LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Witte zone mobiel bellen en internetten

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Hallo,

Ik heb een probleem met alle providers.
In Drenthe wonen heeft voordelen.. en helaas ook nadelen.

Ik zit in een zogenoemde witte zone.
Het is maar hoe de wind staat of je bereik hebt.
Letterlijk.

Bij alle netwerken heeft KPN de beste dekking in mijn omgeving.
Niet bij mij thuis, dat zijn altijd 0 streepjes, bij elke provider.
Achterin de tuin 1 streepje bij wind of regen. Bij mooi weer en wat geluk 2 streepjes.

En dit is in de hele omgeving, je moet geluk hebben voor een verbinding.
Ongeveer 1 km² waar er slecht bereik is, dat zal zijn, 10 huishoudens?


Nou ben ik benieuwd, wat zijn de regels hierover?
Bij nood kan ik geen hulpdiensten bereiken.
Stel het onweert, bliksem slaat in en brand.
Geen internet, of telefoon. Wat dan?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geen vaste lijn?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @tigertjheu, u hebt vast wel eens contact opgenomen met KPN. Wat is er tegen u gezegd?
Hier info https://tweakers.net/nieuws/153870/nede ... bit-s.html over o.a. de regels voor dekking.
En hier info uit het noorden -weliswaar Groningen maar toch in de buurt :wink: - over het hele scala aan mogelijke oorzaken van een slechte dekking. Van gebrek aan zendmasten tot huiselijke problemen https://www.dvhn.nl/groningen/Slecht-be ... 38852.html

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door berndv »

Als ik die regels zo lees dan geldt dat er dus binnen iedere gemeente een dekking van 98% moet zijn. Daarnaast geldt die norm niet voor natura2000 gebieden, dus als u in zo'n gebied woont, kunt u het vergeten. Woont u daar niet, kunt u wellicht KPN vragen of zij daadwerkelijk die dekkingsgraad halen binnen uw gemeente en zo niet, zou u het hogerop kunnen spelen via de ACM (voormalige OPTA) die als toezichthouder hier wat in kan betekenen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door kweenie »

De 'regels' zijn niet zo dat iedereen bereik zou moeten hebben of zo. Volgens mij waren er wel eisen aan het bereik op het hoofdverkeersnet, maar voor gewone huishoudens geldt dat er bij een paar procent van de huishoudens geen bereik hoeft te zijn. Als dat het geval is (wat met de grote gemeentes van tegenwoordig best makkelijk te halen is), dan kun je daar niet zomaar afdwingen.

Als er brand komt of een andere calamiteit is, tsja, hoe deden ze dat in de tijd toen er nog geen mobieltjes waren...? Volgens mij kon je ook toen zelfs op de meest afgelegen plekken, waar de aanleg van electriciteit onbetaalbaar was, nog een telefoonlijn krijgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn wel regels qua dekking, die zijn door het Agentschap Telecom gekoppeld aan de frequentieveilingen. Zo moest elke winnende bieder op een stuk 4G frequentiespectrum, binnen x-jaar een werken 4G netwerk hebben wat 90% (of 95%, ik weet het niet exact uit mijn hoofd) van de populatie dekt. Je ziet het al, die eis gaat over het áántal Nederlanders, maw er zit geen geografische component in. Ik kan me iig niet herinneren dat ze een xx% van Nederland moeten bedienen met een bepaalde signaalsterkte. KPN is wel nog steeds bezig met het plaatsen van nieuwe masten weet ik, ook in het landelijk gebied, maar dat gaat niet altijd even snel door tegenwerking van actiegroepen of de inertie van de vergunningverlenende overheden in kwestie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je wel internet thuis hebt is via Wifi een Whats App mogelijk dus ook bellen...

Helaas, als je ergens een huis koopt moet je vooraf controleren of er dekking is, en er zijn gebieden met alleen buiten 1 streepje,
ook nieuwe huizen die 3 of 4 hebben buiten hebben wegens de isolatie dit probleem, dus als je ooit verhuist,
altijd controleren of je binnen ook ontvangst heb.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
13 nov 2019 10:11
Helaas, als je ergens een huis koopt moet je vooraf controleren of er dekking is (...).
Geen nieuwbouwwoningen meer kopen dus.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Moneyman schreef:
13 nov 2019 10:24
Komkommertijd schreef:
13 nov 2019 10:11
Helaas, als je ergens een huis koopt moet je vooraf controleren of er dekking is (...).
Geen nieuwbouwwoningen meer kopen dus.
Helaas gebruiken vele de aluminium folie op de isolatie dekens...
Als je zelf gaat bouwen kun je iets meer isolatie en zonder die reflectie bouwen, en dan blijven alleen de HR+++ ramen over waar ik nu minder bereikbaar ben.

Kijk dus bij nieuwbouw naar gebruikte materialen, want heel veel hebben ook Telefonisch geïsoleerde woning gekregen!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je ook internet wifi hebt kun je ook vowifi gebruiken met een daarvoor geschikte handy.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door sjohie »

Komkommertijd schreef:
13 nov 2019 10:11
Als je wel internet thuis hebt is via Wifi een Whats App mogelijk dus ook bellen...

Helaas, als je ergens een huis koopt moet je vooraf controleren of er dekking is, en er zijn gebieden met alleen buiten 1 streepje,
ook nieuwe huizen die 3 of 4 hebben buiten hebben wegens de isolatie dit probleem, dus als je ooit verhuist,
altijd controleren of je binnen ook ontvangst heb.
Dat is geen garantie, wat als een telecomprovider een mast verwijderd, of de antennes op een mast een andere oriëntatie geeft? Dan kan je waar je voorheen goede dekking had, deze alsnog verliezen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vowifi werkt in ieder geval met tele2. Verder weet ik het niet.

Paneelplusser
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2015 21:03

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Paneelplusser »

Ik heb contact gehad met kpn, enige wat ze erover zeggen is dat er geen aanpassingen in de toekomst gedaan worden.
Ik heb gewoon internet thuis dus dan kan ik via whatsapp bellen, probleem is als er een storing is dan heb ik niks meer.
Daarom ook het voorbeeldje van bliksem en brand.
Het lijkt erop dat de 2% geen verbinding precies bij mij is.
En het lijkt erop dat ik dit niet kan verbeteren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door Theotrucker »


berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Witte zone mobiel bellen en internetten

Ongelezen bericht door berndv »

tigertjheu schreef:
19 nov 2019 09:29
Daarom ook het voorbeeldje van bliksem en brand.
tja, bereik in het buitengebied betekenen masten in het buitengebied. Masten zijn hoge constructies, in een gebied waar weinig hoge constructies zijn, en waar slaat de bliksem nu vaak als eerste in?

Gesloten