LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
AlainSnijders
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2021 19:06

Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door AlainSnijders »

Geachte lezer,

Ik ben boos en teleurgesteld over en dubbel slachtoffer van de autoritaire houding en onvriendelijke onprofessionele hulp en 'service' van Apple Nederland (Apple Benelux.) dat dubbel slachtoffer zijn gaat niet om mijzelf, maar om de dochter van mijn vriendin.

Waar gaat het hier om?

Haar iphone SE 2020, gekocht kort voor de zomervakantie van 2020 werd in augustus 2020 op zomerkamp in Frankrijk van haar gestolen. Na aangifte bij de franse politie kwam ergens eind vorig jaar het bericht dat de gestolen telefoon was teruggevonden, de 'dader' had de telefoon weten te gebruiken, waardoor deze werd getraceerd. Met hulp van de lokalen kwam de telefoon recent weer bij de rechtmatige eigenaar in Nederland terecht.

Blij met deze gebeurtenis wilde de dochter de telefoon weer gaan gebruiken, maar wat schetste haar verbazing. Alle gegevens van de onrechtmatige eigenaar stonden (en staan nog steeds) op de terugbezorgde telefoon. Geblokkeerd door het apple id van de 'dief' Een toestel van toen € 489,- een hoop geld voor een meisje van toen 15 jaar.

Nu was het plan om de hulp van Apple in te roepen. Apple tenslotte is een gerenomeerd bedrijf wat altijd problemen op lost. Zo gezegd zo gedaan. Er werd door mij gebeld met Apple support. Het eerste telefoongesprek, keurig, vriendelijk geholpen en duidelijke uitleg over wat er gedaan moest worden en wat Apple dan kon doen. Het laten verwijderen van het activeringsslot van het icloud account van de inmiddels onrechtmatig gewezen eigenaar.

We moesten de aankoopbon het serienummer en alle mogelijke bewijzen sturen waarna Apple de aanvraag in behandeling zou nemen. ( reactie binnen 3 dagen toegezegd) op 11 februari stuurde we dit op.

Na de 5e dag de 16e februari kwam de reactie van Apple per mail:

'Apple kan niet voldoen aan het verzoek tot het uitschakelen van het activeringsslot' 'We kunnen geen extra verzoeken of documentatie in verband met dit apparaat in behandeling nemen' 'Raadpleeg de volgende pagina's voor meer informatie over het activeringsslot en de icloud voorwaarden':

https://support.apple.com/nl/nl-nl/HT20 ... terms.html

op 16 februari direct gebeld met apple support voor uitleg. De support medewerker verbond mij door met de senioradviser. die gaf aan omdat het niet om een kind account gaat en het niet het eigen apple id van de dochter is ze dit niet kunnen verwijderen. De senior gaf aan dat we nog een keer alle bewijsstukken konden insturen dat ze er nog een keer naar zouden kijken.

tevergeefs...

Verdere uitleg komt er niet ook niet na het zoeken van contact via een andere ingang ( de Apple store in Amsterdam, waar ook het hoofdkantoor is gevestigd van Apple Benelux.

Apple support houd zich op het standpunt dat het verzoek is afgewezen en dat ze geen informatie kunnen (of willen of mogen) geven over de reden waarom.

We hebben het hier over een Iphone SE 2020 van € 489,-
Zonder de juiste hulp en actie zal deze telefoon waardeloos blijven!

Helpt u alstublieft met ingangen bij apple, tips en hints om dit probleem opgelost te krijgen.

Al vast dank.

Alain

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Kan zij niets meer met haar eigen Apple id, ook niet via icloud.com?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er was geen reisverzekering? Je kunt niet zomaar een Apple Id veranderen. En hoe zat het met de beveiligingsvragen?

sake1987

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door sake1987 »

Waar is de Iphone gekocht en door wie? Een 15 jarige kan deze aankoop niet doen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door Revoked »

Één keer draadloos contact met een iVoorhamer, en lekker door op een Android. Goedkoper ( als ze wil ) en net zo goed. Of, (veel) duurder en veel beter.

Maar die vriendin van de dochter van TS heeft zelf geen ouders/oppassers/toezichthouders om dit te regelen?
En grappig dat de dief blijkbaar wel wist hoe een iPhone kon worden gereset.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door Kokka1 »

zonder de apple ID van dochterlief kan deze telefoon nooit ontgrendeld zijn en opnieuw zijn ingesteld.
ik zie eigenlijk twee mogenlijkheden, Dochter heeft de telefoon zelf ontgrendeld, misschien heeft ze hem gewoon stiekem verkocht of de telefoon die terug gekomen is was helemaal niet van haar, dan heeft ze nu dus gewoon een gestolen telefoon bij zich

sake1987

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door sake1987 »

sake1987 schreef:
27 feb 2021 21:27
Waar is de Iphone gekocht en door wie? Een 15 jarige kan deze aankoop niet doen?
Zou ook graag antwoord op mijn vraag willen,
er is een reden waarom Apple moeilijk doet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Revoked schreef:
28 feb 2021 01:08
Één keer draadloos contact met een iVoorhamer, en lekker door op een Android. Goedkoper ( als ze wil ) en net zo goed. Of, (veel) duurder en veel beter.
Je bedoelt dat Android zo lek is als een mandje in geval van misbruik? Dat Apple dit doet is gewoon security. Maar goed, als je het prima vindt dat iemand die een Android toestel jat op makkelijke manier gebruik kan gaan maken van dat ding, be my guest.

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door Pensionado »

Mijn ervaring met Apple support en ook van mensen in de omgeving is perfect. Alle tijd wordt genomen om een probleem op te lossen.
In dit geval lijkt het mij raadzaam om een afspraak te maken met de Apple Store in Amsterdam, rekeningen, telefoon, proces verbaal onder de arm en dan wordt het zeker opgelost. Dat er goed nagedacht is door Apple hoe te handelen bij diefstal of vermeende diefstal stelt mij gerust.

MikeM
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2021 12:34

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door MikeM »

het is onmogelijk om dit activatielock eraf te krijgen. Zonder de inspanning van de persoon in Frankrijk wiens Apple account nu gekoppeld is aan de iPhone.
Die is de enige die dit voor haar kan regelen.

Het is wel een raar verhaal, de ‘dief’ in Frankrijk kan zijn account alleen maar koppelen aan de telefoon als je stiefdochter haar Apple account heeft ontkoppelt van de telefoon.
Of de dief is heel erg slim en hij heeft hij het wachtwoord en mailadres van haar Apple account weten te raden en heeft hij de 2 factor authentication weten te gebruiken om daarna de telefoon te resetten naar fabrieksinstellingen, waarna hij de telefoon kan gebruiken en instellen als nieuwe telefoon. Het lijkt er op dat hij dat laatste heeft gedaan, gezien zijn account nu gekoppeld is aan de iPhone. Maar of hij dat via de wijze heeft gedaan die ik als tweede aangaf is zeer onwaarschijnlijk.

Het is me wel onduidelijk hoe en wie de telefoon heeft kunnen traceren, deze was immers niet meer gekoppeld aan het account van je stiefdochter. Ik neem aan dat jullie na de diefstal geprobeerd hebben de telefoon te traceren via find my iPhone n eventueel geblokkeerd dan wel leeg hebben gemaakt op afstand.
Wie zijn de lokalen die zo behulpzaam zijn geweest in dit verhaal. Ik vraag me ook af welke gegevens van de dief er op staan, want het lijkt me niet mogelijk voor jullie de telefoon te unlocken of is de toegang niet beveiligd met een code dan wel via de vingerafdruk scanner?

Hoe dan ook is het voor Apple onmogelijk om dit activatielock eraf te halen. Zij kunnen jullie hier echt niet mee helpen.
Dat maakt de activation lock ook zo goed bij een diefstal van een iPhone, een dief heeft er in principe niets aan, want hij kan er niets mee doen.
Laatst gewijzigd door MikeM op 07 mar 2021 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Apple heeft gewoon een punt. Heel vreemd dat de eventuele dief de iPhone heeft kunnen ontgrendelen en los kunnen koppelen van dochters id, daar klopt gelijk al iets niet.

Als je zeker bent van je zaak (en ooit nog terugkomt hier nu je je gal hebt gespuwd) is het geen slecht idee om even fysiek naar een officiele Apple Store te gaan en te proberen het daar op te lossen.

Netjes blijven, uitleggen, mijn ervaringen in de Stores zijn uitsluitend positief.

sake1987

Re: Uitschakelen activeringsslot op Iphone

Ongelezen bericht door sake1987 »

TS heeft zich 26 februari ingeschreven heeft dezelfde dag nog 1 x gekeken.
Waarschijnlijk waren de vragen die wij stelden om duidelijkheid te krijgen te veel.

Gesloten