LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
jacky69
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2009 19:27

Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door jacky69 »

Op 12 maart heb ik een nieuwe smartcard van Canal Digitaal ontvangen. Gratis, dus niks aan de hand. Dacht ik dan.
Ik kon hem echter maar niet volgens de bijgeleverde instructies activeren. Toch maar eens gebeld en daar kreeg is steeds als ik de menuutjes netjes volgde hetzelfde bandje met hoe ik die card aan de praat moet krijgen. Toen maar niet netjes de menu's gevolgd en na een aantal pogingen iemand aan de telefoon. Wat blijkt? Mijn ontvanger kan niet met de nieuwe card samenwerken. Ik moet helaas een nieuwe... Zo wordt dat gezegd. Wel hebben ze een leuke aanbieding voor me, de mensen van Canal Digitaal. Bij die aanbieding staat alleen het type dat zij aanbieden zonder specifies. De aanbieiding is van 140 euro voor 75 euro. Deze ontvanger het ik overigens in de gauwigheid bij andere aanbiedes al voor 20 euro minder gezien.

Pikant detail is dat de oude kaart vanaf 3 weken na verzenden (dus eind deze maand) stopt met werken. Dan hebben we dus gewoon geen ontvangst meer !!!

Maar goed. De vraag is nu eigenlijk of Canal Digitaal dit zomaar kan doen en of zij mij kunnen verplichten het lidmaatschap uit te zitten. Want ik overweeg nu toch wel op een andere manier digitaal tv te willen kijken. Iemand een idee wat mijn rechten zijn?

TobiasB
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:28

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door TobiasB »

Heb zojuist deze brief naar Consuwijzer gestuurd:

Zoals u wellicht gehoord of gelezen hebt is Canaldigitaal momenteel bezig met een kaartwissel van hun smartcards.
Deze kaartwissel is enkel en alleen nodig ter beveiliging tegen hackers.
Het heeft niets met de kwaliteit van het zenderaanbod te maken, zoals ze in een begeleidend schrijven willen doen geloven.
Maar omdat de beveiliging van de huidige smartcard achterhaald schijnt te zijn, vind canaaldigitaal het nodig om deze te vervangen.
Echter, voor deze vervanging wordt een bijdrage van 9,95 euro door hun gevraagd.
Dit stuit mij tegen de borst, het is toch van de zotte dat ( omdat hun beveiliging tegen hackers niet meer afdoende is) dat de abonnees daarvoor moeten betalen!
Bovendien bezitten zij een monopoliepositie zodat er geen alternatieve zijn.
Je wordt dus als klant gedwongen te betalen of het risico lopen dat je over een poosje geen beeld meer hebt.

Wat mij ook bevreemd is dat er met twee maten gemeten wordt, de abonnees welke een uitgebreider pakket hebben genomen behoeven geen 9,95 euro te betalen.
Ik vind dit een vorm van rechtsongelijkheid, die z.g.n betere beveiliging dient toch voor alle pakketten?
Ik vermoed dat ze aan abonnees met het standaard- of basispakket te weinig verdienen en op deze manier de kans hebben gezien om van die abonnees wat meer geld te genereren.

Stel dat de nieuwe smartcard binnen de kortst mogelijke keer wederom gehackt wordt, en er wederom een andere smartcard nodig zou zijn, moet de abonnees dan wederom hun knip trekken?
Zo kunnen we wel aan de gang blijven.
Ik vind dat de beveilliging van de smartcards onder de verantwoordelijkheid van Canaldigitaal valt en kosten i.v.m.wijzigingen c.q vervangen van smartcards niet op de abonnees verhaalt dienen te worden!

Mijn vragen aan u:
*Mag Canaaldigitaal nogmaals geld vragen voor een smartcard ( je hebt er tenslotte al voor betaald bij de 1e aanmelding!!)
* Mag er onderscheid gemaakt worden tussen de goedkopere en duurdere pakketten?

In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,

Nico123
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2009 20:10

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door Nico123 »

Ook ik heb vandaag 2-4-09 een nieuwe smartcard ontvangen van Canal Digitaal.
Of ik even 9,95 euro wil betalen voor deze nieuwe kaart.
Belachelijke zaak natuurlijk, weer zo'n bijzondere klantgerichte actie van Canal Digitaal.
In de brief staat voor het verbeteren van de 'oude smartcard', nou deze oude smartcard deed het prima!
Wat een onzin weer.
Dat je voor deze oude smartcard het schandalige bedrag van bijna 80 euro heb moeten neertellen is Canal Digitaal zeker vergeten.
Dat de beveiliging van de oude kaart slecht is, is de verantwoording van Canal Digitaal zelf en moet niet in de schoenen van hun klanten geschoven worden.
Wat zal er gebeuren als deze SECA 3 ook gekraakt wordt?
Bij een abonnement op een Virus-scanner voor internet vraagt men toch ook niet elke keer een bedrag omdat er een nieuw virus is uitgebroken.
Canal Digitaal laat je ook nu weer geen keus, want anders gaat je beeld weer op zwart.
Bedankt Canal Digitaal, lekker klantvriendelijk!!

TobiasB
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:28

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door TobiasB »

Vandaag dit antwoord ontvangen van de consuwijzer:


Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 april 2009. Uit uw e-mail komt naar voren dat Canal Digital bezig is met een kaartwissel van hun smartcards omdat deze beter geveiligd moet zijn voor hackers. Volgens u heeft het in ieder geval niets met de kwaliteit van het zenderaanbod te maken. U dient echter wel 9,95 te betalen voor de nieuwe smartcard. U zegt dat canal digital een monopoliepositie heeft en u daardoor niet de keuze heeft om naar een andere aanbieder te gaan. U wordt gedwongen om dit te betalen. U vraagt zich daarom af wat u kunt doen en of u vrplicht bent hiervoor te betalen. Wij kunnen u als volgt adviseren.

Bij overeenkomsten met een langere looptijd, zoals een abonnement, kunnen prijsverhogingen in de voorwaarden zijn geregeld. Dat betekent echter niet dat de dienstverlener vrij is zijn prijzen zomaar te verhogen. Een prijsverhoging moet redelijk zijn en passen bij omstandigheden waardoor de ondernemer genoodzaakt is zijn prijzen te verho gen. Dit moet in de voorwaarden staan omschreven. Bovendien moet u tijdig in kennis gesteld worden van de prijswijziging. De aanbieder moet wijzigingen in de algemene voorwaarden minimaal vier weken van tevoren bekend maken. Als een wijziging voor u als consument - op welk punt dan ook - nadelig is, mag u op dat moment zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen/ uw overeenkomst ontbinden.

De aanbieder moet u actief wijzen op deze mogelijkheid. De aanbieder moet de abonnee op de hoogte stellen van de inhoud van de voorgenomen wijziging.

Prijsverhogingen die niet passen in de in de voorwaarden geregelde situatie geven u ook het recht om de overeenkomst te beëindigen met ingang van de wijziging. Prijsverhogingen binnen drie maanden na sluiten van een abonnement worden altijd als onredelijk beschouwd.

Wat kan ik doen?

U kunt, indien u niet tevreden bent met de manier waarop uw aanbieder een dergelijke wijziging heeft aangekondigd, bezwaar maken tegen de w ijze van informeren. Wij adviseren u uw klacht schriftelijk (aangetekend) in te dienen bij uw aanbieder. Mocht dit geen resultaat hebben dan kunt u overwegen uw geschil in te dienen bij de rechter. Voor informatie omtrent uw specifieke rechtspositie en eventueel haalbaarheid van een rechtzaak verwijzen wij u door naar het Juridisch loket (T) 0900 - 8020, (I): www.juridischloket.nl) of (indien van toepassing) naar uw rechtsbijstandsverzekering.

Economische machtspositie

Overigens geldt voor ondernemingen met een economische machtspositie, dat zij op basis van de Mededingingswet geen buitensporige hoge tarieven mogen vragen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ziet er op toe dat ondernemingen zich aan deze wet houden.

Een onderneming heeft een economische machtspositie, indien zij haar gedrag kan bepalen zonder rekening te houden met concurrenten, afnemers of leveranciers. Daarbij is het van belang op te merken dat het niet verboden is om een economische machtspositie te hebben. Slechts het misbruiken van een dergelijke dominante positie kan een overtreding van de Mededingingswet betekenen.

Canal Digitaal heeft geen economische machtspositie op de markt voor doorgifte van radio- en televisiesignalen. Tot deze markt behoren ook bedrijven die doorgifte van radio- en televisiesignalen verzorgen via de kabelnetwerken, de ether (Digitenne), glasvezelnetwerken en DSL (Internet). Canal Digitaal heeft slechts een beperkt marktaandeel op deze markt.

Indien u niet tevreden bent met de dienstverlening van Canal Digitaal, zou u dus over kunnen stappen naar een andere aanbieder van (digitale) radio- en televisie.

Wij danken u voor uw melding. U hebt hiermee een signaal afgegeven aan de toezichthouders achter ConsuWijzer: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit. Deze toezichthouders hebben wettelijke middelen om in te grijpen als bedrijven zich niet aan de regels houden.

Waarom laat ConsuWijzer mij niet persoonlijk weten of een toezichthouder actie onderneemt op mijn klacht?

De toezichthouders ontvangen via ConsuWijzer jaarlijks tienduizenden meldingen. Helaas kunnen toezichthouders tijdens een onderzoek vaak niet bekend maken om welk bedrijf het gaat en wat er onderzocht wordt. Dat kan het onderzoek belemmeren. Het bedrijf zou met die informatie immers haar voordeel kunnen doen. Maar de uitkomst van een onderzoek kan natuurlijk ook zijn dat een bedrijf de wet níet overtreedt. Meestal moet er dus eerst een uitspraak zijn voordat een toezichthouder de bedrijfsnaam en overtreding bekend kan maken. Uitspraken die openbaar zijn communiceert ConsuWijzer onder andere via www.consuwijzer.nl en in kranten.

Wij vertrouwen erop uw vraag hiermee beantwoord te hebben. Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ConsuWijzer, bij voorkeur per telefoon. Het telefoonnummer is 088-0707070. Vermeld daarbij uw contactnummer 2988710. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031
2260 BA Leidschendam



Canal Digitaal heeft geen economische machtspositie op de markt voor doorgifte van radio- en televisiesignalen.

Uit deze opmerkingen blijkt dat men bij de Consuwijzer niet op de hoogte is hoe de vork in de steel zit.

Voor doorgifte van de betreffende zenders via de kabel heb je helemaal geen smartcard nodig, en ik heb toch duidelijk in mijn schrijven heb aangegeven dat de problematiek over de smartcard gaat.

Voor doorgifte via de satelliet heeft Canal Digitaal wel degelijk een economische machtspositie!!!


Canal Digitaal heeft slechts een beperkt marktaandeel op deze markt.

Canal Digitaal heeft op de ontvangst via de satelliet een 100% marktaandeel voor wat betreft het doorgeven van de Nederlandse zenders!!!

Ik zou iig niet weten welke andere aanbieder hiervoor in de markt is.


agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door agro »

Kabeltelevisie en Digitenne zijn niet overal beschikbaar, in het gebied waar deze niet beschikbaar zijn heeft CD wel degelijk een machtspositie.

bouwman2
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2009 15:59

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door bouwman2 »

:( na zeven jaar klant te zijn bij cd met gebruik van een xtreme reciver
uci 6400 is deze in eens niet meer te gebruiken met seca 3
heb meerdere malen een klacht ingediend per telefoon en mail maar word gewoon genegeerd en krijg geen behoorlijk antwoord.
Als dat klantvriendelijkheid is weet ik het niet meer.
Door de vernieuwing van het signaal word ik als klant verplicht een nieuwe
reciver aan te schaffen.
Kan dit maar zo? en zo ja is het dan niet nodig klanten vooraf hiervan op de hoogte te stellen?
B

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door superwoman »

Goh ... en ik maar denken dat we de enige waren bij wie Canal Digitaal geld uit de zakken probeert te kloppen. Ook wij hebben een xtreme receiver, die er van het ene op het andere moment mee ophield. Ineens was de technologie verouderd, onder het kijken naar een programma. Waar zijn ze mee bezig ?

Een telefoontje naar de klantenservice levert niks op. Ik moet mijn abonnement maar schriftelijk, liefst aangetekend, opzeggen als we het er niet mee eens zijn. Nou, dat hebben we dus gedaan. Per direkt ! Want de tijd dat Canal Digitaal de enige aanbieder was van digitale tv en satelliet ligt dus achter ons. Tegenwoordig verkoopt iedere telecom-aanbieder dat.

GerritSaey
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2009 16:26

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door GerritSaey »

Starterspakket aangeschaft via de Media Markt. Na 3 weken ging beeld op zwart en werd mij verteld op de helpdesk van Canaal Digitaal dat ik de kaart moest activeren. Na 3 maal activeren en een paar dagen geen beeld gebeld naar helpdesk. Daar werd me verteld dat ze een nieuwe kaart opsturen. Nu 1 maand later wel geld voor abonnement van rekening afgehaald maar nog steeds geen kaart.

Terug gebeld naar de afdeling abonnementen waar ik het volgende te horen kreeg: "Canaal Digitaal is verantwoordelijk voor het verzenden van het signaal maar het is de verantwoordelijkheid van de klant om te zorgen dat zijn kaart werkt. Advies was vooral niet het abonnementsgeld (automatische incasso) tegen te boeken. En kreeg op 10 april de mededeling dat de kaart op 23 maart werd verzonden en zoiets 3 tot 4 weken duurt (????).

Verhaal halen verder is niet mogelijk en men staat machteloos tegenover dit bedrijf dat meent hun klanten te moeten afsnauwen en vooral advies te geven door te betalen.

Toen ik vertelde dat ik dan maar per direct wil opzeggen aangezien ook digitale televisie een optie is wilde ze wel formulieren opsturen en kon ik na de termijn (1 jaar) van mijn abonnement af.

Samengevat: wel abonnement betalen, geen werkende kaart , niet hun verantwoordelijkheid roepen ze, en een hoop frustratie.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door agro »

Probeer eens via een van deze nummers de kaart te activeren 035-6477477 of 0900-9323, kaartnummer bij de hand houden, waarschijnlijk zal dan wel werken.
Je krijgt geen persoon maar een computer het geheel gebeurt automatisch.
Wel afstemmen op SBS 6 als nummer doorgegeven wordt werkt waarschijnlijk binnen paar minuten dan.
Je hebt waarschijnlijk een ontvanger welke niet door CD is gecertificeerd.
Laat even weten als gelukt is.
Succes.

FlyinG-NL
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2009 20:43

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door FlyinG-NL »

heraktiveren doe je op Ned 1 2 of 3 en niet op de commerciele kanalen.
Dat werd me door de vakhandel ingefluisterd.
Heb hier het zelfde gehad met de nieuwe kaart ivm een paar weken vakantie , na 3 weken geen beeld meer .De kaart ff in een aston 1.05 of nieuwer common interface module en op 1 van de publieke kanalen heeft geholpen. Op de commerciele werd de kaart niet vrijgeschakeld en op de publieke wel

Er is vast wel iemand in de omgeving die zo'n module gebruikt omdat z'n ontvanger geen eigen/geschikte kaartlezer heeft.

Voor wat betreft de bijdrage...pure afzetterij..Ik heb een toppakket waarbij ik niet hoef te betalen maar dat geeft mij het gevoel dat ik dus maandelijks voor CD beveiligingsproblemen betaal ipv voor een paar fatsoenlijke tv kanalen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door Cesar »

Kan het zijn dat de kosten voor een kaart zoals jullie hier omschrijven alleen in rekening worden gebracht wanneer je geen pakket hebt.
Ik heb het familiepakket en heb geen extra kosten voor de kaart.

Weet iemand hoe het zit?

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door Noble »

Ik heb het "goedkoopste" pakket wat er is... meer dan genoeg om alle herhalingen van de herhalingen te zien.. :lol:

Maar, ik moet nog zien dat ze gaan "proberen" mij een andere kaart aan te smeren... tegen betaling..

ik heb RECHT op vervanging bij DEFEKT of VERLIES... KOSTENLOOS


welnu, dan ben ik mijn kaart SPONTAAN kwiet... :wink:
als de post de nieuwe komt bezorgen..

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Wij worden ook geconfronteerd met deze asociale gang van zaken. Ik heb even wat speurwerk gedaan. Smartcards zijn verkrijgbaar vanaf 2,95.

Dan is de zin uit de CD brief "Omdat we trouwe klanten zoals u waarderen, neemt CD het grootste deel van de kosten voor haar rekening" wel erg zuur :(

Wij hebben twee kaarten te vervangen, dus even 20,- kosten waar we niet om gevraagd hebben. Geen idee wat de overeenkomst er over zegt, maar de oude kaarten voldeden wat ons betreft prima. Ik heb ook geen idee waar ze het over hebben met beveiliging en dat zal me eerlijk gezegd ook worst wezen ook. Als zij het nodig vinden om andere kaarten te gaan gebruiken wil ik best een andere kaart in mijn ontvanger stoppen, maar daar moet het dan ook wel mee ophouden.

Ik neem aan dat CD de enige partij is die er voordeel bij heeft, en om dan over de rug van de 'trouwe klant' ook nog eens grove winst op de kaarten te gaan maken is wel heel erg zuur, en wat mij betreft ook onacceptabel!

Daarbovenop komt nog eens het feit dat je geen keuzemogelijkheid hebt. Na 18 mei is de oude card niet bruikbaar meer. Jongens kom op, zo ga je toch niet met je 'trouwe klanten' om?

Eerst maar eens kijken of mijn internetprovider inmiddels kwalitatief goede digitale TV aanbiedt. Door de andere codering was die kwaliteit altijd beduidend lager dan via de satelliet, maar dat zouden ze op gaan krikken als het ADSL netwerk het aankon.

CACvdL
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2009 10:23

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door CACvdL »

Ook ik heb 2 nieuwe smartcards ontvangen van CanalDigitaal. Of ik nu even €9.95 wil betalen voor het 'verbeteren' van de kaart. 'Gelukkig' neemt CanalDigitaal het grootste deel van de kosten voor haar rekening, alsof ik gevraagd heb om een betere beveiliging van de kaart. Ik bof maar weer met deze extra kosten! Ik heb CanalDigitaal vanaf 2004, toen kostte een kaart nog €19,95 per jaar, inmiddels zijn deze kosten aardig opgelopen.

jopieslim
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2006 09:58

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door jopieslim »

Uit diverse fora heb ik kunnen uitmaken, dat je niet verplicht bent die €9.95 te betalen.

Wat betreft de ontvangers die het niet doen, dat zijn dus de niet gecertificeerde ontvangers. Er is door CD altijd gewaarschuwd voor deze ontvangers, omdat ze bij een eventuele kaartwissel onbruikbaar kunnen zijn.

Als je eigenwijs bent en toch een niet gecertificeerde ontvanger koopt, dan moet je niet gaan huilen dat de kaart niet werkt.

Anders een ci module plaatsen of vragen om een firmware update van de fabrikant.

stofzuigertje

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Jopie slim heeft gelijk.

Ik had een niet goedgekeurde en voor slechts €50,- nu een goedgekeurde kaartlezer gekocht.

De goedgekeurde waren bij aankoop erg duur en niet geschikt voor mij.
Daarom moest ik een niet goedgekeurde kopen en dat de ingebouwde lezer nu waardeloos is maakt dus eigenlijk niets uit.

Ik wist dat ik risico liep, maar als de kaartlezer werkte koop je geen extra moduul.
Verder is de prijs van toen €89,- dus nu maar €50,-
Alleen hadden ze duidelijker moeten aangeven dat ze gingen aanpassen.
In de mail brief die ik maandelijks kreeg stond niets.

Nu 3 maanden later bleek een update mogelijk waardoor de niet gekeurde kaartlezer weer werkte dus ik kan nu op 2e ontvanger op slaapkamer plotseling de kaartlezer weer wel gebruiken voor Seca III.

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

@jopieslim:

Kun je misschien een paar links van die fora plaatsen?

Overigens ben ik het niet eens met de stelling dat mensen die een niet-gekeurde ontvanger hebben, pech hebben. Er is nog steeds zoiets als een verbod op koppelverkoop. In principe moet je de volledige keuzevrijheid hebben om de ontvanger te kopen die jezelf wilt.

Ik heb bijvoorbeeld een compleet zwart audio/video-set. Dan zou het toch van de gekke zijn dat ik door CD gedwongen wordt om een zilverkleurige ontvanger te kopen als er alleen goedgekeurde zilverkleurige ontvangers te krijgen zijn?

Ik ben er altijd principieel tegen geweest, maar als ze nog even zo doorgaan kan ik goed begrijpen dat er mensen zijn die de kaarten proberen te hacken.
Laatst gewijzigd door Johnnydegroot op 30 apr 2009 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: Canal Digitaal - nieuwe smartcart nieuwe ontvanger?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Toppie voor de snelle reactie :D


Gesloten