LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone vraagt nog even € 370.40

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
leonmerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2016 17:35

Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door leonmerts »

Sinds eind 2010, vlak voor de kerst heb ik een Vodafone abonnement inclusief Galaxy S afgesloten. Nu ben ik onlangs overgestapt op KPN en werd er tot mijn verbazing € 370.40- afgeschreven. Die betaling heb ik dan ook gestorneerd. Na navraag bij Vodafone vonden ze dat in eerste instantie ook vreemd en werd ik doorverbonden met de afdeling die daarvoor verantwoordelijk was. Daar kreeg ik echter te horen dat mijn abonnement telefonisch verlengt was. Echter was ik daarvan in de veronderstelling dat het om een omzetting ging van een oud (niet meer bestaand) abonnement naar een nieuw type (zelfde, maar dan met een andere naam). Nu blijkt dat dat ik dus ook weer als nieuwe klant gezien word en er dus opnieuw weer voor een bepaalde tijd (2 jaar) aan vast zou zitten en dat abonnement is door de overstap voortijdig stopgezet. Met het bewuste telefoon gesprek destijds was mij dit in ieder geval niet duidelijk.
Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben, dan wel weten hoe dit het beste opgelost kan worden buiten het als een kip zonder kop te betalen?

Met vriendelijk groet,
Leon Merts

Tip: Als je gebeld wordt voor een abonnement wijziging / aanpassing; Hang op en bespaar je de moeite.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Als het telefonisch is verlengt hoor je wel een bevestiging van je contract te krijgen per e-mail of post. Wanneer je dit niet hebt ontvangen, is dit zover ik weet niet rechtsgeldig.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door alfatrion »

6:230v lid 6 BW schreef:De handelaar deelt bij het gebruik van de telefoon met als doel het sluiten van een overeenkomst op afstand met een consument aan het begin van het gesprek de identiteit en, voor zover van toepassing, de identiteit van de persoon namens wie hij opbelt, alsmede het commerciële doel van het gesprek mede. Een overeenkomst op afstand tot het geregeld verrichten van diensten of tot het geregeld leveren van gas, elektriciteit, water of van stadsverwarming, die het gevolg is van dit gesprek, wordt schriftelijk aangegaan. Van deze eis van schriftelijkheid is uitgezonderd de overeenkomst waarin een tussen partijen bestaande overeenkomst wordt verlengd of vernieuwd.
leonmerts schreef:Daar kreeg ik echter te horen dat mijn abonnement telefonisch verlengt was. Echter was ik daarvan in de veronderstelling dat het om een omzetting ging van een oud (niet meer bestaand) abonnement naar een nieuw type (zelfde, maar dan met een andere naam).
Kun je dit in meer detail aangeven?

Een termijn van twee jaar is sowieso onredelijk bezwarend. Je zou de termijn kunnen vernietigen met terugwerkende kracht en stellen dat de overeenkomst voor onbepaalde termijn is, voorzover er al een nieuwe overeenkomst is gesloten. Sowieso betwisten dat je de overeenkomst hebt verlengt

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door Har06 »

Ts verlengt zijn contract en stapt ervan af, sja de bill zal wel betaald moeten worden, toch logisch ook.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door sjohie »

leonmerts schreef:Sinds eind 2010, vlak voor de kerst heb ik een Vodafone abonnement inclusief Galaxy S afgesloten. Nu ben ik onlangs overgestapt op KPN en werd er tot mijn verbazing € 370.40- afgeschreven. Die betaling heb ik dan ook gestorneerd. Na navraag bij Vodafone vonden ze dat in eerste instantie ook vreemd en werd ik doorverbonden met de afdeling die daarvoor verantwoordelijk was. Daar kreeg ik echter te horen dat mijn abonnement telefonisch verlengt was. Echter was ik daarvan in de veronderstelling dat het om een omzetting ging van een oud (niet meer bestaand) abonnement naar een nieuw type (zelfde, maar dan met een andere naam). Nu blijkt dat dat ik dus ook weer als nieuwe klant gezien word en er dus opnieuw weer voor een bepaalde tijd (2 jaar) aan vast zou zitten en dat abonnement is door de overstap voortijdig stopgezet. Met het bewuste telefoon gesprek destijds was mij dit in ieder geval niet duidelijk.
Zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben, dan wel weten hoe dit het beste opgelost kan worden buiten het als een kip zonder kop te betalen?

Met vriendelijk groet,
Leon Merts

Tip: Als je gebeld wordt voor een abonnement wijziging / aanpassing; Hang op en bespaar je de moeite.
Volgens mij kan je niet zomaar aan de telefoon een abonnement overdragen aan een andere persoon, en een vodafone abonnement overzetten naar kpn kan ook niet. Of ben je als klant overgestapt? Dat betekent doorgaans dat het contract bij vodafone opgezegd wordt, jij je nummer mee neemt naar KPN, en daarmee het abonnement bij Vodafone ophoud te bestaan. Immers, je kan niet 1 telefoonnummer hebben bij 2 verschillende providers.

Of ben je bij KPN begonnen met een nieuw telefoonnummer? Dan kan dit wel zo zijn, want daar weet Vodafone niks van af, je moet dan dus nog apart bij hun het oude abonnement opzeggen. Zoniet, dan wordt het na de vaste looptijd maandelijks verlengd.

leonmerts
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2016 17:35

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door leonmerts »

Ik heb inmiddels de telefoon opname per email ontvangen en vervelend genoeg word er op het moment dat ik vraag dat er niets veranderd behalve de naam van het abonnement er tegelijkertijd verteld word dat het om een abonnement van twee jaar gaat. Dat was me dus geheel ontgaan tijdens het gesprek. Dit heb ik nog wel telefonisch aangegeven maar daar heeft Vodafone natuurlijk geen boodschap aan. Ik zal het maar gaan overmaken met een bijpassende tekst / omschrijving erbij.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door Har06 »

leonmerts schreef:Ik heb inmiddels de telefoon opname per email ontvangen en vervelend genoeg word er op het moment dat ik vraag dat er niets veranderd behalve de naam van het abonnement er tegelijkertijd verteld word dat het om een abonnement van twee jaar gaat. Dat was me dus geheel ontgaan tijdens het gesprek. Dit heb ik nog wel telefonisch aangegeven maar daar heeft Vodafone natuurlijk geen boodschap aan. Ik zal het maar gaan overmaken met een bijpassende tekst / omschrijving erbij.
Beste Ts, welke teksten je gaat verzinnen weet ik niet, het is wel duidelijk waarom je moet betalen

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door GJvdZ »

leonmerts schreef:Ik heb inmiddels de telefoon opname per email ontvangen en vervelend genoeg word er op het moment dat ik vraag dat er niets veranderd behalve de naam van het abonnement er tegelijkertijd verteld word dat het om een abonnement van twee jaar gaat. Dat was me dus geheel ontgaan tijdens het gesprek. Dit heb ik nog wel telefonisch aangegeven maar daar heeft Vodafone natuurlijk geen boodschap aan. Ik zal het maar gaan overmaken met een bijpassende tekst / omschrijving erbij.
Suggestie voor de bijpassende tekst: "Mijn excuses dat ik jullie door het slijk heb proberen te halen op internet fora".

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door Har06 »

GJvdZ schreef:
leonmerts schreef:Ik heb inmiddels de telefoon opname per email ontvangen en vervelend genoeg word er op het moment dat ik vraag dat er niets veranderd behalve de naam van het abonnement er tegelijkertijd verteld word dat het om een abonnement van twee jaar gaat. Dat was me dus geheel ontgaan tijdens het gesprek. Dit heb ik nog wel telefonisch aangegeven maar daar heeft Vodafone natuurlijk geen boodschap aan. Ik zal het maar gaan overmaken met een bijpassende tekst / omschrijving erbij.
Suggestie voor de bijpassende tekst: "Mijn excuses dat ik jullie door het slijk heb proberen te halen op internet fora".
een goed idee :) lol

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Ik zou niet weten, waarom Leonmerts excuses zou moeten plaatsen.
In het verleden werden vooral oudere klanten massaal via telefonische werving ongewenste abonnementen aangesmeerd.
Daar was veel ophef over en daarom moet een nieuw abonnement nu schriftelijk worden bevestigd.

Helaas heeft de telemarketing-lobby er voor gezorgd, dat er in de nieuwe wet een uitzondering is opgenomen, waardoor bij "tussentijdse nieuwe?" contracten geen schriftelijke toestemming nodig is.

Vodafone en andere telecom-bedrijven maken daar dankbaar gebruik van en smeren een bestaande klant een contract aan met idiote, onredelijke voorwaarden. Het bedrag 380 euro staat in geen verhouding met de door Vodafone gemaakte kosten. In de energiesector mag in dit soort gevallen niet meer dan 50 tot 75 euro opzegvergoeding worden gevraagd.

Ik denk, dat Leonmerts niet de enige is en dat Vodafone dit kunstje bij veel meer klanten geflikt heeft.

Het is jammer, dat telecombedrijven misbruik maken van vertrouwen en zo hun eigen glazen ingooien.

Een wijze les,: stem nooit toe bij telefonische werving.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door olaf79 »

leonmerts schreef:Ik heb inmiddels de telefoon opname per email ontvangen en vervelend genoeg word er op het moment dat ik vraag dat er niets veranderd behalve de naam van het abonnement er tegelijkertijd verteld word dat het om een abonnement van twee jaar gaat. Dat was me dus geheel ontgaan tijdens het gesprek. Dit heb ik nog wel telefonisch aangegeven maar daar heeft Vodafone natuurlijk geen boodschap aan. Ik zal het maar gaan overmaken met een bijpassende tekst / omschrijving erbij.
Uiteraard heb ik je opname niet gehoord. Het zou kunnen zijn dat je je kunt beroepen op dwaling. Je dacht een niet langer bestaand abbo om te zetten naar een zelfde abbo met een andere naam, en kennelijk is er tegen je wil een totaal nieuw contract tot stand gekomen. Dit lijkt me niet redelijk omdat u nooit de bedoeling heeft gehad dit abbo af te sluiten.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door Har06 »

olaf79 schreef:
leonmerts schreef:Ik heb inmiddels de telefoon opname per email ontvangen en vervelend genoeg word er op het moment dat ik vraag dat er niets veranderd behalve de naam van het abonnement er tegelijkertijd verteld word dat het om een abonnement van twee jaar gaat. Dat was me dus geheel ontgaan tijdens het gesprek. Dit heb ik nog wel telefonisch aangegeven maar daar heeft Vodafone natuurlijk geen boodschap aan. Ik zal het maar gaan overmaken met een bijpassende tekst / omschrijving erbij.
Uiteraard heb ik je opname niet gehoord. Het zou kunnen zijn dat je je kunt beroepen op dwaling. Je dacht een niet langer bestaand abbo om te zetten naar een zelfde abbo met een andere naam, en kennelijk is er tegen je wil een totaal nieuw contract tot stand gekomen. Dit lijkt me niet redelijk omdat u nooit de bedoeling heeft gehad dit abbo af te sluiten.
het abonnement is afgesloten door Merts himself, kwestie van eigen schuld dikke bult

E.H.P. Dingenouts
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2016 10:28

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door E.H.P. Dingenouts »

Dit klinkt als een uitfactureringsnota. Dus het factureren van resterende abonnementstermijnen van het contract. Aangezien daartegenover geen dienstverlening staat van Vodafone, mag ze niet de volledige termijn uitfactureren. Dat volgt uit de richtlijn oneerlijke bedingen. Zie daaromtrent verder o.a. (al gaat het daarin ook om situaties waarbij een 'gratis' mobieltje is verstrekt) het rapport ambtshalve toetsing op rechtspraak.nl ( https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... 20toetsing ) .

E.H.P. Dingenouts
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 mar 2016 10:28

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door E.H.P. Dingenouts »

Overigens is het om die reden dus zinvol de grondslag en vooral berekening op te vragen. Bij volle uitfacturering niet zomaar betalen, maar betwisten en een redelijker te betalen bedrag voor de voortijdige beëindigen pogen af te spreken.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door Har06 »

E.H.P. Dingenouts schreef:Overigens is het om die reden dus zinvol de grondslag en vooral berekening op te vragen. Bij volle uitfacturering niet zomaar betalen, maar betwisten en een redelijker te betalen bedrag voor de voortijdige beëindigen pogen af te spreken.
Volle uit facturering ? natuurlijk moet je betalen voor het bestelde product, svp de hele topic lezen, Vodafone hakt regelmatig met dit bijltje,

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Vodafone vraagt nog even € 370.40

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

De link van Dingenouts https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... 20toetsing is zeer waardevol .

Het bevat een soort vuistregels voor (kanton)rechters voor de bepaling van de schadervergoeding bij voortijdig stopzetten van het abonnement.
Voor abonnementen zonder toesteL staat hier:
Nu er bij een ‘sim only’-abonnement geen toestelcomponent is, zal de belcomponent slechts voor de helft kunnen worden toegewezen, dat betekent dus dat slechts de helft van het uitgefactureerde bedrag wordt toegewezen.
Als Leonmerts naar de Geschillencommissie Telecom stapt en verwijst naar dit rapport of als hij niet betaalt en bij de kantonrechter terechtkomt, zal het te betalen bedrag minimaal gehalveerd worden.
Als hij aangeeft,
  • dat hij al een abonnement van 2 jaar bij Vodaphone heeft gehad,
    dat Vodaphone daar al zijn winst op heeft kunnen pakken,
    dat het tweede abonnement niet op zijn initiatief en zonder voorbereiding is afgesloten,
    dat hij nauwelijks besefte, dat het om een contract van 2 jaar ging,
    dat hij niet wist, dat voortijdige stopzetting zou leiden tot een torenhoge boete,
    dat dit soort hoge boetes in de energiesector niet zijn toegestaan,
    dat de wetgever er vanuit gaat, dat na de eerste contractsduur van 2 jaar het abonnement opzegbaar wordt per maand,
    dat de contractduur van 2 jaar van het tweede contract alleen maar is bedoeld, om de wettelijke opzegtermijn van 1 maand na het eerste contract te omzeilen,
dan kan het bedrag nog veel lager uitvallen.

Ook Vodaphone moet zich gewoon aan de regels houden en de klant niet opzadelen met idioot hoge boetes.

Gesloten