LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
sake1987

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door sake1987 »

16again schreef:
29 aug 2020 22:28
sake1987 schreef:
29 aug 2020 14:12
Erwin uit Oosterhout schreef:
29 aug 2020 13:24

De wet wordt nageleefd, dus het mag wel.
Geweldige onderbouwing, van beiden.
Op
lees ik:
Een telecombedrijf mag uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moet de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) afschermen.
Echter , hier wordt alleen een telefoon besteld, en geen bijbehorende dienst. Een gewone webshop mag geen scan maken van je id, dus waarom een telecombedrijf dat wel zou mogen voor een webshop-only transactie ontgaat me.
Dan moet je het verhaal van BerndV lezen waarna ik heb verwezen.
Dan lees je dat er niet wordt gefotografeerd maar gecontroleerd met een scan of de telefoon aan de juiste persoon wordt verstrekt.
Zoals het bezorgbedrijf aangeeft.
Dat TS hier zelf fotograferen van maakt 😟

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

verhaal van BerndV zal kloppen voor telecomproviders. Maar niet voor normale webshops.
En juist in die laatste hoedanigheid wordt hier gehandeld.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

sake1987 schreef:
29 aug 2020 22:37
16again schreef:
29 aug 2020 22:28
sake1987 schreef:
29 aug 2020 14:12
Geweldige onderbouwing, van beiden.
Op

lees ik:

Echter , hier wordt alleen een telefoon besteld, en geen bijbehorende dienst. Een gewone webshop mag geen scan maken van je id, dus waarom een telecombedrijf dat wel zou mogen voor een webshop-only transactie ontgaat me.
Dan moet je het verhaal van BerndV lezen waarna ik heb verwezen.
Dan lees je dat er niet wordt gefotografeerd maar gecontroleerd met een scan of de telefoon aan de juiste persoon wordt verstrekt.
Zoals het bezorgbedrijf aangeeft.
Dat TS hier zelf fotograferen van maakt 😟
Het gaat erom dat de telefoon aan de juiste persoon afgeleverd wordt en als deze zich kan legitimeren is dat voldoende. Een kopie (foto) is niet nodig en mag niet in dit geval.

sake1987

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door sake1987 »

Erwin uit Oosterhout schreef:
30 aug 2020 08:38
sake1987 schreef:
29 aug 2020 22:37
16again schreef:
29 aug 2020 22:28


Dan moet je het verhaal van BerndV lezen waarna ik heb verwezen.
Dan lees je dat er niet wordt gefotografeerd maar gecontroleerd met een scan of de telefoon aan de juiste persoon wordt verstrekt.
Zoals het bezorgbedrijf aangeeft.
Dat TS hier zelf fotograferen van maakt 😟
Het gaat erom dat de telefoon aan de juiste persoon afgeleverd wordt en als deze zich kan legitimeren is dat voldoende. Een kopie (foto) is niet nodig en mag niet in dit geval.
Laatste wat ik er over zeg om niet in een welles nietes spelletje te komen, wat ik lees en begrijp is dat het bedrijf geen foto / kopie maakt, maar een scan apparaat gebruikt om te controleren of de aangeboden ID overeenkomt met het opgegeven ID.
Dus er wordt niks vastgelegd.
Dit staat ook duidelijk in wat BerndV hier al heeft aangegeven.
Was dit in het topic van Belsimpel gebeurt, had die TS zijn telefoon gehad i.p.v de buurvrouw.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

sake1987 schreef:
30 aug 2020 09:31
Erwin uit Oosterhout schreef:
30 aug 2020 08:38
sake1987 schreef:
29 aug 2020 22:37


Het gaat erom dat de telefoon aan de juiste persoon afgeleverd wordt en als deze zich kan legitimeren is dat voldoende. Een kopie (foto) is niet nodig en mag niet in dit geval.
Laatste wat ik er over zeg om niet in een welles nietes spelletje te komen, wat ik lees en begrijp is dat het bedrijf geen foto / kopie maakt, maar een scan apparaat gebruikt om te controleren of de aangeboden ID overeenkomt met het opgegeven ID.
Dus er wordt niks vastgelegd.
Dit staat ook duidelijk in wat BerndV hier al heeft aangegeven.
Was dit in het topic van Belsimpel gebeurt, had die TS zijn telefoon gehad i.p.v de buurvrouw.
Dat is niet mogelijk. Er zit geen streepjescode of QR code op je identiteitskaart en kan dus niet gescand worden (behalve op basis van foto). Ze mogen je kaart zien en ze mogen je nummer overschrijven. Verder niets.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erthanax »

Twee tips voor Erwin uit Oosterhout:
1. Eerst eten (:wink:)
2. Het hele topic lezen, en dan vooral de duidelijke en de nog uitgebreidere uitleg die berndv heeft gegeven.

Erwin uit Oosterhout
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 feb 2007 19:54

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Erthanax schreef:
30 aug 2020 10:44
Twee tips voor Erwin uit Oosterhout:
1. Eerst eten (:wink:)
2. Het hele topic lezen, en dan vooral de duidelijke en de nog uitgebreidere uitleg die berndv heeft gegeven.
Mijn dank voor de tips:
1. Deze zal ik als rasechte Oosterhout zeker opvolgen.
2. Zonde van de tijd. In de AVG staat dat ze jouw ID mogen zien en het nummer opschrijven. Als ze zelf wat anders verzinnen wil niet zeggen dat dat mag en dat ik dat zou willen. Ik zou de telefoon gewoon retour sturen. Koop ik hem wel ergens anders.

Groeten, Erwin

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
30 aug 2020 10:44
2. Het hele topic lezen, en dan vooral de duidelijke en de nog uitgebreidere uitleg die berndv heeft gegeven.
Wettelijke onderbouwing van tip2 heb ik nog niet zien langskomen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door grun »

Erwin uit Oosterhout schreef:
30 aug 2020 09:46
Dat is niet mogelijk. Er zit geen streepjescode of QR code op je identiteitskaart en kan dus niet gescand worden (behalve op basis van foto). Ze mogen je kaart zien en ze mogen je nummer overschrijven. Verder niets.
Net als een bankbiljet heeft ook een rijbewijs en/of paspoort zichtbare en onzichtbare echtheidskenmerken. Nauwelijks met het blote oog te zien, als je tenminste weet waar je op moet letten, maar voor de speciale software in de scanner is het een peulenschil. Het gaat niet om een barcode of qr-code, ze willen gewoon weten of je geen vervalst document presenteert.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
29 aug 2020 23:25
verhaal van BerndV zal kloppen voor telecomproviders. Maar niet voor normale webshops.
En juist in die laatste hoedanigheid wordt hier gehandeld.
Maar we hebben het hier niet over een normale webshop maar een telecomprovider. Deze telecomprovider verkoopt abonnementen met telefoons er bij. Het is overigens een provider die geen prepaid aanbiedt, dus de telefoons die daar de deur uit gaan, zijn onderdeel van een samengestelde overeenkomst met abonnement. Losse telefoons zonder abonnement verkopen ze niet.

Dus in die hoedanigheid wordt hier juist niet gehandeld.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: TELE2 laat telefoons bezorgen door ander bedrijf

Ongelezen bericht door JozJan »

Erwin uit Oosterhout schreef:
30 aug 2020 12:53
Erthanax schreef:
30 aug 2020 10:44
1. Eerst eten (:wink:)
1. Deze zal ik als rasechte Oosterhout zeker opvolgen.
Hahaha. Dan is ook duidelijk uit welke Oosterhout je stamt

Gesloten