LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
trappie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2006 10:51

ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door trappie »

Beste lezers,

Vandaag 17 juni hebben we een UPC digital TV box ontvangen. Zonder dat we daarvoor een order of iets dergelijks hebben geplaatst.

Wij mogen volgens de eerder toegestuurde brief nu dus zes maanden gratis digitale tv kijken en hebben we deze box in BRUIKLEEN gekregen. En als we het dan niet meer willen, dan moeten WIJ ZELF ACTIE ondernemen. ( kosten van dat telefoonnummer zijn tien cent per minuut)

Wij zijn een beetje overdonderd en eigenlijk willen we dit helemaal niet. Waarom sturen ze ons dit, zonder dat we er om gevraagd hebben?
Waarom moeten we zelf actie ondernemen om hier weer vanaf te komen.

Is dit volgens het Nederlandse recht niet gewoon een 'cadeautje' wat we gekregen hebben van UPC?

Wat is jullie advies? Hoe moeten wij reageren?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het is wel erg op het randje dit.

In principe is het zo, dat je ongevraagd toegezonden spullen mag houden, en ook mag gebruiken. Was het een set boeken geweest, ik had er wel raad mee geweten.

Juist het abonnement dat je ervoor moet nemen om hier gebruik van te maken, maakt dit wat lastiger, om er daadwerkelijk zonder kosten gebruik van te kunnen maken. Maar in principe ben ik van mening, dat ook dit onder ongevraagd toezenden valt.

Ik heb zo het idee dat de verzender erop gokt, dat veel mensen vergeten tijdig aan te geven dat ze er vanaf willen, en daarom zouden ze aan een abonnement vastzitten.

Ze proberen dit nog snel even, want er is wetgeving in de maak waarbij de zogenaamde ''negatieve optie'' wordt aangepakt.

Zo zal de belanghebber er altijd en onder alle omstandigheden zelf achteraan moeten gaan, wil hij zijn spullen terug hebben.

Teken nergens voor, in elk geval. Of heb je dat al gedaan?

trappie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2006 10:51

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door trappie »

het enige waar ik voor getekend heb is dat ik hem in ontvangst heb genomen van de postbode, verder niets.

Wombarg
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2006 20:36

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door Wombarg »

Zie ook hier:
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/26/2177


Ik kreeg ongevraagd het Mine digitale TV pakket toegestuurd. :(
Deze is in ontvangst genomen door de buurvrouw.

Ik heb KPN gebeld om te vragen wat het retour adres is.
Dit wist men niet te vertellen na twee uur a 0,10ct p.m aan de lijn te hebben gehangen, tig keer doorverbonden, tig keer verbinding verbroken tijdens "heeft u een ogenblik. :x

Ge-emaild, gebeld...geen resultaat.

Er wordt soms zelfs gevraagd het pakket te openen om te kijken of er een retour adres in zit.
Dit weiger ik want anders krijg je later het " als u het niet wilde...waarom heeft u het pakket dan opengemaakt?". :oops:

Ik heb ze een week de tijd gegeven het pakket op te komen halen.
Ik denk niet dat het wettelijk mogelijk is dat een bedrijf jouw kan dwingen iets retour te laten sturen. (zeker niet als zij zelf het retour adres niet geven)
Je kan denk ik wel zelf een ultimatum stellen waarbinnen het ongewenste goed moet worden opgehaald, alvorens het goed te vernietigen. :idea:



Ik heb mijn best gedaan.
Ik heb de handel nu gepost in een grijze kliko. :evil:

Ik heb niet de 160Gb harde schijf uit de digitale receiver gehaald om vervolgens als extra schijf in mijn PC te bouwen..
Ik heb ook niet de wireless router en ontvanger aangesloten.
Ik heb ook niet de afstandsbediening van de digitale receiver ingesteld voor gebruik als 2e afstandsbediening voor mijn tv.
Het is allemaal in de kliko beland. :wink:

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Voor de UPC box: ik heb 'm ook ontvangen. Uitgeprobeerd, breed uit gelachen over de waardeloze kwaliteit en het hele pakket ingeleverd op het postkantoor. Retour afzender en nog gratis ook.

Wat betreft de tip van Wombarg. In de Kliko gooien is geen optie. Zolang die wet tegen de negatieve optie er nog niet is zult u het gewoon retour moeten sturen. In de kliko gooien is uiteindelijk het opzettelijk vernietigen van andermans eigendom. Erg dom. Zeker als je dan nog beseft dat er gewoon KPN winkels in bijna elke stad te vinden zijn waar je het had kunnen dumpen. Maar dat moet Wombarg zelf weten natuurlijk :?

Overigens heeft Wombarg in zijn eigen thread nergens staan dat er geen retouradres op zijn pakket staat. Als het door TPG/TNT is bezorgd staat er een Pakketsticker op met daarop: TNT Sercives i.o.v.: gevolgd door het retouradres.
Hij geeft wel aan dat men het maar moet komen halen. Tja.... ik begrijp uw situatie, maar zorgt het niet voor een betere nachtrust als u gewoon eens langs een postkantoor fietst?

MAXIEM

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag tjoektjoek,
Wat betreft de tip van Wombarg. In de Kliko gooien is geen optie. Zolang die wet tegen de negatieve optie er nog niet is zult u het gewoon retour moeten sturen. In de kliko gooien is uiteindelijk het opzettelijk vernietigen van andermans eigendom.
Bovenstaande is onjuist. Als je iets ongevraagd krijgt, wordt het volgens de wet jouw eigendom en kun je ermee doen wat je wilt. Het in de kliko gooien is dus wel degelijk een optie. Het meest fatsoenlijk blijft echter, de betreffende firma een briefje sturen, dat ze het produkt bij jouw thuis kunnen afhalen.

Artikel 7 van BW boek 7:

1. Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.

2. De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of
bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.

3. Indien de ontvanger in de gevallen, bedoeld in de leden 1–2, de zaak terugzendt, komen de
kosten hiervan voor rekening van de verzender

Vriendelijke groet, Paula.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Hoi Paula,

volgens de wet heb je gelijk. Dat wist ik inderdaad niet.

Ik wil er alleen nog wel aan toevoegen dat Wombarg nu twee verhaalversies heeft. Hierdoor kan ik er ook niet 100% vanuit gaan dat hij niet op één of andere manier heeft gevraagd om een evaluatieperiode.

Daarnaast ben ik zodanig opgevoed dat ik wel het pakketje terugstuur. Dit kan kosteloos in de meeste gevallen (UPC vemeld op de doos een antwoordnummer).

Maar als ik dan toch iets anders zou doen, zou ik zeker niet de hele boel in de kliko hebben gemieterd. Dat is natuulijk ook zonde :wink:

Valo
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 nov 2005 11:59

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door Valo »

Je hebt een brief ontvangen waarin stond dat je binnenkort de mediabox ontvangt met daarin ook wat voorwaarden zoals bruikleen etc vermeld en dat je hem kunt weigeren.

Als je gewoon had geweigert dan was je al klaar geweest.

Je kunt UPC bellen om iemand langs te laten komen, hier zul je een halve dag voor thuis moeten zijn, of je loopt even langs het postkantoor en stuurt hem retour afzender (kosteloos).
(of je probeert hem even uit, ik ben er wel tevreden over, zitten namelijk best leuke zenders bij)


En over het 'stoere' praat van gooi hem maar in de kliko, tjah lijkt me wel interessant hoe je dit voor de rechter gaan uitvechten (natuurlijk nadat upc je aanmaningen heeft gestuurt en al je overige producten heeft afgesloten) Laat je wel even weten wat de uitkomst is ?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ongeacht of er in de brief staat, dat je iets kunt weigeren, blijft het wettelijk gezien ongevraagde toezending. JIJ moet in aktie komen om iets waar je niet om hebt gevraagd, ongedaan te maken.

JIJ krijgt iets ongevraagd in handen geduwd, en je hoeft er niet voor te betalen.

De maatschappij die het je toestuurt, neemt dat risico.

Wat zou er moeten gebeuren wanneer je bijvoorbeeld op vakantie bent? Je bent drie weken in het buitenland, en degenen die je plantjes water geven, treffen een afhaalbericht aan in de brievenbus. Ze tekenen dat in goed vertrouwen, en krijgen het pakketje mee bij het postkantoor.

In het pakketje zit iets, waarvoor jij na 2 weken moet gaan betalen, wanneer je niet zegt dat je het niet wil. Jij komt terug van je vakantie, en ziet geld van je rekening afgeschreven worden voor iets dat jij niet hebt besteld.

En dan? Zomaar laten gaan? Dacht het toch niet.


En Valo: waarom moet je als ontvanger van die ongein (iedereen bepaalt immers voor zich of ie de zenders leuk vindt of niet) een halve dag verlof opnemen? Of ervoor thuisblijven? Als ontvanger heb jij er niet om gevraagd, en je kan, zoals eerder in dit bericht aangegeven, op vakantie zijn geweest, toen je die brief kreeg. Dus er zijn situaties, waarbij je echt geen aktie ertegen kon ondernemen.

Nogmaals: Het vooraf sturen van die brief, maakt van de erop volgende zending niet automatisch een gewenste zending.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door SJZ »

lijkt me wel interessant hoe je dit voor de rechter gaan uitvechten
Nou, door te verwijzen naar BW Boek 7 artikel 7. Wedden dat die rechter gewoon de wet toepast?

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

SJZ heeft gelijk:

die rechter zal gewoon de ontvanger van dat spul gelijk geven. Tenzij UPC kan aantonen dat de ontvanger van het kastje en bijbehorend materiaal er zelf om heeft gevraagd.

UPC heeft hier gewoon een probleem, ze proberen zelfs doelbewust de boel te belazeren door middel van die brief vooraf. Ze zullen beweren: je had kunnen weten dat je dat kastje kreeg, je had het kunnen weigeren, en dat heb je niet gedaan.

Maar zo werkt het niet.

Ze hadden het als volgt moeten doen:

- een brief zenden aan de potentiele klant (staat iedereen vrij in, heet direct marketing)

-wachten op een positieve reactie van de ontvanger van die brief. De klant zeggen dat ie bijvoorbeeld een maand heeft om positief te reageren, en als ie dat niet doet, dat dan het aanbod vervalt

-na ontvangst van een positieve reactie van de ontvanger van die brief pas het kastje en toebehoren toezenden. Eerder niet.

In dat geval heeft UPC alle rechten, en kan de ontvanger niet zeggen: ik heb dat ding niet gewild.

Maar zo willen de maatschappijen het niet. Zij duwen allerlei troep door de strot van willekeurige mensen, en gaan ervan uit dat een aantal van hen zonder meer betaalt.

Valo
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 nov 2005 11:59

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door Valo »

@bodejosm43: Je zult je moeten legitimeren op het postkantoor en het pakket mag ook niet bij de buren worden afgeleverd. Ook leg je me woorden etc in de mond, maar whatever met wat ik zei over die brief bedoelde ik slechts dat als de postbode voor je deur staat met een pakket van upc je al op de hoogte bent van hoe en wat. Als jij er dan meteen maar voor tekent en vervolgens op het internet er over gaat klagen je in mijn ogen een idioot bent, want je wist ervan.



@SJZ: Prima, tot nu toe lees ik overal alleen maar veel stoerpraterij van ja wegtyfen dat ding en volgens wet dit en dit mag je dat doen blablablabla. Maar ik heb nog nergens gelezen dat iemand dit daadwerkelijk heeft gedaan en wat de afloop hiervan is geweest. Veel stoerpraterij maar uiteindelijk brengen de mensen die hem niet willen toch wel even naar het postkantoor. Het lijkt hier wel een kroeg, beetje opscheppen met sterke verhalen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

bodejosm43: Je zult je moeten legitimeren op het postkantoor en het pakket mag ook niet bij de buren worden afgeleverd. Ook leg je me woorden etc in de mond, maar whatever met wat ik zei over die brief bedoelde ik slechts dat als de postbode voor je deur staat met een pakket van upc je al op de hoogte bent van hoe en wat. Als jij er dan meteen maar voor tekent en vervolgens op het internet er over gaat klagen je in mijn ogen een idioot bent, want je wist ervan.
Valo, dat je je moet legitimeren voor een pakket op het postkantoor, is niet altijd waar, het hangt af van wat de verzender wil, en hoe het pakket is verzonden.

Ik leg je geen woorden in de mond over dat thuisblijven: je zegt het zelf, kijk maar:
Je kunt UPC bellen om iemand langs te laten komen, hier zul je een halve dag voor thuis moeten zijn, of je loopt even langs het postkantoor en stuurt hem retour afzender (kosteloos).



Ik had afgelopen week toevallig twee pakketten af te halen. Het ene kreeg ik zo mee, tegen afgifte van het bericht in mijn brievenbus, het andere was een telefoon, die door KPN aangetekend was verzonden: daar moest ik voor tekenen, en dat deed ik dan ook.

Maar het andere, het burgerlijk wetboek is daar heel erg duidelijk in:

Wanneer jij ongevraagd spullen krijgt toegezonden, dan mag jij ze ''om niet'' houden. Je mag het spul houden, gebruiken, weggooien of weggeven, het is volstrekt aan jou wat je ermee doet. Van belang is niet dat jij via een brief wist dat je een pakket zou krijgen, maar dat de levering jou wel of niet aan te rekenen is. Met andere woorden: ga jij in op een telefonisch aanbod van wie dan ook, dan heb jij erom gevraagd, en dan moet je de spullen ook betalen, wanneer je ze behoudt.

In het andere geval heb jij ten opzichte van de verzender geen enkele verplichting. En als antwoord op je veronderstelling dat het alleen maar stoerdoenerij is: ik heb een aantal keren spullen ongevraagd toegezonden gekregen ja. En ook rekeningen van incassobureau's erachteraan, omdat zij vonden dat ik moest betalen.

Ik heb de spullen, verwijzend naar eerdergenoemde bepaling in het burgerlijk wetboek, behouden. Wanneer toezending ervan mij op enige manier aan te rekenen was, en ik zou de spullen dan hebben behouden, dan zou ik ze ook netjes hebben betaald (of teruggestuurd). NU dus niet. Het incassobureau beet uiteindelijk in het stof. Wat dat betreft laat ik me niet snel overbluffen. En in tegenstelling tot wat je denkt, is het geen stoerdoenerij, ik beroep me op de eerder aangehaalde bepaling uit het Burgerlijk Wetboek, en daar kan dus het incassobureau niet omheen.

Wombarg
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2006 20:36

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door Wombarg »

Allen die gereageerd hebben op mijn bijdrage aan dit topic.

- ik ben meer dan 50 euro kwijt aan telefoonkosten om iets terug te kunnen sturen waar ik niet om gevraagd heb.
Men weet zelf niet waar het naar terug gestuurd moet worden.
- Ik heb uiteindelijk verteld dat ze een week de tijd hebben het op te komen halen omdat terugsturen niet blijkt te kunnen zonder retouradres.
En omdat men mij niet kon terugbellen om het adres door te geven.

- Het openmaken van het pakket doe ik niet, mocht het een DOA betreffen krijg ik als nog een rekening voor vernieling.

- Ik zit quar het bellen en tijd aan mijn budget, naar het postkantoor rijden is geen optie meer, natuurlijk kan met aan het 3S nummer van de afzender op het routing label de afzender lokaliseren.
Daar naartoe terugsturen kan niet altijd want dit kan net zo goed het factuuradres zijn (postbusnummer).

Het is niet met TNT verstuurd zoals iemand al vroeg, anders was het gemakkelijk voor mij aangezien ik daar werk.

Overgens heeft een KPN/Planet medewerker zijn eigen uitspraak vastgelegd, de uitspraak was, "Ik weet het niet meer, ophalen doen we niet en het retour adres kan ik u niet geven aangezien ik het niet weet, en ja...gezien de meldingen van u in het callsysteem, u heeft er alles aan gedaan.....u kunt het weggooien.

Dus wetjes of geen wetjes,
Ik heb er alles aan gedaan de handel terug te sturen.
Het geen voordeel uit de situatie proberen te halen.
Men heeft mij min of meer gedwongen ot vernietiging over te gan.
Ik ben geen pakhuis voor KPN en heb er de ruimte niet voor

Natuurlijk zijn er altijd mensen die met slimme opmerkingen komen als KPN winkels afgeven en dergelijke maar dat had KPN zelf ook niet voorgesteld, en de dichtsbijzijnde is voor mij 15Km dus 30Km totaal.
De Telefoonkosten vind ik genoeg, ik ga niet ook nog een kostbare tijd en benzine opofferen voor een probleem van KPN/Planet.
KPN heeft al 50 euro aan mij verdiend aan belkosten, de rekening is vereffend.

trappie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2006 10:51

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door trappie »

eh.. Wombarg. Dat KPN aan jouw verdiend is niet de schuld van KPN maar van UPC.

Ik wacht gewoon kalm af, wat de reacties zijn van deze topic. En daar baseer ik mijn beslissing op.

Gewoon blijven ademen. Ik was in eerste instantie nogal pissig omdat er iets 'door mijn strot' werd geduwd waar ik niet om had gevraagd. Vandaar mijn reactie hier. Maar het wordt me allemaal goed duidelijk.

En misschien weet iemand het retouradres voor je?

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door dds »

@trappie,

blijf je wel even bij de les.

Het verhaal van Wombarg heeft niets te maken met UPC, dus een beetje opletten en geen bedrijf zwart maken waar het nu niet over gaat!!

patrick22
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2006 10:44

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door patrick22 »

Ik zou je trots opzij zetten en als je eens in de buurt van een postkantoor bent het modem retour sturen aan:

UPC Nederland
Antwoordnummer 2000
4700 ZP Roosendaal

Of lever het af bij een UPC-shop.

Dan ben je overal vanaf :)

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door agro »

Je kan een van de telefoonnummers bellen welke op onderstaande site staan vermeld, met het dringende verzoek dat ze hun rommel komen ophalen, hou wel voet bij stuk, dat je niks opstuurt maar dat ze hun rommel kunnen komen ophalen.
Als dat vaak genoeg gebeurd zullen ze zich in het vervolg wel 2x bedenken eer ze nog eens iets ongevraagd gaan toesturen.

http://www.upc.nl/index.php?PageID=147064&R=2591

Als je opstuurd zoals door patrick wordt aanbevolen heb je alle kans dat door upc doodleuk wordt beweerd dat ze niks hebben ontvangen, je hebt bij opsturen wel een verzendbewijs maar geen bewijs van ontvangst bij upc, met alle gevolgen vandien, je zal de eerste niet zijn die dit ovekomt, zo gebeurd het ook met modems van internet terugsturen, zal bij deze mediabox niet anders verlopen.

Wombarg
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2006 20:36

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door Wombarg »

@trappie
Jij hebt zo'n pakket van UPC, ik eenzelfde pakket van KPN.
Dat is het verschil.
Op dit moment sta ik in mijn volste recht.
Kan bewijzen dat ik er alles aan heb gedaan om het terug te sturen.
Dat ik de handel heb afgestort kan mij niet kwalijk worden genomen.

Als ik jouw was had ik een aangetekende brief naar UPC gestuurd dat zij het op kunnen komen halen binnen een bepaalde termijn.
Naast de bref ook een e-mail en telefoontje er aan wagen.
Doen ze het niet, dan afstorten die handel.

overgens hier staat mijn complete verhaal:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... light=mine

trappie
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2006 10:51

Re: ongevraagd toegezonden : UPC digitale TV box- advies iemand?

Ongelezen bericht door trappie »

@ Wombarg.

Sorry, mijn fout.. Ik dacht dat je ook zo'n UPC kit had gehad.

Gesloten