LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Miskoop Loewe Opta

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Bhoss
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009 14:04

Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door Bhoss »

In juni 2006 kochten wij bij Expert Tromp Leeuwarden een Loewe Opta TV. Dit met name op advies van de verkoper; de software van Loewe was veel intelligenter dan die van andere merken. De prijs was ook navenant € 1.900,00.

Helaas was er van alles mis met dit toestel; de software reageerde niet goed op het binnenkomende (sateliet) signaal; het beeld verspringt voortdurend tijdens een uitzending op een ander beeld-formaat en het geluid gaat na een minuut significant harder, etc..

Expert Tromp reageerde snel, de technische man probeerde de instellingen en de bekabeling op order te krijgen, echter zonder veel resultaat. Nieuwe software downloaden hielp ook niet echt. Dan maar opsturen naar Loewe.

Na reparatie (nieuw board) leek het beter, maar dat was slechts schijn. Opnieuw de dealer geïnformeerd en wederom ge-experimenteert(!) met de bekabeling. Niets hielp, dus dan maar in de software neutraliseren. En juist om die reden is het toestel aangeschaft, het werkte gewoon niet!

Binnen een jaar begon ook nog eens het beeld te verkleuren; grijze vlekken in het midden van het scherm maakten het beeld troebel. Maar weer opsturen naar Loewe. Begin dit jaar zagen wij dat hetzelfde euvel zich weer ging voordoen en begin juli 2009 heeft Expert Tromp het scherm weer opgehaald voor reparatie.

Wij zien de aanschaf van dit scherm natuurlijk allang als miskoop. Normaliter kan een dealer, Expert Tromp in dit geval, niet veel doen aan dergelijke zaken. Toch verkopen zij dit product met een sterk verkooppraatje, oftewel, ook zij moeten hierin haar verantwoordelijkheid nemen. En dan niet alleen met het verlenen van service, maar ook de zakelijke kant.

Er kwam een aanbod van Loewe: zij willen het toestel wel omruilen voor een nieuw model ad € 2.300,00, maar dan met bijbetaling van, let wel, € 900,00!!!!!! Wij hebben aangeboden het verschil te willen bijbetalen (2300-1900), mits de problemen daarmee opgelost zijn. Loewe gaat hier niet mee akkoord.

Conclusie: Als eenling ben je kansloos tegenover dit soort bedrijven. Alleen consumentenprogramma's zoals Tros Radar, kunnen publiekelijk deze misstanden aan de kaak stellen. Dan kunnen bepaalde zaken ineens wel.

Hoewel de mensen van Expert Tromp vriendelijk zijn en blijven, is het toch vreemd dat ze wel mooie verkooppraatjes kunnen en mogen houden, maar de feitelijke verantwoordelijkheid afschuiven naar de leverancier. Je kunt daar natuurlijk een juridische zaak van maken, maar van die (kostbare) procedures wordt niemand beter van (behalve dan de advocaat).

Loewe Opta, shame on you,

Vriendelijke groet,
W. Bouwers
Leeuwarden

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door kweenie »

Op zich vind ik het best schappelijk dat ze op dit toestel van meer dan drie jaar oud nog ¾ van de waarde willen vergoeden bij aanschaf van een nieuwer model. Als je nagaat hoe snel de veranderingen bij LCD televisies de laatste jaren zijn gegaan, en hoeveel de prijs van LCD televisies is gedaald, denk ik dat een nieuwe Opta op dit moment minder zou kosten dan wat zij er nu als 'inruil' voor bieden. En dat het prijsverschil met het nu aangeboden model 3 jaar geleden waarschijnlijk veel hoger zou zijn geweest dan de 900 euro die je nu zou moeten bijbetalen.

Bhoss
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009 14:04

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door Bhoss »

Als er zich na drie er een storing voordoet en Loewe doet ons een dergelijke aanbieding, zou ik me kunnen vinden in het voorstel. Echter, wij hebben vanaf het begin al problemen met het toestel, zoals je hebt kunnen lezen. Waar dan nog de redelijkheid in zit, dat zie ik niet. Wel het volledige bedrag ontvangen en de gebruiker gewoon drie jaar aan het lijntje houden om dan weer opnieuw de marge te mogen cashen. Ons model wordt niet meer gemaakt, heeft ook maar een korte levenscyclus gekend en dat zegt ook al genoeg.

Als je een nieuw product koopt en er is vanaf het begin een probleem, dan geef je de leverancier de mogelijkheid dit te herstellen. Iemand drie jaar aan het lijntje houden is feitelijk gewoon een onrechtmatige daad of onrechtmatig handelen.

Dus Kweenie, lees eerst goed wat de koper gedurende drie jaar heeft meegemaakt voordat je je ongenuanceerde mening geeft.

W. Bouwers
Leeuwarden

stofzuigertje

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U kocht de nieuwste techniek en dan loop je het risico op kinderziektes zoals deze.

Helaas bekend in werkplaatsen en ik vind gezien de huidige prijzen dat je voor die €900,- zelfs een goede zonder inruil kunt kopen.

Ik lever online hiervoor een Full HD Sony Bravia III met 107 cm beeld....
reclame link mag niet maar.....

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door Ron58 »

U kocht de nieuwste techniek en dan loop je het risico op kinderziektes zoals deze.
Echter het oplossen van deze kinderziektes mag nooit op de klant afgewenteld worden.
Gezien het feit dat het toestel vanaf het begin problemen gaf en niet na drie jaar zou het kosteloos omgeruild moeten worden, of hooguit tegen bijbetaling van het prijsverschil.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door magel725 »

Er is 3 jaar lang gebruik gemaakt van de tv. Gratis vervanging zou leuk zijn, maar zo werkt dat natuurlijk niet. Het bod van Loewe is meer dan redelijk.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door alfatrion »

In juni 2006 koop je TV voor € 1.900,00. Je schrijft dat er na die tijd is er van alles mis met de TV. Nu, ruim drie jaar later komt de verkoper met een aanbod om de TV om te ruilen voor een nieuwe model, maar wel met een bijbetaling van € 900 euro.
  1. In de wet staat dat de kosten voor herstel over vervanging niet in rekening mogen worden gebracht aan de koper. Niet onbelangrijk: in het geval van consumenten mag daar niet vanaf geweken worden.
  2. Herstel en vervanging door het zelfde model is kennelijk onmogelijk. Juridisch staat dan alleen ontbinding nog open. Bij ontbinding worden de verplichtingen terug gedraaid. Jij moet dus de TV teruggeven, en zij de 1900 euro.
  3. Vervolgens zijn er een aantal gronden waarop de verkoper eventueel een vergoeding kan krijgen voor het gebruik. Daarvan is ongerechtvaardigde verrijking de voornaamste.
De verkoper kan stellen dat je het toestel, hoewel er van alles mee mis was, toch heb kunnen gebruiken, en als jullie dat betwisten dan is het aan de verkoper om dat te onderbouwen. Is de rechter er van overtuigt dat je het toestel nog hebt kunnen gebruiken dan moet je er op rekening dat de verkoper een gebruiksvergoeding krijgt toegewezen. Daarbij wordt dan wel rekening gehouden met de gebreken die het toestel had.

Zeg dat een TV een gemiddelde levensduur van 10 jaar, dan is dat max 30% van 1900 euro = 570 euro. Stel dat de rechter dat het product ernstige gebreken, maar je de TV desondanks toch had kunnen gebruiken, dan zou hij bijvoorbeeld de helft kunnen toewijzen, dus 285 euro. Dit is een beetje koffiedik kijken vrees ik. Vermoedelijk is het aanbod dus onredelijk.

Ik vraag me alleen wel af hoe het komt dat het drie jaar heeft geduurd als er van alles mis was.
Bhoss schreef:Je kunt daar natuurlijk een juridische zaak van maken, maar van die (kostbare) procedures wordt niemand beter van (behalve dan de advocaat).
Hier zou ik zeker geen advocaat op zetten, maar een jurist. Die zijn goedkoper. Je mag het ook zonder doen, maar het is de vraag of dat slim is. De partij die verliest wordt veroordeel in de proceskosten (deurwaarder, rechter, ect.) en salaris van de jurist van de tegenpartij tot een bepaald bedrag. Als ik me niet vergis is dat in dit geval 500 of 750 euro.

Je zou als tegenbod kunnen het verschil plus 15% van de aanschafprijs. Je zou ook kunnen voorstellen om naar de geschillencommissie of een bemiddelaar te gaan, als een rechtzaak je niets lijkt.

Bhoss
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2009 14:04

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door Bhoss »

Beste Alfatrion,

Ik heb feitelijk dezelfde procedure gevolgd die jij ook aangeeft. De verkopende partij heeft echter ook ingezien dat de problemen niet opgelost worden door Loewe en neemt het toestel terug. Hulde aan Expert Tromp Leeuwarden (warme douche). Er is ondertussen een nieuw model op de markt gekomen, die sterk verbeterd moet zijn en waarbij de problemen zich niet voordoen. Met de meerprijs van € 300,00 ben ik accoord gegaan (had zelf absoluut geen zin om te gaan procederen, iets wat Loewe waarschijnlijk ook wel weet!).

Het nieuwe toestel is ondertussen geïnstalleerd, we kijken de welbekende kat even uit de boom om te zien of alles nu wel goed functioneert.

Dank voor je uiteenzetting, advies en kijk op onze case.

Willem Bouwers
Leeuwarden

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door jor »

Bhoss schreef:Beste Alfatrion,

Ik heb feitelijk dezelfde procedure gevolgd die jij ook aangeeft. De verkopende partij heeft echter ook ingezien dat de problemen niet opgelost worden door Loewe en neemt het toestel terug.

Dank voor je uiteenzetting, advies en kijk op onze case.

Willem Bouwers
Leeuwarden
De reacties van Alfatrion zijn inderdaad vaak erg goed.Iemand waar dit forum meer behoefte aan heeft. :wink:
Hoop dat dit nieuwe toestel aan jou (terechte)eisen voldoet.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bedankt voor het compliment Jor. :)

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Miskoop Loewe Opta

Ongelezen bericht door jor »

Het is gewoon verdiend,bezoekers komen op dit forum vaak om hulp te zoeken en niet om te worden afgez*ken.Je probeert te helpen met een goed ( en vooral juridisch onderbouwd )advies. Word niet boos, als je al word aangevallen/tegengesproken omdat het advies onjuist zou zijn maar pareert dan opnieuw met goed onderbouwde antwoorden.Ja, dan krijg je vanzelf het respect van de andere trouwe bezoekers die zoals in mijn geval misschien iets minder kundig zijn maar toch ook hun/haar best doen om het forum tot een plaats te maken waar hulp te vinden is.
Kortom,op bezoekers als jij bent draait dit forum.Genoeg, ander krijg je nog kapsones :wink:

Gesloten