LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Uitgegeven: 6 juni 2006 08:32
Laatst gewijzigd: 6 juni 2006 08:44

HILVERSUM - De straling van UMTS-masten is niet gevaarlijk. Dat blijkt volgens staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) uit een onderzoek waartoe de Nederlandse regering opdracht had gegeven. Hij zei dinsdag in RTL Nieuws dat uit het Zwitsers onderzoek "ondubbelzinnig blijkt dat er geen gevolgen voor de gezondheid van mensen zijn aan te tonen."

Veel gemeenten weigerden tot nu toe UMTS-masten te plaatsen omdat TNO eerder had geconcludeerd dat UMTS-antennes bij mensen kunnen leiden tot duizeligheid en tintelingen. Van Geel gaat ervan uit dat gemeenten nu wel toestemming geven om de masten te plaatsen.


UMTS is een nieuwe techniek voor onder meer telefonie, die gebruikers meer mogelijkheden biedt, waaronder snelle internetdiensten.
Zijn we dan eindelijk van het gezeur af?

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door ?? »

NEe, het is nu wachten op de eerste complot theorieën.

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door dds »

Die zijn er dus nu al, kijk maar op teletekst pagina 316. Daar zegt al iemand dat het op voorhand al wel bekend was dat deze uitslag zo zou komen, het onderzoek werd immers betaald door diverse overheden!

Ach ja, voor sommigen kan je het toch nooit goed doen, het gezeur zal dus wel door blijven gaan.

skippy
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:14

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door skippy »

asbest was ook niet gevaarlijk zei men in de jaren 60 inmiddels weet men wel beter,ik denk zelf dat alle straling wel eens niet zo goed voor
het menselijk lichaam kan zijn. maar dat is een veronderstelling de tijd zal het moeten leren.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door ?? »

Ja, treinen waren ook gevaarlijk, dacht men ooit. Naar nu blijkt is een trein alleen gevaarlijk als je er voor springt ;).

Het Zwitserse onderzoek toont overigens heerlijk de placebo effecten van straling aan. De overgevoeligheid die sommige mensen claimen voor dergelijke straling slaat dus in veel gevallen nergens op (wat overigens ook blijkt uit het feit dat de mensen in kwestie veelal claimen nergens last van te hebben als ze hun huis volplakken met folie, terwijl het onmogelijk is om je huis dermate dicht te plakken dat er geen straling meer doorheen kan. Een klein kiertje en de veldsterkte is net zo hoog als zonder folie).

Over lange termijns effecten kun je overigens niets zeggen. Gezien de ervaringen uit het verleden - met andere zendmasten - kun je echter rustig stellen dat de kans dat er geen effecten zijn op de langere termijn groter is dan de kans dat er wel effecten zijn. Ongeveer 95 versus 5%.

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door Morrigan »

Heb ook een keer het verhaal gehoord dat ze ergens een mast hadden geplaatst (ben ff kwijt welke gemeente) en dat mensen vervolgens allerlei klachten bleken te hebben. Maar...... later bleek dat de mast nog niet aanstond!!!!! Hoezo placebo-effect?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Mensen zijn tegenwoordig al zo hysterisch over dit soort dingen dat mensen al klachten beginnen te krijgen als er zelfs maar gesuggereerd wordt dat er een mast geplaatst gaat worden.

Terwijl nu voor eens en voor altijd is aangetoond dat straling van UMTS masten niet schadelijk is en ook nooit geweest is.

Maar ja je moet toch iets doen om je subsidie binnen te krijgen......

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door Morrigan »

Ik ben een keer naar een bijeenkomst geweest waar mensen kwamen klagen over UMTS-straling. Ik had ook wat te klagen. Nl. dat ik op veel plaatsen nog veel te weinig dekking heb voor mijn UMTS-telefoon! :D Werd me niet door iedereen in dank afgenomen! :D

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ha ha ha ha dat zijn de betere acties Morrigan, dat zal die zeurpieten leren.

Libel
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 nov 2004 02:17

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door Libel »

Hoop dat alle klagers over UMTS masten gisteren ook de verklaring van TNO hebben gehoord waarin deze toegaf dat het onderzoek wat zij hadden gedaan niet correct was.
Als reden te weinig testpersonen en ze waren als eerste met een onderzoek naar de effecten ervan. Dit moet in mijn ogen toch des te meer een reden zijn om alles meer dan dubbel te testen voordat je een oordeel over iets geeft.

kajan
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2006 23:28

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door kajan »

Placebo-klagers zijn er overal ... :roll:

persoonlijk denk ik dat al die straling (niet alleen van die masten) niet goed voor ons kan zijn.

er zijn vele onderzoeken (o.a. in de VS) die aantonen dat straling wel schadelijk is en er zijn net zo veel onderzoeken die tot een andere conclusie komen.

in een onderzoek wordt geprobeerd het te onderzoeken onderwerp te isoleren .. dit werkt mooi op papier maar niet in de praktijk ... want wij lopen ook door de vervuilde lucht en eten bespoten voedsel etc.

Voorlopig heet het dus: er is geen gevaar voor de volksgezondheid
(en ook geen gevaar voor al die investeerders en bedrijven)

... en wie zal later al met zekerheid kunnen zeggen dat hij zijn bochel of zijn hamerteen of wat dan ook van de UMTS-straling heeft gekregen :wink:

corvanbaalen
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2006 16:18

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door corvanbaalen »

Ik heb eens in een volle zaal vol van die hysterische mensen de plaatsing van een GSM-mast moeten verdedigen. Geen beginnen aan!
Het fanatiekste was een mevrouw, die zelf op het industrieterrein een bedrijf heeft waar metaal wordt bewerkt.
Later vertelde iemand mij dat ze daar werken met radiografisch bestuurde frais- en draaibanken!
Toen ik hen vroeg of ze ook zo'n last hadden van de BBC, en ter demonstratie een draagbare radio aanzette, afgestemd op de korte-golf zender van de BBC, wisten ze niet waar ik het over had.
En dan praten we nog niet over de honderden andere "stralingsgolven" waar we de hele dag in zitten/lopen/rijden.
Radar bv. en enkele honderden TV-zenders, duizenden radiozenders enz.
Om over de gevaarlijkste straling nog maar te zwijgen!
Want die komt er aan, deze week. De ZON!
Ga maar lekker gezond op het strand liggen bakken, klagers. Dan weet je tenminste zeker dat je een verhoogd risico op (huid-)kanker krijgt.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zodra mensen het woord straling horen of lezen, gaan ze automatisch op tilt, terwijl ze zich niet realiseren dat je dag in dag uit 24 uur per dag omgeven wordt door allerlei soorten straling, van radio en tv tot aan zonnestraling.

Als zelfs TNO al toegeeft dat het eigen onderzoek niet goed was, dan hebben we helemaal geen reden meer om te klagen en kunnen alle zogenaamde "stralingsslachtoffers" zich per direct melden bij het gesticht.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door ?? »

Tja, zo heb ik eens iemand gesproken die bij hoog en laag volhield last te hebben van UMTS. Met een DECT telefoon (!) was volgens meneer echter niets mis...

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door karr-2 »

Terwijl je dan de straling praktisch tegen je hoofd aan hebt, maar daar hebben ze dan geen last van.

En als je de mensen verteld wat ze allemaal zouden moeten missen zonder straling, dan praten ze wel anders.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door queenfan »

Maar deze mensen die klagen hebben wel een magnetron, een wekkerradio enz alsof daar geen straling vanaf komt.
Morrigan
Geplaatst op: 07 Jun 2006 17:14 Onderwerp:

Ik ben een keer naar een bijeenkomst geweest waar mensen kwamen klagen over UMTS-straling. Ik had ook wat te klagen. Nl. dat ik op veel plaatsen nog veel te weinig dekking heb voor mijn UMTS-telefoon! Werd me niet door iedereen in dank afgenomen!
En dat noem ik nu humor :D :D :D

killiebillie
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 apr 2006 20:56

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door killiebillie »

Ik werk zelf in de telecom en het valt mij op dat een hele hoop mensen zeuren over straling, maar ze willen wel allemaal een mobiele telefoon, ik ben die hypocrieten onderhand zat. Ik heb meer last van hen, als zij ooit van die straling zullen hebben

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door karr-2 »

En gelijk heb je. Mensen zeuren zichzelf helemaal gek over straling, maar zodra ze horen wat ze er voor moeten opgeven om zonder straling te leven, dan hoeft het ineens allemaal niet zo nodig meer.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Op het volgend "draadje" is het wat spannender!

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=41301

Morrigan
Berichten: 84
Lid geworden op: 07 nov 2005 20:15

Re: 'UMTS-straling niet gevaarlijk'

Ongelezen bericht door Morrigan »

Zucht! Sommige mensen blijven ook zeuren: http://www.planet.nl/planet/show/id=118 ... id=726412/

:?

Gesloten