LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
hlaros
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:45

Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door hlaros »

Wie heeft ook een (veel) slechtere beeldkwaliteit na de wijziging van KPN in de nacht van 26 op 27 nov? In de volgende klachtbeschrijving die ik naar KPN verzonden heb (via klachtenformulier ) staan de kenmerken van de verslechtering van het beeld. Ik woon in Hilversum en heb een single tuner van het merk Samsung, door KPN geleverd.
Sinds de omzetting van Digitenne op 26-27 nov is de beeldkwaliteit sterk verslechterd. De toegenomen vervorming valt vooral op bij bewegende beelden: schokkerig alsof de framerate niet voldoende is en nog opvallender, een soort strepen effecten alsof er interlaced beelden verkeerd verwerkt worden waardoor er een sterk 'zebra' effect optreedt. Ook zie ik bij enkele uitzendingen het gehele beeld op en neer trillen. Dit kwaliteitsniveau is echt onacceptabel slecht.

Daarnaast is me opgevallen dat de breedbeeld uitzending van Belgie wordt behandeld als een 3:4 uitzending. Ik heb de tuner op 16:9 staan, 'gemengd', aangesloten op een breedbeeld tv. NL1 en NL2 geven het breedbeeldsignaal wel correct door.

Ik heb de decoder (samsing single tuner) reeds enkele malen opnieuw geinstalleerd en aan/uit gezet door de stroom eraf te halen (tip van een forum ergens op internet), maar niets helpt. De ontvanger geeft overigens een praktisch optimaal ontvangst signaalsterke aan.

Wat is er gebeurd met de 'upgrade' van 26 op 27 nov? Het lijkt er alleen maar op dat de zenders nog(!) minder bandbreedte hebben gekregen. Ik had persoonlijk het tegengestelde verwacht nu de analoge uitzendingen gestaakt zijn en er meer bandbreedte beschikbaar komt voor digitale ethernet uitzendingen.

Waardoor komen bovenstaande storingen in het beeld en wat gaat u hier aan doen?
Laatst gewijzigd door hlaros op 29 nov 2006 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Martin1976 »

aha, dat is het dus, toen ik gisteravond mijn televisie aanzetten moest ik de zenders weer opnieuw indelen. Sommige zenders zitten onder een andere voorkeuze toets, maar de ontvangst en kwaliteit van het beeld is bij mij juist verbeterd. Ik op bijna alle zenders zeer hoge ontvangst wat het beeld ten goede komt. Waar ik vroeger nog wel eens een enkele kleine storing in het beeld had, heb ik dat gisteravond de hele avond niet gehad. Geen klachten dus!

jahero
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2006 15:13

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door jahero »

Hallo allemaal ,
graag zou ik willen weten of er mensen zijn die problemen hebben de zenderindeling van digitenne.
Ik heb op 27 november mijn zender opnieuw ingesteld en wat schets mijn verbazing dat ik niet alle zender meer kan krijgen . en als op nieuw reset krijg weer andere zenders dan de eerste keer wie kaqn mij zeggen waar hetprobleem ligt Kpn zegt dat ik bij Digitenne moet zijn en digitenne zegt niets te kunnen doen dat ik maar naar een dealer moet gaan .Zijn er nog meer mensen wet dit probleem graag hoor ik dit

skippy
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:14

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door skippy »

gisteravond had ik dit probleem ook bij een kennis van mij ,na enig onderzoek bleek het signaal aan de zwakke kant ik heb toen een verlengkabel tussen de ontvanger en de antenne gezet ,en de antenne
op een andere plaats zodat de signaalsterkte rond de 90% lag toen de ontvanger gereset naar de fabrieksinstellingen en opnieuw laten zoeken toen werden wel alle zenders gevonden.het probleem was dat daarvoor rtl4,5,7 en sbs 6 niet werden gevonden. het is dus een signaal probleem.waarschijlijk dat na 10 december dergelijke problemen veel minder worden omdat er dan een landelijk dvb-t netwerk is

jandevries
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 sep 2005 01:31

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door jandevries »

Na 10 december zijn alleen Ned 1,2,3 en de regionale omroep in heel Nederland te ontvangen, met een buitenantenne.
In de loop van 2007 gaat KPN het netwerk uitbreiden.
Zie ook de website http://home.planet.nl/~ploe2070/fmtv/dv ... -temp.html

Jan de Vries

Hasjroker
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 aug 2003 22:26

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Hasjroker »

Dat er uitgerekte beelden zijn met name belgie 1 geeft de KPN toe op hun site bij veel gestelde vragen. Ook ik vind het beeld van mindere kwaliteit. Wat mij het ergst gestoord heeft is dat die lui de gehele dag niet te bereiken waren en geen informatie hebben gegeven over de status van hun werkzaamheden. Nu staat het er wel, maar als ze het netjes hadden gedaan hadden ze het gister gelijk online gezet. Ook snap ik niet wat we met TV Rijnmond en TV Flevoland moeten. Ook ik woon in Hilversum en vind de kwaliteit er niet op verbeterd. 2 zenders extra met dezelfde bandbreedte. Nu de analoge zenders gaan verdwijnen lijkt het erop dat de KPN een monopolie positie gaat ruiken. In dat geval ben ik bang dat ik ze nog wel tegen kom. KPN moet zich wel hpouden aan de mediawet. En die is verankert in de grondwet. Even afwachten dus.

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Ninja »

Wij hebben 2 decoders (1 single tuner en 1 twin tuner) sinds de aanpassing van KPN van 26 op 27 december hebben wij met de single tuner het probleem dat het lijkt alsof er 2 zenders door elkaar lopen. Steeds zien we andere beelden door het originele beeld heen. Nog niet geprobeerd om opnieuw naar de fabrieksinstellingen te zetten, dat ga ik straks nog even proberen. Had eigenlijk ook gehoopt dat signaal beter zou worden met de aanpassingen, maar helaas. Hopelijk helpt het als de analoge kanalen er 10/11 december uit gaan.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik heb beide televisies (woonkamer en slaapkamer) opnieuw ingesteld zoals de handleiding voorschreef en ik vind het beeld scherper dan ooit geworden. Vrijwel overal zit de signaalsterkte boven de 95%

Ik heb nog steeds niets te klagen dus.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Fiore »

je kunt inderdaad beter eerst de fabrieksinstellingen herstellen, en dan automatisch de zenders zoeken, dan werkt het wel.

Bij ons lijkt het beeld ook wel nog duidelijker geworden, dus geen problemen ermee

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Martin1976 »

helemaal mee eens, het beeld is er bij ons ook op vooruit gegaan, op elke zender bijna maximale ontvangst en kwaliteit dus geen klachten!

Communist
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2006 19:08

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Communist »

In Hilversum is het beeld inderdaad zeer slecht geworden. Misschien dat het elders wel beter werkt, maar hier in Hilversum is het beeld zeer slecht. Belgie 1 wordt in 3,4 uitgezonden. MTV is geheel niet te bekijken en dat bij een signaalsterkte van 98%. TV Noord Holland ligt er de gehele dag uit. KPN is vergeten te testen en gooit vervolgens de gehele zooi overhoop. Het meest schofterig is dat hun helpdesk onbereikbaar is of dat je anderhalf uur in de wacht hangt. Misschien kan TROS radar hier wat mee. Dit is echt zeer waardeloos. Ik nodig de TROS uit om bij mij thuis te komen kijken.

jory
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2006 19:19

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door jory »

Hier in Amsterdam op een aantal zenders zeer slecht beeld. Blokken, stilstaand beeld, haperend geluid. Ik heb de Samsung PVR. En KPN beweerd nog steeds met droge ogen 'Haarscherp beeld en perfect geluid' Hier in ieder geval niet.

jocobl
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2006 19:56

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door jocobl »

ik snap er niks meer van, ik heb er normaal al geen verstand van, maar op 27 november had ik helemaal geen beeld meer. moest de televisie opnieuw laten zoeken, nu heb ik een aantal zenders die ik kan bekijken maar rtl4, rtl5 en sbs6 helemaal niet meer, wat is dit voor een onzin, we betalen toch abonnementskosten? er staat op de site van Digitenne dat dit per 10 december zou zijn, maar het blijkt nu al?!!

MiltonR
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2006 21:16

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door MiltonR »

Ik heb een pioneer plasma tv met dvb-t tuner erin. Ik heb nooit problemen gehad maar na de update van 27 november bij KPN heb ik alleen maar geluid bij ned 123 en de publieke zenders.
Natuurlijk de fabrieksinstellingen teruggezet en de zenders gezocht maar zonder resultaat.
Op mijn topfield recorder en bij de andere tuners van KPN gaat het wel goed. Iemand ook dit probleem met een niet-KPN dvb-t ontvanger?
Ik hoop dat het na 11 december weer goed komt want dit is helemaal niks zo.
Ik heb een mail gestuurd naar KPN maar die antwoordtermijn van twee dagen gaan ze denk ik niet halen :)

hlaros
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:45

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door hlaros »

Zou iedereen aan kunnen geven in welke woonplaats het al dan niet misgaat met de beeldkwaliteit? Het lijkt nogal lokatieafhankelijk te zijn. Wellicht nuttig om een beetje een beeld te kunnen vormen van de situatie. Van KPN nog geen nieuws vernomen.

Ik heb overigens wel gisteren een herinneringsmailtje gehad van KPN over het opnieuw installeren van de tuner. Ik hoop niet dat dat als reactie op m'n melding via de website is... Is het een algemene mailing geweest?

Het lijkt er in ieder geval op dat de klant weer 'betrokken wordt' in het betatesten van een nieuwe situatie. Dat lijkt in telecomland 'volkomen normaal' te zijn. Eigenlijk te gek voor woorden...

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Ninja »

Die herinnering is een standaardmail, ik heb 'm ook gehad.
Ik vind het wel raar dat niet alle klanten van KPN TV op de hoogte zijn gebracht. Ik heb een mail en een brief gehad, m'n moeder geen van beide :? . Naja toen ze zei dat ze geen tv meer had, wist ik genoeg :wink:

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Fiore »

jocob, heb je ook van KPN?
op de site van KPN (evenals in de mail EN in de brief) staat nl. duidelijk aangegeven dat het plaatsvindt in de nacht van 26 op 27 Nov., en dat je daarna opnieuw de zenders moet instellen. Wel eerst de fabrieksinstellingen herstellen, anders lukt het niet.

jocobl
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2006 19:56

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door jocobl »

Bij ons gaat het in Oud-alblas fout
nou wij hebben nog geen reactie gehad van KPN, niet algemeen en niet als antwoord op onze mail. evenals van Digitenne. wij zitten bij Digitenne, maar hadden helemaal geen bericht gehad van hun over dit gebeuren, maar lezen op hun site dat het 10 december is. dus ik ben benieuwd,maar inderdaad zijn wij weer het slachtoffer geworden, te vroeg digitale televisie???
dit is echt niet leuk meer.

Communist
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2006 19:08

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door Communist »

hlaros Er is een truck om er deels onderuit te komen. Zet alle fabrieksinstellingen terug. Ga naar automatisch zoeken. Zet actieve antenne op passief. Laat hem scannen. Hij vind dan alle zenders uit de toren in Hilversum. Ga weer naar alle zenders zoeken. Zet de antenne weer op actief. Druk op exit. Sla dat op. Je antenne staat nu weer op actief. Ga naar handmatig zoeken. Selecteer kanaal 33 en laat hem zoeken. Hij voegt dan 5 zenders toe Ned 1,2,3, CNN en TV Utrecht. beginnend met 1000 1001 etc. Nu voegt hij ze toe en heb je Ned 1,2,3, en CNN zowel vanuit de Toren in Hilversum als vanuit de Toren in utrecht. TV Utrecht krijg je erbij kado. (Voor utrecht moet je wel je antenne goed hoog zetten afhankelijk waar je woont in Hilversum. Je kunt dan zien dat bijv Ned 1,2,3 en CNN uit Utrecht van betere kwaliteit zijn dan als in Hilversum. Daarbij is teven bewezen dat de kwaliteit afhankelijk is waar je woont. Een slechte voorbereiding van de KPN ligt hier uiteraard aan ten grondslag. Het feit dat ook de helpdesk ineens onbereikbaar is geworden vind ik zeker bij zo'n actie ronduit arrogant. Ik ben benieuwd hoe de bereikbaarheid is na 11 december. Ik ben bang dat dit wel voor de nodige problemen gaat zorgen. leuk allemaal, maar ik denk dat de politiek veel te snel geweest is met het uitfaseren van de analoge zenders.

dannyb
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2006 23:16

Re: Forse verslechtering beeldkwaliteit KPN Digitenne per 27 nov

Ongelezen bericht door dannyb »

Hallo,

Sinds de wijziging is het hier ook een stuk slechter, vooral de publieke tv zenders en de radio. Haarlem Noord, Brainwave ontvanger (3 jaar geleden bij digitenne abbo gekregen/gekocht).

Voorheen nooit problemen, goede ontvangststerkte van alle kanalen tussen de 80-90% signaalsterkte.

Nu hebik vooral problemen met een aantal radiostations en de publieke omroep tv zenders.

Na verplaatsging antenne (Anders was er geheel geen ontvangst meer van publieke netten) heb ik nu op ned1, 2 en 3 signaalsterkte tussen 25-40%. zender valt regelmatig weg/digitale storingen in beeld.

Een aantal radiozenders (o.a. 3FM,538, slam fm, q-music, radio1, 2, concertzender, radio5, arrow, sky radio) zijn niet om aan te horen.. het geluid is sterk vervormd en er zitten veel haperingen in het geluid. Signaalstekrte van de radiozenders is over het algemeen wel goed.. en kwaliteit 100%...

Hebben meer mensen in de omgeving Haarlem hier last van ?

Gesloten