Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Willeke999
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mar 2021 18:12

Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Willeke999 »

Het is me nóg een keer gebeurd; onbedoeld datagebruik buiten de bundel door storing van Iphone en / of wifi.
Wat is er nu gebeurd; ik krijg een waarschuwing en vervolgens een normale rekening; ik koppel de dingen aan elkaar en schaar de sms in de categorie spam / vergissing. Vervolgens data gebruikt en een rekening gekregen van 300 euro! De rekening bleek van de maand ervoor.
Simyo wenst mij na herhaaldelijk bellen en mailen niet tegemoet te komen omdat ik 1 keer eerder (in 12 jaar!) een coulance van hen heb gekregen toen mijn vader op sterven lag en ik een waarschuwings-sms had gemist.

Hoezo is data buiten de bundel 20 keer zo duur?!
Hoezo krijg je maar 1 sms en kan je daarna bij verbruik buiten de bundel op kosten van 300 euro komen?!
Hoezo wordt er niet automatisch data bijgevoegd voor een schappelijk bedrag?!

Is dit allemaal binnen de normen van wat een bedrijf mag doen?

Simyo toont hier zijn ware aard; een snoeiharde bussiness met de momenten van onoplettendheid van de klant als verdienmodel.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt een overeenkomst met een low budget provider. De kosten van het abonnement zijn netjes, maar alles daarbuiten moet u voor betalen. Dat staat ook gewoon in uw overeenkomst. Al eerder hebt u een sms gemist en dat is alleen u aan te rekenen. Heel netjes dat ze u daarin tegemoet zijn gekomen, ze waren het niet verplicht.
Het mag wat er allemaal gebeurd en u bent er zelf ook mee akkoord gegaan. Wilt u dit niet zal u een andere provider moeten zoeken waar u of onbeperkt internet kan gebruiken of waar u een plafond kan instellen zodat internet helemaal stopt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door sjohie »

Willeke999 schreef:
29 mar 2021 18:29
Het is me nóg een keer gebeurd; onbedoeld datagebruik buiten de bundel door storing van Iphone en / of wifi.
Wat is er nu gebeurd; ik krijg een waarschuwing en vervolgens een normale rekening; ik koppel de dingen aan elkaar en schaar de sms in de categorie spam / vergissing. Vervolgens data gebruikt en een rekening gekregen van 300 euro! De rekening bleek van de maand ervoor.
Simyo wenst mij na herhaaldelijk bellen en mailen niet tegemoet te komen omdat ik 1 keer eerder (in 12 jaar!) een coulance van hen heb gekregen toen mijn vader op sterven lag en ik een waarschuwings-sms had gemist.

Hoezo is data buiten de bundel 20 keer zo duur?!
Hoezo krijg je maar 1 sms en kan je daarna bij verbruik buiten de bundel op kosten van 300 euro komen?!
Hoezo wordt er niet automatisch data bijgevoegd voor een schappelijk bedrag?!

Is dit allemaal binnen de normen van wat een bedrijf mag doen?

Simyo toont hier zijn ware aard; een snoeiharde bussiness met de momenten van onoplettendheid van de klant als verdienmodel.
Ten eerste, nog gecondoleerd.

En oh dat kan, en gebeurd wel hoor, dat soort abonnementen heten meestal iets van "unlimited", en worden inmiddels aangeboden door zo ongeveer alle grote mobiele providers.

Maar goed, uw contract is van een ander type, en door een storing van uw "iPhone en/of wifi" is er mobiele data verbruikt. Simyo verkoopt alleen sim-only, dus dat is uw eigen gekochte toestel, en het is ook uw eigen aangelegde WiFi, want ook dat verkopen zij niet. Kortom op basis van uw informatie, zie ik niks waarvoor Simyo verantwoordelijk kan zijn geweest. Dan kunt u om coulance vragen, maar dat is een gunst, en daar kan een bedrijf ook negatief op antwoorden.

Laten we het omdraaien. Even eerlijk antwoorden, zou u "ja" zeggen als Simyo door eigen veroorzaakte problemen, zou vragen of uw maandbedrag even wat omhoog zou kunnen? Ik denk dat we beiden het eerlijke antwoord daarop wel zouden weten. :wink:

Dan is er één ding waar op teruggevallen kan worden, en dat is het contract met uw beider handtekeningen er op. Daarin staat wat dataverbruik buiten de bundel kost (en met de tarieven die ik zie, is 300 euro ook niet even maar sneue MBtjes), en hoe data sessies worden afgerond per kb. Dat laatste is overigens beter dan de meeste telco's, die doen dat per 100 kb.

En de vraag of, en zo ja waarom, buitenbundeldataverbruik zo veel meer kost bij hen, is het antwoord vrij simpel. Zij kopen capaciteit op het netwerk van moederbedrijf KPN, en dat doen ze op basis van prognoses. Als ze dat niet scherp doen, gaan ze over hún contractuele hoeveelheden heen, en kost ze dat fors meer geld. Dat berekenen ze, samen met een leuke marge, want hey het is een bedrijf en geen goed doel, door naar de klanten, die hiervoor tekenen als ze het contract afsluiten.

Als je dit soort risico's niet wenst, dan zijn er andersoortige contracten, echter heb je niet zo'n contract afgesloten, dus dan komt dit volgens mij uit op leven met de gevolgen van je eigen keuze, en zorgen dat je je Iphone en WiFi nu wel goed inricht, om een 3e keer te voorkomen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door kuklos »

Je geeft erg weinig informatie. 300 euro voor gebruik van data buiten je bundel kan een heel normaal tarief zijn afhankelijk van de hoeveelheid data. Simyo is een budgetprovider en daar is hun model op ingesteld.
Verder valt op dat jij wel erg makkelijk jouw eigen fouten in deze negeert.

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Feinel »

Via mijn simyo heeft u gewoon inzicht in uw huidige verbruik. Waarom schuift u de verantwoordelijk volledig van u af? Dan nog een waarschuwing sms negeren ook... behoorlijk wat boter op je hoofd zeg.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door sjohie »

Feinel schreef:
30 mar 2021 10:26
Via mijn simyo heeft u gewoon inzicht in uw huidige verbruik. Waarom schuift u de verantwoordelijk volledig van u af? Dan nog een waarschuwing sms negeren ook... behoorlijk wat boter op je hoofd zeg.
Naja, als je vaste internetverbinding, en/of de WiFi router er achter, in de nacht even de hik krijgt, en die telefoon gaat bijvoorbeeld om de zoveel seconden proberen te syncen met een outlook server, of een andere dienst waarvan de verversingsfrequentie hoog staat ingesteld, dan zijn die elke keer 1 of 2 kb sessies, opgeteld zomaar heul veul als de wekker in de morgen gaat. Of je telefoon gaat, quelle domme pech, dan net even een update van een gieg op zitten halen.

En het versturen van die SMS kan wel tot 4 uur duren lees ik op hun site, dus ook daar zit nog wel wat een grijs gebied.

Maar 300 euro is een forse klap geld, zeker als je kijkt naar de buiten bundel datatarieven, dat hebben we het hier over ~2Gb aan data. (buitenbundel kosten zijn €0,15 per MB.)

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sjohie schreef:
30 mar 2021 11:15
Of je telefoon gaat, quelle domme pech, dan net even een update van een gieg op zitten halen.
En even voor de goede orde: een telefoon die via 4G updates binnenhaalt is een gebruikersverantwoordelijkheid. Je kunt immers ieder toestel zo instellen dat grote updates alleen via WIFI kunnen worden gedownload.

sjohie schreef:
30 mar 2021 11:15
En het versturen van die SMS kan wel tot 4 uur duren lees ik op hun site, dus ook daar zit nog wel wat een grijs gebied.
Waarbij de vertraging meestal wordt veroorzaakt door slechte dekking op de plek waar het toestel ligt. Ik heb een paar jaar terug een onderzoek gedaan voor een grote provider naar gemiste SMS berichten. In vrijwel alle gevallen was het omdat het toestel op een plek was met geen of slechte dekking. Denk aan ergens binnenin een groot bedrijfsgebouw, of in goed geïsoleerde huizen. Vandaar ook dat Simyo aangeeft dat het 4 uur kan duren.

Simyo Webcare
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2009 10:23

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Simyo Webcare »

Hoi Willeke,

We vinden het erg vervelend dat je zo verrast bent door de in rekening gebrachte kosten. En we begrijpen ook dat het niet je bedoeling was om deze hoge kosten te maken!

Zoals je zelf aangeeft zijn we je de vorige keer gelijk tegemoetgekomen in de gemaakte kosten. We hebben toen wel aangegeven dat het een eenmalige tegemoetkoming betreft, dus het is jammer dat het nog geen half jaar later weer misgaat.

Bij wijze van hoge uitzondering komen we je nog één keer tegemoet omdat je al zo lang klant bent bij ons. En we vinden het belangrijk dat je blij bent met ons! Als het goed is ben je hier gisteren ook al door ons over geïnformeerd via andere wegen. Hopelijk is de zure nasmaak van deze vervelende ervaring daarmee helemaal weggespoeld!

We willen je er wel op wijzen dat het hierna niet meer mogelijk is om je op deze manier tegemoet te komen. Om dit soort kosten in de toekomst te voorkomen verwijzen we je graag naar ons uitgebreide blog met een hoop tips en tricks om buitenbundelkosten te voorkomen. Zie hier:

https://www.simyo.nl/blog/dataverbruik- ... atalimiet/

Heb je hier nog vragen over, of kunnen we je nog ergens anders mee helpen? Let us know!

Wat betreft het puntje dat hierboven wordt aangekaart over de vertraging in het verwerken van je verbruik op Mijn Simyo: dat klopt. Je verbruik wordt inderdaad met enige vertraging verwerkt. De waarschuwingen per SMS worden echter wel in real-time verstuurd vanuit KPN. Hier zit dus geen vertraging in!

Groetjes,
Simyo Webcare

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Feinel »

Ergens toch behoorlijk onrechtvaardig, dat je met een beetje laster hier alsnog je zin krijgt. Maar past wel bij de huidige maatschappij, 0 eigen verantwoordelijk, waarschuwingen negeren en excuses opvoeren en toch nog je zin krijgen. Heel jammer.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door 16again »

Dan is het ook onrechtvaardig, dat Simyo de poot niet stijf houdt. Telefonisch kom je nergens, met berichtjes op social media bereik je blijkbaar meer.
En als Simyo telefonisch al coulant was geweest, had dit topic niet bestaan.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Klant heeft een probleem. Bedrijf is coulant. Probleem van klant opgelost. Mooi toch?

Lady1234
Berichten: 26918
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat voor de tweede keer. Iets over een steen en stoten?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Des te mooier dat het nog een keer is opgelost :D

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
31 mar 2021 13:01
Klant heeft een probleem. Bedrijf is coulant. Probleem van klant opgelost. Mooi toch?
Hitler had een probleem met het Rijnland en het Sudetenland, Engeland is coulant, probleem tussen hun drieën opgelost. Eindigde niet zo erg mooi weten we nu.

Dit soort uit PR budget, en door een PR manager goedgekeurde, aaitjes over de bol van klanten, doet letterlijk niks voor het wijzer en weerbaarder maken van die klanten, iets waar bijvoorbeeld Radar wel eens wat meer op mag hameren.

Dit levert alleen maar een nieuwe generatie prinsjes en prinsesjes op die nooit hoeven te leren leven met de gevolgen van eigen keuzes.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Erthanax »

sjohie schreef:
31 mar 2021 14:52
Erthanax schreef:
31 mar 2021 13:01
Klant heeft een probleem. Bedrijf is coulant. Probleem van klant opgelost. Mooi toch?
Hitler had een probleem met het Rijnland en het Sudetenland, Engeland is coulant, probleem tussen hun drieën opgelost. Eindigde niet zo erg mooi weten we nu.

Een Godwin in een telefoontopic! Van u had ik dat niet verwacht.
sjohie schreef:
31 mar 2021 14:52
Dit soort uit PR budget, en door een PR manager goedgekeurde, aaitjes over de bol van klanten, doet letterlijk niks voor het wijzer en weerbaarder maken van die klanten, iets waar bijvoorbeeld Radar wel eens wat meer op mag hameren.

Dit levert alleen maar een nieuwe generatie prinsjes en prinsesjes op die nooit hoeven te leren leven met de gevolgen van eigen keuzes.
Daar zit misschien wel iets in, maar toch... Eerst krijgt TS een hoop gemopper, nu krijgt het bedrijf ook nog een standje. Vandaar mijn opmerking "het is nooit goed of het deugt niet."

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Dirkie »

Willeke999 schreef:
29 mar 2021 18:29
Hoezo is data buiten de bundel 20 keer zo duur?!
Hoezo krijg je maar 1 sms en kan je daarna bij verbruik buiten de bundel op kosten van 300 euro komen?!
Hoezo wordt er niet automatisch data bijgevoegd voor een schappelijk bedrag?!
Beetje mosterd na de maaltijd maar :
Hoezo de voorwaarden van je abonnement niet gelezen?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door D34M0N »

Simyo Webcare schreef:
31 mar 2021 11:44
Zoals je zelf aangeeft zijn we je de vorige keer gelijk tegemoetgekomen in de gemaakte kosten. We hebben toen wel aangegeven dat het een eenmalige tegemoetkoming betreft, dus het is jammer dat het nog geen half jaar later weer misgaat.

Bij wijze van hoge uitzondering komen we je nog één keer tegemoet omdat je al zo lang klant bent bij ons. En we vinden het belangrijk dat je blij bent met ons! Als het goed is ben je hier gisteren ook al door ons over geïnformeerd via andere wegen. Hopelijk is de zure nasmaak van deze vervelende ervaring daarmee helemaal weggespoeld!
Beste SimYo Webcare,

Vorig jaar ben ik verhuisd. In mijn nieuwe woning was er aanvankelijk een probleem met mijn vaste internetaansluiting, dat pas na enkele weken opgelost was. Hierdoor heb ik toen veel meer data verbruikt dan normaal. Omdat ik van tevoren aan zag komen dat mijn normale bundel niet groot genoeg was, had ik extra MB's bijgekocht om te voorkomen dat ik met hoge kosten zou komen te zitten. Kan ik die kosten (gedeeltelijk) terugkrijgen? Zou ik ook een compensatie kunnen krijgen voor de tijd die ik heb moeten investeren in het bijhouden van mijn dataverbruik gedurende die periode?

Of geldt coulance alleen voor klanten die niet goed nadenken?

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik sla altijd aan op zinnen als "Simyo toont hier zijn ware aard; een snoeiharde business met de momenten van onoplettendheid van de klant als verdienmodel". Oh, je dacht dat je een abonnement had bij een charitatieve instelling die de klant niet als verdienmodel heeft? Doe eens niet zo kinderachtig en neem gewoon je verlies.

Simyo Webcare
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2009 10:23

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Simyo Webcare »

D34M0N schreef:
31 mar 2021 17:28
Beste SimYo Webcare,

Vorig jaar ben ik verhuisd. In mijn nieuwe woning was er aanvankelijk een probleem met mijn vaste internetaansluiting, dat pas na enkele weken opgelost was. Hierdoor heb ik toen veel meer data verbruikt dan normaal. Omdat ik van tevoren aan zag komen dat mijn normale bundel niet groot genoeg was, had ik extra MB's bijgekocht om te voorkomen dat ik met hoge kosten zou komen te zitten. Kan ik die kosten (gedeeltelijk) terugkrijgen? Zou ik ook een compensatie kunnen krijgen voor de tijd die ik heb moeten investeren in het bijhouden van mijn dataverbruik gedurende die periode?

Of geldt coulance alleen voor klanten die niet goed nadenken?
Hoi D34M0N,

Vervelend dat je na je verhuizing problemen had met je vaste internet!

We kunnen je niet tegemoetkomen in kosten die meer dan een half jaar geleden zijn gemaakt. Van die facturen kunnen we de details namelijk niet meer inzien in verband met Europese privacywetgeving. Daarnaast kunnen wij er niet zoveel aan doen dat je vaste internet het niet deed. Betekent dit dat we klanten in dergelijke situaties aan hun lot overlaten? Zeker niet! Maar heb je in die periode contact met ons opgenomen voordat je extra MB's ging bijkopen? Dan hadden we namelijk met je mee kunnen denken.

Overigens kunnen we je geen tegemoetkoming bieden voor de tijd die je kwijt was aan het bijhouden van je eigen internetverbruik. Wel leuk geprobeerd! 😉

Heb je hier nog vragen over? Let us know!

Groetjes,
Simyo Webcare

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Simyo: Exorbitante kosten gerekend voor datagebruik buiten bundel

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zet je 3/4/5G uit. Dan weet je zeker dat je niks verbruikt. In mijn Simyo app kan je precies zien wat je verbruikt.

Misschien is het tijd voor een duurdere abbonoment?

Gesloten