LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.

Publieke omroep: FTV of FTA

FTV (versleuteld)
0
Geen stemmen
FTA (vrij te ontvangen)
17
89%
Geen mening/weet niet
2
11%
 
Totaal aantal stemmen: 19

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Naar aanleiding van dit bericht heb ik onderstaande emails gezonden/ontvangen.
Edit: De E-mails staan in chronologische volgorde en nieuwe antwoorden plaats ik er steeds bij. Namen heb ik vanwege privacy gewijzigd in initialen.
------------------------------------------------------------

----Oorspronkelijk bericht----

De oorspronkelijke afzender: [email protected]

subject: [email protected]

vraag: Dat de analoge zenders worden opgeheven begrijp ik, maar waarom worden Nederland 1, 2 en 3 gecodeerd ipv FTA (Free To Air) uitgezonden?
Hierdoor wordt de consument voor DVB-T gedwongen met kpn (digitenne) in zee te gaan en heeft slechts een beperkte keuzevrijheid mbt de ontvanger.
Een standaard DVBTT ontvanger (zoals in vrijwel geheel Europa toegepast wordt) kun je hierdoor niet gebruiken.

Ik dacht dat de opzet was om het voor de consument BETAALBAAR te houden, maar als er wordt vastgehouden aan FTV kan hier geen sprake van zijn.

------------------------------------------------------------

----- Original Message -----
From: OCW
To: [email protected]
Sent: Wednesday, June 21, 2006 2:04 PM
Subject: [email protected]


Geachte heer of mevrouw,

Bedankt voor uw e-mail met kenmerk [email protected].

Het digitale ether signaal dat via Digitenne wordt verspreid, wordt versleuteld verzonden. De voornaamste reden om het signaal versleuteld te verzenden is volgens Digitenne dat op die manier de kwaliteit van de dienstverlening beter kan worden gegarandeerd. Ook andere bedrijven die reeds sinds langere tijd via alternatieve platforms digitale televisie aanbieden (bijvoorbeeld kabel- en satellietmaatschappijen) verzenden het digitale signaal veelal in versleutelde vorm ten behoeve van de kwaliteit. In die gevallen is eveneens een smartcard nodig voor de ontvangst van het digitale signaal.

Aangezien altijd een gecertificeerde digitale decoder in combinatie met een verstrekte smartcard wordt gebruikt, kan gegarandeerd worden dat het digitale televisiesignaal ook daadwerkelijk kan worden ontvangen en van goede kwaliteit is. Bij het onversleuteld verzenden van het signaal in combinatie met FTA decoders, kan de kwaliteit van de ontvangst vooraf niet worden gegarandeerd. Een niet-gecertificeerde FTA decoder van slechte kwaliteit zou namelijk ook de oorzaak van slechte (of geen) ontvangst kunnen zijn.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

CW.
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst
------------------------------------------------------------

Geachte mevrouw W,

Helaas ben ik niet voldoende geinformeerd met uw standaardantwoord dat ik al eens eerder had gelezen heb in de diverse fora. Ik verzoek u mijn hieronder gestelde punten door te nemen, en mij nogmals een antwoord te geven op mijn vraag:

-Wat is de werkelijke reden dat de Nederlandse publieke omroepen straks versleuteld (FTV) in plaats van FTA (zonder versleuteling en dus vrij te ontvangen) zoals bij analoog wordt uitgezonden?


1. Het kwaliteitsaspect

U stelt in het eerste deel van uw antwoord dat versleuteling wordt toegepast omwille van de kwaliteit van de uitzendingen. Althans als ik nog eens goed lees stelt U het niet maar Digitenne. Het toepassen van een smartcard heeft echter een NEGATIEVE uitwerking op de kwaliteit. De CAM (Common Access Module, nodig bij een smartcard) kan tot HAPERINGEN in het beeld en bediening leiden. De consument zit bovendien vast aan de keuze van de signaalleverende partij, in dit geval kpn. De keuzevrijheid van de benodigde ontvanger is dus beperkt doordat de ontvangers eerst gecertificeerd moeten worden. De consument mag niet kiezen voor kwalitatief slechtere, eenvoudigere, kwalitatief betere of luxere (design)ontvangers. U (of eigenlijk Digitenne) gaat nu voor de consument bepalen welke kwaliteit voor de gebruiker acceptabel is. En hoe wordt dat opgelost? Door middel van een KWALITEITSVERSLECHTERENDE maatregel: een versleuteling. Bovendien zal hierdoor bestaande en nieuwe apparatuur (bijvoorbeeld portable TV, PC-kaart, harddiskrecorder) met ingebouwde DVB-T niet bruikbaar in Nederland zijn. Op deze manier wordt Nederland weer een eiland in de EU.

Als ik nu naar de huidige beeldkwaliteit van Digitenne kijk, is het bedroevend, welke ontvanger er ook toegepast wordt. Deze partij gaat dus de beeldkwaliteit garanderen....dat geeft te denken. Om het zenderaanbod zo groot mogelijk te maken wordt er nu al een (te) hoge compressie toegepast. Wellicht dat dit in de toekomst beter zal gaan met het vrijkomen van de nu nog analoge frequenties.


2. Het betrouwbaarheidsaspect

Zoals uit de vele berichten blijkt, blijven er CDS (Canal Digitaal) problemen met de smartcards optreden; kaarten moeten elke keer geaktiveerd worden, en als er problemen met de ontvangst zijn kan een 0900- servicenummer gebeld worden waarbij tien minuten wachttijd geen uitzondering is, niet iedereen heeft immers een internetaansluiting op bijv de camping. Deze problemen treden op bij de publieke zenders. Met BVN, dat dus wel FTA wordt uigezonden, zijn echter NOOIT problemen, met welke ontvanger ook!! De toepassing van versleuteling (niet te verwarren met compressie!) leidt dus alleen maar tot meer mogelijke storingen in de ontvangst.


3. Het technisch aspect

Ik haal dit voorbeeld aan omdat uitzendingen via satelliet (DVB-S) qua techniek en signaalopbouw vrijwel gelijk zijn aan DVB-T uitzendingen, het grootste verschil is de signaalsterkte waardoor je voor satelliet een schotelantenne nodig hebt. Het voornaamste verschil in DVB-T en DVB-s ontvangers zelf zit hem in het tunergedeelte, verder niets! Er zijn ontvangers waarbij het tunergedeelte los kan worden aangeschaft zodat je kunt kiezen of hij als satellietontvanger of DVB-T (Digitenne) ontvanger functioneert. Handig op vakantie/camping! Zoals u wellicht weet is voor Digitenne een buitenantenne ook aan te raden in geisoleerde woningen (HR++glas en gewapend beton dempen de signalen aanzienlijk). Gelukkig is de oude harkantene hier vaak ook geschikt (te maken), zodat deze niet snel van de daken zal verdwijnen.


4. Het gebruiksaspect

Ik was in de veronderstelling dat de PUBLIEKE omroep voor IEDEREEN bestemd was, waarom dan versleutelen? Wat heeft Nederland te verbergen zou je bijna denken als je een paranoide aanleg hebt. De enige reden die ik kan bedenken is belangenbescherming van CDS en kpn, en indirect de kabelmaatschappijen en de commerciele omroep. In de huidige situatie (bij analoge ontvangst) heb je alleen een (spriet)antenne en een televisietoestel (of monitor en losse tuner) nodig om de zenders te kunnen bekijken. In de nieuwe situatie komt er een kastje bij EN een kaart EN de registratie ervan. Er zullen er niet snel portable tvtoestellen of andere apparatuur met ingebouwde DVB-T tuners verkocht worden, omdat deze niet uit de doos zullen werken. De 'certificering' lijkt me voor een klein afzetgebied als Nederland niet interessant voor een fabrikant. Dus zullen we voorlopig moeten gaan kl*ten met aparte kastjes EN kaarten EN abonnementen/registratie en bovendien niet een ontvanger kopen die je eigenlijk zou willen hebben vanwege zijn design, kwaliteit of mogelijkheden. En wat dacht u van Mobiele telefoon met ingebouwde DVB-T ontvanger? Wordt door de versleuteling onmogelijk of de telecomproviders kennende betaald ipv gratis te kunnen bekijken.


En wat dacht u van:
5. het kostenaspect?

Voor de smartcard zal er ook een kaartlezer en CAM in de ontvanger moeten zitten, wat de ontvanger duurder maakt. Door het gebruik van kaarten komen niet alleen produktie- en distributiekosten, maar ook administratiekosten. Desondanks moeten de uitzendingen versleuteld worden. Dit alles vanwege de gepretendeerde gegarandeerde beeldkwaliteit? Dat gaat er bij mij niet in. Al deze kosten zijn simpel te vermijden door uitzending in FTA. Wanneer de uitzendingen van NL1, 2, 3, bvn en regionale omroep in FTA zouden zijn is een simpele (en dus goedkope!) ontvanger genoeg voor de meeste (groeiende groep) mensen in Nederland.

De smartcard moet waarschijnlijk ook nog eens door de consument betaald worden, bij CDS kost deze ca 70 Euro (de werkelijke kosten van een kaart is daar slechts een percentage van, maar dat terzijde), tenzij je een abonnement neemt. FTA ontvangers zijn compacter en eenvoudiger van opzet (ontbreken van kaartlezer en CAM) en in elk denkbare uitvoering/design verkrijgbaar.


6. het reguleringsaspect

Slechte ontvangers zullen bij FTA vanzelf slecht verkopen, alle waar naar zijn geld. En in sommige situaties (bijvoorbeeld kleine portable televisies) zullen ze prima zijn. Nu gaat U nu bepalen of iemand een beeld acceptabel vindt en drijft hiermee de prijs omhoog. Laat de consument de keuze en timmer de markt niet dicht. Wanneer je als consument meer wilt ontvangen dan FTA zenders (zoals commerciele zenders die vanwege auteursrechten gecodeerd moeten zijn) ben gewoon wel weer wat meer kwijt.


Het enige voordeel van FTV dat ik kan bedenken is de verkeersveiligheid, omdat nu DVB-T in de auto voorlopig niet mogelijk zal zijn.

Resumerend:
het enige dat met FTV nu bereikt wordt is:
extra storingen
marktafscherming,
beperking in de voortgang van technologische ontwikkeling,
beperking van vrij handelsverkeer,
beperking keuzevrijheid,
beperking van gemak (DVB-T FTA zit al in apparatuur ingebouwd),
beperking van de vrije nieuwsgaring (men moet registreren om te kunnen kijken).
Nog duurder voor de gebruiker.
Nu wordt het belang van Digitenne ipv de gebruiker/overheid vooropgesteld.

Al deze zaken lijken mij niet gewenst.

Ik krijg de indruk dat kpn/Digitenne heel sluw heeft gehandeld, door bijvoorbeeld het begrip coderen (het omzetten van analoog naar digitaal signaal) ipv versleutelen te gebruiken. Dat versleuteling een vereiste is voor kwaliteit is duidelijk een drogreden. Het tegendeel is waar. De beeldkwaliteit is vooral afhankelijk van de signaalsterkte. Een lijst van 'gecertificeerde' ontvangers en/of kwaliteitskenmerk (bijvoorbeel sticker met hologram) op de ontvanger is toereikend genoeg om aan de 'kwaliteitseis' te voldoen. Geen versleuteling is zelfs eenvoudiger te realiseren en dus betrouwbaarder. Door versleuteling toe te passen treden er m.i. grote nadelen/beperkingen op waartegen het GEPRETENDEERDE voordeel niet opweegt. De kosten van de distributie van de publieke zenders worden zo onnodig duurder dan bij FTA distributie en deze kosten worden uiteindelijk bij de gebruikers neergelegd.

Met al deze argumenten in het achterhoofd, begrijp ik nog steeds niet waarom er voor versleuteling wordt gekozen. Hoe heeft ooit iemand bij volle verstand dit besluit kunnen nemen? Gelukkig is het mogelijk dit besluit terug te draaien: de 'gecertificeerde' ontvangers zullen ongetwijfeld ook FTA uitzendingen weer kunnen geven.


In afwachting van uw reactie,
met vriendelijke groet,

Simon de Goede.

P.S.: De inhoud van deze e-mail en uw eventuele reactie zal ik in zonder wijzigingen in de inhoud plaatsen op diverse fora op het internet en consumentenbelangenorganisaties. De enige wijzigingen die ik wel toepas zijn: het afkorten van uw naam tot initialen, verwijderen van de e-mailadressen en de vormgeving...


------------------------------------------------------------

Geachte heer De Goede,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail met kenmerk 379***.

Wij beschikken helaas niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden. Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een beleidsmedewerker van het van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Uw e-mail hebben wij daarom doorgestuurd naar het ministerie van OCW voor verdere beantwoording.

Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden, is het mogelijk dat de beantwoordingstermijn langer is dan de eerder aangegeven twee werkdagen.

Wij hopen dat u hier begrip voor heeft.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

PB
Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst


------------------------------------------------------------

Hartelijk dank voor uw zeer snelle respons, het doorsturen en de moeite die u heeft genomen om de e-mail te lezen.

Met vriendelijke groet,
Simon de Goede

------------------------------------------------------------


Ik hier wil ook nog even opmerken dat DVB-T de vervanger is van de vrij te ontvangen analoge uitzendingen van de publieke omroep...Edit: E-mails in chronologische volgorde gezet en nieuwe antwoorden erbij.
Laatst gewijzigd door SimonleBon op 26 jun 2006 10:36, 5 keer totaal gewijzigd.

Doman
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door Doman »

Ja, prima stukje..

Dit zijn precies de vragen waarop ik ook wel eens antwoord op wil hebben.
Versleutelde uitzendingen van de publieke omroep is gewoon van de zotte!!
Eens kijken of ze hierop nog ECHT durven te antwoorden!

En waarom doet TROS-RADAR hier helemaal niets mee???
Dit is toch een uitermate belangrijke zaak!!
Of hebben ze ook geen idee waar het eigenlijk om gaat, namelijk de VRIJE ontvangst van de publieke omroepen!

Marssjo
Berichten: 254
Lid geworden op: 29 sep 2005 15:23

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door Marssjo »

Ja, mooi stukje met goede argumenten.
KPN/Digitenne misbruikt het volgende argument :
"De voornaamste reden om het signaal versleuteld te verzenden is volgens Digitenne dat op die manier de kwaliteit van de dienstverlening beter kan worden gegarandeerd." Je "moet" dus een door die clup goedgekeurde ontvanger kopen.... Wat keuzevrijheid in ontvangers, je noemde het al.
Verder betalen alle Nederlanders via de belasting de jaren geleden afgeschafte "omroepbijdrage". Dan vind ik dat je deze omroepzenders ook vrij moet kunnen ontvangen, zoals ook nu het geval is met analoog.
De overheid wil op vele gebieden een scheiding tussen netwerkaanbieder en contentaanbieders, maar vind het wel goed dat het zendernetwerk van Nozema voor een appel en een ei gekocht wordt door programma's aanbieder KPN, die dus daarmee alweer een monopoliepositie verkrijgt en andere contentaanbieders buiten de deur kan houden.
Leuk voor iedereen (waaronder ikzelf) die een insteekkaart voor de laptop of de PC heeft gekocht, waarmee nu het voetbal op Ned.2 gratis is te bekijken... Niet echt gratis dus, betalen WIJ belasting voor !!!
Blijkt maar weer dat ze in Den Haag geen verstand van deze materie hebben en/of KPN toch monopolist willen laten zijn.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Heb na enig speurwerk waarschijnlijk de reden waarom er voor FTV ipv FTA is gekozen;

Bij de huidige digitenne ontvangers is de FTA ontvangstmogelijkheid uitgeschakeld!!

De onderstaande opmerkingen zijn voornamelijk vermoedens die mij het meest aannemelijk lijken:

Wat zou toch het motief van kpn zijn om de ontvangers geblokkeerd te leveren? Om concurrentie te weren.

De ontvangers kunnen dan ook onder de prijs in de markt gezet worden want er wordt aan de abonnementen verdiend en niet aan de toestellen zelf. Net als bij mobiele telefoons met sim-lock. Het doel is abonnementen verkopen en daarin ook de enige te zijn.

kpn ziet het natuurlijk zowieso niet zitten om alle toestellen te 'unlocken'.

Aangezien het merendeel van de gebruikers ook de commerciele zenders zal willen zien zullen deze hier een abonnement voor moeten aangaan, dit gaat natuurlijk een stuk makkelijker als de (financiele) drempels hiervoor al weggeplaveid zijn en de kosten lager lijken, let wel lijken! De mensen hebben immers een voor dit doel ingerichte ontvanger, zijn geregistreerd in de administratie en hebben een smartcard. De grootste struikelblokken die kosten met zich meebrengen zijn dus al verwijderd.

Bij certificering van een nieuwe ontvanger zal waarschijnlijk FTA uitgeschakeld moeten zijn. m.a.w. ontvangers worden kreupel gemaakt (om niet in de rest van Europa gebruikt te kunnen worden).

Dit zijn twee gigantische voordelen, door de prijs van ontvangers kunstmatig laag te houden (zie mobiele telefonie) wordt geconcureerd met de andere aanbieders (CDS, UPC Casema). De distributie en infrastructuur dmv repeaters lijkt mij al goedkoper dan bij Satelliet of kabel.

Wanneer dit de waarheid is zijn dit misselijke en oneerlijke praktijken (mis hier de kots-smiley) om de concurentie te weren en weer een monopolie op te bouwen. En wie betaalt dit uiteindelijk? Onze overheid is te laks om onderzoek te doen voor de beste besluitvorming. Korzichtig scheeuwt ze van de lege daken dat er 12 miljoen bespaard wordt....(das 1 euro per burger per jaar...wow!) Ze lijkt kpn blind te vertrouwen. Het scheelt de overheid misschien 12 miljoen, maar ik denk dat dit bedrag hoe dan ook uit de zak van de burger toch weer bij kpn terecht komt.

De consument is hier de echte verliezer (zie de eerdere berichten van dit onderwerp) door falend beleid van de overheid.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Verder betalen alle Nederlanders via de belasting de jaren geleden afgeschafte "omroepbijdrage". Dan vind ik dat je deze omroepzenders ook vrij moet kunnen ontvangen, zoals ook nu het geval is met analoog.
Dat is nu precies het meest essentiele punt van het hele verhaal, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. THANKS! :D

Alhoewel:
Ik was in de veronderstelling dat de PUBLIEKE omroep voor IEDEREEN bestemd was, waarom dan versleutelen? Wat heeft Nederland te verbergen zou je bijna denken als je een paranoide aanleg hebt.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Heb de tweede reactie binnen:
Zie boven

Ben benieuwd of deze persoon hele inhoud heeft doorgenomen, maar ik probeer dit natuurlijk zo hoog mogelijk te krijgen, liefst tot in de 1e kamer toe!.

jandevries
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 sep 2005 01:31

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door jandevries »

Aanstaande dinsdag 27 juni is de tweede termijn over dit onderwerp in de tweede kamer. Protesteer tegen de codering bij de volgende kamerleden:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

De publieke omroep moet gewoon, net als overal in Europa, gratis en ongecodeerd ontvangen kunnen worden.

Als de KPN de publieke zenders ongecodeerd uit zou zenden is het mogelijk een FTA ontvanger te gebruiken. In Duitsland te koop voor 50 Euro. Duitsland staat vol met dergelijke ontvangers. Overal gratis ontvangst van 10 to 15 zenders. Zie de website http://www.ueberall-tv.de/

De argumenten van KPN dat ze door te coderen de kwaliteit kan garanderen slaat nergens op.
Ik heb thuis reeds twee jaar een FTA ontvanger staan en de ontvangst van de Belgische VRT is perfect (en gratis)!

De reden van de codering door de KPN is, dat FTA ontvangers niet kunnen worden gebruikt , waardoor er een verplichte winkelnering ontstaat. De KPN krijgt de volledige controle op de etherontvangst.


Groeten,

Jan de Vries

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

@ Jan de Vries:
Wilde je net vragen of ik je antwoord uit dit onderwerp ook hier mocht plaatsen, maar dat heb je zelf al gedaan. :D Zal een E-mail naar de bovenstaande personen sturen, bedankt voor de tip!!

Misschien dat mensen die dit lezen nog meer argumenten/achtergrondinformatie/E-mailadressen kunnen plaatsen? Dan kan ik dit verwerken in mijn email.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

De volgende reacties van tweede kamerleden heb ik reeds ontvangen:

Dank voor uw mail. Ik ben het met u eens dat de ontvangst zonder belemmeringen mogelijk moet zijn en zal daar dan ook voor pleiten.

Groet,
JA ***wegens privacy weggelaten
-----------------------
Beste heer de Goede,

Dank voor uw e-mail. De VVD-fractie heeft vorige week tijdens de behandeling van dit voorstel van de staatssecretaris aangegeven dat wij niet gecharmeerd zijn van de gekozen oplossing. De VVD is voorstander van de afschakeling van de analoge etherverspreiding van de publieke netten, maar voelt er niets voor gecodeerd in de digitale ether uit te zenden, mede daar dit de aan te schaffen decoder onnodig duur maakt. Dinsdag is de tweede termijn van de behandeling van het voorstel. Wij zullen daar nogmaals duidelijk maken dat wat ons betreft free to air moet worden uitgezonden.

Met vriendelijke groet,
MA***wegens privacy weggelaten
Persoonlijk medewerker FÖ (VVD)

-----------------------

Geachte heer De Goede,

Hartelijk dank voor uw mail over het uitschakelen van de analoge etherdistributie van de publieke omroep.
De Kamer heeft herhaaldelijk aangegeven dat de analoge etherdistributie alleen mag worden uitgeschakeld als er een goed, landelijk dekkend, gratis alternatief bestaat.
De oplossing die het kabinet met KPN is overeengekomen voldoet wat mij betreft onvoldoende.
Ten eerste lijkt er op basis van berichten in de media nog niet te kunnen worden gesproken van landelijke dekking die gelijkwaardig is aan de huidige dekking.
Ten tweede vind ik de gedwongen winkelnering bij KPN/Digitenne, met een te dure decoder en een smartcard, ongehoord. Ook in Nederland moet de publieke omroep gratis en ongecodeerd (free to air) te ontvangen zijn.
Ik zal in de tweede ronde van het debat over de afschakeling van de analoge etherdistributie opnieuw verduidelijken dat die twee zaken wat de PvdA betreft moeten worden opgelost.
Er moet voor iedereen een gelijkwaardig, digitaal alternatief beschikbaar zijn en het signaal van de publieke omroep moet gratis en ongecodeerd worden verspreid.
Als de regering niet aan die twee voorwaarden tegemoet wil komen, wil de PvdA geen steun geven aan het afschakelen van de analoge etherdistributie.
Met vriendelijke groet,

MD ***wegens privacy weggelaten
PvdA
-----------------------

De reacties heb ik supersnel ontvangen van deze politici, de reactie van JA (CDA) had ik zelfs na een uur binnen. De grootste partijen zijn het wat dit punt betreft wel over eens.
Laatst gewijzigd door SimonleBon op 28 jun 2006 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ow ja, :oops: dan moet ik toch ook mijn originele e-mails hier publiceren ;P
Eigenlijk niet veel anders dan ik hier al eerder heb vermeld, beetje aangepast.
Hier komen ze:

Aanstaande dinsdag 27 juni is de tweede termijn over de wijziging in de mediawet in de tweede kamer. nr 30 402 (Wijz. Mediawet; rijksomroepbijdrage en financ. verslaglegging) Hierin komt DVB-T (in Nederland beter bekend als digitenne) ongetwijfeld ter sprake. Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Video_Broadcast is achergrondinformatie te vinden over DVB.

Om in de nabije toekomst de Nederlandse PUBLIEKE omroepen via de ether te ontvangen moet men een door de kpn/digitenne goedgekeurde ontvanger kopen. Het signaal zal versleuteld worden uitgezonden. Daardoor zal er ook een smartcard nodig zijn. Zoals ik onder zal uitleggen zijn hier extra kosten aan verbonden, die vroeg of laat op de burgers afgewend worden.

In de rest van Europa worden publieke zenders FTA(free-to-air) en dus onversleuteld verzonden. Waarom moeten wij in Nederland hiervan afwijken en op een eiland gaan zitten?

KPN/Digitenne misbruikt het volgende argument (ik quote hierbij antwoord van OCW):
"De voornaamste reden om het signaal versleuteld te verzenden is volgens Digitenne dat op die manier de kwaliteit van de dienstverlening beter kan worden gegarandeerd."

Ik ben van mening dat je hier als inwoner het recht hebt de PUBLIEKE omroep, net als in de rest van Europa, vrij en onversleuteld moet kunnen ontvangen, zonder extra kosten en andere hindernissen. Wanneer je hier op bezoek bent heb je dat recht m.i. ook. Versleutelde signalen zijn niet vrij te bekijken zonder extra maatregelen.

De overheid wil op vele gebieden een scheiding tussen netwerkaanbieder en contentaanbieders, maar acht het blijkbaar normaal dat het zendernetwerk van Nozema voor een appel en een ei gekocht wordt door aanbieder KPN. Deze verkrijgt die daarmee wederom een sterke positie door weer een eigen netwerk te bezitten. Zij kan/zal de prijs bepalen voor toegang tot dit netwerk. Voor een publieke voorziening als de Nederlandse (en lokale) omroepen is dit niet wenselijk. Voor andere content is dat wellicht wel acceptabel.


Ik zou het bijzonder apprecieren wanneer de volgende vragen in een debat beantwoord worden:
-Heeft versleuteling invloed op de beeldkwaliteit, en zo ja, welke?
-Weet u wat FTA (free-to-air) zoals in heel Europa wordt toegepast, inhoudt?
-Wat is dan de werkelijke reden dat de Nederlandse publieke omroepen straks versleuteld (FTV) in plaats van FTA (zonder versleuteling en dus vrij voor iedereen te ontvangen) zoals bij analoog wordt uitgezonden?
-Is er voldoende diep op de materie ingegaan of baseert men besluitvorming op de informatie die kpn/digitenne verstrekt heeft?
-Waarom wordt er voor een duurdere oplossing (met versleuteling) gekozen die de markt/mogelijkheden en de keuzevrijheid van de burger aanzienlijk beperkt?


Als de KPN de publieke zenders ongecodeerd uit gaan zenden is het mogelijk een willekeurige FTA ontvanger te gebruiken. Deze zijn in bijvoorbeeld Duitsland te koop voor gemiddeld 50 Euro. Duitsland en Belgie staat vol met dergelijke ontvangers. Zie bijvoorbeeld de website http://www.ueberall-tv.de/ voor de FTA zenders in Duitsland.

De argumenten van KPN slaan nergens op, ik zal dit hieronder uit proberen te leggen.

1. De kwaliteit

Het toepassen van een smartcard heeft een NEGATIEVE uitwerking op de kwaliteit. De ingebouwde CAM (Common Access Module, benodigd voor de smartcard) kan leiden tot HAPERINGEN in het beeld en bediening. Door de versleuteling (lees: beveiliging) zit de consument bovendien vast aan de keuzes van de signaalleverende partij, in dit geval kpn. De keuzevrijheid van de benodigde ontvanger is beperkt doordat de ontvangers eerst gecertificeerd (lees: beveiligd of gelocked) zouden moeten worden. De consument mag blijkbaar niet kiezen voor kwalitatief slechtere, eenvoudigere, kwalitatief betere of luxere (design)ontvangers. U (of eigenlijk Digitenne) gaat bepalen welke kwaliteit voor de gebruiker acceptabel is. En hoe wordt dat gedaan? Door middel van een kwaliteitsverslechterende maatregel: een versleuteling.

Als ik nu naar de huidige beeldkwaliteit van Digitenne kijk, is het bedroevend, welke ontvanger (van KPN) er ook toegepast wordt. Deze partij gaat dus de beeldkwaliteit garanderen....dat geeft te denken. Om het zenderaanbod zo groot mogelijk te maken wordt er nu een (te) hoge compressie toegepast. Dit is te begrijpen want er moet geconcureerd worden met de kabel/satelliet/glasvezelnetwerken. Daardoor zitten er te veel zenders in een beperkte bandbreedte. Wellicht dat dit in de toekomst beter zal zijn met het vrijkomen van de nu nog analoge frequenties in de VHF en UHF band, waardoor extra bandbreedte beschikbaar komt.

Een lijst van 'gecertificeerde' ontvangers en/of kwaliteitskenmerk (bijvoorbeel sticker met hologram) op de ontvanger is toereikend genoeg om aan de 'kwaliteitseis' te voldoen. Zo kan het extra aanbod (pay-tv) toch achter een decoder blijven. Het uitbrengen van een losse CAM-module geeft de gebruiker veel meer vrijheid. Niet door andere apparatuur (dus ook betere, uitgebreidere) van de markt te weren.

-Betrouwbaarheid/technisch aspect

Zoals uit de vele berichten uit vele internetfora blijkt, blijven er bij UPC (DVB-C decoder/ontvangers) en CDS (Canal Digitaal) problemen met de smartcards optreden; kaarten moeten bij de laatste elke keer geaktiveerd worden, en als er problemen met de ontvangst zijn kan een 0900- servicenummer gebeld worden waarbij tien minuten wachttijd geen uitzondering is, niet iedereen heeft immers een internetaansluiting op bijv de camping. Deze problemen treden ook op bij de publieke zenders Nederland 1, 2 en 3.
Met BVN echter, dat door CDS wel FTA wordt uigezonden, zijn echter NOOIT problemen, met welke ontvanger ook!! De toepassing van versleuteling (niet te verwarren met coderen of compressie!) leidt dus alleen maar tot meer mogelijke storingen in de ontvangst.

Ik haal dit voorbeeld aan omdat uitzendingen via satelliet (DVB-S) qua techniek en signaalopbouw vrijwel gelijk zijn aan DVB-T uitzendingen, het grootste verschil is de signaalsterkte en de manier van distribueren waardoor je voor satelliet een schotelantenne nodig hebt en terrestiaal meestal kun volstaan met een kamerantenne.
Het voornaamste verschil in DVB-T en DVB-S ontvangers zelf zit hem in het tunergedeelte (afstemgedeelte). Er zijn ontvangers waarbij het tunergedeelte los kan worden aangeschaft zodat je kunt kiezen of het apparaat als satellietontvanger of DVB-T (Digitenne) ontvanger functioneert. Handig voor op vakantie/camping! Jammer alleen dat dit straks blijkbaar in Nederland niet zal kunnen.

In de huidige situatie (bij analoge ontvangst) heb je alleen een (spriet)antenne en een televisietoestel (of monitor en losse tuner) nodig om de zenders te kunnen bekijken. In de nieuwe situatie komt er een ontvanger EN een kaart EN de registratie ervan. Per toestel wel te verstaan. Er zullen er niet snel portable tvtoestellen/multifunction apparaten of andere apparatuur met ingebouwde DVB-T tuners in Nederland verkocht worden, omdat deze niet 'uit de doos' zullen werken. De 'certificering' (wat niet anders is dan het beveiligen van de ontvanger) lijkt me voor een klein afzetgebied als Nederland niet interessant voor de fabrikanten. De Nederlandse consument wordt dus beperkt in haar keuzevrijheid en mogelijkheden. Bovendien zit de consument vast aan ontvangers die men eigenlijk zou willen hebben omdat deze niet aan de wensen van design, kwaliteit of mogelijkheden voldoet. En wat dacht u van mobiele toepassingen met ingebouwde DVB-T ontvanger? Begrijpelijkerwijs probeert kpn dit koste wat het kost te voorkomen, zij heeft immers geen belang bij gratis mobiele televisieontvangst.

Bovendien zal door de versleuteling bestaande en nieuwe apparatuur (bijvoorbeeld portable TV, PC-kaart, harddiskrecorder, etc.) met ingebouwde DVB-T of -H niet of zeer beperkt bruikbaar in Nederland zijn. Dit in schril contrast met de rest van Europa. Op deze manier wordt Nederland weer een eiland (lees: bananenrepubliek) in de EU. In onze buurlanden (Engeland, Duitsland en Belgie) worden de publieke omroepen wel in FTA uitgezonden. Belgie is zelfs voorloper in DVB-T geweest. De Engelse BBC zelfs via DVB-S (satelliet) FTA en vrij te ontvangen. Maar naar Belgie, Engeland en Duitsland kijken we zowieso niet, die zenden namelijk al jaren in breedbeeld uit.

En wat dacht u van het kostenaspect?

Voor de toepassing van de smartcard zal er ook een kaartlezer en CAM in de ontvanger moeten zitten, wat de ontvanger duurder maakt. Door het gebruik van kaarten komen niet alleen produktie- en distributiekosten, maar ook administratiekosten. Desondanks moeten de uitzendingen versleuteld zonodig worden. Dit alles vanwege de gepretendeerde gegarandeerde beeldkwaliteit. Al deze kosten zijn simpel te vermijden door uitzending in FTA. Wanneer de uitzendingen van NL1, 2, 3, bvn en regionale omroep in FTA zouden zijn is een simpele (en dus goedkope!) ontvanger genoeg.

De smartcard moet ook nog eens door de burger betaald worden, bij CDS kost deze ca 70 Euro PER ONTVANGER(de werkelijke kosten van een kaart is daar slechts een percentage van, maar dat terzijde), tenzij je een abonnement neemt. FTA ontvangers zijn compacter en eenvoudiger van opzet (ontbreken van kaartlezer en CAM) en in elk denkbare uitvoering/design verkrijgbaar.

Slechte ontvangers zullen bij FTA vanzelf slecht verkopen, alle waar naar zijn geld en hebben ook zoiets als consumentenrecht. En in sommige situaties (bijvoorbeeld kleine portable televisies) zullen ze prima zijn. Nu gaat U nu bepalen of iemand een beeld acceptabel vindt en drijft ook nog eens de prijs omhoog. Laat de consument de keuze en timmer de markt niet dicht.

Resumerend:

Wat wordt er FTV ipv FTA bereikt:
-publieke omroep is niet vrij te ontvangen zonder extra voorzieningen (smartcard/CAM in ontvanger)
-extra storingen
-marktafscherming en oneerlijke concurrentie,
-beperking in de voortgang van technologische ontwikkeling,
-beperking van vrij handelsverkeer,
-beperking keuzevrijheid,
-beperking van gemak van de gebruiker,
-beperking van de vrije nieuwsgaring (men moet registreren om te kunnen kijken).
-Onnodig duur voor de gebruiker, zeker wanneer hij meerdere toestellen in huis heeft.
-Nu wordt het belang van Digitenne/kpn ipv de gebruiker/overheid vooropgesteld.

Al deze zaken lijken mij op zijn zachtst gezegd niet gewenst.

Ik krijg de indruk dat kpn/Digitenne heel sluw heeft gehandeld, door bijvoorbeeld het begrip coderen (het omzetten van analoog naar digitaal signaal) met versleutelen te verwarren. Dat versleuteling een vereiste is voor kwaliteit is duidelijk een drogreden. Het tegendeel is waar. De beeldkwaliteit is vooral afhankelijk van de signaalsterkte en toegepaste compressie. Geen versleuteling is zelfs eenvoudiger te realiseren en dus betrouwbaarder. Door versleuteling toe te passen treden er m.i. grote nadelen/beperkingen op waartegen het GEPRETENDEERDE voordeel niet opweegt. De kosten van de distributie van de publieke zenders worden zo onnodig duurder dan bij FTA distributie en deze kosten worden uiteindelijk bij de gebruikers neergelegd.

Met al deze argumenten in het achterhoofd, begrijp ik nog steeds niet waarom er voor versleuteling wordt gekozen. Hoe heeft ooit iemand bij volle verstand dit besluit kunnen nemen? Gelukkig is het mogelijk dit besluit terug te draaien: de 'gecertificeerde' ontvangers zullen ongetwijfeld ook FTA uitzendingen weer kunnen geven, ondanks dat zij moedwillig 'kreupel' gemaakt zijn door digitenne.

Ik zou een reactie op prijs stellen, maar laat de keuze aan U,
met vriendelijke groet,

Simon de Goede.

-------------------------
In opvolging van mijn vorige bericht, toon ik u hier de kromme situatie die reeds is ontstaan:

Op de website van Hirschman CartTV is het volgende te vinden;

Hieronder vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over CarTV.
Mocht uw vraag er niet bij staan, stuur ons dan een mail naar [email protected] of bel de helpdesk + 31 294 - 462 572

Q:Wanneer ik in Belgie woon, maar veel met de auto in Nederland ben, kan ik dan een abonnement afsluiten bij Digitenne, zodat ik in Nederland de Nederlandse zenders kan ontvangen?
A:Nee, dit kan helaas niet. Om een abonnement op Digitenne af te sluiten, heeft u een Nederlands woonadres nodig.
Opmerking: Waarom mag een Belg geen Nederlandse publieke zenders zien en een Nederlander wel Belgische zenders? Idem dito geldt overigens voor alle andere Europese inwoners. In vrijwel geheel heel Europa (m.u.v. Portugal) zijn de publieke zenders via DVB-T FTA(free-to-air=vrij) te ontvangen. In alle scandinavische zowieso. In sommige landen is er een combinatie, zie overzicht.

Q:Waarom heb ik in Nederland een extra module en smartcard nodig?
A:In Nederland worden de zenders (behalve Nederland 2) gecodeerd uitgezonden. Om deze beelden te decoderen heeft u een module en een smartcard met abonnement nodig. In de overige europese landen is het signaal tot op heden (free-to-air), oftewel ongecodeerd en kunt u het zonder module en smartcard ontvangen.
Opmerking: Waarom zijn de Nederlandse zenders toch gecodeerd? Oh, het antwoord staat er al te lezen; ABONNEMENT.

Q:Als ik van Nederland naar Belgie rijd, kan ik dan in Belgie met mijn CarTV en Digitenne abonnement dezelfde zenders blijven bekijken?
A:Nee. U ontvangt in Nederland de zenders die het Nederlands netwerk kent en in Belgie de zenders die Belgie uitzendt.
Opmerking: Hetzelfde geldt voor Duitsland en het merendeel van alle ander Europese landen (zie overzicht).

Q:Wat is het verschil tussen CarTV en CarTV Europe?
A:Beide producten zijn hetzelfde, echter CarTV heeft een extra module in de tuner, waar u de Digitenne smartcard insteekt. Omdat deze voor Belgie niet noodzakelijk is (vanwege free to air, dus geen abonnement), heeft de CarTV Europe deze module niet. Overigens, u kunt in een CarTV Europe een module insteken, waarmee het dus een CarTV wordt.
Opmerking: Extra module, dus extra kosten.

In het door Hirschman uitgegeven persbericht van oktober 2005 staat te lezen:
De Hirschmann CarTV generation 2 is als enige mobiele ontvanger gecertificeerd door Digitenne én KPN en kost € 575,00 inclusief BTW. Zie voor meer informatie de websites www.hirschmann.nl, www.cartv.nl en www.kpn.com.

Nu heeft Hirschman als enige in Nederland een gecertificeerde CarTV, puur en alleen vanwege het feit dat deze is voorzien van een extra module voor de smartcard. Pure marktafscherming dus!


Overzicht van andere Europese landen, zodat u kunt zien waar wij ongeveer staan:

Duitsland Systeem: Free-to-Air
Afhankelijk van het gebied kan het zenderaanbod verschillen, echter over het algemeen kan men zeggen dat de onderstaande zenders
zijn te ontvangen: Das Erste (ARD), ZDF, WDR, NDR, MDR, SWR, Ki.Ka, Phoenix, 3sat, Arte, Eins Muxx, ZDF-Digitext, RTL, RTL2, Super RTL, Vox, Sat.1, ProSieben, Kabel 1, N24, CNN, Eurosport, Viva en Terra Nova. Voor meer informatie zie www.ueberall-tv.de.

CROATIË Systeem: nog niet bekend
In Zagreb is momenteel een test gaande met een 2-tal DVB-T zenders waarmee een zo'n 800.000 inwoners kunnen worden bereikt.
De verwachtting is dat men in de toekomst een 6-tal multiplexen nodig heeft. De regering heeft haar plannen voor digitale TV ontvangst nog niet bekend gemaakt.

DENEMARKEN Systeem: Free-to-Air / abonnement
Momenteel verkeert het een en ander nog in een testfase. Op 1 juli zal er een start worden gemaakt met één multiplex welke bedoeld is voor de nationale zenders. Deze zenders zullen free-to-air te ontvangen zijn terwijl de andere 3 multiplexen voor de commerciële
omroepen waarschijnlijk gaan werken met een abonnement systeem. Beschikbare TV zenders: DR1, DR2, TV2

ENGELAND Systeem: Free-to-Air
Ontvangst van DVB-T is in bijna geheel Engeland mogelijk met een zenderaanbod van meer dan 20 zenders.
Beschikbare TV zenders: BBC1, BBC2, BBC3, BBC4, BBC News 24, TMF, The Hits, ITV1, Channel 4, Channel 5, Sky News, ITV News, Sky Travel, FTN

FINLAND Systeem: Free-to-Air
In Finland heeft men momenteel 3 multiplexen in gebruik. Eén multiplex is voor de Finnish Broadcasting Company terwijl de twee andere multiplexen voor de commerciële omroepen zijn. Deze vergunning zijn afgegeven in het jaar 2000 en zijn 10 jaar geldig. Tevens heeft de regering toen bekend gemaakt dat de analoge zenders eind 2006 zouden worden uitgeschakeld, echter men heeft dat nu bijgesteld en de nieuwe datum is nu 31 augustus 2007. In Finland heeft men bijna een complete dekking.
Beschikbare TV zenders: TV1-D, TV2-D, FST, YLE24, YLE Teema, MTV3, MTV3+, Subtv, Nelonen, Nelonen Plus.
Meer informatie: www.digitv.fi

HONGARIJE Systeem: nog niet bekend
Test uitzendingen met twee zenders vinden momenteel plaats in Budapest. Later zullen er nog twee zenders worden bijgeplaatst.
Een beslissing van de regering over de invoering van DVB-T is nog niet genomen.

LUXEMBURG Systeem: Free-to-Air
Sinds 1 juli 2002 wordt er in Luxemburg stad en de directe omgeving een test gedaan met 1 zender en 1 multiplex. Men verwacht in de
toekomst gebruik te maken van een 2-tal multiplexen (Ch41 en Ch66). Meer bijzonderheden zijn er momenteel nog niet bekend.

NOORWEGEN Systeem: Free-to-Air
In Oslo, Bergen en Trondheim zijn momenteel een aantal digitale DVB-T zenders actief waarmee zo'n 30% van de bevolking wordt bereikt.
In 2006 zal er een begin worden gemaakt met het uitschakelen van de analoge zenders. Wanneer dit is gebeurd zal het aantal multiplexen
worden uitgebreid van 3 naar 5.

OOSTENRIJK Systeem: Free-to-Air
Sinds april 2004 loopt er een test in de stad Graz bij 150.000 huishoudens waarbij niet alleen de openbare omroep ORF maar ook de
commerciele zender ATV Plus te ontvangen is. Begin 2005 moet er een begin gemaakt worden met het uitzenden via DVB-T in de grote
steden en de gebieden met een grote bevolkingsdichtheid. Daarbij is al aangegeven dat de analoge zenders na de introductie van DVB-T
zeer snel zullen worden uitgeschakeld.
Beschikbare TV zenders: In ieder geval de nationale zenders van de ORF

POLEN Systeem: nog niet bekend
De Poolse regering heeft in january 2003 de beslissing genomen dat er een werkgroep moest komen met als doel een strategie te bepalen
voor de introductie van DVB-T in Polen. Momenteel is nog niet bekend wanneer er in Polen wordt gestart. In Warschau wordt er sinds
november 2001 al getest met één zender.

PORTUGAL Systeem: abonnement
Sinds 2002 zijn er testen geweest in de grote Portugese steden. Op het ogenblik is in bijna heel Portugal dekkend maar is er alleen via
een abonnementen systeem DVB-T te ontvangen.
Meer informatie: www.tvcabo.pt

SPANJE Systeem: nog niet bekend
In Spanje zijn momenteel wel wat testen in Catalonië aan de gang echter veel is er nog niet bekend.

TJECHIË Systeem: nog niet bekend
In 1999 zijn er al een 2-tal vergunningen afgegeven voor testen met DVB-T ontvangst. Deze testen hebben met name in Praag plaats-
gevonden en lopen door tot eind 2004. De regering heeft te kennen gegeven met DVB-T te willen beginnen echter een nieuwe wet
op het gebied electronische media en broadcasting is in de maak. Het een en ander heeft voor een vertraging gezorgd en eind 2004 zal
er meer bekend moeten zijn.

ZWEDEN Systeem: free-to-air / abonnement
In Zweden heeft men reeds enige jaren de mogelijkheid om verschillende TV kanalen gratis te ontvangen. Daarnaast heeft men de
mogelijk om commerciële zenders te ontvangen via een abonnement systeem. Hiervoor gebruikt men het Conax-codeersysteem.
Beschikbare Free-to-Air TV zenders: SVT1, SVT2, SVT24 News channel, SVT Childrens channel, TV4
Beschikbare gecodeerde TV zenders: Canal+, Eurosport, MTV, VH1 etc
Meer informatie: www.boxer.se

ZWITSERLAND Systeem: free-to-air
Ontvangst is inmiddels mogelijk in het Italiaanse deel (Tessin) van Zwitserland en in het duitstalige gedeelte (Engadin) waar men een
complete dekking heeft. Een verdere uitrol staat gepland maar zal pas in 2009 volbracht zijn.
Beschikbare TV zenders:TSI1, TSI2 (Italiaans), SF1 (Duits), TSR1 (frans)
Meer informatie: www.avguide.ch

Met vriendelijke groet,

Simon de Goede

edmoor
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2003 17:24

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door edmoor »

Te betalen belasting voor de publieke omroepen afschaffen en alle zenders uit de lucht halen.
Ik zal er geen traan om laten.
Er wordt toch alleen maar troep uitgezonden.

jandevries
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 sep 2005 01:31

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door jandevries »

Beste SimonleBon

Ben jij die actie op de nieuwsgroepen gestart ?

Perfect

Groeten,

Jan de Vries

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Nee, maar ik wil graag participeren, in welke groepen zijn de aktiviteiten?

Heb overigens ook aan andere leden in de tweede kamer die media in hun 'pakket'hebben de mail gestuurd.

Met vriendelijke groet,
Simon (le Bon is mijn internetnaam)

jandevries
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 sep 2005 01:31

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door jandevries »

In nl.media.tv en nl.media.satelliet.
Ik heb het bericht doorgemaild naar nl.politiek

Groeten,

Jan de Vries

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

@ Edmoor:
Die mening deel ik dus niet, maar dat verschilt van persoon tot persoon. Denk wel dat de kosten lager kunnen door de rechten van voetbaluitzendingen af te schaffen. Maar een publieke omroep is toch een soort basisvoorziening.

Wat dacht je van deze programma's l.... Tros radar , Vara's Kassa, Netwerk, Nova, Sesamstraat, klokhuis, jeugdjournaal, (yep ik heb een zoontje) :D dit was het nieuws, onder de tram, de lama's, opsporing verzocht, blik op de weg, twee vandaag, little Brittain, pinkpop, olympische spelen en andere sportevenementen, spuiten en slikken en niet te vergeten het (sport)journaal?

Kan iets soortgelijks over asfalt menen...Als je toch in een bananenrepubliek wilt wonen. :lol:

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

@Jan, had de eerste groep inmiddels uit een ander item gehaald, maar kga meteen ff neuzen.

Uit de antwoorden blijkt toch dat de grootste partijen 'onze' standpunten delen.

Bedankt!! :)

bakhuyzen
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2006 08:54

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door bakhuyzen »

Jozua (net nieuw hier op het Forum)

Ik ben overgestapt op Canaldigitaal maar nu wilde ik de kabel Tv er af halen en internet van casema houden.
Maar dat kon niet ??? Casema heeft gebeld of ik digitale telefonie er ook bij wilde hebben van casema.
Goed die er ook bij ik heb nu nog kpn.
Telefonie is €9.95 p/m actietarief maar als Tv er af gaat word het €14.95 p/m en ik zit er 1 jaar aan vast.
Kent iemand deze klachten ook ?

Graag een reactie wat ik er aan kan doen ?

Groetjes jozua

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door opa »

Beste Simon,


Een erg goed verhaal met goede argumenten.
Wil er graag aan toevoegen dat het zenderpark voor de analoge TV eigendom / onderhoud is van NOZEMA.
Mag ik onder de aandacht brengen dat enigetijd gelden KPN de NOZEMA heeft gekocht / ingelijfd.
Duidelijk geval van monopolisch gedrag.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Jozua (net nieuw hier op het Forum)

Ik ben overgestapt op Canaldigitaal maar nu wilde ik de kabel Tv er af halen en internet van casema houden.
Maar dat kon niet ??? Casema heeft gebeld of ik digitale telefonie er ook bij wilde hebben van casema.
Goed die er ook bij ik heb nu nog kpn.
Telefonie is €9.95 p/m actietarief maar als Tv er af gaat word het €14.95 p/m en ik zit er 1 jaar aan vast.
Kent iemand deze klachten ook ?

Graag een reactie wat ik er aan kan doen ?

Ik denk zoeken in de andere onderwerpen (Internet en telefonie) en daar een nieuw bericht plaatsen.

Vind wel dat deze vorm van koppelverkoop vervelend is, maar helaas bijna onontkombaar. De analoge kabel (waar tv en radiosignalen op zitten) is de drager van de digitale signalen (internet en telefonie), net zoals de telefoondraad dat is voor ADSL. De kabelmaatschappij zal om tv en radiosignalen uit te schakelen een filter kunnen plaatsen in de verdeelkast van je straat/huizenblok. Voor het gebruik van de kabel (transport) zal de maatschappij kosten in rekening brengen ook al gebruik je hem niet voor het 'oorspronkelijke' doel. Des te meer diensten je afneemt bij een provider, des te goedkoper dit vaak wordt.

Zelf heb ik hier telefoonlijn kpn (belbudget) met ADSL 10/1Mb, kabel en Satellietontvangst(€ 0). Mijn mobiele telefoon gebruik ik meestal om te bellen, omdat de belminuten naar vaste aansluitingen bijna net zo duur zijn en ik ook een belbundel heb. Alles bij verschillende providers. Tripple play (alles bij een provider) voldoet niet aan mijn wensen, meestal is de internetsnelheid te laag en gelden er datalimieten etc. Voor mijn e-mailadres heb ik een domein zodat ik niet afhankelijk ben van een internetprovider en elk jaar zou kunnen opstappen. Bij mobiele telefonie is dit ook geregeld. Omdat ik in een goedkoop 'kabel'-gebied zit (UPC heeft hier rechtzaak verloren) heb ik de kabel er vanwege het gemak nog bij.

Over een aantal jaar zal dit waarschijnlijk anders zijn door alle opkomende technologieen.

@opa:
Bedankt voor je reactie en informatie. Er zullen misschien nog wat onderlinge banden (de vroegere Ptt=Post Telegrafie en Telefonie had vrijwel alles in beheer) in de bedrijven zijn geweest lijkt me.

In de nieuwsgroepen zijn er nu ook weer discussies m.b.t. dit onderwerp gaande.

@iedereen excuses voor de lange berichten met dubbele informatie.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge publiekeTVzenders vervangen door versleuteld signaal

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Heb nog een reactie binnen:

Beste Simon de Goede,

Hartelijk dank voor deze ontzettend nuttige en helder uitgelegde informatie. Wij zullen het zeker inbrengen vanavond en het gevecht met de staatssecretaris aangaan.

Nog twee vragen: waar staat de afkorting FTV voor (free to …?)

Zou ik misschien je nummer mogen hebben voor het geval er in de loop van de dag nog wat vragen bij me opkomen?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
RK ***wegens privacy weggelaten
Beleidsmedewerker EZ & OS
SP Tweede-Kamerfractie

------------------------
Hallo H.P.E., ;)

Wij (mijn vrouw, zoon en ik) komen helaas net (20:30) pas thuis, dus denk dat het te laat is.
FTV staat voor Free To View, dit wil dus zeggen dat uitzendingen wel bekeken mogen worden maar ze wel versleuteld zijn. Er is dan wel een smartcard met CAM/CI of andere vorm van decoderen nodig.
Excuses voor de hoeveelheid en de dubbele informatie in mijn e-mail, ik had echter te weinig tijd om het verhaal korter en bondiger te maken.

Ben overigens ook SP aanhanger, helaas is er geen fractie in mijn (overwegend christelijk/conservatieve) gemeente.

Mijn gegevens:

Simon ******
wegens privacy weggelaten
------------------
Laatst gewijzigd door SimonleBon op 28 jun 2006 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten