LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Youfone kosten buiten de EU

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door JvandeW »

kriscoady schreef:
18 okt 2018 10:14
Ik heb onlangs exact hetzelfde ervaren. Voor het werk naar China gereisd. Vooraf roaming uitgezet op mijn iPhone. Af en toe onder Instellingen > Mobiele data gecontroleerd of roaming data ook daadwerkelijk op 0 bytes is blijven staan, wetende hoeveel het kost om een beetje data te verzetten in Azië. Dit was allemaal keurig in orde. Na terugkomt in Nederland stond deze teller nog steeds op nul, toch een factuur ontvangen van €17 aan datakosten buitenland.
Contact opgenomen met helpdesk, telefonisch kortaf te woord gestaan door een dame die vertelde dat apps op de achtergrond nog altijd data verzetten ondanks dat roaming uitstaat. Ik kan je vertellen dat dit complete BS is, als je roaming uitzet, wordt er geen data over de mobiele verbinding verzonden of ontvangen wanneer je aan het roamen bent.
Zeer vermoedelijk registreert Youfone dataoverdrachten waarover zij geen kosten in rekening mogen brengen. Deze dataoverdrachten zijn geen onderdeel van de internetbundel.

Afgelopen week ontving ik mijn maandfactuur waarin stond "Internet in de EU: €153,30".
[...]
Toen ik dit aan de medewerker uitlegde vertelde hij mij dat, zeker in het buitenland, vertraging kan ontstaan tussen het moment dat je databundel op is en dit met Youfone wordt gecommuniceerd. Kennelijk is deze vertraging lang genoeg om 3,5 GB te kunnen verzetten en verrekenen!
Dit bedrag is niet toegestaan, ook niet met de reden die Youfone noemt. Zie ook viewtopic.php?f=25&p=2440265#p2440251
NeoDutchio schreef:
08 sep 2018 19:44
JvandeW schreef:
08 sep 2018 19:33
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Youfone de wetgeving omtrent roaming niet correct nakomt.
Eens een dief, altijd een dief?
Zo blijkt.
sylvesterb schreef:
18 okt 2018 10:51
Blijf het dan vreemd vinden dat Youfone weet dat jij in China bent geweest ondanks dat je roaming hebt uitgeschakeld.
Zoiets kan alleen vreemd zijn als je werkelijk geen idee hebt wat roaming ook maar enigszins inhoudt. Iemand die slechts de Roaming-pagina op Wikipedia heeft gelezen zou dit niet vreemd vinden.
Roaming gaat vanuit de telefoon en deze zou dus nooit met een vreemde zendmast mogen verbinden?
Dat is dus pertinent niet waar.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JvandeW schreef:
18 okt 2018 20:36
Zeer vermoedelijk registreert Youfone dataoverdrachten waarover zij geen kosten in rekening mogen brengen. Deze dataoverdrachten zijn geen onderdeel van de internetbundel.

Data die geen data is? Heb je enig bewijs van deze vermoedelijke oorzaak of verzin je het ter plekke?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zonder aan te melden bij een mast, en dus data overdracht kan de telefoon niet weten dat hij niet in Nederland is. Dus op dat moment wordt er altijd data gebruikt die betaald moet worden. Dan ligt het eraan hoe die pakketjes afgerond worden en hoe vaak de telefoon gaat proberen of hij toch weer in Nederland is. Er is geen data die geen data is, elke bit moet betaald worden en dan ook nog naar boven afgerond.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door JvandeW »

sylvesterb schreef:
18 okt 2018 21:55
JvandeW schreef:
18 okt 2018 20:36
Zeer vermoedelijk registreert Youfone dataoverdrachten waarover zij geen kosten in rekening mogen brengen. Deze dataoverdrachten zijn geen onderdeel van de internetbundel.
Data die geen data is?
Dat schrijf ik niet.
Heb je enig bewijs van deze vermoedelijke oorzaak of verzin je het ter plekke?
Dit is al eerder besproken telefonie-f25/youfone-kosten-buiten-de- ... l#p2616799

Echt veel zin heb ik niet om er dieper in te gaan met iemand die nog niet eens de moeite heeft gedaan uit te zoeken wat roaming inhoudt.

G de Graaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2019 12:34

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door G de Graaf »

Na een vakantie in Turkije werd er €88,07 door Youfone van mijn rekening afgeschreven. Op de factuur zag ik dat het bijna allemaal pakketjes waren van 100KB. De roaming had ik in Nederland al uitgeschakeld.

Ook als er maar 1 KB verbruikt is, wordt dit afgerond naar 100KB. Per pakketje werd €0,73 in rekening gebracht.

Ik heb contact opgenomen met Youfone en zij hebben mij een geringe coulancevergoeding aangeboden. Hiermee ben ik niet accoord gegaan en heb gemeld, dat ik het hier niet mee liet zitten. en er verder tijd en energie in zou stoppen

Een maand na mijn vakantie kreeg ik van Youfone een mail met tips over vakantie in het buitenland. Hierin werd vermeld dat je dataverkeer buiten Europa via MIjnYoufone kan uitzetten. Standaard is er gewoon ongewild toch dataverkeer. Youfone schijnt nu bezig te zijn het voor iedereen standaard uit te zetten. Ik had dit graag voor mijn vakantie geweten zodat ik daar op in kon haken. Het was bij Youfone al langer bekend.

Ik heb ook contact opgenomen met mijn rechtsbijstandsverzekering van Achmea. Zijn zijn het volledig met mij eens. Ze nemen daarom mijn claim op Youfone over en gaan het geld waarschijnlijk bij Youfone verhalen.

Belangrijk is voor hun om te weten of er veel van dit soort claims zijn, zodat zij dit kunnen bundelen. Ik roep daarop op om via forums, rechtsbijstandsverzekeringen, instanties of sociale media ervaringen te delen.

Dit probleem doet zich waarschijnlijk maar voor bij 2 providers. Ik vind dat hier voordat het echte vakantieseizoen begint, volop aandacht aan besteed moet worden.


Een argument wat ik ook las, dat je dan maar niet bij een prijsvechten moet gaan zitten, want dan kan je dit verwachten, slaat natuurlijk nergens op.


Tenslotte, al mijn gewone data verkeer in Turkije liep via Wifi. Bij een volgende vakantie buiten Europa haal ik mijn Simkaart eruit. Binnen Europa is voor mij het geen probleem zolang je maar binnen de databundel blijft.
Ook moet je volgens mij binnen Europa met een zeer geringe databundel of een prepaid abonnement.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Moneyman »

G de Graaf schreef:
21 mei 2019 13:43
Ik had dit graag voor mijn vakantie geweten zodat ik daar op in kon haken.
Waarom heb je er dan niet gewoon even voor je vakantie naar gekeken?
G de Graaf schreef:
21 mei 2019 13:43
Een argument wat ik ook las, dat je dan maar niet bij een prijsvechten moet gaan zitten, want dan kan je dit verwachten, slaat natuurlijk nergens op.
Waarom niet?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door berndv »

G de Graaf schreef:
21 mei 2019 13:43
Een maand na mijn vakantie kreeg ik van Youfone een mail met tips over vakantie in het buitenland. Hierin werd vermeld dat je dataverkeer buiten Europa via MIjnYoufone kan uitzetten. Standaard is er gewoon ongewild toch dataverkeer. Youfone schijnt nu bezig te zijn het voor iedereen standaard uit te zetten.
Ik zie de topics straks al komen. "Geen internet tijdens vakantie", "Youfone zet ongvraagd internet uit" en zo zijn er nog wel wat te bedenken.
G de Graaf schreef:
21 mei 2019 13:43
Ik heb ook contact opgenomen met mijn rechtsbijstandsverzekering van Achmea. Zijn zijn het volledig met mij eens. Ze nemen daarom mijn claim op Youfone over en gaan het geld waarschijnlijk bij Youfone verhalen.
Voor dat bedrag gaat de rechtsbijstand waarschijnlijk helemaal niets verhalen. U krijgt uw geclaimde geld en de verzekering schrijft het bedrag af. Als een medewerker van de rechtsbijstand hier al een uurtje tijd aan spendeert kost het al meer geld dan het bedrag direct uitkeren. Iedereen happy, u uw geld en achmea een tevreden klant. En Youfone? DIe maakt het niets uit.

G de Graaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2019 12:34

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door G de Graaf »

G de Graaf schreef: ↑
21 mei 2019 13:43
Ik had dit graag voor mijn vakantie geweten zodat ik daar op in kon haken.

Waarom heb je er dan niet gewoon even voor je vakantie naar gekeken?

Omdat dit probleem voor mij niet bestond. Ik heb wel gekeken naar tarieven buiten Eurpa en daarom mijn roaming uitgezet, wat voldoende hoort te zijn. Bij mijn vorige provider was dit ook voldoende.

G de Graaf schreef: ↑
21 mei 2019 13:43
Een argument wat ik ook las, dat je dan maar niet bij een prijsvechter moet gaan zitten, want dan kan je dit verwachten, slaat natuurlijk nergens op.

Waarom niet?

De meeste gebruikers, waar ik ook bij behoor, verdiepen zich niet in slimmigheidjes, speciaal gebruik, lezen reclames, bekijken aanbiedingen en verwachten geen trucs of speciale verdienmodellen. Zeker niet bij mobiele providers. Ja ik heb mijn lesje geleerd en zal nu vaker een bedrijf eerst natrekken. Hier heeft de provider ook nog een zorgplicht. Natuurlijk had ik wanneer je ergens providers kan vergelijken verder gekeken dan alleen de prijs. Zo kan ik nog wel meedere argumenten en excuses verzinnen



G de Graaf schreef: ↑
21 mei 2019 13:43
Een maand na mijn vakantie kreeg ik van Youfone een mail met tips over vakantie in het buitenland. Hierin werd vermeld dat je dataverkeer buiten Europa via MIjnYoufone kan uitzetten. Standaard is er gewoon ongewild toch dataverkeer. Youfone schijnt nu bezig te zijn het voor iedereen standaard uit te zetten.

Ik zie de topics straks al komen. "Geen internet tijdens vakantie", "Youfone zet ongvraagd internet uit" en zo zijn er nog wel wat te bedenken.

Ik heb het hier over vakantie buiten Europa, waar hoge kosten over berekend worden. Roaming in Nederland waren uitgezet, dus verwacht geen internetverkeer via mobiele netwerken. Ik heb het niet over internet binnen Europa binnen de bundel of via Wifi. Waarom gaat Youfone nu langzaam internetverkeer buiten Europa wel standaard uitschaken? Ook schrijf ik over ongewild dataverkeer, waar ik geen invloed op had.
Ik vind deze opmerking gewoon niet van toepassing


Ik heb ook contact opgenomen met mijn rechtsbijstandsverzekering van Achmea. Zijn zijn het volledig met mij eens. Ze nemen daarom mijn claim op Youfone over en gaan het geld waarschijnlijk bij Youfone verhalen.

Voor dat bedrag gaat de rechtsbijstand waarschijnlijk helemaal niets verhalen. U krijgt uw geclaimde geld en de verzekering schrijft het bedrag af. Als een medewerker van de rechtsbijstand hier al een uurtje tijd aan spendeert kost het al meer geld dan het bedrag direct uitkeren. Iedereen happy, u uw geld en achmea een tevreden klant. En Youfone? DIe maakt het niets uit.

Niet iedereen is tevreden. Zelf heb ik nog geen goed gevoel hierover, vandaar mijn publicatie en waarschuwing voor nieuwe gevallen.
Wat de rechtsbijstandsverzekering gaat doen, weet ik niet. Maar bij meerdere klachten wordt er zeker gebundeld en toch verhaald.
Ik denk niet dat Youfone blij is met deze discussie.

Tenslotte, omdat ik geen ervaring heb met reacties en dit forum, ben ik bang, dat de layout van deze reactie slecht is

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elke telefoon heeft een zogenaamde sluipverbruik. Ook als de roaming uit staat kan een telefoon zoeken naar een mast. U kunt wel zeggen dat u bij andere providers daar geen last van had, maar als u ten tijde van het zoeken naar een netwerk op een goed wifi netwerk zat, dan zal er geen data van een 3g/4g netwerk halen.
Ik vind het dan ook vreemd dat de rechtsbijstand hier in mee zou gaan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op vakantie kun je voor naaste familie ook een prepaid gebruiken, hier of daar gekocht....

OP=OP en geen risico op kosten of lastig gevallen worden met hoge kosten door berichten van werkgever of collega's.

Ook kun je vooraf de tarieven van het land opzoeken hoeveel het daar ging kosten en voor bepaalde landen is even Sim kaart eruit halen wel zo slim.

G de Graaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2019 12:34

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door G de Graaf »

Ik ga niet in op gekleurde reacties. Wel vind ik de tips, hoe dit probleem voorkomen en opgelost kan worden belangrijker. Niet iedereen is even handig op internet en als je niet weet dat er een probleem is, kan je dit ook niet voorkomen. Ook wil ik vertellen, dat mijn probleem met Youfone is opgelost Vanochtend kreeg ik een mailtje, waarin Youfone mij vroeg het geïnde bedrag te stoneren. Dit heb ik gedaan en ook aan Youfone gemeld. Tevens heb ik het uitgekeerde bedrag van de rechtsbijstandsverzekering terug gestort. Voor mij was dit een les en met de kennis van nu had ik andere maatregelen genomen. Ook voor mijn volgende reis neem ik nu de nodige voorzorgen. Bij Youfone staat nu ook een vinkje bij het dataverkeer buiten Europa. Uiteindelijk heeft het tijd en energie gekost van beide partijen. Verder is dit probleem alleen bedoeld ter "lering en vermaak". Youfone reageert nu zeer adequaat. Mijn probleem is opgelost. Wel blijft er een iets bittere nasmaak over.
Voor mij is deze zaak gesloten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeer coulant van Youfone. U bent een bofkont.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Costnix »

De continuïteit van de verbinding is zorgplicht van een telecomprovider:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... ntinuiteit

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Telecom tarieven zijn niet altijd even vindbaar. Zo had ik toch even nodig om erachter te komen dat bv bij Vodafone abonnement Turkije is inbegrepen in de bundel en bij Prepaid ineens niet.
Geen idee waarom het verschil maar goed....

Hier zocht ik nu wel bewust naar omdat 2 jaar geleden het downloaden van m'n vakantietelegraafje 60 euro kostte

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door alfatrion »

Theotrucker schreef:
18 okt 2018 22:12
Zonder aan te melden bij een mast, en dus data overdracht kan de telefoon niet weten dat hij niet in Nederland is.
Mijn mobiel heeft GPS.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Blij voor TS dat het probleem opgelost is, maar ik vind het nogal veel heisa voor 8 euro. Waarschijnlijk hebben het laatste broodje en bakje koffie welke genoten zijn gedurende het wachten op de luchthaven meer gekost dan dit.
Off topic: Blijkbaar hebben mensen geen echte problemen meer en verheffen haarkloverij tot een levensmotto.
Evenwel is duidelijk dat er enige ruis zit in de algemene voorwaarden van Youfone.
Buiten dat is het gedrag van de heer Marcelino Wunderlich zo irritant, dat ik mij op geen enkele wijze verbonden voel met het product wat hij aanprijst.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door JvandeW »

In mei heeft Tweakers hier al aandacht aan besteed en de reacties zijn niet mals: https://tweakers.net/reviews/7042/roami ... nland.html

Zo blijkt maar weer dat de meesten hier die YouFone verdedigen (waarom zou je dat überhaupt al doen?) geen idee hebben waarover ze spreken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zeer verhelderend artikel, al blijft dé conclusie uit. Duidelijk is wel dat er echt iets aan de hand is. Ook de reacties onder het artikel geven nog wat extra juice :wink:

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Youfone kosten buiten de EU

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat ik vanuit de reacties lees is dat Youfone waarschijnlijk alles zelf doorkrijgt in blokken van 100 KB (of een sessie nu 1 of 99 KB gebruikt heeft) en die blokken dus door moet rekenen. Verder lees ik ook dat het moeilijk is te duiden waar het probleem nu precies inzit en dat andere providers dat ook hebben.

Gesloten