Telefoongesprek robotstem in het Engels

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Perry jongejans
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2021 22:53

Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door Perry jongejans »

Goedendag,

Ik ben vanmiddag gebeld door een 06-nummer. Deze opgenomen en beantwoord met mijn naam.
Meteen ging er een bandje af in het engels waarin ik mee kreeg “your number has been involved in a loundry and money trafficing”. Waarbij ik gelijk daarna heb opgehangen.
Nu was ik nieuwsgierig omdat het een NL nummer betreft, dus heb ik het nr terug gebeld.
Hierbij kreeg ik een man aan de telefoon die net zo verbaasd was als ik. Aangegeven dat zijn nummer wordt gebruikt en opgehangen.

Zijn hier meer voorbeelden van al tegenwoordig? Begrijp dat ik er verder weinig aan kan doen.

Groeten, Perry

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bijna elke oplichter belt met een zichtbaar Nederlands telefoonnummer. Op die manier nis de kans namelijk het grootst dat er word opgenomen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Perry jongejans schreef:
30 jun 2021 22:59
Goedendag,

Ik ben vanmiddag gebeld door een 06-nummer. Deze opgenomen en beantwoord met mijn naam.
Meteen ging er een bandje af in het engels waarin ik mee kreeg “your number has been involved in a loundry and money trafficing”. Waarbij ik gelijk daarna heb opgehangen.
Nu was ik nieuwsgierig omdat het een NL nummer betreft, dus heb ik het nr terug gebeld.
Hierbij kreeg ik een man aan de telefoon die net zo verbaasd was als ik. Aangegeven dat zijn nummer wordt gebruikt en opgehangen.


Zijn hier meer voorbeelden van al tegenwoordig? Begrijp dat ik er verder weinig aan kan doen.

Groeten, Perry
In dit geval heb je geluk gehad. Maar uitlokken van terugbellen uit nieuwsgierigheid is in de meeste gevallen de reden van dit soort telefoontjes.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij programma opgelicht gezien dat het eenvoudig is om een andere telefoonnummer mee te sturen. Handig voor bedrijven, maar ook handig voor oplichters en criminelen.

Het beste tip is, hang op, klik weg.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door Sira »

Perry jongejans schreef:
30 jun 2021 22:59
Goedendag,

Ik ben vanmiddag gebeld door een 06-nummer. Deze opgenomen en beantwoord met mijn naam.
Meteen ging er een bandje af in het engels waarin ik mee kreeg “your number has been involved in a loundry and money trafficing”. Waarbij ik gelijk daarna heb opgehangen.
Nu was ik nieuwsgierig omdat het een NL nummer betreft, dus heb ik het nr terug gebeld.
Hierbij kreeg ik een man aan de telefoon die net zo verbaasd was als ik. Aangegeven dat zijn nummer wordt gebruikt en opgehangen.

Zijn hier meer voorbeelden van al tegenwoordig? Begrijp dat ik er verder weinig aan kan doen.

Groeten, Perry
Door het ophangen bent u nu wel € 1.000.000,- misgelopen :mrgreen:

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Geef niet je naam door als je opneemt. Een bekende geeft al direct zijn naam en spreekt jou aan. Is het een toevallige verkeerde nummer gaat deze persoon zich verontschuldigen ( weer een naam die zich kenbaar maakt).Doet een ander persoon dit niet hang op, leg neer. Bel ook nooit terug !!!! Is het een persoon die met je wil praten, belt terug.
Als je , gelijk mij, geen nr. ziet laat dit toestel wat langer rinkelen en probeer zo zijn nr te achterhalen door niet op te nemen. Gekende nr. kan je dan steeds terug bellen of afwachten.

LET OP: op het alle manieren kunnen ze de naam, straat, vaak telefoonnr. vinden met een paar vinger klikken.

Lampje1w
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2020 14:42

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door Lampje1w »

Zo een nummer gebruiken heet "Spoofing" in goed Nederlands:-P en is handig voor bedrijven (met thuiswerkende medewerkers) en ook voor oplichters (scammers).
Kan geen kwaad op te nemen, nergens mee instemmen, en geen informatie geven.
De 'robot' is ws om je binnen te halen, als ze denken dat ze 'beet' hebben wordt je doorgeschakeld naar een "supervisor" of "operator"
Dat had ik de laatste keer, wel een persoon die dacht dat ie beet had, ik kreeg ineens zijn "supervisor" die de eigenlijke scam probeerde uit te voeren.

Ik probeer ze soms een tijd aan het 'lijntje' te houden, 10 à 15 minuten van hun "kostbare tijd" verspillen, vinden ze niet leuk. Er zijn veel youtube filmpjes van mensen die er veel beter in zijn dan ik:-D

Johanna1235
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2021 12:32

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door Johanna1235 »

Ah er zijn nog meer mensen dus die dit bandje afgespeeld krijgen. Heb hem vandaag ook gehad. Als je iets langer had geluisterd, had hij je verteld dat je op 1 kon drukken om een senior officer te spreken. Toen was ik er wel klaar mee en heb weggedrukt.

sjoemie1985
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2007 13:26

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door sjoemie1985 »

Ik werd vandaag al 2 of 3 keer door zo'n nummer gebeld.
en op moment van opnemen krijg je een bandstem of zo te horen met een engels sprekende ik vermoed computer dame.
en die zegt dat je ergens bij betrokken ofzo bent, op dat moment ook maar op gehangen.

Maar wat ik begrijp is dat je na het afluisteren wel iemand aan de lijn zult krijgen?

Maar het is wel hoogst iritant. :roll:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

snuffel1 schreef:
11 nov 2021 17:11
Had ik vandaag ook maar direct weggedrukt en het nummer geblokkeerd. Wat ze willen is dat je terugbelt en dan wordt je op vernuftige wijze doorgeschakeld naar een duur betaalnummer en gaat de teller tikken wellicht gaat het in het keuzemenu ook zo bij het indrukken van een toets in dat menu wordt je naar dat dure betaalnummer doorgeschakeld en zonder dat je het door hebt ben je zelf aan het bellen.
Zoals u hierboven al kon lezen maken deze oplichters gebruik van willekeurige telefoonnummers. Als je terug belt word je niet doorgeschakeld naar een duur nummer, maar krijg je een verrast iemand aan de lijn. Doorschaken is overigens nooit voor rekening van de beller.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als je belt met een 06-nummer, dan kan je niet op jouw kosten worden overgeschakeld naar een duur betaalnummer. Als je een doorverbindservice belt, dan bel je direct naar een duur 090x nummer. Het doorverbinden kost geld, maar het bellen naar de service ook al. Alles zit in 1 telefoonnummer.
Als je terug belt naar het nummer dat in je scherm staat krijg je hooguit een verontwaardigd persoon aan de lijn.

HandigeHarrie
Berichten: 1360
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik ben een paar keer gebeld, en als ik opnam werd-ie meteen weggeklikt; de zin daarvan ontgaan mij. Of het moet zo zijn dat ze mijn naam willen horen, die zeg ik niet als ik opneem, en dan geven ze het meteen op ?.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik ben inmiddels ook al 2 x gebeld, 06 nummer, na opnemen met "hallo" eerst 4 a 5 sec stilte, dan start een computerstem die in het engels die vertelt dat ik juridisch problemen kan verwachten enz. maar na nog geen 10 seconden is het gesprek ten einde. Nummer wel geblokt, maar heeft geen zin. Wat ècht ergerlijk is dat ik na nachtwerk 06.00 naar bed ging en die @#$%^&* lieden (of pc) mij om 09.00 wakker bellen, grrrrrrrrrrrrrr.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Toevallig door [nummer verwijderd door moderatie]...742 ?
Startte meteen een (Engelstalig) bandje dat er gefraudeerd zou zijn met mijn BSN nr. Op dat moment weggedrukt en nummer geblokkeerd. Overigens enkel weken eerder (4 okt) ook al gebeld. Zelfde bandje, ander tel nr. ([nummer verwijderd door moderatie]...798) Ook deze toen al na 12 sec weggedrukt en geblokkeerd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Albert1955 schreef:
11 nov 2021 22:25
Toevallig door [nummer verwijderd door moderatie]...742 ?
Startte meteen een (Engelstalig) bandje dat er gefraudeerd zou zijn met mijn BSN nr. Op dat moment weggedrukt en nummer geblokkeerd. Overigens enkel weken eerder (4 okt) ook al gebeld. Zelfde bandje, ander tel nr. ([nummer verwijderd door moderatie]...798) Ook deze toen al na 12 sec weggedrukt en geblokkeerd.
U zet nu telefoonnummers neer van onschuldige mensen. er worden willekeurig telefoonnummers meegestuurd waardoor het lijkt dat een persoon uit Nederland u belt. Echter hebben de personen bij dit telefoonnummer er niets mee te maken.

peter17111962
Berichten: 568
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"U zet nu telefoonnummers neer van onschuldige mensen. "
Iedereen mag er van uit gaan dat het nummer wat op het scherm staat het juiste is.
Dat iemand het nummer van een "onschuldige" gebruikt kan de ontvanger niet weten.
De ontvanger heeft immers bewijs welk 06 nummer de afzender is. en heeft ook het
recht om iedereen te waarschuwen dat er nep telefoontjes komen van dit 06 nummer.
Mocht dat toch een nep nummer zijn. dan is het aan de echte houder van dat nummer
om aangifte te doen van misbruik van zijn of haar telefoon nummer.

kuklos
Berichten: 9740
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door kuklos »

peter17111962 schreef:
12 nov 2021 10:27
"U zet nu telefoonnummers neer van onschuldige mensen. "
Iedereen mag er van uit gaan dat het nummer wat op het scherm staat het juiste is.
Dat iemand het nummer van een "onschuldige" gebruikt kan de ontvanger niet weten.
De ontvanger heeft immers bewijs welk 06 nummer de afzender is. en heeft ook het
recht om iedereen te waarschuwen dat er nep telefoontjes komen van dit 06 nummer.
Mocht dat toch een nep nummer zijn. dan is het aan de echte houder van dat nummer
om aangifte te doen van misbruik van zijn of haar telefoon nummer.
Dus als een scammer ooit mijn nummer gespoofed heeft en iemand dat nummer online zet moet ik maar continu het hele internet gaan afspeuren om te zien of mijn nummer ergens gepubliceerd is?

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door alfatrion »

Heb je Google al eens geprobeerd?

TaHeMe
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2021 13:43

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door TaHeMe »

Ik ben inmiddels ook door 3 verschillende Nederlandse nummers gebeld. Ook met dit zelfde ingesproken bandje. Ik heb de nummers geblokkeerd. Maar het helpt niet als men telkens met een ander nummer belt.

rob4b4
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2021 16:17

Re: Telefoongesprek robotstem in het Engels

Ongelezen bericht door rob4b4 »

Zojuist ook gebeld door hetzelfde systeem. 06 nr eindigend op ...5357. Robot stem eindigt met press one.
Vervolgens opgelegd. Via google kom ik hier op mensen die het dus ook kennen.
Als ik het bovenstaande lees wordt er dus net als met randsom ware met hagel geschoten en als er een slachtoffer reageert wordt er overgegaan op stap 2 -> 1:1 contact.
Onbekend wat er dan gebeurt en waarvan je slachtoffer van wordt. 1, is wellicht dat je nummer weer gebruikt wordt voor verdere verspreidig.
Rob

Plaats reactie