LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
IreneTessa
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2018 10:28

Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door IreneTessa »

Heeft iemand een idee hoe dit moet worden aangepakt?

Sinds juni jl. heeft onze zoon van 13 zelf een nieuwe apple Se telefoon gekocht via Mobiel.nl.
Vanaf het moment dat hij deze in gebruik nam zijn er kosten voor sms-diensten afgeschreven van zijn abonnement die al in de eerst factuur opliepen tot 37,50 euro. De volgende factuur staat ook al weer vol met overige kosten. Voorheen had hij daar geen last van. Hij heeft ook geen enkel sms-je ontvangen.
Wij hebben natuurlijk de Provider(T-Mobile gevraagd hoe dit kan en die hebben alle diensten van derden geblokkeerd op zijn nummer. Zij hebben ons een onderzoeksaanvraagformulier op gestuurd die moest worden ingevuld en daarop staat dat zij daar 4 weken over zullen doen. Voor iedere factuur een apart formulier. Zij adviseerden ons ook om STOP te sms-en naar het nummer. Daarop kregen wij de reactie dat er geen abonnement is met de dienst???

[ongefundeerde passage verwijderd door moderatie]
Ik lees online dat deze manier van geld afhandig maken al jaren aan de gang is. Hoe is dit mogelijk. Zelfs op deze site vind ik een artikel uit 2011 waarin staat dat dit zou zijn aangepakt. Allerlei providers(tele2-vodafone-telfort-kpn-simiyo-ben, etc...) hebben hiermee te maken en moeten ontevreden klanten te woord staan. Sla de handen ineen en pak deze oplichters gezamenlijk aan. Alles blokkeren en per actie mogen kiezen of je wel of niet wilt betalen.
De mobiel gebruikers worden eigenlijk ongewild steeds jonger. Zelfs volwassenen zijn hier niet tegen opgewassen.
iemand nog een ander idee om dit te voorkomen?
Laatst gewijzigd door Radar op 07 aug 2018 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde passage verwijderd

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een sms dienst komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. En dat mobiele telefoongebruikers steeds jonger worden zijn de ouders zelf bij.
Hoe weet u dat uw zoon geen smsje ontvangen heeft? Bij het aangaan van een betaalde dienst krijgt men een sms. Als deze verwijderd wordt is het makkelijk zeggen dat er niets ontvangen is.
Via https://www.payinfo.nl/ kunt u opvragen welke betaaldiensten er gekoppeld zijn aan het telefoonnummer en kunt u ook alles stopzetten.

Maar u kunt aantonen dat uw zoon opgelicht is? Dan meteen aangifte gaan doen. Als u daar geen bewijs tegen heeft is het niet verstandig dat soort dingen te roepen. in 9 van de 10 keer is het echt de telefoongebruiker die zich zelf aanmeld.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw zoon heeft geen abonnement, maar u. Kinderen kunnen geen abonnement afsluiten. Bij T -mobile kunt u simpel in hun app aangeven wat wel en niet mag met dat abonnement.

stofzuigertje

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kreeg hij naast toestel ook een nieuw nummer?

Die worden na enige tijd weer opnieuw uitgegeven en dan is dit van de vorige eigenaar van dit nummer....
Ze moeten wel een schoon nummer geven en als vanaf eerste uur gelijk dit al binnen kwam lijkt me dit van vorige nummer eigenaar en dat kan T mobile zien en oplossen en volledig vergoeden...
Dus hoeveel tijd tussen aanzetten en binnenkrijgen eerste SMSje?

Vraag dus even het tijdschema van activeren dit telefoon nummer en de eerste binnengekomen SMS en waarom hij geen eerste keer kreeg!
Ik verwacht dus dat niet jou zoon maar de vorige nummer eigenaar de oorzaak is....

Verder is het handig even Tmobile tevens te vragen om hun kant ook hier even te beantwoorden... vermoedelijk krijg ik dan.....?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door sylvesterb »

IreneTessa schreef: Ik lees online dat deze manier van geld afhandig maken al jaren aan de gang is. Hoe is dit mogelijk.
Zoals je bij alle klachten/voorbeelden leest gaat het altijd om minderjarige. Praktijk is dat ze zich hebben aangemeld voor een betaaldienst, niet bewust van de gevolgen. Hoe vervelend dan ook maar 8877 is een legale betaaldienst en daarom niet te blokkeren door de provider. Je kunt we een formulier invullen voor vergoeding dan moet 8877 aantonen dat je een aanmelding hebt gedaan. Helaas kunnen dit soort aanmeldingen ook gebeuren door win acties online.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik kan bewijzen dat dit soort praktijken via socialmedia-platforms worden getriggerd. De onwetende gebruiker kan zò aan een aantal diensten activeren, die óók nog eens aan elkaar gekoppeld zijn.
Mijn zoon heeft er helaas mee te maken gehad, had ook idd niets geaccepteerd. Maar trof helaas een malware-app in zijn foon aan.
Metadata liegt niet, en door de juiste acties te ondernemen heb ik het een paar diensten behoorlijk lastig gemaakt. Maar goed, ze laten dat bv-tje klappen en gaan door met een ander.
Helaas voor de kids moeten ze nu ook via mijn bedrijfsnetwerk internetten ed. "Helaas", omdat ik nu alles voorbij kan zien komen. Niet dat ik dat doe, maar onze beveiliging is beter dan de standaard.
En ook ben ik nog steeds van mening dat het niet normaal is dat een derde partij zomaar geld kan innen via een telefoonrekening. Leuk bedacht, maar veel te fraudegevoelig. En inmiddels ook achterhaald qua techniek.

IreneTessa
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2018 10:28

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door IreneTessa »

Hij heeft zijn nummer behouden dus daar kan het niet aan liggen. (Stofzuigertje) Iemand suggereert dat hij de smsjes heeft gewist maar
hij heeft geen enkele sms ontvangen. We hebben sms stop gestuurd naar 8877. De reactie daarop was dat er geen abonnement is.?!? maar tóch is er geld afgeschreven sylvesterb..dat is toch anders dan jij omschrijft. Ik begrijp best dat een jongere niet verantwoordelijk kan zijn. Maar de maatschappij is nu eenmaal zo dat kinderen ook steeds meer op mobiele apparaten zitten.
Er zijn in mijn onderzoek ook veel volwassenen die te maken hebben met dit fenomeen.
Bedankt Revoked voor jouw input. We gaan ermee aan de slag en hopen op een duidelijke uitkomst.
Hij heeft 1 app waarop hij speelt en dat is Fortnite. Als het daaruit voortkomt dan is het helder. Ik wil graag weten hoe het zo is ontstaan zodat het voorkomen kan worden.
Ergens is het mis gegaan en ik probeer mijn vinger erop te krijgen.. het zal wel door of dat zijn is niet helder genoeg. Revoked... wat zijn de juiste acties voor mij? T- mobile stelt een onderzoek in..

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u de app van T-mobile al gedownload en daarin de blokkades geactiveerd?

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

IreneTessa schreef: Hij heeft 1 app waarop hij speelt en dat is Fortnite. Als het daaruit voortkomt dan is het helder. Ik wil graag weten hoe het zo is ontstaan zodat het voorkomen kan worden.
Bij Fortnite kun je wel in-app aankopen doen. Heeft hij soms in-app aankopen gedaan zonder dat hij dat door had?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En payinfo inmiddels gecontroleerd?

Rarnammon
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 sep 2015 22:14

Re: Vast aan ongewenste sms-diensten (8877-Netsmart-250)

Ongelezen bericht door Rarnammon »

Lady1234 schreef:Hebt u de app van T-mobile al gedownload en daarin de blokkades geactiveerd?
Wanneer je T-Mobile belt met vragen over een ongewenste sms-dienst wordt er standaard direct een blokkade gezet daarop, dus verwacht ik dat deze wel al zal zijn geplaatst.
Dat kan ook direct een reden zijn waarom de sms-dienst zegt dat er geen abonnement is. Aangezien er geen tijdslijn wordt genoemd door TS, kan het zijn dat er één of meerdere dagen tussen het bellen met T-Mobile en het stopzetten via SMS heeft gezeten. In die tussenliggende periode kan de sms-dienst hebben geprobeerd weer kosten te declareren waarbij de blokkade werd opgemerkt. Aangezien dan niet meer wordt betaald voor de diensten, zetten zij het abonnement direct al stop.

Gesloten