LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
tonb2
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:14

Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door tonb2 »

Ik heb een internet bundel van Youfone van 2048MB. Op mijn mobiel wordt het internet uitgeschakeld zodra het 1,9 GB verbruikt heeft. In de maand december heb ik echter het limiet van mijn mobiel verhoogd naar 2GB. Mijn mobiel geeft ook aan dat er 2GB verbruikt is.

Youfone geeft echter aan dat ik 413.18MB meer verbruikt heb dan mijn internetbundel. Nu net na ruim 23 minuten met de klantenservice aan de lijn gezeten te hebben (meer wachttijd dan spreektijd) krijg ik als reactie dat het kan komen doordat ze alles afronden op 100kb?

Oplossing die ze voorstellen om dan maar gewoon een betaalde dataplafond hun in te stellen. Registreren zij dan niet alsnog een veel hoger verbruik dan mijn mobiel zelf registreer? En moet ik dit maar gewoon slikken of zouden jullie hier bezwaar tegen maken?

En is er een methode om hun bewering te controleren dat ik zoveel meer verbruikt heb dan dat mijn mobiel geregistreerd heeft?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

En daar zijn ze niet de eerste in, zo werkt iedere provider. Data wordt in de meeste gevallen niet netto afgerekend, maar afgerond op "tikken" van 100 kB. Telefoons sturen soms kleine pakketjes data, bijvoorbeeld om een verbinding als whatsapp actief te houden. Dit zijn pakketjes van enkele kB's. Uw telefoon registreert die als netto pakketjes, dus de daadwerkelijke hoeveelheid data. Uw provider ziet wellicht enkele kB's, maar zo gauw de verbinding dan weer gesloten wordt, wordt er 100 kB afgerekend.
tonb2 schreef:
23 jan 2020 10:24
Oplossing die ze voorstellen om dan maar gewoon een betaalde dataplafond hun in te stellen. Registreren zij dan niet alsnog een veel hoger verbruik dan mijn mobiel zelf registreer?
Ja, dan registreren zij nog steeds meer dan wat u registreert. Dan vindt namelijk nog steeds diezelfde afronding plaats. Het risico op bijbetaling is dan wel teruggebracht, als er dan data buiten de bundel afgerekend wordt, is dat omdat hun plafond niet werkt, dus hun fout en niet de uwe.
tonb2 schreef:
23 jan 2020 10:24
En moet ik dit maar gewoon slikken of zouden jullie hier bezwaar tegen maken?
tegen de afronding? Die is onderdeel van uw contract, dan had u uw contract niet moeten tekenen. Als ze data rekenen nadat u door de provider een limiet in laat stellen, mogen ze niet meer in rekening brengen.
tonb2 schreef:
23 jan 2020 10:24
En is er een methode om hun bewering te controleren dat ik zoveel meer verbruikt heb dan dat mijn mobiel geregistreerd heeft?
U zou de specificatie na kunnen kijken, maar daar zult u alleen de afgeronde hoeveelheden data zien. U kunt de inhoud van die data niet zien. Zou mooi zijn dat uw provider kan zien wat u doet op internet. Ik snap dat het in dit geval misschien praktisch is, maar serieus, dat zou wel heel erg ver gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door kweenie »

Ter aanvulling, bij de meeste internetproviders kun je via een app of website nagaan hoeveel verbruik er geregistreerd is. Daarmee kun je een en ander beter in de gaten houden.

Andere optie is natuurlijk om over te stappen op een abonnement dat in kleinere intervallen rekent. Maar of je daarmee per saldo niet duurder uit bent is de vraag.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Nieuw abonement bij Youfone afgesloten omdat ik dacht dat het 'voordelig' was.
Binnen een maand waren de kosten € 135,= puur en alleen vanwege 'internetgebruik'.
Diezelfde praktijken gebruikt Tele2 ook. Niet verbruiken, maar de databundel staat aan
en dan tikt de meter. Hij schakelt wifi binnenshuis dus uit.
Ik mag het abonnement afkopen; kosten zijn € 25,=
Beter ter halve wedergekeerd dan dit uit zitten voor de rest van het jaar.
Nooit meer!
Bij Simpel heb ik dit gedoe niet

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

Fleur71 schreef:
29 jan 2020 11:00
Binnen een maand waren de kosten € 135,= puur en alleen vanwege 'internetgebruik'.
Diezelfde praktijken gebruikt Tele2 ook. Niet verbruiken, maar de databundel staat aan
en dan tikt de meter.
het lijkt mij eerder dat het is "wel verbruiken maar databundel staat niet aan". Of de databundel is inmiddels op. Het lijkt mij dat de meter alleen tikt bij verbruik.

Er geldt volgensmij wel een zorgplicht bij mobiele providers, ze zouden u normaliter wel moeten informeren over het feit dat de databunel op is en u de mogelijkheid moeten geven om het internet stop te zetten, om extra kosten te voorkomen. Dit was toen bekend onder "Gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik". Daar hebben een aantal providers, waaronder in ieder geval Tele2, die u ook noemt, afgesproken dat er een mogelijkheid geboden moet worden om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Oftewel een datalimiet in te stellen. Het hele document is hier te lezen:
https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... tekend.pdf
Ik zie overigens youfone er niet bij staan.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
23 jan 2020 12:03
En daar zijn ze niet de eerste in, zo werkt iedere provider. Data wordt in de meeste gevallen niet netto afgerekend, maar afgerond op "tikken" van 100 kB. Telefoons sturen soms kleine pakketjes data, bijvoorbeeld om een verbinding als whatsapp actief te houden. Dit zijn pakketjes van enkele kB's. Uw telefoon registreert die als netto pakketjes, dus de daadwerkelijke hoeveelheid data. Uw provider ziet wellicht enkele kB's, maar zo gauw de verbinding dan weer gesloten wordt, wordt er 100 kB afgerekend.
tonb2 schreef:
23 jan 2020 10:24
En moet ik dit maar gewoon slikken of zouden jullie hier bezwaar tegen maken?
tegen de afronding? Die is onderdeel van uw contract, dan had u uw contract niet moeten tekenen. Als ze data rekenen nadat u door de provider een limiet in laat stellen, mogen ze niet meer in rekening brengen.
Waar staat dat dan van die afronding? En wordt daar voldoende duidelijk gemaakt wat dat kan betekenen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
29 jan 2020 11:23
Waar staat dat dan van die afronding? En wordt daar voldoende duidelijk gemaakt wat dat kan betekenen?
https://www.youfone.nl/sim-only/tarieven
en dan in het tabblad internet:
Verbruikte KB's worden per sessie naar boven afgerond op 100 KB.
Zijn overigens ook als pdf document te downloaden op:
https://www.youfone.nl/sites/default/me ... 2-2019.pdf
Of welk ander abonnement ts ook maar heeft. Het gebruik van een tarievenlijst is vermeld in de algemene voorwaarden.
https://www.youfone.nl/sites/default/me ... Mobiel.pdf
Artikel 7 Tarieven
1. De tarieven voor de geleverde Diensten zijn aan Youfone verschuldigd volgens het van toepassing
zijnde Tarievenoverzicht. De te betalen tarieven worden met BTW en andere van overheidswege
opgelegde heffingen verhoogd, tenzij anders vermeld.
In het overzicht voor tarieven staat tevens het dataplafond vermeld. Dat plafond zorgt er voor dat je niet kunt internetten buiten de bundel. Dat plafond kost ... 0,50 euro per maand.

Of het voldoende duidelijk wordt gemaakt weet ik niet, ik ben misschien daar wat meer waakzaam voor na bijna 10 jaar bij een mobiele provider te hebben gewerkt. Ze hebben wel een hele pagina ingericht om mensen uitleg te geven over wat het dataplafond is.
https://www.youfone.nl/sim-only/dataplafond

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door kweenie »

berndv schreef:
29 jan 2020 11:38
Of het voldoende duidelijk wordt gemaakt weet ik niet, ik ben misschien daar wat meer waakzaam voor na bijna 10 jaar bij een mobiele provider te hebben gewerkt.
Als je een abonnement wilt afsluiten, dan staat dit als één van de belangrijke punten meteen op de pagina met tarieven gemeld.
"Verbruikte KB's worden per sessie naar boven afgerond op 100 KB."
Als dit al niet duidelijk genoeg zou zijn, hoe zouden ze het dan nog duidelijker kunnen melden?

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door 16again »

In die documenten zie ik meermaals "per sessie naar boven afgerond …." , terwijl zoek knop op youfone site niets vind bij zoeken op afgerond…

Anyway.....wie verbreekt de sessie? Zo wordt het lonend voor de provider, om dat zelf vaak te doen.
Terwijl voor bijv push mail het wel handig is als die sessie open blijft
Laatst gewijzigd door 16again op 29 jan 2020 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door kweenie »

berndv schreef:
29 jan 2020 11:13
Er geldt volgensmij wel een zorgplicht bij mobiele providers, ze zouden u normaliter wel moeten informeren over het feit dat de databunel op is en u de mogelijkheid moeten geven om het internet stop te zetten, om extra kosten te voorkomen.
....
Ik zie overigens youfone er niet bij staan.
Youfone heeft die gedragscode ook niet ondertekend. Ze hoeven zich dat dan ook niet aan te houden en ze hoeven je er dus ook niet voor te waarschuwen.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door Fleur71 »

berndv schreef:
29 jan 2020 11:13
Fleur71 schreef:
29 jan 2020 11:00
Niet verbruiken, maar de databundel staat aan en dan tikt de meter.
DIT IS ZO GEZEGD
het lijkt mij eerder dat het is "wel verbruiken maar databundel staat niet aan". Of de databundel is inmiddels op. Het lijkt mij dat de meter alleen tikt bij verbruik. Dat zou je denken; dus niet

Er geldt volgensmij wel een zorgplicht bij mobiele providers, ze zouden u normaliter wel moeten informeren over het feit dat de databunel op is en u de mogelijkheid moeten geven om het internet stop te zetten, om extra kosten te voorkomen. Dit was toen bekend onder "Gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik". Daar hebben een aantal providers, waaronder in ieder geval Tele2, die u ook noemt, afgesproken dat er een mogelijkheid geboden moet worden om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Oftewel een datalimiet in te stellen. Het hele document is hier te lezen:
https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... tekend.pdf
Ik zie overigens youfone er niet bij staan.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@fleur.
Bij Simpel heb ik dit gedoe niet
Nee dat kan zo zijn. Ik had dus wel een probleem bij simpel en hoe graag ik ook de resterende 18 maanden wilde afkopen, dat kan dus niet bij Simpel. Kortom ik moest naar een ander nummer nemen. Dus Simpel heeft ook zo zijn geniepige streken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door berndv »

Fleur71 schreef:
29 jan 2020 17:17
berndv schreef:
29 jan 2020 11:13
Fleur71 schreef:
29 jan 2020 11:00
Niet verbruiken, maar de databundel staat aan en dan tikt de meter.
het lijkt mij eerder dat het is "wel verbruiken maar databundel staat niet aan". Of de databundel is inmiddels op. Het lijkt mij dat de meter alleen tikt bij verbruik.
Fleur71 schreef:
29 jan 2020 17:17
Dat zou je denken; dus niet
Er geldt volgensmij wel een zorgplicht bij mobiele providers, ze zouden u normaliter wel moeten informeren over het feit dat de databunel op is en u de mogelijkheid moeten geven om het internet stop te zetten, om extra kosten te voorkomen. Dit was toen bekend onder "Gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik". Daar hebben een aantal providers, waaronder in ieder geval Tele2, die u ook noemt, afgesproken dat er een mogelijkheid geboden moet worden om onverwacht hoge kosten te voorkomen. Oftewel een datalimiet in te stellen. Het hele document is hier te lezen:
https://www.simyo.nl/templates/assets/p ... tekend.pdf
Ik zie overigens youfone er niet bij staan.
Als ze zeggen dat er MB's van je bundel afgaan terwijl je telefoon niets verbruikt dan zou het betekenen dat ze fraude plegen. Dan brengen ze data in rekening die niet verbruikt wordt en heeft u een punt. Ik zou dan naar de geschillencommissie stappen om dit aan te kaarten. Ik wens u veel succes, ik vermoed eerder een slechte uitleg van de klantenservice dan dat ze als toch redelijk grote provider bewust frauderen.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Youfone - brengt veel meer in rekening dan verbruik

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Abonnement is afgekocht, probleem opgelost

Gesloten