Ik heb een toestel van Telfort van het merk Alcatel. Omdat het toestel ouder is dan 1 jaar wilde ik de unlock code aanvragen. Echter het is me niet gelukt die te krijgen van Telfort. Zij stellen mij vragen waarop ik geen antwoord weet. Ten tijde dat ik dit toestel gekocht had, heb ik de prepaid kaart er uitgedaan en er een abonnement simkaart van Telfort gebruikt. Nu wil ik het toestel gebruiken voor Aldi Prepaid. Echter die simkaart kan er wel in maar dan dien je een bepaalde code in te voeren.
Telfort vraagt mij om deze gegevens:
Geachte heer student 538,
Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.
Vervelend dat u uw toestel nog niet simlockvrij heeft kunnen maken.
Onze excuses hiervoor.
Om uw unlockcodes op te kunnen zoeken hebben wij nog informatie nodig:
- Uw Telfort telefoonnummer.
- Uw merk en type toestel.
- Uw simkaartnummer.
Met deze gegevens helpen wij u graag verder.
Extra informatie over de simlock:
Een simlock op uw toestel zorgt ervoor dat uw toestel niet werkt met een simkaart van een andere telecomaanbieder.
De simlock kan worden verwijderd met behulp van de unlockcode.
In afwachting van uw reactie.
Heeft Telfort echt deze gegevens benodigd om het toestel simlock vrij te kunnen maken? Dat zij het merk en type toestel willen weten kan ik me voorstellen. Maar ook het simkaart nummer en telefoonnummer daarvan? Mag Telfort weigeren om de code af te geven als jij het simkaart en GSM nummer niet meer hebt? Ik heb hun het IMEI nummer gegeven ik dacht dat dit wel afdoende zou zijn.
Laatst gewijzigd door student538 op 13 mar 2012 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste providers (waaronder Telfort) geven pas kosteloos de unlockcodes als het toestel meer dan een jaar op hun netwerk is gebruikt.
Dat kunnen ze alleen controleren d.m.v. het telefoonnummer of simkaartnummer, vandaar dat ze deze nodig hebben.
Anders kopen klanten een super goedkoop telefoontje bij de ene provider en nemen dan een nog goedkopere simkaart bij de andere provider. Dat is ook het hele idee achter de simlock.
De vraag is of dit mag. De Opta zegt gewoon na 1 jaar dient de provider de code af te geven daar staat niet bij dat je ook in dat jaar met dat toestel gebruik moet maken van het netwerk van KPN (= Telfort). Ik heb de prepaid kaartje opgebruikt en weggegooid. Vervolgens heb ik daar abonnement van Telfort ingehad.
Of het mag weet ik niet, maar het lijkt me wel dat jij moet aantonen dat je het toestel bij Telfort hebt gekocht en dus minimaal 1 jaar hebt.
Dit kan o.a. worden aangetoond d.m.v. de aankoopbon, het telefoonnummer of het simkaartnummer. Als je deze niet hebt kan Telfort niet controleren of jij het toestel al langer dan een jaar hebt en zodoende zullen zij de code niet verstrekken.
Als je destijds je simkaart hebt geregistreerd voor bonustegoed zou je eventueel kunnen kijken of ze op basis van je persoonlijke gegevens nog kunnen achterhalen welk telefoonnummer je had.
student538 schreef:De vraag is of dit mag. De Opta zegt gewoon na 1 jaar dient de provider de code af te geven daar staat niet bij dat je ook in dat jaar met dat toestel gebruik moet maken van het netwerk van KPN (= Telfort). Ik heb de prepaid kaartje opgebruikt en weggegooid. Vervolgens heb ik daar abonnement van Telfort ingehad.
Nee dit mag zeker niet. Na 1 jaar dient Telfort kostenloos mee te werken aan het unlocken van je telefoon. Je dient alleen te bewijzen dat je de telefoon langer dan 1 jaar in bezit hebt en dat je het bij telfort hebt gekocht. Wat jij vervolgens in dat jaar met je telefoon hebt gedaan is van generlei relevantie.
olaf79 schreef:Je dient alleen te bewijzen dat je de telefoon langer dan 1 jaar in bezit hebt en dat je het bij telfort hebt gekocht.
Inderdaad. en daar heeft Telfort de gevraagde gegevens voor nodig...
Anders kan iedereen toch wel een prepaid kopen en de volgende dag naar Telfort mailen dat ze hem al een jaar hebben en graag een unlockcode ontvangen? Een prepaid wordt nou eenmaal niet op naam geregistreerd bij Telfort, dus de enige manier waarop ze kunnen checken of je hem al een jaar hebt is door te kijken wanneer het nummer geactiveerd is.
student538 schreef:Ten tijde dat ik dit toestel gekocht had, heb ik de prepaid kaart er uitgedaan en er een abonnement simkaart van Telfort gebruikt.
Het probleem is dus dat student538 het prepaid nummer niet weet. Vandaar de vraag om het toenmalige 06-nummer wat student538 bij zijn Telfort abonnement had.
student538 schreef:Ten tijde dat ik dit toestel gekocht had, heb ik de prepaid kaart er uitgedaan en er een abonnement simkaart van Telfort gebruikt.
Het probleem is dus dat student538 het prepaid nummer niet weet. Vandaar de vraag om het toenmalige 06-nummer wat student538 bij zijn Telfort abonnement had.
Ik heb hier wel het simkaart nummer liggen van het abonnement wat ik had bij Telfort. Derhalve heb ik het prepaid nummer niet meer die heb ik alleen opgemaakt.
Ik heb hier wel het simkaart nummer liggen van het abonnement wat ik had bij Telfort. Derhalve heb ik het prepaid nummer niet meer die heb ik alleen opgemaakt.
vraag van Telfort:
Vandaar de vraag om het toenmalige 06-nummer wat student538 bij zijn Telfort abonnement had.
Daar vragen ze om, neem aan dat je dat nu even doorgegeven hebt? Ze vragen om je abonnement nummer en nietom je prepaid nummer.
Ik weet dat je smult van het aanzwengelen van ellenlange discussies maar wellicht is alles op te lossen door je abonnement nummer door te geven aan Telfort.?
Ik heb hier wel het simkaart nummer liggen van het abonnement wat ik had bij Telfort. Derhalve heb ik het prepaid nummer niet meer die heb ik alleen opgemaakt.
vraag van Telfort:
Vandaar de vraag om het toenmalige 06-nummer wat student538 bij zijn Telfort abonnement had.
Daar vragen ze om, neem aan dat je dat nu even doorgegeven hebt? Ze vragen om je abonnement nummer en nietom je prepaid nummer.
Ik weet dat je smult van het aanzwengelen van ellenlange discussies maar wellicht is alles op te lossen door je abonnement nummer door te geven aan Telfort.?
gr Henk
Technisch gezien is het imei nummer (en ter controle het merk en type) voldoende om een unlock code te genereren. De lock code heeft niks met simkaartnummers, pre-paid nummers, 06 nummers of wat dan ook te maken. De lockcode is gebaseerd op het imei nummer dat er af fabriek in zit. Dat nummer is in de telfort database gekoppeld aan een unlock code en deze dienen ze te geven.
Telfort is nu bezig met bewust of onbewust treineren van de zaak, terwijl het imei nummer het enige is dat ze nodig hebben om hun wettelijk plicht te vervullen waarin staat dat ze na 1 jaar kostenloos de unlock code dienen te verstrekken.
olaf79 schreef:
Technisch gezien is het imei nummer (en ter controle het merk en type) voldoende om een unlock code te genereren. De lock code heeft niks met simkaartnummers, pre-paid nummers, 06 nummers of wat dan ook te maken. De lockcode is gebaseerd op het imei nummer dat er af fabriek in zit. Dat nummer is in de telfort database gekoppeld aan een unlock code en deze dienen ze te geven.
Telfort is nu bezig met bewust of onbewust treineren van de zaak, terwijl het imei nummer het enige is dat ze nodig hebben om hun wettelijk plicht te vervullen waarin staat dat ze na 1 jaar kostenloos de unlock code dienen te verstrekken.
Natuurlijk heb je aan het imei-nummer genoeg om hem te unlocken.
Telfort heeft alleen het telefoonnummer nodig, zodat TS kan bewijzen de telefoon een jaar in zijn bezit te hebben.
Dit is geen treiteren van Telfort, maar ze volgen netjes de regels.
Telfort en enkele anderen hebben naast het Imei nr ook de oorspronkelijke kaart nummer nodig.
Ik moest het zelfs uitvoeren met die oude verlopen kaart in toestel, anders werkte de code niet.
Dit is gedaan om te voorkomen dat de luxe prepaid voor sim only abonnement gebruikt gaat worden.
Enkele bel winkels doen het simlock vrij maken voor €5,- andere €10,- of ze weten een adresje die het wel doet...
Zelfs vlak na aankoop doen sommige het al.....
dus niets jaar wachten.