LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T-mobile stilzwijgende contractverlenging.

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
tatum1986

T-mobile stilzwijgende contractverlenging.

Ongelezen bericht door tatum1986 » 13 jan 2010 21:09

Beste forumgebruikers,

Er is al vanalles over gezegd, ik weet stilzwijgend contractverlengen was mogelijk tot 1 juli 2009.Nu heb ik (hoe is het mogelijk!) een contractverlening van vorig jaar februari over het hoofd gezien en betaal ik dus al een jaar 25 euro per maand aan abonnement waar ik niets mee doe...
Nu vraag ik mij af...was T-mobile na die 1 juli niet verplicht om mij attent me maken op de verlenging? Voor zover ik kan vinden is deze stilzwijgende verlenging namelijk telkens per maand...

Weet iemand hier iets over?

Groetjes Tatum.

witte angora

Re: T-mobile stilzwijgende contractverlenging.

Ongelezen bericht door witte angora » 13 jan 2010 21:30

Hoi Tatum,

Ik heb even voor je gegoogled, en kwam op het volgende uit:
29-06-09 Nieuwsbericht

Vraag
Ik wilde in maart mijn mobiele abonnement opzeggen. 'Dat kan niet', kreeg ik te horen. Mijn contract bleek in februari met een jaar te zijn verlengd. Ik wist hier helemaal niets van. Mijn aanbieder zegt dat in de algemene voorwaarden staat dat contracten stilzwijgend verlengd worden. Omdat ik na mijn contractperiode van twee jaar niet heb opgezegd, zit ik nu dus weer voor een heel jaar vast aan dit abonnement! Terwijl ik juist een hele mooie aanbieding zag van een andere aanbieder. Mag dit eigenlijk wel?

M. O., Haarlem

Antwoord
Ja, dit mag inderdaad. Nog wel. Als in de algemene voorwaarden bij jouw mobiele abonnement staat, dat je contract stilzwijgend wordt verlengd als je jouw contract niet opzegt, mag dit abonnement met maximaal één jaar worden verlengd. En zit je weer een jaar vast aan jouw aanbieder.

Maar dat gaat binnenkort veranderen. Vanaf 1 juli wordt namelijk de wet gewijzigd. Is jouw mobiele abonnement na de eerste contractperiode van één of twee jaar stilzwijgend verlengd? Dan mag je dit abonnement eerder opzeggen; wanneer je maar wilt. De opzegtermijn is vanaf dan maximaal één maand. Voor abonnementen die na 1 juli stilzwijgend worden verlengd maar ook voor abonnementen die al voor 1 juli zijn verlengd.

In jouw geval mag je dus vanaf 1 juli je stilzwijgend verlengde abonnement opzeggen. Stel dat je op 6 juli opzegt. Dan moet jouw aanbieder je abonnement uiterlijk op 7 augustus beëindigen. Vergeet niet bij je eventuele nieuwe aanbieder te vragen om nummerbehoud. Dan kun je met jouw eigen telefoonnummer blijven bellen!

De wijziging van de wet geldt niet alleen voor mobiele telefonie abonnementen. Hij geldt ook voor abonnementen voor vaste telefonie, internet en digitale of kabeltelevisie. Let wel op: de opzegtermijn van één maand geldt voor abonnementen voor een onbepaalde duur of voor abonnementen die stilzwijgend zijn verlengd. Loopt de eerste afgesproken contractperiode nog? Of heb je uitdrukkelijk ingestemd met een aanbod van je aanbieder om jouw abonnement te verlengen of te vernieuwen? Dan ben je dus gewoon gebonden aan de afspraken met jouw aanbieder. En dan kan het zijn dat de opzegtermijn langer is dan één maand.

bron: http://www.consuwijzer.nl/Consumentenni ... abonnement
Een en ander betekent dat je sinds 1 juli 2009 gewoon mag opzeggen met een opzegtermijn van een maand.

Vóór 1 juli 2009 was het blijkbaar niet nodig een melding te doen dat het abonnement zou aflopen en verlengd zou worden, en dat is in jouw geval dan blijkbaar ook niet gebeurd.

Nu is het ook niet nodig, want als de eerste afgesproken termijn is afgelopen, dan kun je gewoon per maand opzeggen. Je kunt nu dus op je gemak een leuke nieuwe aanbieding uitzoeken/afwachten, en als je die hebt, heb je dus een opzegtermijn van een maand. Dat moet geen probleem zijn denk ik.

Tenzij je uitdrukkelijk opnieuw een bepaalde termijn van één of twee jaar hebt afgesproken, dan zul je minimaal die tijd moeten blijven zitten, daarna geld dan weer de opzegtermijn van een maand.

Hopelijk heb ik je vraag hiermee beantwoord?

tatum1986

Ongelezen bericht door tatum1986 » 13 jan 2010 21:50

Ja, witte angora, bedankt! Dit was wat ik wou weten.

Ik heb vanaf februari dat jaar alweer een nieuw abo bij hi! dus dit is gewoon zo stom van me geweest...de SIMkaart ligt hier al een jaar ongebruikt in de fruitmand...heeft me aardig wat duiten gekost op deze manier!
Het is niet anders! Bedankt voor je reactie!

Mvg Tatum van Hese.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 13 jan 2010 22:31

Graag gedaan, daar is dit forum voor. En stom... och... het feit dat het niet meer mogelijk is stilzwijgend met een jaar te verlengen is niet voor niets zo geregeld hoor. Als je het artikel leest dan zie je dat de meeste mensen hier wel eens tegen aan lopen/hebben gelopen, dus wat dat betreft... :wink:

Ik ook trouwens. :P

Glow

Ongelezen bericht door Glow » 14 jan 2010 00:07

uhm.. Er mag idd niet zomaar met een jaar verlengd worden.. maar zodra een abonnement verloopt en er word geen actie ondernomen om het op te zeggen mag het wel gewoon stilzwijgend doorlopen. Je bent immers altijd verantwoordelijk voor je eigen abonnement. Ze kunnen namelijk niet ineens het nummer uit de lucht per een bepaalde datum.. Dat zou ook veel problemen opleveren.. stilzwijgend verlengen mag wel. Maar dan alleen met 1 maand opzegtermijn. Dit omdat het eigenlijk nogal verwarrend was dat elke provider weer een andere regel had. de 1 had 2 maanden opzegtermijn de andere 3. Zolang de consument geen actie onderneemt om een abonnement op te zeggen loopt het door. Zodra je contractsvrij bent, mag je wettelijk gezien maandelijks opzeggen.

En ja als je zelf niet in de gaten houd of een abonnement verlopen is of niet. Is dat toch je eigen fout, hoe lullig het ook is

Gesloten