LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2 weigert 3G-telefoons

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
José26
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:49

Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door José26 »

Ik ben vele, vele jaren klant bij tele 2.
Nu wilde ik mijn mobiele abonnement wijzigen (databundel verhogen). Mijn abonnement is al héél lang afgelopen dus dat was geen probleem.
Ik heb mijn abonnement via 'Mijn Tele 2' gewijzigd en krijg de volgende dag onderstaand mailtje:

" Beste mevrouw,
Je hebt laatst een nieuw 4G Sim Only abonnement bij ons afgesloten met het nummer 06........, maar gebruikt een 3G‑toestel. Met dit toestel kan je helaas geen gebruik blijven maken van onze diensten.
Zorg er daarom snel voor dat je je 3G‑telefoon vervangt voor een 4G‑ready telefoon. Doe je dit niet, dan kun je over 6 werkdagen niet meer internetten, bellen en sms’en."

Kan dit zomaar?

Gr. José
Laatst gewijzigd door Radar op 15 sep 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik lees het volgende op de site van Tele2
De 4G Sim Only aanbieding is alleen beschikbaar voor toestellen die geschikt zijn om ons 4G-netwerk te gebruiken. Dan haal je het maximale uit Tele2 en kunnen wij onze genadeloos lage prijzen blijven garanderen. Weet je niet of je toestel 4G-ready is? Check het direct. Staat je toestel ertussen? Dan ben jij er klaar voor!
en ook
Heb je de 4G-check gedaan en blijkt het dat je een 3G-telefoon hebt? Zonde! Want dit Sim Only abonnement kun je alleen afsluiten als je een 4G-toestel hebt.
Dit staat niet in de kleine lettertjes maar is gewoon op de pagine van deze aanbieding te lezen. Je had dus vooraf kunnen checken of je toestel geschikt was hiervoor. En dat doet TELE2 juist omdat dit een SIM ONLY is en zij dus niet weten wat voor toestel je hebt.

José26
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:49

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door José26 »

Dat klopt, Dirkie,

Wat ik zo raar vind, is dat ze geen mogelijkheid bieden om mijn 3G bundel te veranderen. Ik kan niet kiezen tussen 3G en 4G. Als ik mijn bundel wil veranderen, MOET ik 4G nemen. Terwijl ik op dit moment met mijn 3G-compatibel telefoon wél op hun 4G netwerk zit.

Gr. José

Verwijderd

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Verwijderd »

José26 schreef:Terwijl ik op dit moment met mijn 3G-compatibel telefoon wél op hun 4G netwerk zit.
Gr. José
Dat lijkt me stug. Tele2 was, wat 3G betreft, altijd 1 van die aanbieders die geen eigen netwerk hadden en dus meeliften op het netwerk van (ik meen) Vodafone. Tele2 heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in hun eigen 4G-netwerk en die is inderdaad alleen geschikt voor 4G. Dus het lijkt me stug dat u met uw 3G-telefoon op hun 4G-netwerk zit. U heeft gewoon nog een oud contract, waardoor u met Tele2 nog steeds meelift op het netwerk van Vodafone. Tele2 wil hier zo snel mogelijk vanaf, zodat ze op termijn al hun klanten op hun eigen (4G)netwerk hebben zitten.

Nu wil u een nieuw contract aangaan en dan is het logisch dat Tele2 u over gaat zetten op het 4G-netwerk, maar uw telefoon blijkt daar niet voor geschikt. Misschien is dit een mooi moment voor u om te investeren in een nieuwe telefoon die wel 4G aan kan. U krijgt er een razendsnel internetnetwerk voor terug!

En nee, ik werk niet voor Tele2.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Dirkie »

José26 schreef:Dat klopt, Dirkie,

Wat ik zo raar vind, is dat ze geen mogelijkheid bieden om mijn 3G bundel te veranderen. Ik kan niet kiezen tussen 3G en 4G. Als ik mijn bundel wil veranderen, MOET ik 4G nemen. Terwijl ik op dit moment met mijn 3G-compatibel telefoon wél op hun 4G netwerk zit.

Gr. José
Dat is niet zo raar. 3G is een oudere standaard en het blijven ondersteunen van oudere technieken kost geld. En daarbij is bijna iedere nieuwe telefoon geschikt voor 4G. Wat je hebt zit niet meer in het pakket van diensten/producten wat ze aanbieden dus je hebt gewoon pech.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door sylvesterb »

breien schreef:Ik heb er geen verstand van, maar zoals ik het lees is het meer een technisch probleem dan dat Tele2 een 3G-telefoon weigert.
Als je er geen verstand van hebt kun je beter gewoon niet reageren. Dit is geen technische probleem maar een keuze van Tele2 om de oude 3G abonnementen uit te faseren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door kweenie »

Tele2 wil zo snel mogelijk van het 3g netwerk af. Heb je nu een 3g toestel en een 3g abonnement, dan zul je dit voorlopig nog wel kunnen houden. Maar ze bieden geen nieuwe 3g abonnementen meer aan. Wil je een ander abonnement (of word je nieuwe abonnee), dan zul je dus alleen uit de 4g abonnementen kunnen kiezen. Op deze manier 'sturen' ze de klanten richting 4g.

En dat mag gewoon.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

3G gaat steeds minder gebruikt worden. Ze zijn zelfs al bezig met 5G. Om straks niet met teveel netwerken te zitten zullen er dus keuze's gemaakt moeten worden. 3G zal een uitsterfbeleid voor komen.

Overigens wel een compliment naar u, schijnbaar heeft u nog een oud werkend toestel. Vaak heeft een telefoon een levensduur van een aantal jaar, maar u behandeld uw telefoon netjes. Helaas is het resultaat dat de technologie uw telefoon heeft ingehaald.

José26
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:49

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door José26 »

Mijn telefoon is slechts anderhalf jaar oud....

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Hatertje »

Volgens mij is het technisch wel mogelijk om gebruik te maken van 3G, maar dat is met dat nieuwe abonnement alleen niet toegestaan.
Gebruik van een toestel zonder 4G functie met een Tele2 Mobiel 4G toestelabonnement
Het Tele2 4G abonnement is uitsluitend bedoeld voor gebruik van de telecommunicatiediensten van Tele2 via het 4G netwerk van Tele2. Een Tele2 4G abonnement vereist derhalve een mobiel toestel met (werkende) 4G functie. In incidentele gevallen (bv. bij reparatie) mag je gebruik maken van een ander toestel dat geen 4G van Tele2 ondersteunt, maar structureel gebruik daarvan staat Tele2 niet toe. In dat geval behoudt Tele2 zich het recht voor om passende maatregelen te nemen.
En om uw vraag te beantwoorden: ja, dit mag zomaar. U gaat zelf akkoord met de nieuwe voorwaarden van het abonnement. Een andere optie was het bestaande abonnement niet verlengen. Dan blijven de oude voorwaarden van toepassing.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door sjohie »

Tele2 heeft geen eigen fysiek 3G netwerk, om dat voor hun klanten mogelijk te maken, kopen ze capaciteit in bij T-mobile. Dat kost geld, en hoe minder volume je inkoopt, hoe hoger de relatieve kosten per gebruiker. Doordat veel mensen switchen naar een 4G toestel, wordt het aantal 3G klanten steeds minder. Afgelopen januari is blijkbaar de grens bereikt, en hebben ze de keuze gemaakt om nieuwe klanten geen mogelijkheid meer tot 3G te geven, en dat geldt dus ook voor bestaande klanten die een nieuw contract afsluiten. Ter info, hun 4G netwerk is wel fysiek van henzelf.

Verwijderd

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Verwijderd »

José26 schreef:Mijn telefoon is slechts anderhalf jaar oud....
U heeft uw telefoon anderhalf jaar geleden aangeschaft, bedoelt u ;) Sinds 2 jaar zo'n beetje zijn alle telefoons 4G-ready. Uw toestel is waarschijnlijk dus al ruim 3 jaar geleden uitgebracht. Welke telefoon heeft u?

Maar ik kan me voorstellen dat u denkt: als mijn telefoon het nog prima doet, waarom moet ik dan een nieuwe? Dat hoeft natuurlijk niet, en ik ben er ook geen voorstander van om apparaten te moeten weg doen die het in principe nog prima doen. Heeft u de nieuwe voorwaarden van Tele2 al ondertekend? Zo niet, dan zou ik dat ook niet doen; dan blijven de oude voorwaarden van kracht.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Boesta »

JohnTheBassist schreef:
José26 schreef:Mijn telefoon is slechts anderhalf jaar oud....
U heeft uw telefoon anderhalf jaar geleden aangeschaft, bedoelt u ;) Sinds 2 jaar zo'n beetje zijn alle telefoons 4G-ready. Uw toestel is waarschijnlijk dus al ruim 3 jaar geleden uitgebracht. Welke telefoon heeft u?

Maar ik kan me voorstellen dat u denkt: als mijn telefoon het nog prima doet, waarom moet ik dan een nieuwe? Dat hoeft natuurlijk niet, en ik ben er ook geen voorstander van om apparaten te moeten weg doen die het in principe nog prima doen. Heeft u de nieuwe voorwaarden van Tele2 al ondertekend? Zo niet, dan zou ik dat ook niet doen; dan blijven de oude voorwaarden van kracht.
Er zijn nog steeds volop nieuwe telefoons te koop (in de lagere prijsklasse) die niet geschikt zijn voor 4G.

Verwijderd

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Boesta schreef: Er zijn nog steeds volop nieuwe telefoons te koop (in de lagere prijsklasse) die niet geschikt zijn voor 4G.
Dat geloof ik niet. Welke telefoon wordt er nu nog nieuw gemaakt die niet op het 4G-netwerk kan dan? Dat wordt dan een mooie boel met mensen die een 4G-abonnement hebben en nu zo'n nieuwe telefoon aanschaffen. Dan kom je flink bedrogen uit. Geef eens een voorbeeld?

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Cool1946 »

José26 schreef:Mijn telefoon is slechts anderhalf jaar oud....
De wet van Moore
Het aantal transistoren geïntegreerd in een enkele chip verdubbelt zich elke 18 maanden

Dus nieuw toestel :wink: vereist :!: :!:

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door sylvesterb »

José26 schreef:Mijn telefoon is slechts anderhalf jaar oud....
De aankoop datum zegt niets over de leeftijd van de telefoon. Je kunt nu nieuw een telefoon kopen die 5 jaar geleden uit de fabriek is komen rollen.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door 16again »

José26 schreef:Zorg er daarom snel voor dat je je 3G‑telefoon vervangt voor een 4G‑ready telefoon. Doe je dit niet, dan kun je over 6 werkdagen niet meer internetten, bellen en sms’en."
Wat ik me afvraag: Gaan bellen en SMS dan ook over 4G ?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door BreejKC »

@sjohie schrijft: 'hoe minder (3G)-volume je inkoopt, hoe hoger de relatieve kosten per gebruiker'. Met het afnemend aantal 3G-gebruikers zal dit inderdaad zo zijn. Als TELE2 dus echt van zijn 3G-gebruikers af wil, en zij voor hun eigen klanten bij T-mobile helemaal geen steeds duurder wordende capaciteit meer in willen kopen, dan mag TELE2 naar hun trouwe klanten ook wel iets toeschietelijker zijn.

Wat zal de inkoopprijs voor een redelijk 4G-toestel voor TELE2 zijn? Biedt dan de trouwe klanten, die min of meer gedwongen worden met hun goedwerkende 3G-toestel over te stappen naar een 4G-toestel, dan voor een schappelijke prijs ook zo'n 4G-toestel te koop aan. Desnoods tegen die inkoopsprijs. TELE2 behoudt op die manier de klant, en int het waarschijnlijk hogere tarief voor 4G-telefonie i.p.v. 3G-telefonie. Verder houdt TELE2, ook niet geheel onbelangrijk, er een tevreden klant aan over. Als ik het aantal en de verschillende soorten achterlijke tv-reclames zie, op de diverse tv-zenders, dan kan TELE2 dat kleine stukje financiële nadeel, als het al een financieel nadeel is, best leien.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door Nevyn »

Heb net voor 99 euro een nieuwe Moto C plus gekocht geschikt voor 4 G, wil alleen maar zeggen het hoeft niet duur te zijn. Om geen reclame te maken Wilco Samsung Nokia hebben ook 4 G telefoons in deze prijsklasse

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tele2 weigert 3G-telefoons

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat een 4g toestel niet duur hoeft te zijn betekent nog niet dat er alleen nog maar 4g toestellen worden verkocht en gemaakt. Het is dus prima mogelijk dat je als nietsvermoedende consument een toestel koopt dat er niet geschikt voor is.

Maar dat is voorlopig ook geen probleem voor de huidige klanten. Tenzij je je abonnement wilt aanpassen.
Laatst gewijzigd door kweenie op 17 sep 2017 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten