LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort en VOIP nummers

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Toyota.Hiace

Telfort en VOIP nummers

Ongelezen bericht door Toyota.Hiace » 18 nov 2008 16:46

Hallo Radar team

Graag wil ik even het volgende kwijt over Telfort.

Mijn ouders en ik hebben via onze internet provider een VOIP Nummer dat, functioneert als een normale telefoon.
Bel ik nu met mijn Telfort abbo naar het VOIP nummer van mijn moeder,
dan slaat Telfort mij aan voor het bellen van een Servicenummer met alle hoge kosten van dien.
Ik vind het dan ook pure diefstal, dat zoiets dergelijks gebeurt, daar het helemaal geen service nummer is.
Graag uw onderzoek naar dit soort diefstal en onterechte aanslagen voor servicenummers.
Het nummer waar het om draait begint met 08787

jaywalker

Re: Telfort en VOIP nummers

Ongelezen bericht door jaywalker » 18 nov 2008 22:05

Een 087 nummer is geen normaal nummer met een normaal tarief:

Telecomwaakhond Opta kan 087-nummers niet onderzoeken
Door Dimitri Reijerman maandag 19 november 2007 10:49

De Opta zegt dat het niet kan onderzoeken of telefoonnummers die beginnen met 087 zich qua tariefstelling aan de regels houden, omdat hier nog geen duidelijke regels voor zijn opgesteld.

Volgens de telecomwaakhond is eerst de politiek aan zet om nieuwe wettelijke kaders op te stellen voor dergelijke telefoonnummers. De Opta zegt in eerste instantie te gaan onderzoeken of de transportkosten die door mobiele providers in rekening worden gebracht bij het bellen van 0800-nummers, zijn toegestaan. Wettelijk gezien moeten deze nummers gratis zijn. Cynthia Heijne, persvoorlichter van de Opta, laat aan Tweakers.net weten dat dit onderzoek in het voorjaar van 2008 klaar moet zijn. Volgens Heijne zijn er bij de telecomwaakhond geen klachten bekend over 088-nummers. Bij deze telefoonnummers worden volgens de Opta ook bij mobiele gesprekken alleen het lokale tarief doorberekend. 'Deze 088-nummers zijn alleen in gebruik bij gerenommeerde bedrijven,' aldus de toezichthouder.

De commotie rondom 087-, 088- en 0800-nummers is ontstaan naar aanleiding van een uitzending van het consumentenprogramma Kassa. Uit de uitzending van zaterdag bleek dat bezitters van een mobiele telefoon die nummers bellen die beginnen met 087 en 088 soms tot 1,30 euro per minuut moeten betalen. De transportkosten voor de koppeling tussen het vaste en mobiele net worden door de mobiele providers doorberekend aan de klant. Mensen die een vaste lijn gebruiken, betalen het lokale tarief. De transportkosten worden ook in rekening gebracht wanneer 'vaste' 087-telefoonnummers van voip-klanten vanaf een mobiele telefoon gebeld worden. Zo kunnen Xs4all-klanten die gebruik maken van een voip-abonnement een 087-nummer toegewezen krijgen.

In tegenstelling tot 0900-nummers is een tariefsvermelding momenteel niet verplicht bij 087- en 088-telefoonnummers. Volgens Kassa stappen steeds meer bedrijven over naar deze telefoonnummers, omdat 0900-nummers een slechte naam hebben. Martijn van Dam, Tweede Kamerlid voor de PvdA, zei in Kassa dat het niet zo kan zijn dat in een tijd waarin de verschillen tussen een vaste lijn en mobiel bellen steeds kleiner worden, er toch afwijkende tarieven worden berekend. 'Steeds meer mensen hebben alleen een mobieltje. Zij moeten weten waar ze aan toe zijn', aldus Van Dam. Hij verklaarde de kwestie aan te zullen kaarten bij de verantwoordelijke bewindspersoon.

Gesloten