LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
PieterRZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2012 09:30

'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door PieterRZ »

Steeds vaker krijg ik de melding 'Doorspoelen niet toegestaan' in de situatie dat ik een programma dat werd gepauzeerd wil doorspoelen.
Ik heb een Telfort-abonnement en bij Telfort in het forum is er een hele discussie, zonder dat Telfort er iets van zegt.
Ik kan dus geen reclame doorspoelen, geen vooraankondigingen of een stuk van het programma dat ik niet leuk vind.

1. Maar mijn vraag is of dit juridisch kan?
Kan Telfort mij verbieden een programma door te spoelen?
Kan SBS via Telfort mij verbieden door te spoelen?
Kan SBS mij verplichten (want dat is in feite het geval) reclame te bekijken, ook als die 2x in het blok voorkomt en ik de 1e al heb gezien etc?

Er is toch vrijheid van nieuwsgaring: ik mag toch zelf bepalen welke info ik tot mij neem en wat niet?

2. Is de consequentie dat ik straks bijvoorbeeld een film niet kan zien, voordat ik het programma dat daaraan vooraf gaat moet hebben bekeken?
Wie o wie ziet in dit vreemde commerciele televisiebos nog de bomen?

Pieter
Laatst gewijzigd door Radar op 23 feb 2017 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door witte angora »

O maar ik zie die bomen wel. Die bomen heten: inkomsten. Om iets aan te kunnen bieden zal er geld op de plank moeten komen, en dat geld komt dus uit reclame inkomsten. Dus nee, het is logisch dat dat niet doorgespoeld kan worden. Tenzij je een betaald abonnement op een kanaal hebt. Maar volgens mij valt SBS daar niet onder.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Kunnen wij SBS verplichten om gratis uitzendingen te verzorgen zonder dat daar wat tegenover staat? Dat is in feite wat je vraagt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is een verschil tussen individuele opnames en het professioneel opnemen en herverspreiden door kabelaars. Je mag zelf opgenomen programma's prima doorspoelen. Je zou die zelfs -voor eigen gebruik- verder kunnen bewerken. De kabel maatschappij mag niet zomaar dingen opnemen en verspreiden zonder toestemming van de zender. En de zender mag daar dan ook extra eisen aan stellen.

Je ziet dit trouwens ook als je op een tablet programma's (opnieuw) wilt bekijken. Bij de commerciëlen werkt doorspoelen tot na de reclame, of het doorspoelen van een saai onderwerp, vaak ook niet. Erg frustrerend als je de eerste helft van het programma al hebt gezien

stofzuigertje

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij live kijken is doorspoelen niet mogelijk, wegens hun inkomsten.
Maar via Hard disk recorder gaat het wel en dat mag omdat eenmaal binnen en iets later kijken.

Ik programmeer alle commerciële zenders en veel later kijk ik elk programma reclame vrij.
Zo krijgt het maandverband echt vleugeltjes!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door berndv »

is neit alleen bij telfort. Heb hetzelfde bij caiway glasvezel. Een opgenomen uitzending kan ik gewoon doorspoelen en terugspoelen zoveel ik maar wil. Als ik kies om een uitzending die bezig is vanaf het begin af te spelen, is de mogelijkheid er niet om dit vooruit te spoelen. Het grote verschil daarin is, is dat ik bij de eerste mogelijkheid eerst de gehele uitzending opneem op mijn harde schijf en ik die vervolgens lokaal bekijk. Bij de 2e mogelijkheid wordt er niets op mijn harde schijf opgeslagen, maar wordt de uitzending vanaf het begin gestreamd vanaf de servers van caiway.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik heb hetzelfde bij Ziggo. De programma’s van publieke zenders kan je versneld doorspoelen en daarmee hinderlijke reclame voor- en na de uitzendingen overslaan. Bij de meeste commerciële zenders kan dat niet, al geldt dat weer niet voor alle commerciële zenders. Zo kan ik de programma’s van Fox bijvoorbeeld weer wel doorspoelen. Dit heeft, denk ik, met hun inkomstenbronnen te maken, die natuurlijk bij de commerciële zenders snel afhaken als hun, soms hinderlijke en zeer veelvuldige, schreeuwerige “boodschappen” doorgespoeld worden.

PieterRZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2012 09:30

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door PieterRZ »

GJvdZ schreef:Kunnen wij SBS verplichten om gratis uitzendingen te verzorgen zonder dat daar wat tegenover staat? Dat is in feite wat je vraagt.
Ik verplicht SBS niks. SBS heeft een contract met Telfort. Ik betaal Telfort per maand voor internet en televisie etc. Daarvoor levert Telfort mij diensten, o.a. televisie, naast betaalde films, programma-informatie etc. Nu gaat Telfort het doorspoelen verbieden op last van SBS. Kan dat juridisch? Ik ben toch niet verplicht de dienst 'reclameblokken' af te nemen? Dat wordt dus de kleine lettertjes lezen. En het programma Radar mag wel eens wat vragen stellen aan Telfort en andere aanbieders hoe dit nou zit.

PieterRZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2012 09:30

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door PieterRZ »

stofzuigertje schreef:Bij live kijken is doorspoelen niet mogelijk, wegens hun inkomsten.
Maar via Hard disk recorder gaat het wel en dat mag omdat eenmaal binnen en iets later kijken.

Ik programmeer alle commerciële zenders en veel later kijk ik elk programma reclame vrij.
Zo krijgt het maandverband echt vleugeltjes!
Dus ik moet een recorder aanschaffen. Reclame kijk ik nooit, dan ga ik wat anders doen, even op pauze en daarna doorspoelen was een handige optie, maar dat hebben 'ze' dus nu ontdekt. Ik heb nog een oude VHS staan :)

PieterRZ
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 apr 2012 09:30

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door PieterRZ »

Het gaat mij niet om een discussie over reclame. Het gaat mij erom dat ik wil kunnen pauzeren en doorspoelen wanneer ik dat wil.
Ik ging een programma bekijken 'vanaf het begin' (blauw knopje). Maar dan begint dat bij het voorgaande programma (sport) en ik kan niet doorspoelen naar het begin van het programma dat ik wil zien.

Ik betaal voor mijn televisie! Ik heb een abonnement bij Telfort. Vroeger, met een antenne op het dak, was dat anders.

Telfort heeft in artikel 8.1 duidelijk staan dat aanpassingen geen gevolgen zullen hebben voor de gebruiksmogelijkheden van Randapparaten (dus o.a. doorspoelen).

"8.1 Telfort is gerechtigd de technische eigenschappen van de Dienst of van
het Elektronisch communicatienetwerk te wijzigen om (i) te voldoen
aan bij of krachtens de wet gestelde regels, en/of (ii) aan de eisen van
de tijd en de stand van de techniek te blijven beantwoorden. Telfort
spant zich in deze wijzigingen uit te voeren zonder dat dit gevolgenheeft
voor de gebruiksmogelijkheden van de Klant en de door hem gebruikte
Randapparaten. Indien dat niet mogelijk is en een wijziging redelijkerwijs
voorzienbare financiële consequenties heeft voor de Klant, zal de
wijziging niet eerder plaatsvinden dan één Maand nadat deze is
bekendgemaakt of zoveel langer als redelijkerwijs mogelijk is."

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door harkja »

Ik ging een programma bekijken 'vanaf het begin' (blauw knopje). Maar dan begint dat bij het voorgaande programma (sport) en ik kan niet doorspoelen naar het begin van het programma dat ik wil zien.
Die programma's kun je beter opnemen. Alleen als je vanaf het begin door wil spoelen werkt dat niet bij RTL en SBS. Althans bij mij.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door alfatrion »

PieterRZ schreef:1. Maar mijn vraag is of dit juridisch kan?
Ja
PieterRZ schreef:Kan Telfort mij verbieden een programma door te spoelen?
Kan SBS via Telfort mij verbieden door te spoelen?
Kan SBS mij verplichten (want dat is in feite het geval) reclame te bekijken, ook als die 2x in het blok voorkomt en ik de 1e al heb gezien etc?
Ik snap de emotie, maar er wordt niets verboden of verplicht.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door kokka »

PieterRZ schreef:
stofzuigertje schreef:Bij live kijken is doorspoelen niet mogelijk, wegens hun inkomsten.
Maar via Hard disk recorder gaat het wel en dat mag omdat eenmaal binnen en iets later kijken.

Ik programmeer alle commerciële zenders en veel later kijk ik elk programma reclame vrij.
Zo krijgt het maandverband echt vleugeltjes!
Dus ik moet een recorder aanschaffen. Reclame kijk ik nooit, dan ga ik wat anders doen, even op pauze en daarna doorspoelen was een handige optie, maar dat hebben 'ze' dus nu ontdekt. Ik heb nog een oude VHS staan :)
per saldo ben je dus net zoveel tijd kwijt. je zal toch moeten wachten tot die reclame voorbij is. Dus of je nu 7 minuten wat anders gaat doen, en dan nog alle reclame doorspoelt, of 7 minuten wat anders gaat doen en dan gewoon verder kijkt.
meeste set-top boxen hebben een ingebouwde harddrive waarmee je dus inderdaad het programma wat je kijkt op kan nemen. dan kan je gewoon de boel doorspoelen.

Telfort webcare
verified
Berichten: 959
Lid geworden op: 05 mei 2009 15:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

Beste Pieter en belangstellenden,

Een aantal commerciële zenders kiest ervoor om de reclames niet door te laten spoelen (RTL, SBS, MTV e.d.). Dit staat bekend als het zogenaamde 'fastforward block'. Het zorgt ervoor dat de commerciële zenders zeker weten dat de reclames bekeken worden.

Het is bij deze zenders uitsluitend mogelijk om de eerste 7 minuten door te spoelen. Meer informatie hierover vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Stephen (Telfort Forum Team)

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door witte angora »

PieterRZ schreef:
GJvdZ schreef:Kunnen wij SBS verplichten om gratis uitzendingen te verzorgen zonder dat daar wat tegenover staat? Dat is in feite wat je vraagt.
Ik verplicht SBS niks. SBS heeft een contract met Telfort. Ik betaal Telfort per maand voor internet en televisie etc. Daarvoor levert Telfort mij diensten, o.a. televisie, naast betaalde films, programma-informatie etc.
Telfort is in feite alleen een doorgeefluik. Je betaalt Telfort voor de verbinding zeg maar. Maar SBS (en andere zenders, zie de reactie van het webcare team) bepaalt tegen welke voorwaarden Telfort haar programma's door mag geven. Daar kan Telfort (en iedere andere aanbieder) niets aan veranderen.

Het gaat eigenlijk om twee verschillende dingen. Dat het lastig is om die twee uit elkaar te halen snap ik, zeker omdat het maandbedrag niet om een paar stuivers gaat, maar al snel om enkele tientallen euro's, voor tv en internet. Maar de provider geeft dus alleen maar dingen door, meer niet.

stofzuigertje

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelfs het programma Avro/Tros Radar spoel ik vaak door als het onderwerp voor mij niet interessant is.
Eva Jinek, ik kijk elke avond iets later maar nooit alles, net wat het onderwerp is.

Dus naast reclame is ook doorspoelen van bepaalde saaie delen mogelijk met hard disk recorder, maar ook... he wat zeggen ze nu weer even terug kan dan makkelijker dan live kijken online.

Maar ook de reclame voor andere programma' s voor die avond die ik niet programmeerde hoef ik niet.
Dus naast echte reclame ook de info over wat er deze week of avond nog meer komt spoel ik graag door.

Ook een ondertitelde discussie kan ik zo op 2x lezen dus sneller doornemen.
Ik kijk efficiënter en dat doet het bedrijfsleven ook.
Ook nu ik dagelijks thuis zit moet ik dat afleren maar dat is erg moeilijk.

wim1967
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 mei 2010 00:07

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door wim1967 »

Ik heb zojuist e.e.a. eens getest.

Ik kan jullie bij deze vertellen dat bij elke handeling ik gewoon kan doorspoelen.
Vooraf ingeplande opname -> doorspoelen mogelijk
Live pauzeren -> doorspoelen mogelijk.
Begin gemist -> doorspoelen mogelijk.
Uitzending gemist -> doorspoelen mogelijk.

Ik ondervindt dus totaal geen problemen met doorspoelen bij al deze functies. Heb het zo juist allemaal getest.
Dus wat Stefan van het Telfort Forum zegt op 24-2 klopt bij mij dus niet. RTL SBS etc.. allemaal door te spoelen. Ook geen 7 minuten maar gewoon tot waar ik wil. En meestal is dat zeker 10 minuten (Reclames e.d. deuren zeker 10 minuten en die scroll ik allemaal door tot het programma weer gewoon begint.

Dus de problemen die men hier omschrijft kan ik absoluut niet onderschrijven.

hilbranddejong
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2014 10:50

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door hilbranddejong »

Wij hebben interactieve tv bij KPN. We kijken zelden naar commerciële zenders. ALS er een interessant programma is dan neem ik het op. Nadat minstens 1/3e van de tijd verstreken is beginnen we te kijken. De reclameblokken spoelen we op 32x snelheid door. In 15 seconden pak je dan 8 minuten reclame.

Barbara J
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2013 15:21

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door Barbara J »

Wij hebben er geen last van en zitten ook bij Telfort. Alles kan doorgespoeld worden na een (soms lange) pauze ongeacht de zender. Wij hebben een Amino tuner/ontvanger. Wat het probleem zou kunnen zijn is een draadloze Wifi. Wij hebben daar zoveel problemen mee gehad dat alles nu weer gewoon met een kabel is aangesloten.

piet44m
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 nov 2008 16:56

Re: 'Doorspoelen niet toegestaan' bij Telfort

Ongelezen bericht door piet44m »

dat hebt u te danken aan bijv de CI+ module ,dat is een module die de smartkaart leest ,en in de markt werd gezet met het onzin verhaal dat het de opvolger was van de CI (common interface)module en een verbetering,.nou het CI+ module is niet een verbetering maar een module die beperkingen kan opleggen,zoals doorspoelen ,opnemen , houdbaarheids datum, deze module is niet volgens de DVB en EU afspraken ,want men moet elke tv ,en settop bij elke provider kunnen gebruiken, en niet een providergoedgekeurde tv nodig hebben die wil werken met die CI+ module van hun. een ci module moet genoeg zijn ,die controleert of de kijkrechten aanwezig zijn.Maar met die rechtse regering kunnen zenders en providers doen wat ze willen,regels gelden alleen voor de dommen.Het zelfde verhaal met HD dat zou duurder zijn ,nou analoog is duurste ,digitaal dvb mpeg 2 dan en hd mpeg 4 of h264 goedkoper en hevc h265 is het goedkoopst ,en de smoes dat de apparatuur vervangen moet is ook dikke onzin van de zenders en providers ,want de spullen zijn evengoed aan vervanging toe.en er kunnen steeds meer zenders in dezelfde bandbreedte. maar zoals altijd met liegen en oplichten verdien je het meest

Gesloten