LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Veel problemen die me worden voorgelegd herken ik ook niet, maar dan neem je dat gewoon serieus en ga je dingen uitproberen.

Zo worden er soms drop-outs in de opnames gemeld die om de 3 seconde worden waargenomen. De decoder gaat naar Humax en daar ontdekt men niets. Dan word mij gevraagd of ik dat herken, of ik dat issue op e.o.a. manier zou willen/kunnen opwekken. Dan blijkt dat het plaatsen op een versterker of receiver de oorzaak kan zijn. Een apparaat met een Toroidal trafo zorgt dan voor veel minder of geen problemen, maar doorgaans wordt een bloktrafo gebruikt in de betaalbare versterkers en receivers. Maar ook andere componenten kunnen een oorzaak zijn. Is alles goed afgeschermd is het vaak ook geen probleem, maar soms kun je lang zoeken. En het gaat er dan om een oplossing te vinden en niet om ongefundeerde kritiek te leveren.

En zo zijn er veel meer issues te melden, die maar mondjesmaat worden gemeld en het is dan juist een uitdaging dat op te lossen.

Mvg. Willem.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 dec 2014 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald bericht verwijderd

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Omdat men zich soms toch afvraagt wat er fout kan gaan, nog even dit bericht ter info. Dit is wat er zoal kan gebeuren.

"Heb Software versie ZHCIR 1.00.49
Datum van opwaardering 24 september 2014 .
Heb nu verschillende problemen kan niet meer bij zenders bewerken, en bij installatie staat allebei in het grijs aan gegeven.
Bij aan zetten Humax soms grijs beeld wel geluid van de zender .
On demand knop werkt soms wel dan niet ligt aan een instelling of heeft u een ander idee om mijn probleem op te lossen".

"Wij hebben sinds de laatste update ook deze problemen: wegvallend beeld/ grijs beeld/ niet reagerend van de afstandsbediening. Na enkele minuten alles weer O.K. herhaalt zich +/- elk uur.
Wij wonen in Valkenburg".

"Ik ben woonachtig in Bunschoten en heb eveneens het probleem van grijs beeld en het vastzitten
(niet meer naar een andere zender kunnen overschakelen) van de zender.
Na alles uitschakelen en overnieuw opstarten is het probleem over, maar dit proces herhaalt zich
om de ca. 2 uur".

"De recente updates zijn op beide ontvangers geïnstalleerd.
Het is ook typisch dat één ontvanger grijs blijft en de andere na een doorstart wel beeld geeft".

En zo zijn er meer...

In veel gevallen wordt het beeld grijs en werkt de decoder dus weer even als de spanning eraf is gehaald, maar zal daarna weer de fout ingaan. Terug stellen, of de uitgebreide vorm van terug stellen die ik nogal eens toepas, werken doorgaans niet.

Uiteindelijk is er dan in bepaalde gevallen helemaal geen weegave meer mogelijk en is de decoder niet meer te bedienen.

Je merkt het dus snel genoeg als het mis is gegaan. Begrijp me niet verkeerd: in alle gevallen zijn de updates gewoon voltooid en is zolang gewacht tot de decoder de weergave weer startte. Maar alle klachten zijn vrijwel identiek. Het grijze beeld komt sowieso altijd terug.

Ik heb al eens gekeken of het mogelijk is om via scart weer beeld te krijgen en de decoder dan opnieuw te installeren, maar ook dat baat vaak niet. Overigens krijg je soms niet eens de kans de decoder terug te stellen en opnieuw te installeren, omdat ie dan al vast staat.

Een zeer vervelend issue dus, en zeker als het niet overal voorkomt. Ik heb na veel gepruts 2 decoders aan de praat gekregen, maar de anderen zullen worden omgeruild of nagezien door Humax.

Mvg. Willem.

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Ellencc »

gister is er bij mij ook update via de kabel op mijn Humax 5200C gezet, dus dat het niet kan is echt onzin. 216 pagina;s en het duurde ca 20 minuten. Het is de eerste keer dat dit gebeurt in ca 1 1/2 jaar.
Daarna deed alles het gewoon weer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door bprosman »

Overigens is op veel plaatsen de frequentie en het netwerknummer aangepast. Dit kan ook nog wel tot rare resultaten leiden als die niet wordt aangepast in de decoder zoals zenderlijsten niet meer bij te werken, kaarten die gedeactiveerd raken etc.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Dag bprosman,

Dat geldt voor heel Nederland als het om Ziggo gaat. Voor heel Nederland is er n.l. nog maar één frequentie en ID code (netwerknummer). Deze gegevens zijn hier terug te vinden:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/tel ... erknummers

Maar als je eerder al de nieuwe updates hebt gedownload staan de juiste gegevens er al in, want die zijn opgenomen in de updates. In andere gevallen zou het zo moeten zijn dat de decoder blijft werken met de oude gegevens, totdat je deze terug gaat stellen, waarbij je dan de nieuwe gegevens invoert, als die er natuurlijk nog niet in staan.

Maar ook de omschakeling heeft hier en daar toch tot wat issues geleid. Maar die zijn gelukkig wel te verhelpen.

Nadat ik de nieuwe software had geladen heb ik als proef wat decoders terug gesteld en alle gegevens waren toen inderdaad al ingevuld. Overigens werden de modulatie en de symboolsnelheid doorgaans altijd al automatisch ingevoerd. Het gaat dus doorgaans nog om de eerste 2.

Mvg. Willem.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Ellencc schreef:gister is er bij mij ook update via de kabel op mijn Humax 5200C gezet, dus dat het niet kan is echt onzin. 216 pagina;s en het duurde ca 20 minuten. Het is de eerste keer dat dit gebeurt in ca 1 1/2 jaar.
Daarna deed alles het gewoon weer.
Dag,

Maar dan heb je wel eerst een melding gezien als deze: Wilt u opwaarderen ja/nee. Pas als je op ja klikt starten de updates en moeten dan niet meer worden gestopt. Maar het updaten mag niet zomaar uit het niets starten, want dat kan tot veel problemen leiden. Mensen zouden dan de decoder zomaar eens uit kunnen zetten met alle gevolgen van dien.

Maar als updates ook zomaar worden gestart, zonder dat bekend is wat deze zoal bevatten, zou je dus ook niet weten wat er zoal op de decoder wordt geplaatst en veranderd. Nu weet je dat doorgaans wel, al word niet elke aanpassing in detail genoemd.

Maar dat het wel de kabel verloopt mag duidelijk zijn, want ook de oudere decoders kregen en krijgen updates en hebben helemaal geen Internet aansluiting. De 5050 heeft wel een lan aansluiting, maar alleen om de decoder op te nemen in het netwerk en kan daar geen verbinding mee maken met het Internet, en zal dus zijn updates ook via de kabel moeten krijgen. Waarom is aangegeven dat dit niet zou kunnen is me dan ook een raadsel.

Overigens is het ook mogelijk dat je deze error ziet als je op ja klikt:

"error 0x80030055, CRC_32 field of the datagram section is incorrect"

Zie je dit meteen al, vervang dan eens de kabel of sluit de decoder direct aan op het AOP zonder tussenkomst van andere apparaten, versterkers etc. Zie je dit pas veel later verschijnen, wees dan voorzichtig, want dan zijn de updates eerder onderbroken en kan opnieuw laden niet mogelijk zijn, of is er eerder al wat misgegaan.

Het is absoluut niet raadzam de updates te downloaden als het signaal slecht is. Zorg dus eerst dat dit goed voor elkaar is.

Mvg. Willem.
Laatst gewijzigd door Willem xamuh op 31 dec 2014 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Ellencc »

@ Willem xamuh. Die melding heb ik inderdaad gekregen en op ja gedrukt. Alles is helemaal goed verlopen. :D

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Ellencc schreef:@ Willem xamuh. Die melding heb ik inderdaad gekregen en op ja gedrukt. Alles is helemaal goed verlopen. :D

Dag Ellen,

Dat is mooi om te zien. Het gaat gelukkig ook niet zo vaak mis :D Maar gisteren toch nog even besproken met Humax, omdat er toch weer wat meldingen zijn gedaan.

Mocht je echter merken dat bepaalde opties niet (meer) goed werken, stel de decoder dan even terug en installeer deze opnieuw. Dat is vaak raadzaam nadat nieuwe updates zijn geladen, maar als ik merk dat alles goed functioneert doe ik dat ook niet altijd.

Maar soms merk je bepaalde veranderingen pas op nadat je de decoder hebt terug gesteld en opnieuw hebt geinstalleerd. Dat kan dus lonen.

Tip: haal je in het menu, onder 'energiebeheer' een decoder van de energiespaarstand, zal deze een stuk vlotter opstarten*. Ook kun je daar het automatisch uitschakelen uit zetten, zodat wordt voorkomen dat de decoder in stand-by gaat als je deze enkele uren niet bediend. Was je hiervan op de hoogte?

Tv's hebben trouwens nu ook vaak deze opties. Ook iets om mee te nemen dus.

*De 5050 zal trouwens niet sneller opstarten en heeft net als de 5100 nog niet de optie 'automatisch uitschakelen'.

De 5200, 5300 en 5400 starten dan echter binnen enkele seconden op. En volgens mij is dat nu ook bij de 5100 het geval. Ook zul je dan bij de 5050, 5100, 5200 en 5400 de tijdsaanduiding in het display zien als de decoder in stand-by word gezet. Maar het heeft meer voordelen. De decoder zal dan echter wel wat meer gaan verbruiken in de stand-by stand.

De 5300 heeft echter geen display, dus toont ook geen info.

Veel kijplezier gewenst.

Mvg, Willem.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

PS: nog iets:

Als je Ziggo hebt als provider kun je sinds enige tijd steeds vaker 2 zenders opnemen en een ander bekijken met de 5050, 5200 en 5400. Dit al gemerkt of uitgeprobeerd?

Fijne jaarwisseling allemaal en een goed en gezond 2015.

Mvg. Willem.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door wieder »

ik blijf me afvragen wat "Befect" is ....

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Ellencc »

Dat kan met de 5200 ook, de programma's moeten alleen niet tegelijk beginnen, dan kan je niet meer van net wisselen, Alles went. Met uitzending gemist, netflix en videoland hoef ik ook niet meer zo veel op te nemen. Ik heb 2 van die humax dingen staan, dus geen problemen dat ik iets mis :-)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door olaf79 »

Willem xamuh schreef:PS: nog iets:

Als je Ziggo hebt als provider kun je sinds enige tijd steeds vaker 2 zenders opnemen en een ander bekijken met de 5050, 5200 en 5400. Dit al gemerkt of uitgeprobeerd?

Fijne jaarwisseling allemaal en een goed en gezond 2015.

Mvg. Willem.
Ja dit klopt alleen de kwaliteit is dan wel matig valt me op. Denk dat de hdd het niet trekt als er zoveel naar geschreven wordt.
Wat trouwens ook nieuw is is dat je tijdens een opname naar het begin van de opname kunt springen en deze dan vanaf het begin kunt kijken. Een soort time shift dus, maar dan met opname, handig als je een programma wilt kijken en wilt bewaren voor later (en de reclames wilt overslaan)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja dit klopt alleen de kwaliteit is dan wel matig valt me op. Denk dat de hdd het niet trekt als er zoveel naar geschreven wordt.
Heb je dat op een 5200C geprobeerd ?
Gisteravond 2 programma's (tegelijkertijd) opgenomen en een 3e gekeken.
Opnames zijn beiden in HD.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

wieder schreef:ik blijf me afvragen wat "Befect" is ....

Zou het wellicht om een schrijffoutje kunnen gaan? :roll:

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Ellencc schreef:Dat kan met de 5200 ook, de programma's moeten alleen niet tegelijk beginnen, dan kan je niet meer van net wisselen, Alles went. Met uitzending gemist, netflix en videoland hoef ik ook niet meer zo veel op te nemen. Ik heb 2 van die humax dingen staan, dus geen problemen dat ik iets mis :-)
Dag,

Je kan ook 2 programma's opnemen, ook als deze gelijktijdig starten, en daarnaast (beperkt) een 3e zender bekijken. Maar niet elke zender kan dan nog worden bekeken. Dit hangt af van de indeling van de zenderstreams.

Maar gisteren heb ik nog NPO2 en RTL4 teglijk opgenomen en NPO1 gekeken. Daarna heb ik nog wat combinaties gemaakt, maar het is dus niet altijd mogelijk en in een aantal gevallen zal de decoder dan aangeven om te schakelen (naar een zender die wordt opgenomen).

Mvg. Willem.

Willem xamuh

Re: Na Ziggo update Humax 5200C Befect

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

"Ja dit klopt alleen de kwaliteit is dan wel matig valt me op. Denk dat de hdd het niet trekt als er zoveel naar geschreven wordt.
Wat trouwens ook nieuw is is dat je tijdens een opname naar het begin van de opname kunt springen en deze dan vanaf het begin kunt kijken. Een soort time shift dus, maar dan met opname, handig als je een programma wilt kijken en wilt bewaren voor later (en de reclames wilt overslaan)".

-De kwaliteit is dan gewoon degene waarin men uitzend. Is dat HD, worden opnames ook gewoon in HD en vaak zelfs in Dolby Digital 5.1 op de schijf gezet.

-De HDD 'trekt' dat prima en zal er geen enkele hinder van ondervinden als er 2 opnames naartoe worden geschreven. De kwaliteit blijft dus zoals deze oorspronkelijk is.

"Wat trouwens ook nieuw is is dat je tijdens een opname....".

-Dat is niet nieuw, maar kon altijd al*. Reclames overslaan kan alleen als je de opnames steeds stopt, maar kunnen niet later worden verwijderd. Dat kan alleen als je de opnames verplaatst naar de PC middels FTP en daar bewerkt. Een opname bewaren kan dus altijd. Deze kun je ook verplaatsen naar een externe schijf.

Voorheen had de 5050* geen time shift optie. Dat is later aangepast. Zo kun je b.v. ook terug naar het begin van een uitzending, als je die al vanaf het begin hebt bekeken en alsnog opnemen met de (direct) opname toets. Leuke optie, als je alsnog besluit het programma te willen opnemen. Dat programma zal na een druk op de opname toets dan wel weer starten, waar deze eerder was gebleven, maar de eerdere info wordt uit de time shift buffer weggeschreven naar het opnamedeel van de schijf.

Ook dit gebeurt in de kwaliteit van de opname. Is dat HD, dan veranderd daar niets aan. Ik begrijp dus de opmerking over de matige kwaliteit niet, want als het om HD opnames gaat is het beeld haarscherp. Is dat SD, dan wordt het signaal ge-upscaled door de decoder (mits ingesteld op 1080I) maar dan zul je zien dat de kwaliteit achterblijft, zeker op een LCD of LED. Dat kan natuurlijk ook niet anders.

Een veel fraaiere chipset (scaler) kan dan zeer welkom zijn, maar dan hangt er ook weer een hoger prijskaartje aan een decoder of Tv.

Maar kortom, het maakt in kwaliteit niets uit of je en of twee zenders tegelijk opneemt.

Mvg. Willem.

Gesloten