LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Hallo,

Telfort is voornemens de voorwaarden mbt de geldigheid van het beltegoed voor prepay mobiele telefonie drastisch te wijzigen.

Ik heb enige jaren geleden een prepay kaart van Telfort genomen omdat ik graag mobiel bereikbaar wil zijn. Het beltegoed was onbeperkt geldig mits er 1 keer per 12 maanden actief gebruik wordt gemaakt van prepay.

Vanaf 4 april 2007 is dit niet meer voldoende. Er dient nu jaarlijks te worden opgewaardeerd om het beltegoed aktief te houden.

Daar ik de telefoon voornamelijk heb om bereikbaar te zijn wil ik er graag vanaf om een nadere aanbieder te nemen. Ik heb daarop telfort benaderd met de vraag om het resterend beltegoed te retourneren.

Telfort antwoord hierop als volgt:
Telfort keert geen beltegoed uit. Indien u geen gebruik meer wenst te maken van uw prepay van Telfort kunt u dit doen door niet meer op te waarderen uw telefoonnummer en het beltegoed komen dan automatische te vervallen.
Kan dit zomaar? Het is toch mijn geld dat hierop staat.
Heeft iemand hier ervaring mee?


Harry

Wiley
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2006 22:35

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Wiley »

Harry, je zou het zo kunnen zien:
het heet prepaid, dus paid for, betaald. Je koopt het recht op een dienst die je al dan niet kunt afnemen. Het is geen spaarbank.

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Wiley,

Let wel dat ik ook niet voornemens was om deze "dienst" te beeindigen, ware het niet dat men de voorwaarden gaat wijzigen op een manier waarmee ik het niet eens ben.

Kan het zijn dat dit wat uit maakt?


Harry

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Jan9 »

Telfort heeft liever minder klanten dan meer.
Ik vind het ook een boevenstreek.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het maakt niets uit waar je naar toe gaat, op termijn gaan alle providers dit soort voorwaarden hanteren.

Het in de lucht houden van een telefoonnummer en alle services daar om heen kost gewoon geld. Mensen die een telefoon hebben om er bereikbaar mee te zijn en voor de rest niets doen, kosten geld en leveren niets op. Kortom, deze mensen kosten meer geld dan ze opleveren en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Vandaar de verandering in de voorwaarden.

Let maar op, alle providers gaan dit doen voor zover ze dat nog niet gedaan hebben.

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Tja Dilbert,

Dat kan best zo zijn en ik snap dat ook best maar destijds is deze prepay kaart mij wel als zodanig verkocht.

Wat mij stoort is dat men zomaar de voorwaarden kan wijzigen zonder dat ik ervan af kan, althans zonder dat mijn geld weg is.

Iedereen mag hier best zijn/haar mening over hebben. Wat ik graag wil weten is of Telfort juridisch correct handelt.

Harry

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Anastasia »

Telfort heeft hier een datum grens neergezet. als je nog veel beltegoed hebt, zoals de postbank actie klanten die E75 beltegoed betaalden, dan blijft dit geldig tot het op is, maar na een keer opwaarderen gaan de nieuwe voorwaarden in, dus na april 2006 opgewaardeerde moeten jaarlijks tenminste 1x E10 betalen!

Dit bedrag is bij enig gebruik snel op, en voldoende om wel actief te blijven, elke keer start de 12 maanden termijn, en na deze heb je nog 3 maanden om alsnog op te waarderen, dus zo duur is het niet.

Hoeveel je doe maakt dus niets uit, dus het minium is genoeg.

Helaas zijn er tekort nummers, en niet gebruikte worden zo eruit gehaald om opnieuw uit te kunnen geven.

Het hallo hier ben ik signaal kost ook, dus die te weinig gebruiken kosten meer dan ze opleveren, en daarom worden ze aangepast, en als 95% van de klanten die op deze grens zitten die accepteerde is het dus wel rendabel.

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Morrigan »

@ Dirty Harry: je geld is al weg. Dat heb je al uitgegeven aan deze dienst. En Telfort is vrij om de voorwaarden van deze dienst aan te passen.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Anastasia »

Ik was vergeten dat je na een jaar simlock vrijmaken gratis kan, en er vaak elders goedkopere per minuut zijn, dus overstappen loont ook, en er is vermoedelijk als enige Orange over die wel onbeperkt mits je een maal per jaar gebruikt!

Zelf zag ik dat Tele2 Champion voor mij de Kampioen is!

Ook Simyo is erg voordelig, maar beslis zelf na lezen voorwaarden!

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

En Telfort is vrij om de voorwaarden van deze dienst aan te passen.
Ja, maar normaliter is de klant dan ook vrij om op te stappen zonder dat de financiele consequenties voor hem /haar zijn.

Is prepay hierop dan een uitzondering??


Harry

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Morrigan »

Nee hoor, jij mag nu meteen opstappen als jij dat wilt. En er zijn geen financiële consequenties, immers je hebt al betaald. Je hebt bij prepaid immers geen rekeningen tegoed die nog betaald moeten worden.

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Nee hoor, jij mag nu meteen opstappen als jij dat wilt. En er zijn geen financiële consequenties, immers je hebt al betaald. Je hebt bij prepaid immers geen rekeningen tegoed die nog betaald moeten worden.

@Morrigan

Als jouw bank er een zelfde zienswijze op zou nahouden en dus het geld wat nog op jouw rekening staat zich zou toeeigenen als je de rekening opheft, ben je het daar dan ook mee eens? Een bankrekening is eigenlijk ook een "prepaid" account.

Mijn uiteindelijke vraag: Weet iemand of hier jurisprudentie over is?


Harry

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Morrigan »

Daar zit nu juist het misverstand! Prepaidtegoed is géén geld!!! Het is het recht op een dienst (nl. bellen, sms-en e.d.).

pvd
Berichten: 394
Lid geworden op: 18 mar 2006 18:35

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door pvd »

In dit geval denk ik ook dat Telfort in zijn recht staat. Je kunt er immers voor kiezen om voor het vervallen van je beltegoed het op te verbellen.


pvd

Ook Simyo is erg voordelig, maar beslis zelf na lezen voorwaarden!
En net als orange is ook bij Simyo je beltegoed onbeperkt geldig. Mits je 1 keer per 6 maanden belt of smst. Bovendien bel je dan via het KPN netwerk, wat volgens mij het beste netwerk van nederland is.

Tot slot een tip.:
Zorg dat je beltegoed minimaal is, dan "verlies" je bij verandering voorwaarden het minste geld. Dus verhoog je beltegoed met het minimum bedrag.

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Dank allen voor de reacties.

Als iemand jurisprudentie weet hou ik me aanbevolen.


Harry

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Hallo,

Heb even gezocht en een uitspraak van de geschillencommissie gevonden waar toch uit blijkt dat men niet helemaal aan de goden is overgeleverd. Met name het "tussentijds wijzigen van de voorwaarden" biedt een opening.

Uitspraak geschillencommissie
Telecommunicatie uitspraken
Prepaid beltegoed kan vervallen

Contract is contract en als daar geen onredelijke zaken in staan zijn beide partijen verplicht zich aan die afspraak te houden.

Om die reden vangt een consument bot met een klacht tegen een ondernemer. De consument vraagt zich af of de ondernemer het recht heeft om op straffe van verval een tijdslimiet te stellen waarbinnen een beltegoed op een prepaidcard moet zijn gebruikt. De consument vindt dat een beltegoed te vergelijken is met een wettig betaalmiddel en onbeperkt geldig moet zijn.

Hij wil dat het de ondernemer verboden wordt zich een resterend tegoed toe te eigenen als de kaart niet bijtijds wordt opgewaardeerd.

De ondernemer is kort in zijn verweer. Volgens hem is er een contractuele afspraak gemaakt en waar iedereen zich aan moet houden.

De commissie overweegt dat partijen met elkaar een overeenkomst hebben gesloten. Het verlies van beltegoed bij niet tijdig opwaarderen is een van de voorwaarden. Niet valt in te zien dat partijen onder deze voorwaarden geen zaken met elkaar zouden mogen doen.

Hoewel in deze zaak niet aan de orde merkt de commissie in zijn algemeenheid op dat de kwestie anders zou kunnen komen te liggen als de ondernemer gedurende de contracttijd de voorwaarden wijzigt in het nadeel van de consument. In een dergelijke situatie zou zich de omstandigheid kunnen voordoen dat de ondernemer wel verplicht is een beltegoed terug te geven.
Harry

wijbro
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 feb 2007 22:41

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door wijbro »

Op de site van Telfort staat hierover ondermeer het volgende:

Opgewaardeerd voor 4 april 2006:

Uw beltegoed is onbeperkt geldig mits u 1 keer per 12 maanden actief gebruik maakt van uw prepay.
Indien u voor 4 april 2006 voor het laatst hebt opgewaardeerd, blijven tot 4 april 2007 onderstaande voorwaarden van toepassing.
Onder actief gebruik wordt verstaan:
• Een telefoongesprek dat u zelf opzet (binnen of buiten Nederland).
• Het versturen van een sms-bericht (binnen of buiten Nederland).
• Het versturen van een MMS-bericht (alleen binnen Nederland).
• Het bellen naar een gratis nummer.
• Opwaarderen.

Nu hebben wij hier een tweetal prepaids liggen met ieder pakweg
een 30 euro beltegoed, voor het laatst opgewaardeerd december
2005 en dus behoren deze gewoon onbeperkt geldig te zijn.
En tot voor kort wás dat ook zo, een paar keer per jaar werden ze
volgens de voorwaarden actief gebruikt en geen probleem dus.

Maar sinds kort horen ook wij dat het beltegoed nog maar geldig is
tot 4 april 2007 :(

Volgens mij moet dát toch niet kunnen!

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

En hier is het antwoord van Telfort op mijn visie:
Telfort heeft de wijziging in de Algemene Voorwaarden bekend gemaakt 4 weken voordat deze intraden. Iedere prepaid gebruiker heeft hier een sms over ontvangen. Daarnaast zijn de nieuwe Algemene Voorwaarden bekend gemaakt door middel van advertenties. Eventuele bezwaren had u dan ook moeten indien voor 4 april 2006, dit overeenkostig artikel 2 van de algemene voorwaarden.
Zijn er mensen dien deze sms inderdaad hebben ontvangen? Ik kan mij alleen maar de "tweedeling" heugen n.l. dat er onderscheid gemaakt is tussen klanten laatstelijk opgewaardeerd voor 4-4-06 en gevallen na 4-4-06.

Afgelopen herfst heb ik mijn beltegoed nog uitgehoord. Daarbij was geen sprake van een wijziging van de voorwaarden. Als men, zoals men beweert, dit breed uitgezet heeft dan lijkt mij dat dit zeker gemeld had moeten worden op het moment dat men middels 1244 zijn of haar beltegoed uithoort. Of zie ik dit fout?


Harry

wampie
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2007 15:57

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door wampie »

Harry, ik heb ook een onbeperkt beltegoed van 75 euro gekocht bij Telfort via de Siemens MC 60 actie van De Postbank.
Telfort stelt dat ze volgens de algemene voorwaarden de onbeperktheid van dat beltegoed mogen omzetten in iets anders.
Volgens mij is dit juridisch niet juist. Ze mogen wel de voorwaarden gekoppeld aan het beltegoed wijzigen maar dit geldt dan voor het beltegoed dat gekocht wordt na de datum van wijziging (4-4-2006).
Om te voorkomen dat ik per 4-4-2007 mijn resterend beltegoed zal kwijtraken heb ik een klacht ingediend bij de Geschillencommissie Telecommunicatie. Dit kost wel 50 euro maar ik ben niet van plan om me zo maar te laten verneuken. Als mijn gezichtspunt juist is kan ik die 50 euro terugkrijgen.Ik heb na aankoop nooit opgewaardeerd en dat zal ik ook in de toekomst ook niet doen.
gr. wampie

Dirty Harry
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 feb 2006 17:27

Re: Telfort wijzigt prepaid voorwaarden/Beltegoed weg

Ongelezen bericht door Dirty Harry »

Wampie,

Dan zit je in het zelfde schuitje als zowel ik, mijn vrouw en mijn zoon en waarschijnlijk vele anderen. Ook ik ben voornemens het geschil bij de geschillencommissie te droppen, dit heb ik telfort ook gemeld. Ook heb ik ter motivatie de uitspraak (zie hierboven in dit topic) aangewend.

Ik heb daarop de volgende reactie van hun gehad:
Telfort is van mening dat er enig verschil bestaat tussen uw situatie en de situatie zoals behandeld door de geschillencommissie. Het geschil zoals behandeld door de commissie gaat om een geschil waarin de klant zelf beltegoed heeft gekocht.
U daarentegen heeft 75,- Euro betaald voor een telefoon waarbij u van Telfort in 5 termijnen totaal 75,- Euro heeft ontvangen. Om u tegemoet te komen willen wij u daarom het volgende voorstellen. Telfort zal uw beltegoed uitbetalen zodra wij uw telefoon met toebehoren in goede staat retour hebben ontvangen.
Ik heb hun geantwoord dat ik de telefoon heb gehad van de postbank en dat het beltegoed gewoon is gekocht. Verder gaat men daarbij gemakshalve ook helemaal voorbij aan het feit dat er ook mensen zijn die prepaid hebben onder dezelfde condities als ik maar dan niet via een actie van bijvoorbeeld de postbank. Hoe komt men deze mensen tegemoet? En wat als men inmiddels een ander toestel heeft?

Daarop kreeg ik na enige tijd de volgende reactie:
Telfort heeft u in haar eerdere mail een aanbod gedaan om uw probleem op te lossen. U geeft aan dat u hiermee niet akkoord gaat.

Telfort heeft de wijziging in de Algemene Voorwaarden bekend gemaakt 4 weken voordat deze intraden. Iedere prepaid gebruiker heeft hier een sms over ontvangen. Daarnaast zijn de nieuwe Algemene Voorwaarden bekend gemaakt door middel van advertenties. Eventuele bezwaren had u dan ook moeten indien voor 4 april 2006, dit overeenkostig artikel 2 van de algemene voorwaarden.

Telfort is daarom van mening dat wij u een coulant aanbod hebben gedaan om de situatie op te lossen. Telfort blijft dan ook bij haar standpunt.
Daarop heb ik hun verzocht met enige bewijzen te komen. Hierop kwam de volgende reactie:
In vervolg op onze vorige e-mail het volgende:

De advertentie heeft gestaan in de Telegraaf van 7 maart 2006.
Let wel 7 maart 2006 valt op een dinsdag. Daar ik geen abonnement heb op de telegraaf heb ik deze informatie niet gehad, even min als de SMS die men pretendeert te hebben verzonden.

Volgens telfort had deze advertentie de volgende inhoud:
Voordeliger bellen in
het buitenland bij Telfort Prepay

Telfort wijzigt per 4 april a.s. een aantal zaken rond prepay. Om te
beginnen wordt een aantal voordeelnetwerken gewijzigd en wordt het
tarief in zone 3 en 4 verlaagd. Daarnaast wordt het tarief voor sms’en
naar buitenlandse nummers aangepast. En wat gewoon blijft: gratis
bellen naar je voicemail, sms’en voor 8 cent per bericht, gratis bonus-sms
bij Mobiel Opwaarderen en alle andere voordelen van Telfort.
Om je beltegoed geldig te houden dien je binnen 12 maanden na de
laatste opwaardering op te waarderen.
Meer weten? Kijk even op www.telfort.nl/info

Telfort Prepay-tarieven bellen vanaf 4 april 2006
Standaard Naar vast Naar Mobiel
24 uur per dag, 7 dagen per week € 0,35 € 0,35
Piek & Dal
Ma t/m vr 8.00 – 20.00 uur € 0,45 € 0,45
Ma t/m vr 20.00 – 8.00 uur + weekend € 0,10 € 0,20

Overige tarieven in Nederland vanaf 4 april 2006
Sms € 0,08 per bericht
Sms naar buitenlandse nummers € 0,16 per bericht
Mms € 0,45 per bericht
Voicemail gratis

• De beltarieven van Telfort zijn per minuut en inclusief BTW.
Je betaalt per seconde. Per gesprek geldt een starttarief van € 0,07.
• Voicemail is gratis in Nederland vanaf je eigen mobiele telefoon.
• Voor gebruik in en naar het buitenland, naar 0900- en andere
servicenummers en commerciële nummers gelden andere tarieven.
• Voor datadiensten zoals GPRS, wap, fax en inbellen naar een
internetprovider gelden eveneens andere tarieven.
Daarnaast is bij het uitlezen van het beltegoed m.i. nooit een melding gedaan dat de voorwaarden zijn gewijzigd iets wat men eenvoudig had kunnen doen. Verder heeft men geheel 2006 bij het uithoren van het beltegoed gemeld dat bij degene die laatstelijk voor 4 april 2006 heeft opgewaardeerd het beltegoed onbeperkt houdbaar blijft mits er 1 keer per jaar actief gebruik van de telefoon is gemaakt.
Met name dit is in strijd met hun antwoord. Over dit laatste wordt door hun dan ook met geen woord gerept.

Ik begrijp dat jij inmiddels het geschil hebt voorgelegd aan de geschillencommissie. Ik hoop dat je de uitspraak hier tzt meldt en wacht af.

Succes,

Harry

Gesloten