LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CanalDigitaal decoder na software update

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
RudyL
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2017 14:50

CanalDigitaal decoder na software update

Ongelezen bericht door RudyL »

CanalDigitaal heeft op zijn DSR ontvangers omstreeks augustus'16 een bepaalde software update doorgevoerd welke verschillende gevolgen heeft gehad. Zo bleef op de 7141 (2 ontvangers van in bezit) het beeld regelmatig in freeze stand (stroom eraf, stroom er weer op gaf dan weer beeld), tevens is het geluidsdoorgifte signaal gewijzigd. Dat wil zeggen dat het geluid op zenders kan verschillen van volume, het verschilt dan niet een klein beetje, maar is een verschil van dag en nacht.

Het beeld dat stil bleef staan is inmiddels met een software update in december'16 verholpen. Het geluidsniveau is echter nog steeds een enorm verschil, er zijn twee workarounds te bedenken.

1. het geluidsniveau van de televisie ontzettend hard zetten zodat je op de laag volume kanalen voldoende geluid hebt en je dit aan moet passen als je op de hoog volume kanalen kijkt.
2. in de instellingen van de decoder kun je een geluidsinstelling wijzigen van de laag volume kanalen die ervoor zorgt dat je het geluidsniveau net zo hard hebt als bij de harde kanalen. Dit moet je echte telkens na een wijziging van zender uitvoeren.

Beide workarounds zijn ontzettend vervelend en eigenlijk niet mee te werken. Contact met CanalDigitaal geeft men aan dat het bevestigen niet meer goed wordt opgeslagen en dat dit wordt veroorzaakt door een defect in het interne geheugen, vanwege de leeftijd van de decoders is dat de meest logische conclusie. Om weer zonder problemen tv te kunnen kijken hebben ze het volgende als aanbieding:

U schaft een nieuwe decoder M7 mz101 aan t.w.v. € 139,95, maar nu voor € 59,95 exl. verzendkosten. Indien u van deze aanbieding gebruik wilt maken, gaat u wel akkoord met het verlengen van uw abonnement met 1 jaar.

Ik begrijp heel goed dat apparatuur defect kan gaan, maar dit is geen defecte apparatuur. Dit is apparatuur welke nu niet meer naar behoren werkt, door een software upgrade die geforceerd geïnstalleerd werd. Het lijkt haast op een bewuste keuze van CanalDigitaal om zo maar mensen een nieuwe decoder + 1 jarig verlenging van het abonnement te laten aanschaffen. Dat is mijn inziens toch totaal niet klantvriendelijk, maar vraag me af is het wel toegestaan, of is er wellicht iets aan te doen om juiste software op de huidige apparatuur te eisen?

stofzuigertje

Re: CanalDigitaal decoder na software update

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn zowel bruikleen als koop apparaten.
Je hebt bij die €5,- per maand extra wel €60,- per jaar betaald en hoeveel jaren heb je deze al?

Bij huur kun je na korte tijd weg en apparaat terug geven, ook geen risico van defecten.
Kopen is op langere termijn goedkoper maar helaas, een mislukte update, vooral oudere krijgen dezelfde update als nieuwste dus over op huren?

RudyL
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2017 14:50

Re: CanalDigitaal decoder na software update

Ongelezen bericht door RudyL »

stofzuigertje schreef:Er zijn zowel bruikleen als koop apparaten.
Je hebt bij die €5,- per maand extra wel €60,- per jaar betaald en hoeveel jaren heb je deze al?

Bij huur kun je na korte tijd weg en apparaat terug geven, ook geen risico van defecten.
Kopen is op langere termijn goedkoper maar helaas, een mislukte update, vooral oudere krijgen dezelfde update als nieuwste dus over op huren?
De decoders die in bezit zijn, zijn gekochte apparaten. Voor elke type apparaat is een eigen update uitgebracht, waardoor de apparaten nu minder bruikbaar zijn dan voor de update. Ik snap dat een apparaat welke enige jaren in bezit is, defect kan gaan, maar deze is om zeep geholpen door een software update de door de leverancier bewust gepushed is. Die wijze van zaken doen, vind ik nogal klantonvriendelijk.

stofzuigertje

Re: CanalDigitaal decoder na software update

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat vele de C van de firma naam haalden... een firma die vroeger ook wel eens in het nieuws kwam en hier toen ook al erg bekend was.

Gesloten