LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door olaf79 »

berndv schreef:
olaf79 schreef:Als ziggo iets beschikbaar stelt is ziggo verantwoordelijk als er iets mis gaat.
Als de totale update verkeerd is, is Ziggo/humax verantwoordelijk. Als de update mis gaat omdat de gebruiker zelf een herstart initieert door bijvoorbeeld de stekker er uit te halen is het toch echt niet de schuld van Ziggo. Dat je dan aangeeft dat die maar terug moet gaan naar de oude firmware blijkt wel dat je van de technische kant van firmware updates geen kaas hebt gegeten.
Oh nee. En jij weet er alles van natuurlijk. Bij zeer veel producten is een firmware dubbel uitgevoerd en kun je dus zonder problemen terug naar de oude firmware als er iets mis gaat. Als dat bij humax er niet in zit is dat m.i. een ontwerpfout. Wat gebeurt er als tijdens de update de stroom uitvalt? Daar moet zo'n apparaat tegen kunnen.

Vroeger kon je een moederbord weggooien bij een mislukte update. Tegenwoordig heeft bijna ieder moederbord een backup firmwarechip. Bij telefoons geldt hetzelfde al werkt het daar niet met een chip maar (vaak) met een reserve partitie.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door bprosman »

Vroeger kon je een moederbord weggooien bij een mislukte update. Tegenwoordig heeft bijna ieder moederbord een backup firmwarechip.
Dat is geen ontwerpfout maar een keuze.
Maar zolang we niet weten WAT het defect is blijft het gokken wat de oorzaak/oplossing is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Vroeger kon je een moederbord weggooien bij een mislukte update. Tegenwoordig heeft bijna ieder moederbord een backup firmwarechip.
Dat is geen ontwerpfout maar een keuze.
Maar zolang we niet weten WAT het defect is blijft het gokken wat de oorzaak/oplossing is.
Een product dat kapot gaat door het installeren van een door de leverancier / fabrikant geleverde en geadviseerde update is wat mij betreft fout ontworpen.

koektrommel
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 dec 2008 17:06

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door koektrommel »

maar wat is er nu eigenlijk stuk aan het apparaat? Welke problemen geeft ie nu opeens?'
Kan ik mn 5200c ook eens in de gaten houden. Vind het een wereldapparaat.

satie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2014 19:35

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door satie »

Nou Puma 73 wat Olaf schrijft klopt precies Humax maakt de software en Ziggo controleert ze Als Ziggo ze goed keurd Krijgt iedere Ziggo een Signaal dat je kunt updaten. Dit gebeurd niet overal ineens dan is het Bv Limburg en dan Brabant. Een ding klopt wel de klant moet ja zeggen tegen de update. Ziggo erkent daty er Bugs in de update zitten en mensen met een decoder van Ziggo KRIJGEN EEN NIEUWE Dus jou redinatie raakt kant nog wal. Ik weet het zeker want ik ben ook een gedupeerde.

Gr Jo

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door puma73 »

satie schreef:Nou Puma 73 wat Olaf schrijft klopt precies Humax maakt de software en Ziggo controleert ze Als Ziggo ze goed keurd Krijgt iedere Ziggo een Signaal dat je kunt updaten. Dit gebeurd niet overal ineens dan is het Bv Limburg en dan Brabant. Een ding klopt wel de klant moet ja zeggen tegen de update. Ziggo erkent daty er Bugs in de update zitten en mensen met een decoder van Ziggo KRIJGEN EEN NIEUWE Dus jou redinatie raakt kant nog wal. Ik weet het zeker want ik ben ook een gedupeerde.

Gr Jo
Ik heb nog nooit van Ziggo een seintje gekregen dat ik kan updaten. Ik heb mij geregistreerd bij Humax met mijn beide decoders, via een nieuwsbrief wordt ik op de hoogte gebracht van nieuwe update voor de decoders. En niet via Ziggo.

Bovendien bepaal jijzelf of je de update uitvoert of niet. Ziggo zal nooit of te nimmer een update uitvoeren aan jouw apparatuur. En mensen met een decoder krijgen van Ziggo niet zomaar een nieuwe, zeker niet als je die niet via Ziggo hebt verkregen.

Je legt de verantwoording bij de verkeerde personen neer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik heb nog nooit van Ziggo een seintje gekregen dat ik kan updaten.
Je kunt in het setup menu nakijken of er een update beschikbaar is.
Maar de mijne roept het ook bij het aanzetten als er een beschikbaar is.
Bovendien bepaal jijzelf of je de update uitvoert of niet. Ziggo zal nooit of te nimmer een update uitvoeren aan jouw apparatuur.
Dat is waar, je moet ZELF op de knop drukken. Overigens weet ik nu nog steeds niet wat het probleem nu is. Zijn de decoders compleet "dood" of ?

Oepsie
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 mei 2011 11:30

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Oepsie »

Ziggo pusht inderdaad updates, en daar gaat inderdaad wel eens wat mee mis. Zo is de oude, werkende decoder van mijn ouders afgelopen voorjaar overleden. 's Avonds niks aan de hand, 's ochtens geen beeld op de tv, blijkt de decoder in een opstartloop te zitten. Na speurwerk op internet en contact met ziggo was het duidelijk (technische helpdesk ziggo bevestigde ons vermoeden), een update was fout gegaan, het type decoder van mijn ouders kon er niet mee overweg.
Overigens adequaat opgelost, kosteloze vervanging of een interactieve harddisk decoder met een geringe bijbetaling. Had allemaal wel wat sneller mogen gaan, heeft al met al 10 dagen geduurd, maar gelukkig was er het analoge signaal nog ;)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door berndv »

Oepsie schreef:Ziggo pusht inderdaad updates, en daar gaat inderdaad wel eens wat mee mis. Zo is de oude, werkende decoder van mijn ouders afgelopen voorjaar overleden. 's Avonds niks aan de hand, 's ochtens geen beeld op de tv, blijkt de decoder in een opstartloop te zitten. Na speurwerk op internet en contact met ziggo was het duidelijk (technische helpdesk ziggo bevestigde ons vermoeden), een update was fout gegaan, het type decoder van mijn ouders kon er niet mee overweg.
Overigens adequaat opgelost, kosteloze vervanging of een interactieve harddisk decoder met een geringe bijbetaling. Had allemaal wel wat sneller mogen gaan, heeft al met al 10 dagen geduurd, maar gelukkig was er het analoge signaal nog ;)
er zal altijd zelf actie nodig zijn om de update wel of niet te installeren. Voorbeeld komt me bekend voor van de pc van mijn ouders, ze doen er bijna niets mee, maar toch wordt dat ding altijd zo traag. En bij doorvragen is er 99% van de gevallen toch wel zo'n venstertje geweest die ze maar weggeklikt hebben ....
Laatst gewijzigd door Radar op 27 dec 2014 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door olaf79 »

Oepsie schreef:Ziggo pusht inderdaad updates, en daar gaat inderdaad wel eens wat mee mis. Zo is de oude, werkende decoder van mijn ouders afgelopen voorjaar overleden. 's Avonds niks aan de hand, 's ochtens geen beeld op de tv, blijkt de decoder in een opstartloop te zitten. Na speurwerk op internet en contact met ziggo was het duidelijk (technische helpdesk ziggo bevestigde ons vermoeden), een update was fout gegaan, het type decoder van mijn ouders kon er niet mee overweg.
Overigens adequaat opgelost, kosteloze vervanging of een interactieve harddisk decoder met een geringe bijbetaling. Had allemaal wel wat sneller mogen gaan, heeft al met al 10 dagen geduurd, maar gelukkig was er het analoge signaal nog ;)
De mogelijkheid om een update te pushen is zelfs een vereiste voor de fabrikanten om uberhaupt het logo goedgekeurd voor het ziggo netwerk te mogen voeren.
Een update push komt niet vaak voor maar gebeurd wel. Dit is dan door de gebruiker niet te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 dec 2014 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef: Geen kletsverhaal. De mogelijkheid om een update te pushen is zelfs een vereiste voor de fabrikanten om uberhaupt het logo goedgekeurd voor het ziggo netwerk te mogen voeren.
Een update push komt niet vaak voor maar gebeurd wel. Dit is dan door de gebruiker niet te voorkomen.
Het is een kletsverhaal, ik heb al vaker aangegeven dat Ziggo geen updates pusht. Ik ben al heel wat jaartjes klant bij Ziggo en nog nooit, maar dan ook nog nooit heeft Ziggo bij mij een update gepusht.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door olaf79 »

puma73 schreef:
olaf79 schreef: Geen kletsverhaal. De mogelijkheid om een update te pushen is zelfs een vereiste voor de fabrikanten om uberhaupt het logo goedgekeurd voor het ziggo netwerk te mogen voeren.
Een update push komt niet vaak voor maar gebeurd wel. Dit is dan door de gebruiker niet te voorkomen.
Het is een kletsverhaal, ik heb al vaker aangegeven dat Ziggo geen updates pusht. Ik ben al heel wat jaartjes klant bij Ziggo en nog nooit, maar dan ook nog nooit heeft Ziggo bij mij een update gepusht.
Dat het bij jou niet gebeurd is geen bewijs dat het nooit gebeurd of dat het niet mogelijk is.

satie
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2014 19:35

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door satie »

Nou Puma je hebt gelijk Dat staat op andere site's efe google en je vind genoeg

Dag,

dat gebeurt vaker en helaas is daar geen oplossing voor. Ziggo geeft vaak wel de updates vrij, maar dat komt ook omdat de decoder Ziggo gecertificeerd is en Ziggo het meest bied op het gebied van ITV. Andere providers doen daar veel minder of niets mee en dus bevatten updates doorgaans ook veel opties om ITV te verbeteren. Leesmaar dit stukje
Laatst gewijzigd door Radar op 27 dec 2014 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door olaf79 »

puma73 schreef:Het gaat mij niet om het gelijk krijgen maar dat er juiste informatie wordt verstrekt. Bedankt voor de info.
De enigste juiste info is dat een firmware door humax wordt geleverd en ziggo deze goedkeurt. Na goedkeuring wordt de update klaargezet om op alle decoders die via het ziggo netwerk zijn verbonden te installeren. De meeste updates moeten worden bevestigd door de gebruiker. Er bestaat echter vanuit de firmware de mogelijkheid zonder tussenkomst van de gebruiker nieuwe firmware te pushen. Dit is een vereiste voor het mogen dragen van het ziggo logo.
Overigens geldt hetzelfde ook voor het modem. Ook hierbij worden soms updates uitgevoerd zonder de tussenkomst van de gebruiker. E.e.a. om de veiligheid en stabiliteit van het netwerk te garanderen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik ben al heel wat jaartjes klant bij Ziggo en nog nooit, maar dan ook nog nooit heeft Ziggo bij mij een update gepusht.
Dat werd in de begintijd (jaar of 7...8 geleden) wel gedaan , mijn destijds Samsung decoder is ook wel eens 's-nacht van een update voorzien. Tegenwoordig moet je zelf op de knop drukken.
Overigens weet ik na al die berichten nog steeds niet wat nu het probleem is en TS is inmiddels ook gillend weggerend denk ik.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Wubo »

we kunnen er lang en kort over zijn. apparaat niet via ziggo = buiten garantie ziggo = fabrikant/winkelier.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Dag lezers.

Ik plaats op gebruikershandleiding.com bij diverse Humax decoders en op kieskeurig en heb zo'n jaar of 8 contact met Humax.

Ik reageer vanwege TS Jo en zij heeft, net als anderen aangegeven dat hun decoder na de laatste updates niet meer (correct) werkt. Daar heb ik me dus in verdiept, daar het vaak niet mogelijk is de decoder weer goed werkend te krijgen. Recent heb ik dat gemeld bij Ziggo en Humax.

Doordat updates gefaseerd worden doorgevoerd, komen de problemen niet allemaal tegelijk binnen, maar recent is er eenzelfde melding gedaan op de site. Daarom is Humax ermee bezig zodat men e.e.a. kan onderzoeken. Gelukkig komt het nog niet heel frequent langs, maar het is wel vervelend. Mijn 5400 heeft echter geen problemen na de updates. Waarom dat bij anderen wel gebeurt, is dus nog even een raadsel.

Ziggo heeft het nu zo geregeld dat men met een kleine bijbetaling een andere decoder krijgt. Dit doorgaans alleen als de decoder nog in de garantie valt.

Overigens jammer dat er zo´n ophef ontstaat, al zijn er punten die verkeerd zijn geuit door TS. Maar het is ook jammer dat iemand zelf foute info geeft en het vervolgens over ´dat gebruikershandleiding.com´ heeft. Komt nogal denigrerend over.

Daarom wil ik toch wat punten rechtzetten:

Het gaat soms dus mis als de laatste updates zijn gedownload.

Alle updates verlopen via de kabel. Niet via het Internet!

Het is zo dat de opdrachten voor ITV via Internet verlopen en de ontvangst via de kabel loopt. Je kijkt altijd via de kabel, maar als je een programma aanklikt bij b.v. 'programma gemist', wordt die opdracht via het Internet verzonden. Internet mag ook van een andere provider zijn.

Updates worden NOOIT gepushed! Wel worden de updates voor smartcard en en Guide door de provider verzonden en als die worden onderbroken is dat geen enkel probleem. Overigens worden die updates veel minder frequent doorgegeven dan voorheen (Ziggo) en zul je daar niets van zien als je de decoder van de energiespaarstand haalt.

Updates worden niet automatisch geladen/gestart. Je dient daarvoor altijd zelf een handeling te verrichten. Het wordt bij de meeste decoders wel gemeld.

Breek je een eenmaal gestarte update af, kan het mis gaan, zeker aan het eind, wanneer de updates worden weggeschreven. Daartegen is de decoder niet beveiligd en dus zal soms de chip moeten worden vervangen, hetgeen overigens inhoud dat men meestal het moederboard zal vervangen.

Bij terugstellen naar de fabriekstand blijven de updates altijd van kracht. Eenmaal gedownloade updates zijn nooit door jezelf terug te draaien.

Updates worden ontwikkeld in samenwerking, in dit geval Ziggo en Humax. Humax zorgt doorgaans voor het verbeteren van het gebruiksgemak etc. en lost evt. eerder ontstane bugs op. Ziggo zal zich zoveel mogelijk richten op ITV gebied. Zij versturen de updates via de kabel en ook al worden deze vooraf gecontroleerd, is het vaker voorgekomen dat er iets mis ging.

Het is kort door de bocht, om anderen voor gek te verklaren als deze een keer een bug bij het laden van nieuwe software hebben opgelopen, als je dit zelf niet herkend. Het komt wel degelijk voor en dat je er zelf geen last van hebt, mag je alleen maar prijzen.

"door Wubo » 21 dec 2014 19:10
we kunnen er lang en kort over zijn. apparaat niet via ziggo... etc".

Dat gaat ook gebeuren, als men tenminste kiest voor reparatie of onderzoek, want ik zie ook dat er toch al wat mensen zijn die maar gewoon een nieuw exemplaar aanschaffen. Het is in dergelijke gevallen altijd raadzaam de decoder op te sturen naar Quantis/Humax, als je deze zelf niet meer goed aan de praat krijgt.

Dit wilde ik even kwijt en hoop dat dit bericht wordt gewaardeerd. Ik weet nog niet of ik op deze site aanwezig blijf, maar wilde dit toch even vermeld hebben.

Ik wens een ieder een gezond 2015!

Mvg. Willem.
Laatst gewijzigd door Willem xamuh op 26 dec 2014 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Het bericht wat ik eerder op deze plek heb geplaatst is door het verdwijnen van berichten, waar ik overigens zeer blij mee ben, uit zijn context geraakt en dus heb ik dit verwijderd, daar het toch ook niet veel info bevatte waarmee men het issue kon oplossen. Ik heb gemeld wat ik moest melden en hoop dat men daar wat mee kan, al zou ik het natuurlijk zeer prettig vinden als men verlost blijft van genoemd probleem.

Verderop is te lezen wat er zoal aan issues is gemeld.

Mvg. Willem.
Laatst gewijzigd door Willem xamuh op 27 dec 2014 23:56, 3 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door olaf79 »

Wubo schreef:we kunnen er lang en kort over zijn. apparaat niet via ziggo = buiten garantie ziggo = fabrikant/winkelier.
Onzin. Ziggo maakt iets kapot en dan is ziggo aansprakelijk. Dat staat in principe los van de garantie.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

olaf79 schreef:
Wubo schreef:we kunnen er lang en kort over zijn. apparaat niet via ziggo = buiten garantie ziggo = fabrikant/winkelier.
Onzin. Ziggo maakt iets kapot en dan is ziggo aansprakelijk. Dat staat in principe los van de garantie.
Het is vaker voorgekomen dat er bugs zijn ontstaan na een update. Overigens is het wel duidelijk dat alle updates via de kabel verlopen, want de 5200 was, toen deze uitkwam, helemaal nog niet interactief. Dit is later d.m.v. updates pas toegepast. Uiteraard was wel die mogelijkheid aanwezig. Bij de 5050 is dat niet het geval en daarom is destijds de 5200 uitgebracht. De 5400 is technisch gelijk aan de 5200 maar heeft een schijf van 1TB en een, naar mijn idee nog fraaier design.

Door updates van m.n. ITV zijn vaker issues ontstaan. Vaak niet onovekomelijk, maar hier valt genoeg over terug te vinden. Dit werd dan later weer verholpen dor nieuwe software. In dit geval ligt het iets anders: men is er eigennlijk van overtuigd dat software in orde is, brengt dat uit en ziet dan ineens wat problemen opduiken. De vraag is dan waarom dat bij de een wel gebeurt en de ander niet, maar helaas is het nogal eens het geval dat de decoder onbruikbaar wordt. Ook krijg ik soms de melding dat alle ITV instellingen zijn gewist als de decoder even spanningsloos is geweest. Je kop in het zand steken is dan geen optie. Je inzetten om het issue te tackelen en mensen te helpen wel.

Nu is het probleem natuurlijk wel tweeledig: de software wordt in overleg ontworpen en uitgebracht en een aantal maanden geleden was ik al op de hoogte gebracht dat men aan nnieuwe updates werkte, en alles nog getest diende te worden. Bij wie nu echt de schuld ligt, maakt in feite niet veel uit, maar het dient wel goed te worden opgelost. Voor mensen die de decoder niet via Ziggo heben aangeschaft, en geen garantie meer hebben is het natuurlijk zuur en daarom gaat Humax dus onderzoeken wat er soms misgaat en hebben we het over een coulance regeling gehad. Komt het issue voort uit een fout in de software, moet het gewoon netjes worden opgelost, maar de vraag blijft waarom de ene decoder er wel last van heeft en de ander niet.

Dat maakt de situatie lastig en voor bepaalde mensen zeer ongeloofwaardig omdat zij er geen last van hebben. Zij geven dan anderen die het issue hebben opgelopen de schuld. Lekker kort door de bocht... Als zij problemen hebben willen ze ook graag worden gehoord!

Mvg. Willem.
Laatst gewijzigd door Willem xamuh op 26 dec 2014 19:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Gesloten