele2 en zie ineens 536 euro staan!
Wat een dieven, het lijkt wel alsof je gestraft word omdat je geen internet bundel hebt.
Als je wel een internet bundel hebt ben je wel beschermd hiervoor omdat je dan je limiet bereikt. Maar als je bewust geen internet bundel hebt
dan mag je lekker de hoofdprijs betalen als je per ongeluk data buiten je bundel verbruikt..
Achterlijk dat ze het niet meteen stop zetten bij 50 euro, nee ze sluiten je pas af als je de 500 euro hebt bereikt.

Ik hoop dat ik nog wat van het bedrag af kan krijgen want dit is toch niet normaal.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 11 jul 2016 20:38

Tja, je zegt zelf dat je je instellingen niet op orde hebt. Waarom zou een provider daar verantwoordelijk voor zijn?
Bij mijn provider kan je een plafond instellen, zodat je überhaupt niet over je limiet heenkan. Is dat niets als failsafe?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 11 jul 2016 20:43

kimotten schreef:Maar als je bewust geen internet bundel hebt dan mag je lekker de hoofdprijs betalen als je per ongeluk data buiten je bundel verbruikt. Achterlijk dat ze het niet meteen stop zetten bij 50 euro, nee ze sluiten je pas af als je de 500 euro hebt bereikt.
Tsja. Als je bewust geen internet hebt, moet je ook bewust met je instellingen omgaan. Dat bewustzijn mag wel aanwezig worden verondersteld. En die 50 euro had je eveneens in kunnen stellen, dan had je je eigen veiligheid gecreëerd.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 12 jul 2016 10:17

kimotten schreef:Hallo,

Ik heb dus deze week het zelfde mee gemaakt, alleen is mijn rekening 536 euro!
Ik had een nieuwe mobiel aanschaft en alles stond op automatisch updaten en de mobiele gegevens stonden automatisch aan.
Dit had ik niet door dus nu heeft mijn mobiel allemaal dingen ge-update terwijl ik zelf elke keer op de wifi zat als ik internet nodig had.

Ik heb aan abonnement van 100 belminuten/SMS en dat is €4 per maand. Tele2 rekent voor niet internet bundels €1 per 1MB als je buiten je bundel komt. Dat is echt afzetterij als je bedenkt dat een bundel van 1000MB €10 per maand is.

Maandag avond 04-07 nam ik mijn nieuwe telefoon in gebruikt. De nacht van 06-07 kreeg ik om 04:30 dan ook een smsje dat ik 15 euro had bereikt. En rond 9 uur kreeg ik een sms dat ze mijn dienst afsluiten om hogere kosten te voorkomen. Ik check mijn tele2 en zie ineens 536 euro staan!
Wat een dieven, het lijkt wel alsof je gestraft word omdat je geen internet bundel hebt.
Als je wel een internet bundel hebt ben je wel beschermd hiervoor omdat je dan je limiet bereikt. Maar als je bewust geen internet bundel hebt
dan mag je lekker de hoofdprijs betalen als je per ongeluk data buiten je bundel verbruikt..
Achterlijk dat ze het niet meteen stop zetten bij 50 euro, nee ze sluiten je pas af als je de 500 euro hebt bereikt.

Ik hoop dat ik nog wat van het bedrag af kan krijgen want dit is toch niet normaal.
Sorry dat ik het zeg, maar dat is gewoon dom. Ik heb gemiddeld ieder jaar een nieuwe mobiel. Als ik die in gebruik neem en voor het eerst internet op ga, krijg ik direct de waarschuwing dat er mogelijk kosten in rekening gebracht gaan worden als ik gebruik ga maken van mobiel internet en dat dit verschilt per provider. Niets met deze waarschuwing doen en vervolgens klagen dat er een hoge rekening komt is natuurlijk niet slim. Een waarschuwing lezen en er naar handelen is slimmer dan deze voor lief nemen.

De kern zit hem hierin:
kimotten schreef:Maar als je bewust geen internet bundel hebt
Je neemt bewust geen internetbundel. Je klikt bewust op de waarschuwing voor de mogelijke kosten. Je gaat niet kijken wat deze kosten mogelijk zouden kunnen zijn en als ze er zijn, weet je direct het internet te vinden om je beklag te doen. Sorry dat ik het op deze harde manier zeg, maar dat is niet heel handig.

Gesloten