LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Donald1952
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2018 10:01

Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door Donald1952 »

Het valt mij steeds meer op dat bedrijven en instellingen mij aanschrijven en aanspreken (aan de telefoon) met JE en JIJ ..!

Ik word hier zeer boos over en ik vind dit ongepast en onbehoorlijk gedrag.. Ook jongere mensen hebben mij laten weten dat hen dit uitermate irriteert en ik ben nog NIEMAND tegen gekomen die hier blij van wordt of het erg te vinden wanneer er gewoon "U" wordt gebruikt.

Als je er iets van zegt is de medewerker/ster het vaak wel met je eens, maar zegt dit van zijn/haar werkgever te MOETEN doen!

Ik vind dit zorgelijke ontwikkelingen die steeds verder gaan, terwijl er NIEMAND om gevraagd heeft!

Bedacht door de één of andere zondag psycholoog die weet te vertellen dat dit een 'band' schept met (aspirant) klanten.

Ook wordt ik steeds vaker lastig gevallen door onderzoekbureautjes die mij vragenlijsten opsturen omdat ik de één of andere instelling of bedrijf iets gevraagd of medegedeeld heb..!

Schijnbaar geeft men liever daaraan geld uit dan aan gewoon een goed werkende servicedienst.

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen hierop willen reageren, zodat we samen hier misschien een halt aan kunnen toeroepen.

D.R.
Alkmaar

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Donald1952 schreef: Ik word hier zeer boos over en ik vind dit ongepast en onbehoorlijk gedrag.. Ook jongere mensen hebben mij laten weten dat hen dit uitermate irriteert en ik ben nog NIEMAND tegen gekomen die hier blij van wordt of het erg te vinden wanneer er gewoon "U" wordt gebruikt.
Ik ben nog NIEMAND tegen gekomen die er problemen van maakt dat je wordt aangesproken met JE en JIJ. Sommige bedrijven staan hier ook bekend om en doen het ook vanuit het bedrijfsbeleid. Bij mijn vorige baan was het in e-mail contact wel "U" als de klant zelf op deze wijze schreef. Wanneer stond "Beste Helpdesk" was het beleid dat je in de JE en JIJ vorm schreef. Op twitter was dit algemeen beleid.
Donald1952 schreef: Als je er iets van zegt is de medewerker/ster het vaak wel met je eens, maar zegt dit van zijn/haar werkgever te MOETEN doen!
Bedrijven hebben hier beleid voor en dit komt voort uit onderzoek en gezien niemand enkele uren na je bericht heeft gereageerd lijkt ook hier niemand echt interesse te hebben in je pleidooi.
Donald1952 schreef: Ik vind dit zorgelijke ontwikkelingen die steeds verder gaan, terwijl er NIEMAND om gevraagd heeft!
Niemand heeft ook gevraagd om "U" te gebruiken, ik ga me er altijd erg oud van voelen.
Donald1952 schreef: Bedacht door de één of andere zondag psycholoog die weet te vertellen dat dit een 'band' schept met (aspirant) klanten.
Het is gewoon uit meerdere onderzoeken gebleken dat klanten een persoonlijke aanpak (JE en JIJ) waarderen. Bedrijven die op deze wijze werken hebben ook veel succes en veel klanten. Simyo, BEN (in de begin jaren) en nog vele andere grote bedrijven zijn bekend om hun JE en JIJ beleid.
Donald1952 schreef: Ook wordt ik steeds vaker lastig gevallen door onderzoekbureautjes die mij vragenlijsten opsturen omdat ik de één of andere instelling of bedrijf iets gevraagd of medegedeeld heb..!
Schijnbaar heb je ergens je gegevens achter gelaten
Donald1952 schreef: Schijnbaar geeft men liever daaraan geld uit dan aan gewoon een goed werkende servicedienst.
Wat heeft JE en JIJ te maken met het functioneren van een dienst?
Donald1952 schreef: Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen hierop willen reageren, zodat we samen hier misschien een halt aan kunnen toeroepen.
Het is wel heel triest als dit het belangrijkste in je leven is waar over jij je drukt kunt maken.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door 16again »

Is gewoon het gevolg van Angelsaksische invoeden.
je jij of u wordt dan gewoon you

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik eerlijk ben, vind ik dat in zakelijke correspondentie best wel 'U' gebruikt mag worden. Maar dat zal de leeftijd wel zijn. Net zoals ik er niet enthousiast over ben dat sommige bedrijven, als je je voor iets inschrijft, naar de voornaam vragen. Ze krijgen van mij de initialen. Ik heb niet bij de mensen van het call-center in de klas gezeten.

In stenen winkels wordt ik de laatste tijd, zeker door jongere mensen, steeds vaker met 'U' aangesproken. En eerlijk gezegd vind ik dat ergens wel prettig. Het schept afstand, en ik vind dat die afstand er in zakelijke contacten ook best wel mag zijn.

Maar om het tutoyeren een halt toe te roepen? Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Zie er ook niet het nut van in om daartoe een poging te wagen. De ontwikkelingen in de maatschappij om ons heen, daar heb je als individu weinig grip op. Het enige waar je wel grip op hebt, is hoe je er mee omgaat, hoe je er op reageert. Ik haal mijn schouders er over op, en als ik ergens mijn gegevens invul, vul ik in hoe ik het hebben wil.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben het helemaal met Donald eens. Jaren geleden een uitgebreide correspondentie gevoerd met Vodafone die je ook met je en jou aanspraken in de mail. Medewerkers gaven daar ook aan dat het bedrijfsbeleid was. Pas op verzoek van de klant gebruiken ze u.

Persoonlijk spreek ik iedere onbekende aan met u, behalve als het duidelijk een echt jongere is.

En ook ik vermeld mijn voornaam niet, grote onzin.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door scontra »

Donald1952 schreef:Het valt mij steeds meer op dat bedrijven en instellingen mij aanschrijven en aanspreken (aan de telefoon) met JE en JIJ ..!

Ik word hier zeer boos over en ik vind dit ongepast en onbehoorlijk gedrag.. Ook jongere mensen hebben mij laten weten dat hen dit uitermate irriteert en ik ben nog NIEMAND tegen gekomen die hier blij van wordt of het erg te vinden wanneer er gewoon "U" wordt gebruikt.

Als je er iets van zegt is de medewerker/ster het vaak wel met je eens, maar zegt dit van zijn/haar werkgever te MOETEN doen!

Ik vind dit zorgelijke ontwikkelingen die steeds verder gaan, terwijl er NIEMAND om gevraagd heeft!


Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen hierop willen reageren, zodat we samen hier misschien een halt aan kunnen toeroepen.

D.R.
Alkmaar

Ook ik 'erger' mij aan deze vorm van ongepast tutoyeren en blijf altijd in de "u" vorm reageren.
In een iets langer gesprek keert de gesprekspartner dan vaak naar de "u" vorm, waarschijnlijk omdat hij/zij zich enigszins gegeneerd voelt.
Maar ook hier de wal het schip niet keren en zal de je/jij vorm evalueren en het dagelijks taalgebruik.
Er een 'halt' aan kunnen toeroepen zal een utopie blijken te zijn.

Erthanax
Berichten: 9687
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door Erthanax »

In zakelijke contacten is vousvoyeren voor mij de eerste keus, tutoyeren kan altijd nog. Ik reserveer dat doorgaans voor relaties die ik persoonlijk ken. Met mijn voornaam ben ik overigens niet zo zuinig in het gebruik (dat komt in de beste families voor).

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:[
Er een 'halt' aan kunnen toeroepen zal een utopie blijken te zijn.
Of een jijtopie.

stofzuigertje

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als U in driedelig kostuum en perfect gepoetste schoenen komt....

En een paar uren later in vrijetijdskleding en iets duidelijk gebruikte schoenen word ik ook met Je en jij aangesproken door dezelfde personen!

De kleding bepaalde ook vaak de aanspreekvorm en bij de verkiezingsavond hier plaatselijk merk je dat duidelijk, een eenvoudige wethouder en nette niet gekozen kandidaat in kostuum..... Ja, ik kijk naar hoe de kleding is voor ik U of jij zeg.
Wel zal ik hier verder U gebruiken want Jij en jou is meer letters typen!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door Brahms »

U heeft volkomen gelijk, Dhr Donald1952.
Maar veel mensen welke graag met U worden aangesproken in bv een winkel, gebruiken in bv correspondentie en op forums ook niet hun voornaam......

Hoogachtend, Dr. A. Brahms

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een wonderlijke gedachtengang dat als je iemand met u aanspreekt je jezelf op een lager niveau zet.

Als ik mij tot een bedrijf richt, voor wat dan ook, tutoyeer ik niet en ik stel het op prijs, als men mij ook niet tutoyeert.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door harkja »

Mensen die in onze winkel onze aanbiedingen kopen spreken mij altijd aan met Meneer.
Zal wel door mijn leeftijd komen ik ben al 42 !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door kweenie »

fonsflons schreef:
witte angora schreef:En eerlijk gezegd vind ik dat ergens wel prettig. Het schept afstand, en ik vind dat die afstand er in zakelijke contacten ook best wel mag zijn.
Dit is een van de redenen waarom in mijn bedrijf de 'je' vorm steevast gebruikt wordt.
Dat is inderdaad precies de reden waarom bedrijven 'je' gebruiken. Ze willen dat je je / u zich enigszins met hen verbonden voelt en daardoor meer sympathie met hen hebt. Jaren geleden (wat zeg ik, decennia...) was IKEA een van de eerste grote bedrijven die consequent in alle uitingen je en jij gebruikte. Dat was toen erg uitzonderlijk en ik vond het ook niet echt gepast om wildvreemden in alle verschillende uitingen te tutoyeren. Maar daarmee wilden ze vooral de band versterken en vooral ook zich onderscheiden en de wat modernere (vaak jonge) klanten meer aanspreken dan in de ouderwetse grijze pakken meubelwinkels. En dat onderscheid, 'wij' zijn jong en hip en 'de rest' is stoffig een oubollig) willen steeds meer bedrijven maken.

En ja, zulk soort normen zijn ook aan verandering onderhevig. Gelukkig wel, het zou niet best zijn als we nu nog zouden leven met alle normen en waarden van een eeuw geleden. En die veranderingen worden versterkt door de nieuwe communicatievormen. Mail werd vroeger bijvoorbeeld vooral voor persoonlijke kattenbelletjes gebruikt, met lossere omgangsvormen dan een brief. Mede daarom gebruiken bedrijven in de mails vaker je en jij.

Een vergelijkbare verandering is trouwens te zien bij de kleding die mensen dragen en de associaties die dat opwekt. Dat is ook aan verandering onderhevig. Als ik iemand met een das om zie, dan is mijn eerste associatie die van foute keuken- en autoverkopers die je een poot uitdraaien. Een gesprekspartner die zo gekleed gaat staat bij mij dus al met één nul achter. Terwijl iemand anders (zeker van een oudere generatie) zich daar misschien juist prettig bij voelt. Het is dan een taak van de onderneming om de juiste associatie bij de juiste doelgroep op te wekken.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:Wat een wonderlijke gedachtengang dat als je iemand met u aanspreekt je jezelf op een lager niveau zet.
Dat is niet wonderlijk, dat is gewoon een bekend psychologisch effect.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
witte angora schreef:En eerlijk gezegd vind ik dat ergens wel prettig. Het schept afstand, en ik vind dat die afstand er in zakelijke contacten ook best wel mag zijn.
Dit is een van de redenen waarom in mijn bedrijf de 'je' vorm steevast gebruikt wordt. Ik wil namelijk dat er geen afstand tussen ons en de klanten zit. Persoonlijk heb ik nog nooit een negatieve opmerking hierover gekregen en merk dat vrijwel iedereen het als prettig ervaart. Dit is uiteraard een keuze.
Eigenlijk vind ik dat je als bedrijf niks te willen hebt. Ik wil die afstand namelijk wel. Een andere gebruiker noemt Ikea als voorbeeld, sorry, ik kom er al jaren, maar ik ben nog steeds niet aan dat Hey... en ge-je en ge-jou gewend. Ik zeg er niks van, omdat dat geen nut heeft, maar prettig vind ik het niet. Ik kom er dan ook niet zo heel vaak. Heb de mailing ook stopgezet.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
fonsflons schreef:
witte angora schreef:En eerlijk gezegd vind ik dat ergens wel prettig. Het schept afstand, en ik vind dat die afstand er in zakelijke contacten ook best wel mag zijn.
Dit is een van de redenen waarom in mijn bedrijf de 'je' vorm steevast gebruikt wordt. Ik wil namelijk dat er geen afstand tussen ons en de klanten zit. Persoonlijk heb ik nog nooit een negatieve opmerking hierover gekregen en merk dat vrijwel iedereen het als prettig ervaart. Dit is uiteraard een keuze.
Eigenlijk vind ik dat je als bedrijf niks te willen hebt. Ik wil die afstand namelijk wel. Een andere gebruiker noemt Ikea als voorbeeld, sorry, ik kom er al jaren, maar ik ben nog steeds niet aan dat Hey... en ge-je en ge-jou gewend. Ik zeg er niks van, omdat dat geen nut heeft, maar prettig vind ik het niet. Ik kom er dan ook niet zo heel vaak. Heb de mailing ook stopgezet.
Grappig. In mijn beleving heeft de klant niets te willen in deze ( net als TS ) en mag elk bedrijf daar zijn/haar eigen keuze in maken. Of een klant dat prettig vindt of niet, moet deze natuurlijk helemaal zelf weten en of je dan het bedrijf nog bezoekt of niet natuurlijk ook. Maar het kan niet zo zijn dat een deel van de mensen hun wil gaat opleggen aan een ander alleen maar omdat ze dat zelf het prettigst vinden.
Zelf kies ik regelmatig bewust voor de u of de jij vorm-afhankelijk van het soort gesprek en de gesprekspartner. Ook is mijn eigen ervaring over wat ik prettig vind niet altijd gelijk, het blijft dus een kwestie van een beetje aanvoelen en soms schuurt dat ook een beetje.

Echter als iemand ( zoals bijvoorbeeld TS ) denkt dat de u-vorm afgedwongen kan/mag worden, dan haak ik compleet af en hebben ze een mij een hele verkeerde, dan gebeurt het dus precies andersom.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Of een klant dat prettig vindt of niet, moet deze natuurlijk helemaal zelf weten en of je dan het bedrijf nog bezoekt of niet natuurlijk ook. Maar het kan niet zo zijn dat een deel van de mensen hun wil gaat opleggen aan een ander alleen maar omdat ze dat zelf het prettigst vinden.
Maar natuurlijk gebeurt dat wel. Dat is nu juist de reden waarom bedrijven de (bewuste) keus voor je of u maken. Die keus wordt gemaakt omdat een groot deel van de mensen uit de doelgroep die vorm het prettigst vindt. Die groep legt zo dus 'onbewust' zijn wil op aan de rest.
Laatst gewijzigd door kweenie op 23 mar 2018 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:De 'afstand' werd namelijk verkleind en je werd eerder als 'gelijk' gezien. De kunst was natuurlijk wel om dit respectvol te doen. Als je dat kunstje als jonger iemand niet goed beheerste kon het ook arrogant overkomen en dan werkt het uiteraard tegen je.
Misschien zit daar wel het probleem. Niet iedereen weet met het juiste respect om te gaan. Integendeel, ik kom jongeren tegen die denken dat ze 'boven' me staan, of denken dat ik een of andere gestoorde ben die door hen 'even in een bepaalde richting gestuurd moet worden' terwijl ze heus niet zoveel zijn als ze denken. Integendeel. Ik heb inmiddels een leeftijd dat ik me niet meer zo makkelijk laat beïnvloeden. Ik weet wat ik wil, en als ik nog niet weet wat ik wil, dan weet ik wat ik wil om er achter te komen wat ik wil. Daar heb ik geen 'sturing' van een je- en jij-ende jongere voor nodig.

Overigens opvallend, als je het over de Ikea hebt, als ik bij de kassa de gratis koffie afreken, wordt ik ineens wel met 'U' aangesproken. Zonder uitzondering. Kennelijk heeft het personeel er moeite mee om het bedrijfsbeleid uit te dragen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
witte angora schreef: Eigenlijk vind ik dat je als bedrijf niks te willen hebt. Ik wil die afstand namelijk wel. Een andere gebruiker noemt Ikea als voorbeeld, sorry, ik kom er al jaren, maar ik ben nog steeds niet aan dat Hey... en ge-je en ge-jou gewend. Ik zeg er niks van, omdat dat geen nut heeft, maar prettig vind ik het niet. Ik kom er dan ook niet zo heel vaak. Heb de mailing ook stopgezet.
Grappig. In mijn beleving heeft de klant niets te willen in deze ( net als TS ) en mag elk bedrijf daar zijn/haar eigen keuze in maken. Of een klant dat prettig vindt of niet, moet deze natuurlijk helemaal zelf weten en of je dan het bedrijf nog bezoekt of niet natuurlijk ook. Maar het kan niet zo zijn dat een deel van de mensen hun wil gaat opleggen aan een ander alleen maar omdat ze dat zelf het prettigst vinden.
Precies wat kweenie zegt. Zie mijn mening over de Ikea. Hun mailing heb ik stopgezet, en ik kom er niet zo vaak vanwege hun geje en gejij en dat rare 'Hey'... Ik ben geen schooljongen die tot de orde moet worden geroepen, maar zo voelt het wel. Terwijl de medewerkers zelf mij dus wél met 'U' aanspreken. Maar ik heb nu eenmaal een beeld van dat bedrijf, en dat verandert niet meer zo snel, ook al weten mensen op de werkvloer wel de juiste toon te zetten.

En dat een klant niks te willen heeft, nou... de klant bepaalt toch echt zelf waar hij koopt en wat hij koopt.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:
Of een klant dat prettig vindt of niet, moet deze natuurlijk helemaal zelf weten en of je dan het bedrijf nog bezoekt of niet natuurlijk ook. Maar het kan niet zo zijn dat een deel van de mensen hun wil gaat opleggen aan een ander alleen maar omdat ze dat zelf het prettigst vinden.
Maar natuurlijk gebeurt dat wel. Dat is nu juist de reden waarom bedrijven de (bewuste) keus voor je of u maken. Die keus wordt gemaakt omdat een groot deel van de mensen uit de doelgroep die vorm het prettigst vindt. Die groep legt zo dus 'onbewust' zijn wil op aan de rest.
Nee dan begrijp je me verkeerd. Het gaat er niet om welke vorm je wenst te gebruiken, daar ga je zelf over. TS heeft hier duidelijk een keuze in gemaakt. TS wil echter de vorm waarin ontvangen wordt aan de andere partij opdringen en daar mag een bedrijf een eigen keuze in maken. Dat is niet aan TS.

Gesloten