LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Novacasa54
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2023 18:29

LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door Novacasa54 »

Hallo,

Hebben sinds anderhalf jaar een LG Oled TV met op de afstandsbediening een stembedieningsknop. Hiermee kun je een gesproken zoekopdracht ingeven en dat gaat een stuk sneller dan handmatig intoetsen.
Helaas werkt deze toets sinds vandaag niet meer. Dit komt door een recente update van LG: je moet nu accoord gaan met een extra gebruiksvoorwaarde die bepaald dat LG en haar partners al je kijkgedrag mogen monitoren en anders werkt de knop niet meer!

Ze willen dus meekijken naar welke zenders en programma's je kijkt, welke filmpjes op YouTube etc. etc.....
Big Brother 2.0 zeg maar.
Dit gaat me veel te ver, kost me mijn privacy en je weet nooit welk regime er in de toekomst misbruik van maakt....en misschien sturen ze nu ook gepersonaliseerde (reklame?) content waar ik niet op zit te wachten.


Voorlopig dus maar handmatig intoetsen van de zoekopdracht, maar ben er wel kwaad over dat LG dit als een soort chantagemiddel gebruikt!

Mag dit allemaal zomaar? Is toch een soort downgrading van een product dat mijn eigendom is waarom ik niet heb gevraagd.

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door riddert »

Haal die update er dan weer vanaf, dan werkt het weer.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door henk51 »

Waarschijnlijk bent u bij eerste in gebruik name ook al akkoord gegaan met deze voorwaarden, U maakt u druk over de TV maar u wordt overal gevolgd qua aankopen reisbewegingen etc etc. Denk aan winkelpassen pintransacties OV

Methusalah
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door Methusalah »

Novacasa54 schreef:
09 mar 2023 18:49
Hallo,

Hebben sinds anderhalf jaar een LG Oled TV met op de afstandsbediening een stembedieningsknop. Hiermee kun je een gesproken zoekopdracht ingeven en dat gaat een stuk sneller dan handmatig intoetsen.
Helaas werkt deze toets sinds vandaag niet meer. Dit komt door een recente update van LG: je moet nu accoord gaan met een extra gebruiksvoorwaarde die bepaald dat LG en haar partners al je kijkgedrag mogen monitoren en anders werkt de knop niet meer!

Ze willen dus meekijken naar welke zenders en programma's je kijkt, welke filmpjes op YouTube etc. etc.....
Big Brother 2.0 zeg maar.
Dit gaat me veel te ver, kost me mijn privacy en je weet nooit welk regime er in de toekomst misbruik van maakt....en misschien sturen ze nu ook gepersonaliseerde (reklame?) content waar ik niet op zit te wachten.


Voorlopig dus maar handmatig intoetsen van de zoekopdracht, maar ben er wel kwaad over dat LG dit als een soort chantagemiddel gebruikt!

Mag dit allemaal zomaar? Is toch een soort downgrading van een product dat mijn eigendom is waarom ik niet heb gevraagd.

Waarschijnlijk gewoon een nieuwe update met exact de zelfde voorwaarden als waar je akkoord mee bent gegaan toen je de tv als eerste hebt gebruikt. Ik werk al jaren met verschillende merken TV's en die voorwaarden zijn altijd al zo geweest.

Dus je hebt de keuze om de paranoia opzij te schuiven en het je zelf makkelijk te maken als deze functie weer werkt. Of niet.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door 16again »

Methusalah schreef:
10 mar 2023 18:05
Waarschijnlijk gewoon een nieuwe update met exact de zelfde voorwaarden als waar je akkoord mee bent gegaan toen je de tv als eerste hebt gebruikt......
Maar dat zijn dan wel onredelijke voorwaarden.
henk51 schreef:
10 mar 2023 16:47
U maakt u druk over de TV maar u wordt overal gevolgd qua aankopen reisbewegingen etc etc. Denk aan winkelpassen pintransacties OV
En dat maakt het niet redelijk.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
10 mar 2023 20:44
Methusalah schreef:
10 mar 2023 18:05
Waarschijnlijk gewoon een nieuwe update met exact de zelfde voorwaarden als waar je akkoord mee bent gegaan toen je de tv als eerste hebt gebruikt......
Maar dat zijn dan wel onredelijke voorwaarden.
henk51 schreef:
10 mar 2023 16:47
U maakt u druk over de TV maar u wordt overal gevolgd qua aankopen reisbewegingen etc etc. Denk aan winkelpassen pintransacties OV
En dat maakt het niet redelijk.
Waarom zijn het dan onredelijke voorwaarden volgens jouw? En welke wettelijke basis heeft je uitspraak dat het onredelijk is wat LG stelt?

goedbezig1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mar 2023 11:42

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door goedbezig1980 »

Ik zat er aan te denken om de update er van af te halen als dat nog kan?

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door rwolters »

Voor zaken als spraakherkenning zijn dit helemaal geen onredelijke voorwaarden maar een vereiste voor een goed werkend systeem. Dit zijn min of meer zelflerende systemen die steeds beter worden naar mate spraak meer geanalyseerd kan worden. Daarvoor heb je domweg online systemen nodig. Als je het offline houdt kan het per definitie nooit beter worden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
11 mar 2023 12:46
Voor zaken als spraakherkenning zijn dit helemaal geen onredelijke voorwaarden maar een vereiste voor een goed werkend systeem. Dit zijn min of meer zelflerende systemen die steeds beter worden naar mate spraak meer geanalyseerd kan worden. Daarvoor heb je domweg online systemen nodig. Als je het offline houdt kan het per definitie nooit beter worden.
Maar de vraag óf het beter zou moeten, zou wat mij betreft (middels een keuze) door de consument beantwoord moeten kunnen worden, en niet door de fabrikant.

Kijk naar TS: het werkte, hoeft dus niet beter te worden, en nu werkt het helemaal niet meer - tenzij je de bijkomende ongewenste effecten op de koop toe neemt. Er wordt iets door de strot geduwd - en dat zou niet moeten mogen.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door Ruud.A »

rwolters schreef:
11 mar 2023 12:46
Voor zaken als spraakherkenning zijn dit helemaal geen onredelijke voorwaarden maar een vereiste voor een goed werkend systeem. Dit zijn min of meer zelflerende systemen die steeds beter worden naar mate spraak meer geanalyseerd kan worden. Daarvoor heb je domweg online systemen nodig. Als je het offline houdt kan het per definitie nooit beter worden.
Dus eigenlijk doe je onbetaald werk voor de fabrikant.
Die zou namelijk ook gewoon mensen in kunnen huren om tegen zijn TV te praten.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
11 mar 2023 11:34
Waarom zijn het dan onredelijke voorwaarden volgens jouw? En welke wettelijke basis heeft je uitspraak dat het onredelijk is wat LG stelt?
Je koopt gewoon een product waar dit in hoort te zitten. Wat je afrekent met gewoon geld.
Waarom moet je extra betalen met het verstrekken van persoonsgegevens? Ik zie geen basis waarom de leverancier deze persoonsgegevens zou mogen verwerken.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Vanaf welk apparaat type je deze boodschap?

Novacasa54
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2023 18:29

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door Novacasa54 »

Hallo reageerders,

Bedankt voor alle reacties,
- Nee, bij de eerste ingebruikname hoefde je niet akkoord te gaan met deze specifieke voorwaarde, één van de vier, (het volgen van het kijkgedrag) om gebruik te maken van de algemene spraakfunctie, pas na de update moet je dit aanvinken! Heeft een jaar lang gedraaid zonder akkoord voor deze voorwaarde.
- Update kan niet worden teruggedraaid, helaas
- Terugzetten naar fabrieksinstellingen zou kunnen, maar dan ben ik ook de callibratie van het oledscherm kwijt, is duur, en geeft me nog geen garantie dat de spraakfunctie op de afstandsbediening dan wel weer werkt zonder akkoord te gaan met de kijkgedrag functie.....(Is zeer uitgebreid, men mag het internetgedrag monitoren en men mag zelfs meekijken met aangesloten apparaten als settopboxen, afspeel/game-apparatuur, externe computers etc.).
-De spraakfunctie met de knop op de afstandsbediening was makkelijk en liet gelijk alle resultaten zien van de zoekopdracht, niet alleen bij YT, ook Viaplay, Netflix en andere aanbieders....

Overigens werkt de spraakbesturing nog wel bij YT, niet met de microfoonknop op de afstandsbediening, maar met de microfoonknop in het zoekvenster van YT....

Maar wanneer je de microfoonknop op de afstandsbediening indrukt krijg je nu de mededeling "U moet eerst akkoord gaan met de gewijzigde gebruiksvoorwaarden"

Novacasa54
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2023 18:29

Re: LG Oled TV stembediening geblokkeerd na update

Ongelezen bericht door Novacasa54 »

Vanavond op Radar... Exact hetzelfde idee bij een auto: betalen voor opties die er al op zitten..
Bij LG betaal je in ons geval dan met je lrivacy/gepersoneerde advertenties!
Maar het zat er eerst gratis op en nu moet je ervoor betalen, dus : Mag dat??

Plaats reactie