Maar de het kan moeilijk zijn iemands kunnen in te schatten.
Maar een CRT 3 jaar???
De garantieperiodes, de producteigenschappen, de productverwachting worden bepaald door de winkelier en de fabrikant en door niemand anders.
Van een CRT monitor van bijvoorbeeld Eizo of Viewsonic mag ik toch wel minimaal 5 jaar probleemloos functioneren verwachten?
Of wordt volgens jou redenatie tegenwoordig alle electronica voor 1 of 2 jaar (garantieduur) gebruik gefabriceerd?
Wat ik helaas eigenlijk steeds meer zie.
Dat consumenten zich soms meer rechten toebedelen dan werkelijk zo is is waar.
MAAR dit geldt net zo goed voor de winkelier, die eigenlijk in de slechtst mogelijke positie zit. (tussen twee vuren)
De fabrikanten zijn in mijn ogen de oorzaak van de garantieproblematiek. Als je een produkt produceert dat normaal gesproken 8 jaar probleemloos functioneert, moet je niet moeilijk gaan doen over producten die het bij NORMAAL gebruik (en dus niet door fout of excessief gebruik) na 3 jaar defect zijn gegaan. Dat is wat de wet volgens mij beoogt.
Natuurlijk bepaalt de fabrikant de levensduur van een product door de toegepaste materialen/constructie. Ook de specificaties van het produkt bepaalt de fabrikant. Het zou wel aan te bevelen zijn dat de fabrikanten aangeven wat de redelijk te verwachten levensduur (in tijd of aantal maal) van zijn produkt is. In bijvoorbeeld 2/3 van die periode heb je dan recht op garantie (=
kosteloos herstel). Met kosteloos moet de fabrikant gedurende die periode dus ook geen kosten in rekening brengen bij de winkelier. Dan weet iedereen waar hij aan toe is, en hoeven we niet moeilijk te doen.
FYI ik heb nog niet zo lang geleden een NEC multisync 3 uit eind 80-er jaren weggedaan die nog steeds functioneerde, ook nog een Iiyama visionmaster uit 1993 staan, Een Philips 21BA (21"CRT)uit 1995. Ze functioneren nog allemaal, dus die 3 jaar voor een CRT klopt volgens mij echt niet.
Dan de produkteigenschappen:
De consument kan natuurlijk standaardeigenschappen verwachten, daar is geen discussie over nodig. Een naaimachine moet kunnen naaien en een nietmachine niet, etc....
De consument moet imo duidelijk zijn wat zijn verwachtingen zijn van het produkt
tijdens de koop en niet achteraf. Ook de verkoper kan met enkele vragen de verwachting peilen. Als deze verwachtingen niet kloppen met de eigenschappen van het produkt moet de verkoper hierop wijzen. Lijkt me logisch om discussies achteraf te voorkomen.
Als hij niet weet of het produkt in een bepaalde situatie niet gebruikt kan worden moet hij ook gewoon zeggen dat hij het niet weet en geen verzinsel uitkramen en dus valse voorlichting geven (gebeurt veel bij jong personeel van megastores, bouwmarkten etc.).
En de consument heeft het niet voor het zeggen, maar ook de winkelier niet. In de wet is bepaald wie gelijk heeft en wie niet. De rechter toetst de situatie en doet uitspraak.
Maar als ik bij jou een HP printer uit het middensegment koop, hoe lang moet-ie dan volgens jouw meegaan? En volgens de fabrikant?
En uit het onderste segment?
Mijn ervaring: onderste segment 15 maanden, middensegment 24 maanden. HP is ook een van de stugste fabrikanten die ik ken. Blij dat ik allang bij Digital (DEC) weg ben.
En wat doe je als hij in maand 23 de geest geeft? (wat bij HP niet ongebruikelijk is)
En nu hetzelfde verhaal bij een Xerox printer.
Maar als een rechter heeft bepaald dat een CRT een verwachte levensduur van 8 jaar heeft en jij zegt 3 jaar wie zal er dan gelijk hebben vraag ik me werkelijk af? Alleen een andere rechter zou hier een zinnige uitspraak over kunnen doen.
Toch kan ik het natuurlijk niet nalaten hier mijn eigengereide mening over te spuien:
Ik vind het prima dat winkeliers en fabrikanten de te verwachten levensduur van produkten bepalen, maar dan moeten ze wel zo consequent zijn om dit op de produkten/in productspecificatie te zetten (of op de kassabon).
Wat nu gebeurt is het volgende: je kunt garantie BIJKOPEN, maw voor het recht dat je als consument (blijkt uit diverse jurispredentie) hebt, mag je betalen.
tis hartstikke krom, want je koopt de garantie dat een produkt een langere periode goed functioneert. Technisch is er geen verschil
<edit>met het produkt zonder extra gekochte garantie
</edit>, dus als je een beetje nadenkt kun je verwachten dat de tijd van het minimale functioneren van het produkt gelijkstaat aan de langst mogelijke periode dat je garantie kunt bijkopen.
Dus in dit soort gevallen vragen wat de te verwachten levensduur is, op de bon (laten)schrijven met de naam van de verkoper erbij. Klinkt lullig, maar ik vind toch dat je wel iets mag verwachten.
Mocht de verkoper niet meer werkzaam zijn in de winkel maakt dit niets uit. Zijn uitlatingen zijn bindend.
Soms is het echter wel verstandig om garantie bij te kopen, want de winkelier kan zich dan niet langer beroepen op bewijslast en je hebt dus geen discussie meer. En om nou voor een produkt van 80 Euro of minder naar de rechter te stappen schiet niet op.