LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
pluimerg
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2012 20:19

Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door pluimerg »

Ik heb sinds juni 2012 een vernieuwd Vodafone abonnement. Ik heb bewust gekozen voor géén internet, maar alleen bellen en SMS-sen. Goedkoop abonnement en geen internet nodig omdat er volop mogelijkheden voor WIFI zijn als ik dat zou willen. Nu heb ik toch al 2 maanden een afrekening voor Data verkeer gekregen en ook nog geen kleine bedragen! Na gebeld te hebben met Vodafone, geven zij aan dat er een poortje geblokkeerd moest worden om toch geen dataverkeer te ontvangen. Zij leggen in eerste instantie die verantwoording bij de klant neer, terwijl ik een abonnement heb genomen zonder internet! Bovendien heb ik er nog nooit van gehoord dat er "poortjes" geblokkeerd moeten worden en dat de klant daarvoor verantwoordelijk zou zijn!Ze deden er in ieder geval erg wazig over.
Na telefonisch contact met Vodafone te hebben, wilden ze in eerste instantie de kosten bij mij neerleggen (ik had volgens hun tenslotte die poortjes moeten laten blokkeren), maar na enig aandringen hebben ze toch het dataverkeer gecrediteerd en kreeg ik daarvoor ook een creditfactuur.
Ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zullen zijn die geen actie ondernemen en dus onterecht voor dataverkeer betalen. WAARSCHUWING: heb je een abonnement ZONDER internet en worden er toch datakosten in rekening gebracht, neem daar geen genoegen mee!! Bellen met de klantenservice en je geld terugeisen!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Internettoegang is bij praktisch iedere SIM geactiveerd. Een internetabonnement wil alleen maar zeggen dat je voor een vast bedrag een bepaalde hoeveelheid data per maand kan verstoken. Zonder internetabonnement betaal je gewoon een bedrag voor het gebruik. Dit is in principe niet anders dan met de andere bundels. Als je geen SMS bundel hebt betaal je immers ook gewoon per bericht.

SuzanneQ
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2012 12:32

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door SuzanneQ »

Wat GJvdZ zegt, het feit dat jij een abbonnement hebt zonder internetbundel, betekent niet dat jij/je telefoon geen internet verbruikt, dat staat namelijk los van het abbonnement. Het enige wat de bundel zegt is dat je gewoon tot een bepaald aantal MB's een bepaald bedrag betaald. Als je echt zeker van wilt zijn dat je geen internet gebruikt, moet je een telefoon aanschaffen waarbij het niet mogelijk is.

Vind het erg coulant en sportief van Vodafone dat ze dit hebben gecrediteerd.

Elizeboon
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2012 16:39
Contacteer:

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door Elizeboon »

Het is niet per se nodig om direct een telefoon te nemen waar u niet op kunt internetten. Ik denk dat wanneer u goed de handleiding leest en weet hoe u uw dataverbinding uit kunt zetten, u gerust een telefoon kunt nemen met internet. Dan maakt dat verder ook niet uit.

dhrKroon
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2012 12:53

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door dhrKroon »

Wij hebben bij Vodafone ook meegemaakt dat er maandelijkse kosten op de factuur blijken te worden opgevoerd voor dataverkeer terwijl alle settings van de telefoon op dataverkeerd uitgeschakeld staan.

reactie van Vodafone is dat het je eigen probleem is ("je zou het als consument moeten weten", maar als er iets fout is aan de telefoon dan gebeurt het zonder dat je het merkt..) als sommige telefoons dan vanwege mogelijke technische mankementen alsnog contact met Vodafone leggen (ondanks alle settings). Ze zijn zich er wel degelijk van bewust en hebben intern besloten om maximaal 50 euro per maand af te schrijven, wat ik nogal een hoog bedrag vind.

Ik vind dat je als telecom-provider wel iets verder mag gaan als je weet dat sommige klanten op kosten worden gejaagd door technische issues. Reden om anderen hiervan bewust te maken! In dit soort gevallen rekent Vodafone gewoon af, en naar zichzelf toe: kassa!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door berndv »

dhrKroon schreef:Wij hebben bij Vodafone ook meegemaakt dat er maandelijkse kosten op de factuur blijken te worden opgevoerd voor dataverkeer terwijl alle settings van de telefoon op dataverkeerd uitgeschakeld staan.

reactie van Vodafone is dat het je eigen probleem is ("je zou het als consument moeten weten", maar als er iets fout is aan de telefoon dan gebeurt het zonder dat je het merkt..) als sommige telefoons dan vanwege mogelijke technische mankementen alsnog contact met Vodafone leggen (ondanks alle settings). Ze zijn zich er wel degelijk van bewust en hebben intern besloten om maximaal 50 euro per maand af te schrijven, wat ik nogal een hoog bedrag vind.

Ik vind dat je als telecom-provider wel iets verder mag gaan als je weet dat sommige klanten op kosten worden gejaagd door technische issues. Reden om anderen hiervan bewust te maken! In dit soort gevallen rekent Vodafone gewoon af, en naar zichzelf toe: kassa!

Als uw telefoon om technische issues verbinding maakt met internet ondanks dat alle instellingen er op wijzen dat dit niet zou oeten kunnen, moet uw telefoon misschien gerepareerd worden, en onder de garantie is dit nog kostenloos ook. Daarnaast zou Vodafone ook op uw verzoek een blokkade kunnenplaatsen voor internet.

R. Dekker
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2013 23:57

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door R. Dekker »

Deze maand is mij hetzelfde overkomen als dhr. Kroon. Ik had data afgenomen tewijl dit niet in mijn bundel zit. Ik heb ook gebeld naar de helpdesk en zij zette ook een poortje dicht. Dit is wel de omgekeerdfe wereld omdat je jaren geleden bij een abonnement ook geen toegang had tot internet.

Het is dus de omgekeerde wereld, jij moet er dus zelf op letten dat je swich uitstaat. Dit slaat echter nergens op want als ik een app download moet ik ook eerst akkoord gaan met de kosten en dat hoeven deze oplichters dus niet te doen omdat het buiten je bundel valt.

Op mijn werk werken met mobile telefoon i.p.v bureau toestellen en ook deze hebben geen verbinding met internet en je komt er ook gewoon niet op. Je ziet dus dat het wel te regelen valt en ik vind dit gewoon niet netjes om je bij ieder foutje zonder waarschuwingen zo op kosten te jagen.

Ik ga bellen met Vodaphone voor creditering want dit vind ik echt onterecht en ik gebruik gewoon WIFI thuis en op het werk en ik heb een sim only zonder internet ik ik wil dit ook niet en € 54 voor 43 MB data is gewoon pure diefstal.

Ik kom hier hier op terug nadat ik met Vodaphone heb gebeld

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door ArneLH »

R. Dekker schreef:Deze maand is mij hetzelfde overkomen als dhr. Kroon. Ik had data afgenomen tewijl dit niet in mijn bundel zit. Ik heb ook gebeld naar de helpdesk en zij zette ook een poortje dicht. Dit is wel de omgekeerdfe wereld omdat je jaren geleden bij een abonnement ook geen toegang had tot internet.

Het is dus de omgekeerde wereld, jij moet er dus zelf op letten dat je swich uitstaat. Dit slaat echter nergens op want als ik een app download moet ik ook eerst akkoord gaan met de kosten en dat hoeven deze oplichters dus niet te doen omdat het buiten je bundel valt.

Op mijn werk werken met mobile telefoon i.p.v bureau toestellen en ook deze hebben geen verbinding met internet en je komt er ook gewoon niet op. Je ziet dus dat het wel te regelen valt en ik vind dit gewoon niet netjes om je bij ieder foutje zonder waarschuwingen zo op kosten te jagen.

Ik ga bellen met Vodaphone voor creditering want dit vind ik echt onterecht en ik gebruik gewoon WIFI thuis en op het werk en ik heb een sim only zonder internet ik ik wil dit ook niet en € 54 voor 43 MB data is gewoon pure diefstal.

Ik kom hier hier op terug nadat ik met Vodaphone heb gebeld
Je neemt gewoon zelf die data af en gaat dan klagen dat je daarvoor moet betalen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door sjohie »

pluimerg schreef:Ik heb sinds juni 2012 een vernieuwd Vodafone abonnement. Ik heb bewust gekozen voor géén internet, maar alleen bellen en SMS-sen. Goedkoop abonnement en geen internet nodig omdat er volop mogelijkheden voor WIFI zijn als ik dat zou willen. Nu heb ik toch al 2 maanden een afrekening voor Data verkeer gekregen en ook nog geen kleine bedragen! Na gebeld te hebben met Vodafone, geven zij aan dat er een poortje geblokkeerd moest worden om toch geen dataverkeer te ontvangen. Zij leggen in eerste instantie die verantwoording bij de klant neer, terwijl ik een abonnement heb genomen zonder internet! Bovendien heb ik er nog nooit van gehoord dat er "poortjes" geblokkeerd moeten worden en dat de klant daarvoor verantwoordelijk zou zijn!Ze deden er in ieder geval erg wazig over.
Na telefonisch contact met Vodafone te hebben, wilden ze in eerste instantie de kosten bij mij neerleggen (ik had volgens hun tenslotte die poortjes moeten laten blokkeren), maar na enig aandringen hebben ze toch het dataverkeer gecrediteerd en kreeg ik daarvoor ook een creditfactuur.
Ik kan mij voorstellen dat er genoeg mensen zullen zijn die geen actie ondernemen en dus onterecht voor dataverkeer betalen. WAARSCHUWING: heb je een abonnement ZONDER internet en worden er toch datakosten in rekening gebracht, neem daar geen genoegen mee!! Bellen met de klantenservice en je geld terugeisen!

Of gewoon de APN instellingen in je telefoon even aanpassen/verwijderen, dan overkomt je dit zeker weten never nooit niet, want zonder die instellingen kán de telefoon geen dataverkeer genereren. Zo werkt het tenminste op android, en ik vermoed ook op andere moderne smartphones. Bij die instellingen staan ook "poorten" die je aan kan passen, met hetzelfde effect als ik al noemde, maar dat zijn instellingen die je als verantwoordelijke consument toch al wel gevonden had in de handleiding van je gsm? :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wel dataverkeer maar geen internet op telefoon

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:
Of gewoon de APN instellingen in je telefoon even aanpassen/verwijderen, dan overkomt je dit zeker weten never nooit niet, want zonder die instellingen kán de telefoon geen dataverkeer genereren. Zo werkt het tenminste op android, en ik vermoed ook op andere moderne smartphones. Bij die instellingen staan ook "poorten" die je aan kan passen, met hetzelfde effect als ik al noemde, maar dat zijn instellingen die je als verantwoordelijke consument toch al wel gevonden had in de handleiding van je gsm? :wink:
Dat werkt zo op iedere telefoon, maar ook op "dumbphones" met 3G. Zonder APN geen toegang tot mobiel internet. Veel simpeler kan het niet gemaakt worden. Overigens wordt in de meeste gevallen de APN geconfigureerd doordat gebruikers bij hun nieuwe telefoon domweg de OTA berichtjes accepteren zonder te kijken waar het over gaat. En dan is "opeens" je telefoon geconfigureerd.

Gesloten