Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Simpelbellen01
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:27

Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Simpelbellen01 »

Ik heb op 02-12-2019 een tweejarig belabonnement afgesloten bij Simpel. Ik bel met een oude Nokia 3310 en dat gaat tot nu toe prima. Echter Simpel laat al enige tijd weten dat hun netwerkoperator T-Mobile per 01-06-2021 het 2G-netwerk uitschakelt. Dan kan ik niet meer bellen met mijn Nokia en ik wil ook geen andere telefoon. Het abonnement loopt nog t/m 01-12-2021 en Simpel wil het niet eerder beëindigen, zelfs als ik aanbied om het abonnementsgeld in één keer te betalen.
Ik wil overstappen naar een provider die het KPN-netwerk gebruikt, want die houdt hun 2G-netwerk nog zeker 5 jaar in de lucht. Maar als Simpel het abonnement niet stopzet (na betaling van alle verschuldigde termijnen in één keer) kan ik niet overstappen met behoud van mijn mobiele nummer en dat is net handig.
Ik heb mijn probleem al via whatsapp, per email en telefonisch aan de klantenservice van Simpel uitgelegd, maar zij willen het niet begrijpen en blijven vasthouden aan het uitdienen van het abonnement,waardoor ik na 1 juni niet meer met mijn Nokia kan bellen via Simpel en als ik toch overstap, moet ik dus een ander nummer krijgen, wat ook niet erg handig is.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door Simpelbellen01

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

door Erthanax » 11 mei 2021 13:42

Methusalah schreef:
11 mei 2021 13:24
(...) Maar daarnaast, je hebt het over hun benaderen via Whatsapp? Hoe dan? In ieder geval niet op een 3310. Dus je hebt blijkbaar ook gewoon een modern toestel?
TS heeft al aangegeven dat hij/zij zelf niet de gebruiker is van de 3310.
In ieder geval, welkom in 2021 waar treinen op stoom een ding uit het verleden zijn, en de ganzenveer en de griffel plaats hebben gemaakt voor tablets, smartphones en laptops.
Op zich klopt dat wel, maar TS heeft aangegeven dat de gebruiker van de 3310 niet overweg kan met een smartphone met icoontjes, wel met de 3310.

Ik herken dat heel goed van mijn hoogbejaarde ouders. Die konden nog heel aardig met de pc overweg en ook met een "traditionele" mobiele telefoon, maar een smartphone lukte gewoon niet meer. Het zou mij niet vetbazen als het bij TS om iets soortgelijks gaat.

TS heeft geen probleem met extra kosten en wil gewoon het volledige contract betalen, als Simpel núbde overdracht maar faciliteert. Simpel kan dus wel de volledige betaling vangen, maar hoeft daarna geen diensten meer te leveren. In mijn ogen zou het Simpel sieren als ze hieraan zouden meewerken.
sake1987

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door sake1987 »

En hoe willen zij dan, per 1 juni als het 2G net werk is gesloten aan jouw contract voldoen?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik zou Simpel nog eenmaal erop wijzen dat zij hun verplichting na moeten komen. Er ligt een contract waaraan beiden moeten voldoen. Het enige probleem zou kunnen zijn dat Simpel niet op de hoogte is van het feit dat uw toestel alleen 2G aan kan. Als er in het contract niet gesproken is over 2G dan voldoet Simpel aan haar deel van het contract, het beschikbaar stellen van "haar" netwerk.
Het valt of staat met hetgeen bij het aangaan van het contract is afgesproken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door scontra »

Simpelbellen01 schreef:
10 mei 2021 20:42
.
Ik wil overstappen naar een provider die het KPN-netwerk gebruikt, want die houdt hun 2G-netwerk nog zeker 5 jaar in de lucht.
KPN stopt per januari 2022 !!

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Cro »

sake1987 schreef:
11 mei 2021 09:14
En hoe willen zij dan, per 1 juni als het 2G net werk is gesloten aan jouw contract voldoen?
Ik zou eerst onderzoeken of toegang tot het netwerk via 2G wel onderdeel is van dat contract. Volgens mij beloven providers al tijden geen 2G meer in hun contracten, juist omdat dit uit gefaseerd wordt.

Nu kan dit anders zijn mocht TS de Nokia in combinatie met dit abonnement gekocht hebben, maar dat haal ik niet uit de tekst.

Is dat niet het geval denk ik dat Simpel mogelijk, tenzij 2G expliciet benoemd is, best kan voldoen aan het contract, immers het netwerk is nog steeds toegankelijk, alleen niet meer via het inmiddels voor consumenten telefoons achterhaalde 2G

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door peter17111962 »

scontra schreef:
11 mei 2021 09:44
Simpelbellen01 schreef:
10 mei 2021 20:42
.
Ik wil overstappen naar een provider die het KPN-netwerk gebruikt, want die houdt hun 2G-netwerk nog zeker 5 jaar in de lucht.
KPN stopt per januari 2022 !!
KPN stopt alleen met 3G op 1 januari 2022, 2G blijft bestaan toto voorlopig 2025 info hier:
https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/3g-naar-4g.htm

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Blijft er maar 1 ding over en dat is zelf op zoek gaan naar een "goedkoop" toestel waar
wel mee gebeld kan worden via het 4G netwerk. mogelijk is onderstaande iets voor U ???


https://www.t-mobile.nl/alcatel/3080?id ... SK361&lp=1

sake1987

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door sake1987 »

Cro schreef:
11 mei 2021 10:23
sake1987 schreef:
11 mei 2021 09:14
En hoe willen zij dan, per 1 juni als het 2G net werk is gesloten aan jouw contract voldoen?
Ik zou eerst onderzoeken of toegang tot het netwerk via 2G wel onderdeel is van dat contract. Volgens mij beloven providers al tijden geen 2G meer in hun contracten, juist omdat dit uit gefaseerd wordt.

Nu kan dit anders zijn mocht TS de Nokia in combinatie met dit abonnement gekocht hebben, maar dat haal ik niet uit de tekst.

Is dat niet het geval denk ik dat Simpel mogelijk, tenzij 2G expliciet benoemd is, best kan voldoen aan het contract, immers het netwerk is nog steeds toegankelijk, alleen niet meer via het inmiddels voor consumenten telefoons achterhaalde 2G
Klopt en dan zal TS met de tijd mee moeten en afscheid nemen van zijn geliefde Nokia.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Je kunt naar de geschillencommissie gaan. https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... ediensten/ .

Ik denk dat de geschillencommissie op 2 manieren kan oordelen,

1, Simpel levert, jij hebt niet de juiste (te oude) toestel
2, Simpel moet verzorgen dat ze kunnen blijven leveren op jouw toestel, of het contract wordt stopgezet.

Omdat er (voor zover ik weet) geen uitspraken zijn, durf ik geen voorspelling te doen.

Simpelbellen01
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:27

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Simpelbellen01 »

Dat zou theoretisch kunnen maar de kosten en de moeite wegen niet op tegen het mogelijke resultaat. En het duurt ook te lang want er komt vast niet vóór 1 juni een uitspraak en dan moet ik al weg zijn bij Simpel. Dus ik blijf nog 6 maanden het "simpele" abonnement betalen en stap z.s.m. over naar een provider die het KPN-netwerk gebruikt. Een ander toestel kopen is in dit geval ook geen optie; dan maar een ander telefoonnummer...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door sjohie »

Een belangrijke achterliggende reden hiervoor, is de contractuele verplichting voor de telco's om 5G uit te rollen binnen x jaar, anders moeten ze die licenties inleveren. Voor die uitrol zijn ook bepaalde frequenties nodig, die nu nog in gebruik zijn voor 2G. Afhankelijk van welke frequentiekavels een telco heeft verworven in die veiling, kan dit nodig zijn. KPN en Vodafone hebben ook meer zakelijke klanten, die 2G nog voor bepaalde M2M (machine to machine) toepassingen gebruiken, en die willen ze nog blijven bedienen. T-mobile, het netwerk achter Simpel, maakt deze keuze.

Samengevat, de grote complexe belangen en redenen achter deze keuze van T-mobile, maken dat het niet gaat gebeuren dat ze het 2G netwerk in de lucht houden, zodat iemand een 20 jaar oude 3310 kan blijven gebruiken. Je kan bij een tankstation ook geen hooi en water meer krijgen als je er met een paard en wagen aankomt.

Art 2.2 van de voorwaarden van Simpel zeggen het eea over het kunnen afbreken van een contract, en vanwege overheidsbeleid gedane technische wijzigingen, zijn daarvan uitgesloten. En dat is wat hier speelt, want ultimo heeft de overheid via het Agentschap Telecom die frequentiekavels + bijbehorende voorwaarden geveild, en daarin schuilen de hoofdredenen voor deze uitschakeling. Art. 9.4 zegt ook nog eea over apparaten op het netwerk.

Goede nieuws is, dat er een kekke nieuwe 3310 uit is, die het wél bij ze doet.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap je punt, de 3310 is een ongelooflijk fijn toestel. Heb er indertijd ook een gehad. De toestellen die ik nadien gehad heb halen het niet bij dat ding. Maar... ondertussen is hij dus haast antiek, en de maatschappij moet wel een keer verder.

De enige oplossing die ik zie heb je eigenlijk al gegeven: neem tijdelijk een ander telefoonnummer/abonnement erbij, en zo gauw het kan ga je over naar KPN, en laat je je huidige nummer overzetten.

Simpelbellen01
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:27

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Simpelbellen01 »

Klopt allemaal en is ook bekend, maar feit blijft dat de firma Simpel niet bereid is om een klant ook maar één stap tegemoet te komen, zelfs als ze daar zelf niet armer van worden. En er is bij ons een goede reden (die Simpel verder niets aangaat) om zolang mogelijk die oude Nokia te blijven gebruiken, ook als dat extra geld kost. Voor dat geld zou ik misschien ook een ander toestel kunnen kopen (of één van de vele "afgedankte" oudere kunnen gebruiken die nog in de kast liggen) maar dat is op dit moment niet aan de orde.,

sake1987

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door sake1987 »

Maar hebt u specifiek gebruik van 2G in uw contract staan? Zo niet, dan hoeft Simpel u niet te gemoet te komen omdat ze niks verkeerd doen en gewoon blijven leveren.
Vast houden om wat voor redenen ook ( die ons niks aan gaan ) aan uw verouderde telefoon is dan uw eigen keus.

Simpelbellen01
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:27

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Simpelbellen01 »

Nee, contractueel hoeven ze dat ook niet, maar ze worden er ook niet slechter van als ze het wèl zouden doen, zelfs beter want ze zouden dan nog 6 maanden abonnementsgeld in één keer vooruit betaald krijgen. En hoe ze het nu spelen doet hun reputatie bepaald geen goed, want iedereen die er naar vraagt krijgt nu te horen wat een Prinzipienreiters het zijn, waar je nooit zaken mee moet doen ...

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Voor 31 euro koop je een nieuwe Nokia 105 en is het probleem opgelost.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door 16again »

Mag Simpel je nummer zo lang "gijzelen?"
Voor zover mij bekend, behoor je per direct over te kunnen stappen, met nummerbehoud. Maar dat ontslaat je niet van betaalverplichting richting Simpel voor de resterende maanden

Simpelbellen01
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:27

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Simpelbellen01 »

Nee, dat is het niet... Voor degene die hem gebruikt (dat ben ik niet zelf) is zo'n schermpje met pictogrammetjes al te verwarrend...

Simpelbellen01
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2021 20:27

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Simpelbellen01 »

16again schreef:
11 mei 2021 13:11
Mag Simpel je nummer zo lang "gijzelen?"
Voor zover mij bekend, behoor je per direct over te kunnen stappen, met nummerbehoud. Maar dat ontslaat je niet van betaalverplichting richting Simpel voor de resterende maanden
Daar denkt Simpel helaas anders over. Je mag (volgens hen) drie maanden vóór (officieel) einde contract bij een andere provider een overstap aanvragen, maar die wordt door Simpel pas gehonoreerd na afloop van het contract. Zelfs als je de resterende maanden gewoon betaalt (zelfs vooruit). Zo "simpel..." is het....

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Simpel schakelt het 2G-netwerk uit en nu kan ik niet meer bellen met mijn Nokia 3310

Ongelezen bericht door Methusalah »

Iets klopt niet in je verhaal. Sowieso een 20 jaar oud toestel, je kan niet verwachten dat alles het zelfde blijft en ik heb moeite je vraag serieus te nemen.

Maar daarnaast, je hebt het over hun benaderen via Whatsapp? Hoe dan? In ieder geval niet op een 3310. Dus je hebt blijkbaar ook gewoon een modern toestel?

In ieder geval, welkom in 2021 waar treinen op stoom een ding uit het verleden zijn, en de ganzenveer en de griffel plaats hebben gemaakt voor tablets, smartphones en laptops.

Gesloten