LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Pieter »

Het blijkt dat T-Mobile/Orange tegenwoordig een melkkoe heeft gevonden om extra geld te generen van abonnees door het heffen administratie kosten.

Iedereen maakt weleens mee dat een automatische afschrijving niet heeft plaatsgevonden. Doorgaans krijg je dan een bericht dat het niet gelukt is met het verzoek om het openstaande bedrag binnen twee weken te betalen. Je betaalt netjes de rekening.
Hier lijkt niets aan de hand te zijn. Ware het niet dat Orange/T-Mobile je bij de eerst volgende afschrijving 15 euro administratie kosten in rekening heeft gebracht. Orange/T-Mobile stelt zich op het standpunt dat je niet binnen de gestelde termijn hebt betaald. Dit wordt veroorzaakt doordat de factuur die je gekregen hebt een oude dagtekening heeft die gelijk ligt aan de gestelde termijn om te betalen. Op die manier kun je nooit binnen de termijn van de dagtekening factuur je verschuldigde abonnementsgeld overmaken.
Als je vervolgens het bedrag terug laat boeken en direct alleen het abonnementsgeld overmaakt en je beklag doet bij Orange/T-Mobile wordt je heel klantonvriendelijk te woord gestaan. Ze behandelen je als een notoire wanbetaler. En als je vervolgens niet de administratiekosten betaalt blokkeren ze doodleuk je uitgaande gesprekken en of mobiel internet.

Je kunt natuurlijk overstag gaan en de administratiekosten betalen wegens deze klant onvriendelijke machtsmisbruik vertoning, of je schrijft een brief + fax naar T-Mobile/Orange waarin je ze vriendelijk doch dringend verzoek om per omgaande de blokkering te verwijderen en ze tevens aansprakelijk stelt voor alle schade die voortvloeit uit de blokkering van je uitgaande gesprekken. Eis tevens een dwangsom per dag ingaand één dag dagtekening van je brief welke ongeveer 60% van je abonnementsgeld bedraagt. Vermeld daarbij dat je binnen de gestelde termijn na ontvangst van de hereniging het abonnementsgeld hebt overgemaakt en dat blokkering wegens betwiste administratie kosten geen rechtelijk gronden zijn om uitgaande gesprekken te blokkeren.
Zo’n brief doet wonderen. Binnen een dag wordt je gebeld dat de blokkering wordt opgeheven zogenaamd uit coulance. Ze trachten nog wel op een dwingende manier je te overtuigen dat de administratie kosten terecht zijn geheven en dat je ze alsnog dient te betalen. Ga niet op dit gesprek in. Het zijn getrainde en gehaaide callcenter medewerkers die je tot uitspraken proberen uit te lokken die tegen je gebruikt worden het gesprek wordt immers op band opgenomen. Zeg rustig tegen hen dat de betwiste administratiekosten verder in schriftelijk correspondentie wordt afgehandeld. Indien men tijdens het gesprek dreigt dat blokkade weer geactiveerd wordt, stel ze dan direct aansprakelijk voor de schade die daar uit voortvloeit en zeg ze vriendelijk goedendag en leg de hoorn neer.

Orange/T-Mobile denkt kennelijk dat ze met dit soort onterechte incasso’s aan klantenbinding doen en dat daarmee hun winstpositie op de balans verbetert.
Tja, hoe dom kunnen ze zijn.
Ten eerste door Orange/T-Mobile aansprakelijk te stellen worden er meer personeelskosten gemaakt als dat de 15 euro extra administratie kosten aan winst opleveren.
Ten tweede de klanten die dit soort praktijken mee maken stappen over naar de concurrent.
Ten vierde dergelijk ontevreden klanten steken hun bevindingen niet onder stoelen of banken aangaande de wanpraktijken van Orange/T-Mobile waardoor werving van nieuwe klanten lastiger wordt.


Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Big-V »

Iedereen maakt weleens mee dat een automatische afschrijving niet heeft plaatsgevonden. Doorgaans krijg je dan een bericht dat het niet gelukt is met het verzoek om het openstaande bedrag binnen twee weken te betalen.
Niet iedereen hoor. Sommige mensen betalen hun rekeningen gewoon. Misschien een idee?
Bovendien geloof ik niet dat dergelijke aanmaningen worden gestuurd voor periodieke automatische incasso's. Dit is enkel voor eenmalige inningen.

Betaal volgende keer gewoon je abonnementskosten; dan heb je ook geen last van dit gedoe.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door kiz »

Niet iedereen hoor. Sommige mensen betalen hun rekeningen gewoon.
Ik meen toch uit het verhaal op te maken dat TS ook "gewoon" heeft betaald, alleen dat het is voorgekomen dat de AI is mislukt en dat een betaling naderhand door Orange/T-mobile "per definitie" als te laat wordt aangemerkt omdat de AI datum tegelijkertijd geldt als uiterste betaaldatum. Dan heb je inderdaad geen schijn van kans als de AI om welke reden dan ook een keer niet lukt.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Big-V »

Ik lees dat de AI is mislukt. Ik weet geen manier waarop dit kan gebeuren, behalve wanneer je onvoldoende saldo op je rekening hebt.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door kiz »

Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.
Ik wel. Mijn salaris wordt namelijk per 4 weken gestort en rekeningen worden over het algemeen per maand geïncasseerd. Het komt bijvoorbeeld een keer of 3 per jaar voor dat (in mijn geval) Ziggo 1 dag vóór salarisstorting probeert te incasseren, en dat mislukt dus omdat inderdaad het saldo het dan niet meer toelaat. Een dag later (wanneer het salaris is gestort) betaal ik dan handmatig, maar in het geval van Orange/T-mobile zou ik dan dus administratiekosten aan de broek krijgen.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Big-V »

In het bovenstaande geval ben je feitelijk wel te laat met betalen; hoewel ik natuurlijk ook wel begrijp dat het erg ongelukkig uitkomt.
Een dag later (wanneer het salaris is gestort) betaal ik dan handmatig, maar in het geval van Orange/T-mobile zou ik dan dus administratiekosten aan de broek krijgen.
Een huisgenote van me heeft het een keer gehad. Zij hoefde niets te betalen.
Misschien is het bij TS vaker voorgekomen; of ze hebben onlangs de regeling veranderd..

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door kiz »

Misschien is het bij TS vaker voorgekomen; of ze hebben onlangs de regeling veranderd..
Dat antwoord moet ik je uiteraard schuldig blijven. Maar wellicht begrijp je mijn aversie tegen AI. Je moet de controle uit handen geven terwijl je een gegronde reden hebt om die in eigen hand te willen houden, en/of je wordt geconfronteerd met extra kosten ófwel voor acceptgirokaarten (die je feitelijk niet gebruikt) ofwel administratiekosten vanwege het mislukken van AI's die een dag vóór je salarisstorting plaatsvinden. Sommige AI's zijn onontkoombaar, maar in het geval van 4-wekelijkse salarisbetaling heb je er zelf sowieso al extra rompslomp van om alles gladjes te laten verlopen.

wmveenstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2008 19:06

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door wmveenstra »

Ik betaal al jaren netjes via een automatische incasso. Ik heb altijd een tegoed over en betaal €25 per maand.
Ik heb mijn abonnement vanuit mijn vakantieadres in Frankrijk opgezegd. Helaas was ik 2 dagen te laat (had telefonisch gevraagd voor wanneer ik op moest zeggen, maar die datum bleek dus niet te kloppen...) en nu word het abonnement pas een maand later beeindigd.

Nu heb ik tijdens mijn vakantie (in augustus) een brief ontvangen dat ze vanwege een fout in hun eigen facturatiesysteem, de maand juli en augustus niet konden incasseren en dat dit in één keer in augustus zou worden afgeboekt. Aangezien ik mijn vaste lasten op een aparte rekening heb staan en ik uitging van een bedrag va 25 euro, is de incasso van 50 euro tijdens mijn vakantie niet gelukt.

Toen ik thuis kwam heb ik onmiddelijk de 50 euro overgemaakt.
Wat schertst mijn verbazing, nu inmiddels 3 maanden later wordt er €40 euro ipv €25 van mijn rekening ingehouden!
(vorige maand werd er wel netjes €25 afgeschreven.)
Aangezien ik geen rekeningen ontvang, probeerde ik in te loggen op de website, maar helaas ik krijg continue foutmeldingen.
De telefoon maar gepakt en de klantenservice gebeld.
"Ja mevrouw, u heeft te laat betaald en daarom brengen wij u 15 euro administratie kosten in rekening."
Zij hebben problemen met hun facturatiesysteem en de klant moet daar voor opdraaien en krijgt zonder pardon extra kosten aan zijn broek??!! Zij kunnen blijkbaar alles maken. Ik vind het een grof schandaal!

areyouben
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 feb 2008 20:11

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door areyouben »

Ik kreeg laatst mijn slotnota van Orange; of ik het bedrag van 0,68 euro even wilde overmaken per acceptgiro. Twee jaar lang kunnen ze incasseren via automatische incasso, maar de slotnota valt hier opeens buiten. De rekening per post + acceptgiro en verwerking kost meer dan wat ik heb overgemaakt. Maar ja, wel gedaan, anders krijg ik nog 15 euro aan de broek ook. :lol:

Pieter
Berichten: 1874
Lid geworden op: 02 jul 2003 20:06
Contacteer:

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Pieter »

Update,
Orange/T-mobile blijft doorgaan met het trachten te incasseren van de 15 euro administratie kosten. Ze dreigen met een gerechtelijke procedure via Lindorff incasso buro. Ze hadden zelfs deze administratie kosten geincasseeerd nadat de automatische incasso schriftelijk was opgezegd. Wat op zich al als onrechtmatigedaad (diefstal) aangemerkt wordt. Nadat bedrag is terug gestort rekenen ze 15 euro administratie kosten over het mislukken van automatische incasso van terug geboekte administratie kosten. en tevens doen ze er een schepje bovenop om je aan te melden bij Stichting Preventel.

Laat je niet gek maken. zoek eens op www.rechtspraak.nl en je ziet daar een aantal interressante uitspraken. De algemene voorwaarden van Orange/T-Mobile voldoen niet aan de europeesche regelgeving en derhalve worden de vorderingen van Orange/T-Mobile summier toegewezen. let wel het betreft hier tendelen toegewezen vorderingen van openstaand gemaakte belkosten. Adminsitratiekosten worden niet toegewezen. Deze vallen onder de normale buitengerechtelijkekosten om een openstaande vordering aan abbonementskosten en of gepleegde belkosten te incaseren.

Aangezien topic gaat over de onterecht opgelegde administratiekosten en de wijze hiervan trachten te incaseren. mitsdien de normale abbonementskosten betaald zijn, behoef je niet te vrezen voor een veroordeling dat je deze administratie kosten moet gaan betalen. Gewoon voet bij stuk houden. Abbonementkosten is/zijn betaald.]
En heeft T-Mobile je laten registreren bij Preventel verzoek ze vriendelijk binnen 1 week na dagtekening de registratie ongedaan te maken, stel ze aansprakelijk voor de schade die je hiervan ondervindt en eis een dwangsom van 15 euro per dag zolang de registratie van kracht blijft. Registratie bij Preventel heeft niet tot doel om druk te zetten bij consumenten die doorgaans netjes hun rekening betalen. Orange/T-Mobile misbruikt dit als pressie middel om oneigenlijke administratie kosten te incasseren.

Helaas werken de pogingen van T-mobile/Orange de beeldvorming in de hand dat zij via oneigelijke gronden (administratiekosten) bij klanten een poot willen uitdraaien.

Met vriendelijke groet,
Pieter Hezemans
Vereniging Payback

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik lees dat de AI is mislukt. Ik weet geen manier waarop dit kan gebeuren, behalve wanneer je onvoldoende saldo op je rekening hebt.
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.
Dus, omdat jij het niet meegemaakt heb, is de TS dus fout?
Beetje kort door de bocht.

Ik heb zelf wel eens meegemaakt dat de bank per abuis mijn rekening voor 3 dagen had geblokkeerd - en net met een incasso opdracht.
Die ging dus mis.

Alleen, in mijn geval stuurde de NUON een brief met daarin "incasso mislukt, wilt u overmaken voor die-en-die datum met dit-en-dit kenmerk" en verder geen gezeur.

En ja, er stond ten tijde van deze blokkade bijna 1800 op de rekening.. dus daar kan het niet aan liggen.

AF
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2009 15:59

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door AF »

Sinds december 2007 ben ik geen klant meer van T-Mobiele. Desondanks zijn ze elke maand abonnementgeld blijven incasseren. Ik ben al zeker twee maanden bezig om mijn geld terug te krijgen. Twee weken terug ontving ik eindelijk een creditnota, maar op mijn geld moet ik zeker 6 weken wachten hoorde ik zojuist van de helpdesk. Dat is wat T-Mobiele als normale betalingstermijn beschouwt. Ik vind het te gek voor woorden dat ik zo lang op mijn geld moet wachten, terwijl zij hier al jaren rente op vangen, geld wat mij toekomt.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

AF,

berekening maken van hoeveel, en per wanneer.
Rente erover.

Rekening sturen, met admin kosten ed.
Sluit kopie bij van bevestiging beindiging etc.

Geef een betaaltermijn van 21 dagen - en anders, hup, incasso eroverheen.

Het schijnt dat Lindorff goed met t-mobile samenwerkt :)

AF
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 apr 2009 15:59

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door AF »

Guardian72,

Bedankt voor de suggesties, ga ik zeker doen. :D

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ AF -

mischien heb je het al gedaan - maar via de bank eventueel storneren (ga langs, legitimatie en bankpas mee, en laat zoveel mogelijk terugboeken (kan tot geloof ik 1 jaar later))

En, laat dan een blokkade voor t-mobile op je rekening zetten - en meld erbij dat men oneigenlijk (want, geen recht meer) gelden afschrijft - wat misbruik is van de incassorechten.

Kan je je voorstellen, als de vergunning voor incasso voor t-mobile word ingetrokken?

erika54
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:55

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door erika54 »

ik heb inderdaad inmiddels ook al enkele keren gehad dat ik aan het eind van de maand even niet genoeg geld meer op mijn rekening had, waarna er een rekening kwam met 15 euro administratiekosten.

ook als je zelf in de gaten hebt dat je niet genoeg geld meer op je rekening hebt staan en handmatig op de dag betaald dat het bedrag normaliter afgeschreven zou worden, krijg je alsnog achteraf de administratiekosten in rekening gebracht.
Bij een klacht daarover wordt je meegedeeld dat het bedrag dan toch te laat is verwerkt in hun administratie.

als ze je onterecht iets in rekening hebben gebracht kun je er continue achteraan bellen en verrekenen ze het de maand erna pas, zonder extra administratiekosten.

stofzuigertje

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij aangaan contract voor Uw telefoon of andere dienst kreeg U de voorwaarden en de extra kosten die zij maken mogen ze daarom doorberekenen.

Per vervaldatum opzeggen wegens deze voorwaarden en andere aanbieder nemen zou meer helpen dan hier klagen.
Als ze teveel vaste klanten verliezen( Leuk voor KPN en Vodafone) zullen ze eerder deze wel erg hoge kosten aanpassen.

erika54
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:55

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door erika54 »

dat vraag ik mij nog af trouwens, of dat terecht is. want toen het nog orange was kreeg ik deze administratiekosten niet als ik even te laat was.

en ja natuurlijk ga ik vanzelf naar een andere provider. maar dat duurt even he, als je een abonnement voor 2 jaar afgesloten hebt.

overigens...dacht ik toch echt dat een forum als deze mee bedoelt is voor dit soort zaken. sterker nog, dat radar bedoelt is voor juist dit soort consumentenzaken.

Yme
Berichten: 304
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:21

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door Yme »

ook als je zelf in de gaten hebt dat je niet genoeg geld meer op je rekening hebt staan en handmatig op de dag betaald dat het bedrag normaliter afgeschreven zou worden, krijg je alsnog achteraf de administratiekosten in rekening gebracht.
Bij een klacht daarover wordt je meegedeeld dat het bedrag dan toch te laat is verwerkt in hun administratie.
Ik neem aan dat t-mobile op de uiterste betaaldatum het bedrag afschrijft? Als dat zo is en je op die dag zelf het bedrag overmaakt ben je helaas inderdaad te laat. De betaling moet namelijk op de uiterste betaaldatum binnen zijn. Als je een betaling doet via internet kan het namelijk nog wel zo'n 2 of 3 dagen duren voor de betaling is verwerkt. Dit is in ieder geval zo bij de meeste bedrijven, bij T-Mobile zal het denk ik niet anders zijn.

erika54
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2009 09:55

Re: T-Mobile/Orange heffen onterecht administratie kosten

Ongelezen bericht door erika54 »

ja, tuurlijk maar daar ging het toch allemaal niet om? het gaat om die 15 euro administratiekosten die er, hoe dan ook, direkt bovenop gegooid wordt.

Gesloten