LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door mr T. »

Je betaalt er nu toch wel voor via (merk)produkten die door deze vorm van marketing duurder zijn
Je bepaalt altijd nog zelf of je dergelijke produkten koop. Koop je ze niet, dan betaal je indirect ook niet mee aan het televisiesignaal. Dat is heel wat anders dan verplicht kijk- en luistergeld moeten betalen. Dat is ook wat anders dan de huidige situatie (in Nederland) van rechtstreekse financiering uit belastinggeld. Is vaak niet meer dan meebetalen aan programma's die eigenlijk niemand wil.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Je bepaalt altijd nog zelf of je dergelijke produkten koop. Koop je ze niet, dan betaal je indirect ook niet mee aan het televisiesignaal.
De reclame beinvloedt toch je koopgedrag, vaak onbewust. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je zult toch minimaal zo'n 150 reclameboodschappen in je hoofd hebben, die er moeilijk uit te krijgen zijn. Nutteloze informatie alleen bestemd om je koopgedrag te beinvloeden.
Dat is heel wat anders dan verplicht kijk- en luistergeld moeten betalen. Dat is ook wat anders dan de huidige situatie (in Nederland) van rechtstreekse financiering uit belastinggeld. Is vaak niet meer dan meebetalen aan programma's die eigenlijk niemand wil.
Kan het natuurlijk ook omkeren: Als ik m'n favoriete pindakaas koop gaat een deel van de opbrengst naar de commerciele omroep die er voor een deel een soap mee financiert, waar ik niet naar kijk. Betaal ik ook mee voor iets waar ik niet voor kies.

Ik maak ook geen gebruik van o.a. de JSF en ben er ook sterk tegen, maar daar toch moet ik daar ook aan meebetalen. En dat is veel meer geld dan dat de publieke omroep of bijvoorbeeld 'gratis' openbaar vervoer kosten. Zelf ben ik wel van mening dat er een goede publieke omroep moet zijn en dat deze oa dmv belastingen (direct of indirect) moet worden bekostigd. Met vooral informatieve, culturele en educatieve programma's. Ik ben niet tegen commerciele omroepen, maar vind het over het algemeen bagger wat er op uitgezonden wordt.

Het zijn er gewoon teveel, waardoor de reclameinkomsten per omroep te laag worden, en je nog meer reclame voorgeschoteld krijgt en inmiddels zitten we hier met het 'amerikaanse' systeem.

Hmmmz programma's die niemand wil.... zoals Tros radar :twisted:, Vara's Kassa, Netwerk, Nova, Sesamstraat, klokhuis, dit was het nieuws, onder de tram, de lama's, opsporing verzocht, blik op de weg, twee vandaag, pinkpop en niet te vergeten het (sport)journaal? Oké, vrije geluiden en eucherestievieringen(?) hoef ik ook niet te zien, maar het aanbod is imo toch redelijk goed voor zo'n klein land. En voor ieder is er toch wat te vinden. Nu nog 'gratis' openbaar vervoer, die machtwellustige jaren 40 'regel is regel' controlerende overheid weg en Nederland begint weer ergens op te lijken.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door SimonleBon »


jandevries
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 sep 2005 01:31

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door jandevries »

Aanstaande dinsdag 27 juni is de tweede termijn over dit onderwerp in de tweede kamer. Protesteer tegen de codering bij de volgende kamerleden:

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

[email protected]

De publieke omroep moet gewoon, net als overal in Europa, gratis en ongecodeerd ontvangen kunnen worden.

Als de KPN de publieke zenders ongecodeerd uit zou zenden is het mogelijk een FTA ontvanger te gebruiken. In Duitsland te koop voor 50 Euro. Duitsland staat vol met dergelijke ontvangers. Overal gratis ontvangst van 10 to 15 zenders. Zie de website http://www.ueberall-tv.de/

De argumenten van KPN dat ze door te coderen de kwaliteit kan garanderen slaat nergens op.
Ik heb thuis reeds twee jaar een FTA ontvanger staan en de ontvangst van de Belgische VRT is perfect (en gratis)!

De reden van de codering door de KPN is, dat FTA ontvangers niet kunnen worden gebruikt , waardoor er een verplichte winkelnering ontstaat. De KPN krijgt de volledige controle op de etherontvangst.


Groeten,

Jan de Vries

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door aussienl »

In tegenstelling van wat er vaak beweerd wordt, hoef je geen abonnement te betalen voor de doorgifte Nederland 1, 2 en 3. Wel zal je dan een satellietontvangerset en smartcard moeten aanschaffen (zit vaak in een pakket)
Helaas zul je dus via die smartcard, in nederland alleen via Canal te verkrijgen, betalen voor Ned 1, 2 en 3 op satelliet. Deze drie zenders zijn via de satelliet niet FTA te zien.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door SimonleBon »

De afschakeling van de analoge uitzendinge van de publieke omroepen is een maand opgeschoven. Maar wat nog veel belangrijker is: ze worden FTA uitgezonden!! :D

Link: Ministerie van OCW - Publieke omroep

Na aanvankelijk een wat wrange smaak van de streek van duo Brinkhorst/M. v.d. Laan is ook mijn vertrouwen in de politiek wat toegenomen. Maar ook KPN (zie brief van KPN aan OCW) heeft zich van haar goede kant laten zien, zij isr bereid om zelfs regionale zenders, die nu niet in de ether zitten, via DVB uit te zenden.

Denk dat hierdoor de verspreiding/bekendheid en dus de markt van DVB-T ontvangers vele malen groter wordt, waarvan zij ook weer de vruchten van kan gaan plukken. Als het grote publiek er achterkomt hoe makkelijk DVB-T eigenlijk is, is dit een duidelijke win-win situatie. Wil je de commerciele omroepen ontvangen, kost dat geld (zij vragen ook geld voor doorgifte!).

Dus Jan de Vries en al die anderen die zich ingezet hebben: Bedankt!!

ger1000
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 dec 2005 13:02

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door ger1000 »

Ben zeer benieuwd hoe KPN/Digitenne het technisch voor elkaar denken te krijgen. Ik heb 2 jaar Digitenne op mijn boot en heb gemerkt dat er nauwelijks uitbreidingen zijn geweest. In het noorden, oosten en zuiden van het land is geen ontvangst mogelijk. Deze zomer in limburg de ontvanger laten zoeken naar zenders en... 2 vlaamse zenders en 15 duitse zenders geheel gratis!!!!!

Yukkie
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 okt 2004 00:19

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door Yukkie »

"Wij" hier op het platteland hebben de glasvezelkabel (tv) op < 30m van het huis liggen en kunnen NIET worden aangesloten. (doe de Postcode-check) Ben ondertussen maar even flink aan het klagen gegaan nu de analoge tv zenders uit de lucht gaan. Waarom? Ik moet straks voor alle 3 aanwezige tv's dus 3x allerlei dure troep gaan kopen ipv. één buitenantenne om Ned 1,2,3 + regionale tv te kunnen zien. Met kabel tv of met 1 buitenantenne kun je gemakkelijk 4 tv's voorzien van signaal. Met de digitale "vooruitgang" moet ik per toestel een antenne + bijbehoren kopen én misschien ook nog wel een abonnement afsluiten. De digtale vooruitgang wordt zo een financiele achteruitgang.
(Denk ook dat dit dé nekslag wordt voor veel regionale zenders. Zij moeten nl. kiezen via welke vorm zij straks gaan uitzenden. Kabel,internet of toch via digitenne. Het gaat hen dus behoorlijk veel kijkers gaan kosten, minder reclame inkomsten......)

"Breedband internet" hoorde ik mr.T zeggen kan het nooit aan als 222000 huishoudens tegelijk live tv willen kijken op hetzelfde moment. En dan mag ik zeker 3 computers in huis halen ..... ook al lekker goedkoop in aanschaf en aan energiekosten + evt. kosten voor abonnement?

mediaservice
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2006 19:55

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door mediaservice »

lekker, dat analoog weghalen.
paar maanden geleden zo'n (best wel) dure antenne van 30, 40 euro gekocht omdat nederland 1 het niet meer deed, gaan die clownshoofden weer bezuinigen!
BOE!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door SimonleBon »

...
ipv. één buitenantenne om Ned 1,2,3 + regionale tv te kunnen zien. Met kabel tv of met 1 buitenantenne kun je gemakkelijk 4 tv's voorzien van signaal. Met de digitale "vooruitgang" moet ik per toestel een antenne + bijbehoren kopen én misschien ook nog wel een abonnement afsluiten. De digtale vooruitgang wordt zo een financiele achteruitgang.
Je hoeft alleen de (FTA) ontvangers aan te schaffen om deze te kunnen ontvangen. De kabels kun je hergebruiken. Tijdelijk zal DVB-T horizontaal gepolariseerd uitgezonden worden, zodat je je huidige antenne kan benutten. Dit zal zo zijn totdat landelijke dekking met cellen bereikt is. Ik zou nog even wachten met de aanschaf van een ontvanger totdat de prijzen lager zijn. Denk dat de Lidl en Aldi als een van de eerste met goedkope FTA ontvangers zullen komen.

D66'er Medy vd Laan had oorspronkelijk voor FTV (gecodeerde uitzending, dus kaart nodig) gekozen. Door de golf van protesten aan diverse politici is er onlangs besloten de af(om)schakeling een maand op te schuiven en de publieke omroep FTA (Free To Air dus geen kaart nodig) uit te zenden.
(Denk ook dat dit dé nekslag wordt voor veel regionale zenders. Zij moeten nl. kiezen via welke vorm zij straks gaan uitzenden. Kabel,internet of toch via digitenne. Het gaat hen dus behoorlijk veel kijkers gaan kosten, minder reclame inkomsten......)
Denk niet dat dat het geval zal zijn, de meeste regionalen worden nu voornamelijk via de kabel ontvangen. Het blijkt niet echt duidelijk uit de stukken, maar KPN lijkt zelfs bereid de regionalen ook FTA uit te zenden. Bovendien is er nu ook de mogelijkheid voor de regionale zenders om via de satelliet uit te zenden, waardoor een gigantisch gebied (heel Europa) bereikt wordt.

jandevries
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 sep 2005 01:31

Re: Analoge tv zenders (Ned 1 2 3 en regionaal) uit de lucht

Ongelezen bericht door jandevries »

In het kamerdebat van afgelopen dinsdag is door de minister gezegd dat alle regionale omroepen FTA, dus vrij te ontvangen, zullen zijn. Ook de omroepen die nu gecodeerd zijn (West,Rijnmond en Noord Holland).

Groeten,

Jan de Vries

Gesloten