LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Kootje70
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018 22:06

Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Kootje70 »

Hallo,
Mijn zoon is internationaal chauffeur en zit van maandagmorgen t/m vrijdagavond in het buitenland. Regelmatig moet hij wachten om te laden of gelost te worden. En ook 's avonds verblijft hij veel in zijn cabine. In die dode momenten kijkt hij graag naar Youtube, tv, of streamt vanaf Netflix. Voorheen had hij RobinMobile, dat is overgegaan naar BudgetMobile. In Nederland heeft hij onbeperkt internet, maar over de grens heeft hij max. 12GB.
Het gevolg is, dat de eerste week zijn data alweer op is.
In een zoektocht langs verschillende providers krijgen we te horen, dat het europees is geregeld, dat buit de grens je data gelimiteerd wordt. Dit om misbruikt te voorkomen.
Maar als ik in Duitsland kijk naar Deutsche Telekom, https://www.telekom.de/mobilfunk/tarife ... at-overlay , dan staat daar niets over die begrenzing. In een chat met een medewerker ervan, werd aangegeven, dat je wel woonachtig moet zijn in Duitsland om een abonnement af te sluiten. Of anders het te regelen via iemand die in Duitsland woont.
Wat ik vreemd vind: Waarom kun je in Duitsland wel onbeperkt internet voor Europa afsluiten en hier niet...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie bij dat duurste abonnement in Duitsland toch ook een beperking van 32 G buiten Duitsland.

Frankhof
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 jun 2019 21:20

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Frankhof »

Provider mogen bij abonnementen zonder data-limiet voor het gebruik in het buitenland wel een datalimiet stellen. Volgens mij doen alle providers dit ook.

Ik heb even een snelle check gedaan bij verschillende unlimited abonnementen. Dit zijn de EU limieten buiten Nederland:
KPN: 22 GB
T-Mobile: 18 GB
Tele2: 15 GB
Budget: 12 GB
(bron: https://www.kieszeker.nl/mobiel/unlimited-data/)

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door JozJan »

Tja, de sterke lobby van de Telecomsector... De 'gratis' roaming binnen de EU is er wel door gekomen, maar niet zonder voorwaarden. Providers mogen voorwaarden stellen (datalimiet) aan gebruik buiten het thuisland. En dat doen ze dus ook.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door berndv »

Kootje70 schreef:
28 aug 2020 12:10
Maar als ik in Duitsland kijk naar Deutsche Telekom, https://www.telekom.de/mobilfunk/tarife ... at-overlay , dan staat daar niets over die begrenzing.
dan moet u beter lezen, of zorgen dat uw Duits beter wordt:
In der Roaming-Ländergruppe 1 sind das Telefonieren, Versenden von SMS sowie die Datennutzung im Ausland ausschließlich für eine vorübergehende
vertaling:
In roaming-landgroep 1 is bellen, sms'en en data gebruiken in het buitenland slechts voor een tijdelijke periode gebruik toegestaan.
Ook geven ze het aan bij de regels omtrent roaming:
Wenn ein Kunde in einem Zeitraum von 4 Monaten mehr Tage im EU-Ausland als im Inland verbringt und mehr Minuten, SMS oder Daten verbraucht als im Inland, darf ein Roaming-Aufschlag erhoben werden.
Als een klant in een periode van 4 maanden meer dagen in een ander EU-land dan in Duitsland doorbrengt en meer minuten, sms'en of data verbruikt dan in Duitsland, kan er een roamingtoeslag in rekening worden gebracht.
En ook voor de onbeperkte abonnementen hebben ze beperkingen:
Sonderregelung für Tarife mit unbegrenztem Datenvolumen (Fair Use Policy)

Für Tarife mit unbegrenztem Datenvolumen (d. h. keine Reduzierung der Surfgeschwindigkeit nach Überschreiten des Inklusiv-Volumens) hat die EU-Kommission eine Obergrenze definiert. Wenn diese Grenze überschritten wird, darf auch nach dem 15.06.2017 ein Roaming-Aufschlag erhoben werden.
vertaald:
Speciale regeling voor tarieven met onbeperkt datavolume (Fair Use Policy)

De EU-commissie heeft een bovengrens gedefinieerd voor tarieven met een onbeperkt datavolume (dwz geen vermindering van de surfsnelheid na overschrijding van het inbegrepen volume). Als deze limiet wordt overschreden, kan er na 15 juni 2017 ook een roamingtoeslag worden geheven.
Ik begrijp dat Duits een vreemde taal is, maar ga geen beweringen doen die niet waar zijn, als je de taal niet voldoende machtig bent.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, als je er in het buitenland 12GB per week doorheen stookt wordt het wel een uitdaging ja. En als je dan ook nog voor een budgetaanbieder hebt gekozen, zit je ook nog onderaan de markt qua limiet.

Misschien toch eens nadenken over de vraag hoe je met minder dataverbruik toch iets leuks kunt doen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Je kunt wellicht, in het buitenland, ook genoegen nemen met een iets lagere streaming kwaliteit.
Waarmee het dataverkeer een stuk lager zal worden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of een abonnement met een hogere limiet nemen, of twee abonnementen nemen. Het is maar net hoe belangrijk je je filmpjes vindt. Als je buitenproportioneel verbruikt, mag je daar ook extra voor betalen.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door riddert »

@Kootje,
Er zijn ook chauffeurs die een fiets bij zich hebben, wandelschoenen, een boek....er zijn toch zat andere dingen te bedenken om toch genoeg te hebben aan de beschikbare data op de telefoon?
Het is immers niet verplicht om in de cabine te blijven, je mag er ook uit om een blokje, of iets meer, om te gaan. Ook nog gezond voor iemand met een zittend beroep.

Kootje70
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018 22:06

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Kootje70 »

@berndv:
Duits is inderdaad niet mijn sterkste kant. Vandaar dat ik een chat was begonnen met de helpdesk. Die vertelde mij, dat ook buiten Duitsland onbeperkt streamen mogelijk is.
Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
28 aug 2020 14:25
Moneyman schreef:
28 aug 2020 14:19
Misschien toch eens nadenken over de vraag hoe je met minder dataverbruik toch iets leuks kunt doen.
Lego?
Wat mij betreft volmondig JA :D

Of pak een boek ofzo... ga puzzelen... een rondje lopen... een cursus doen... verzin het maar. Hoe deden vrachtwagenchauffeurs dat tot een paar jaar geleden? Die hadden uberhaupt geen internet.

Kootje70
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018 22:06

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Kootje70 »

Mijn zoon deed vroeger veel aan sport, misschien inderdaad een idee om dit op te pakken.
Hij is 19, dus Lego zal niet zo zijn interesse hebben. En die grote bouwpakketten is ook niet handig in de cabine.
Budgetaanbieder... Hij had eerst RobinMobile. Toen was er nog geen limiet in het buitenland. Maar het zal wel een andere provider worden.
Lagere streamingkwaliteit is ook een goede.
Als hij het weekend weer thuis is alle mogelijkheden (opnieuw) bespreken.
Alvast bedankt voor de ideeën en het meedenken.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
28 aug 2020 14:31
fonsflons schreef:
28 aug 2020 14:25
Moneyman schreef:
28 aug 2020 14:19
Misschien toch eens nadenken over de vraag hoe je met minder dataverbruik toch iets leuks kunt doen.
Lego?
Wat mij betreft volmondig JA :D

Of pak een boek ofzo... ga puzzelen... een rondje lopen... een cursus doen... verzin het maar. Hoe deden vrachtwagenchauffeurs dat tot een paar jaar geleden? Die hadden uberhaupt geen internet.
Of als het toch netflix moet worden, haal dan gewoon een paar series/films offline zolang men nog in Nederland zit zodat deze zonder verbinding gekeken kan worden En vernieuw de series/films bij terugkomst.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Idem voor muziek. Scheelt bakken met data.

Kootje70
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2018 22:06

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door Kootje70 »

JozJan schreef:
28 aug 2020 13:04
Tja, de sterke lobby van de Telecomsector... De 'gratis' roaming binnen de EU is er wel door gekomen, maar niet zonder voorwaarden. Providers mogen voorwaarden stellen (datalimiet) aan gebruik buiten het thuisland. En dat doen ze dus ook.
Dan hebben ze het niet goed afgesproken in NL/EU.
Dat betekent, dat kleine landen "gediscrimineerd" worden. Oftewel het vak van internationaal chauffeur.
Want omdat die over de grens gaan, worden ze gelimiteerd. Iemand in Frankrijk of Duitsland heeft dus veel meer digitale bewegingsruimte.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dit soort plafonds is er oa in de bepalingen bij gekomen, omdat anders het wel erg lucratief wordt om in het goedkoopste EU land een onbeperkt data abonnement af te sluiten, en dat in je eigen land, permanent roamend, te gebruiken. Dat zou betekenen dat Telco's in andere landen ineens hun businessmodel met daarin erg duurbetaalde nationale 3/4/5G licenties, zien imploderen. Verder is de regeling bedoelt voor consumenten, en dit zou je ook een soort van zakelijk iets kunnen noemen, want hij is onderweg voor zijn werk. Maar goed, sowieso kan je volgens mij steeds meer series offline bekijken, dus thuis op WiFi downloaden naar het device in kwestie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Waarom beperking mobiel data buiten Nederland?

Ongelezen bericht door berndv »

Kootje70 schreef:
28 aug 2020 14:25
@berndv:
Duits is inderdaad niet mijn sterkste kant. Vandaar dat ik een chat was begonnen met de helpdesk. Die vertelde mij, dat ook buiten Duitsland onbeperkt streamen mogelijk is.
Bedankt voor het duidelijke antwoord.
was ook niet als kritiek bedoeld, mijn Duits is ook niet heel sterk, moest het ook door google translate heen halen om het goed te kunnen begrijpen. Maar ik wist dat de regel over roaming een Europese was, moest het er alleen nog uit zien te halen.

Gesloten